Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Når en Fiat, BMW og en Volvo, for å nevne noen, har større utslipp en VW svindeldiesel så dreier det seg ikke bare om lufttrykk i dekka og andre finurligheter. Juridiske spissfindigheter om straffbarheten av hvilke veier som fører til et ulovlig sluttresultat er uinteressant for forbrukeren.
    Greia er at bilene ikke møter utslippskrav og at VW ikke er noe værre enn mange andre i så måte.

    Bare til orientering, BMW er ikke en av de 18 merkene det er funnet avvik på selv om du liker å trekke inn de i tide og utide.

    De 18 merkene er:
    VW, Audi, Skoda, Seat, Mercedes, Opel, Porsche, Renault, Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai, Jaguar, Jeep, Land Rover, Nissan og Suzuki
    http://www.aftenposten.no/okonomi/M...ter-ved-utslipp-hos-18-bilmerker-8441303.html

    Merk også at hva som ligger i "avvik" ikke nødvendigvis er det samme som eller i nærheten av den overlagte svindel med ulovlige installerte remedier som VW har gjort seg skyldig i.

    Ellers er heller ikke Suzuki foreløbig avslørt i noe juks lignende VW. Saken er heller ikke ferdig utredet så det er litt tidlig å dømme de enda.
    http://www.nrk.no/urix/suzuki-nekter-for-utslippsjuks-1.12950996
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Kanskje Voff bare troller. KBA har undersøkt og har kommet til at kun VAG/VW har fusket på kriminelt vis. Har linket til det tidligere: http://europe.autonews.com/article/...vw-only-one-to-use-defeat-devices-report-says

    Dette er samme KBA som kan finne på å avgjøre at biler med EA189 ikke lenger får brukes.

    Her er en grei test for Voff:

    1. Når politi og statsadvokat ankommer og kjører vekk med alt ditt arkivmateriale, samt båndlegger alt annet som kan være bevismateriale, da har det skjedd noe kriminelt.

    2. Når testinstitutt sjekker andre bilmerker og finner større variasjoner enn oppgitt, men at disse i mange tilfeller er innenfor regulativet, så har bilprodusentene tøyd grensene, men skal ikke i fengsel, slik de ansvarlige hos VW/VAG skal.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Hele dette problemet er bælenkelt; Myndighetene opererer med Hollywood-tall for pålagte utslippsdata. Det kan simpelthen ikke la seg gjøre at totonns biler plutselig skal kunne prestere verdier som ligger under det halve for småbiler noen få år tilbake i tid. En samlet bilbransje breker med og skuer opp mot taket mens de plystrer lydløst og tenker sitt. VW har tatt kreativiteten over i kriminalitet og får blø. Det paradoksale er at det initieres fra verdens verste land hva forurensning gjelder!
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.415
    Antall liker
    1.963
    Jovisst kan det la seg gjøre. Nox er lett å fikse med de rette remedier. (SCR med AdBlue/urea) Volkswagen derimot ville lure verden til å tro at de hadde tryllet det til med andre metoder. Nå har de i stedet på skikkelig mirakuløst vis klart å trylle tom kontoen sin for en del år fremover.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Hele dette problemet er bælenkelt; Myndighetene opererer med Hollywood-tall for pålagte utslippsdata. Det kan simpelthen ikke la seg gjøre at totonns biler plutselig skal kunne prestere verdier som ligger under det halve for småbiler noen få år tilbake i tid. En samlet bilbransje breker med og skuer opp mot taket mens de plystrer lydløst og tenker sitt. VW har tatt kreativiteten over i kriminalitet og får blø. Det paradoksale er at det initieres fra verdens verste land hva forurensning gjelder!
    Veldig spot on. Bare presisere at det kommer fra landet som produserer de desidert mest forurensende bilene.
    Dette har nok vært kjent lenge langt inn i politiske kretser. EU har pålagt bilindustrien stadig strengere utslippskrav; ikke minst CO2. Sistnevnte har penset EU's bilindustri over på diesel for å innfri CO2 kravene. Bilindustrien har protestert og sagt at kravene er urealistiske, men på typisk politikervis er innført politikk viktigere enn om politikken virker.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Jovisst kan det la seg gjøre. Nox er lett å fikse med de rette remedier. (SCR med AdBlue/urea) Volkswagen derimot ville lure verden til å tro at de hadde tryllet det til med andre metoder. Nå har de i stedet på skikkelig mirakuløst vis klart å trylle tom kontoen sin for en del år fremover.
    VW svindeldiesel er ikke værre en andre når det gjelder utslipp, svindel eller ei, og deres nyere dieselmotorer er blant de beste....
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.053
    Antall liker
    805
    " Bare presisere at det kommer fra landet som produserer de desidert mest forurensende bilene."


    Så USA-bilene klarer heller ikke kravene?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Tror ikke denne tabellen kan gjentas ofte nok..:

    Vis vedlegget 381833
    Den viser at EA189 har høyest utslipp ved virkelig kjøring. Dette er ikke Iht Euro test cycle som ofte kjøres i benk under optimale betingelser Jukset til VW besto fremdeles i å benytte ulovlige remedier slik at bilen gikk i en ulovlig modus ved testing. Saken dreier seg ikke om VW sine motorer slipper ut mer eller mindre enn andre i praksis, men at de har jukset så inn i hampen og for som fortjent pga det. Lik det eller ei. Prøv gjerne å bagatellisere det, men det kommer ikke til å hjelpe kassa til VW.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jovisst kan det la seg gjøre. Nox er lett å fikse med de rette remedier. (SCR med AdBlue/urea) Volkswagen derimot ville lure verden til å tro at de hadde tryllet det til med andre metoder. Nå har de i stedet på skikkelig mirakuløst vis klart å trylle tom kontoen sin for en del år fremover.
    VW svindeldiesel er ikke værre en andre når det gjelder utslipp, svindel eller ei, og deres nyere dieselmotorer er blant de beste....
    Nå er det ikke det de er tatt for heller, men de har opptrådd useriøst og blitt tatt for det. Bagatelliser og bortforklar gjerne, men det endrer ikke realitetene om at VW er en førsteklasses juksemaker som har tilsniket seg fordeler de ikke skulle hatt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Husk også på at dette langt på vei er en amerikansk sak - der er alternativet bensinmotorer som har betydelig lavere NOx-utslipp enn dieselmotorer (type 1/5 til 1/6 av hva dieselmotorer har).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.474
    Antall liker
    41.174
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er fortsatt vanskelig for meg å forstå hvorfor det skal være så vanskelig for enkelte å skjønne det helt grunnleggende: VW utstyrte bilene med programvare som detekterte testbetingelsene og jukset i myndighetenes utslippstester. Det er kriminell svindel og straffbart for både organisasjonen og enkeltpersoner. Hele diskusjonen om konsekvensene for VW på kort og lang sikt tar utgangspunkt i det faktum.

    Dette handler ikke primært om hvilke biler som slipper ut mest og minst (selv om EA189-motoren slipper ut nesten 10x så mye NOx som de beste), men om at VW har blitt tatt på fersken i kriminell svindel, har tilstått, og må ta konsekvensene av det. De konsekvensene blir djevelsk dyre.

    Pengene for å betale alle bøter, erstatninger og bonuser til sparkede ledere må komme et sted fra. Eneste sted VW kan hente penger fra er kundene. I praksis betyr det at VW blir nødt til å selge billigere biler til høyere pris. Til trofaste VW-kunder som insisterer på å bidra i det spleiselaget: Værsågod og velbekomme.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    "Det spiller ingen rolle om jeg er flinkest i klassen dersom jeg jukser på eksamen."

    Akkurat dette virker vanskelig å forstå for enkelte.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er av allmennpreventive hensyn nødvendig å få gjennom dette budskapet. Dette da samfunnet må beholde den rettferdighet som er oss alle til gagn. Og derav må juks i denne skala, straffes...
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det er blitt fornøyelig å følge Voff og Ole-Martin. Men den tyske statsadvokaten har nok ikke samme syn på saken.

    Her er status. KBA gjennomførte altså fullstendige tester, statiske og dynamiske, av populære dieselbiler i Tyskland. Resultatet ble kunngjort i april.

    Disse bilene fra andre merker enn VW/VAG har ulovlig store utslipp (se skjema), og er blitt tilbakekalt pga dette (630.000 biler). Totalt sjekket man 53 dieselmodeller. 27 klarte seg, resten hadde ikke tillatte NOx-utslipp. Kun BMW klarte seg unna, blant tyske produsenter.

    Da man sjekket Beetle, Golf Plus, Passat og Polo fant man software som skulle manipulere utslipp av NOx i testoppsett, mens samme biler har mye større utslipp i praktisk kjøring.

    Til Voff, KjellR og Ole-Martin: MEN DET ER KUN VW/VAG SOM HAR SLIK SOFTWARE-MANIPULASJON AV TESTOPPSETT. ET BEVISST FORSØK PÅ BEDRAGERI.

    Som vi ser i skjema under er det biler i både Euro 5 og Euro 6 med blant disse nye synderne, men de er altså alle i pakt med EU-regulativ, som tillater tiltak som skal beskytte motoren "ved spesielle temperaturforhold." Samme regulativ har man ikke i USA, der slike motorbeskyttelsestiltak anses som ulovlige. De fleste produsentene anvender slik beskyttelse når temperaturen går under 10 grader, noen få begynner på 15. Det betyr at norske biler under vinterhalvåret kjører med mye større utslipp enn offisielt oppgitt, forøvrig.

    VW/VAG bruker også slike motorbeskyttelsestiltak, I TILLEGG TIL FUSKESOFTWARE, for å lure offentlige myndigheter som skal teste utslipp.

    Her kan man virkelig bryne hjernen sin og se om VW/VAG har gjort noe som de andre ikke har gjort. KBA mener så, og det gjør også den tyske statsadvokaten.

    Nå arbeides det med å justere regulativet, siden en utendørstemperatur på under 10 grader ikke kan kalles "ekstreme betingelser" for en bilmotor. Heretter skal bilprodusenter måtte oppgi om de bruker slik motorbeskyttelse og hvordan denne gjennomføres, med hvilke utslippskonsekvenser, før typegodkjennelse. EU-regulativet har spesifisert et "thermovindu" som motorene skal arbeide i forhold til, men forskriften har vært så løselig skrevet at produsentene har kunnet tolke den ganske fritt.
    Det blir det slutt på.

    Godkjenningsinstanser har nok samarbeidet med bilprodusentene, ved å gå med på veldig snille tester, ofte styrt av bilprodusenten selv.
    Dette blir det nå også slutt på, noe som sikkert også er blitt enklere for tyske myndigheter, siden man kan vise til at de aller fleste produsentene har manipulert utslippstall og faktiske utslipp fra dieselbiler.

    Men vi snakker altså om to nivåer tiltak.
    Det ene et etisk diskutabelt motorbeskyttelsesinngrep, i forhold til utendørs arbeidstemperatur, men i henhold til EU-regulativ. (Som bilbransjen sikkert fikk utformet som den ville ha det).
    Det andre et bevisst og kriminelt forsøk på å lure godkjenningsmyndigheter når disse skulle teste utslipp, fordi man hadde en motor som presterte 40 ganger så høye NOx-nivåer som tillatt. (VW/VAG)

    Dieselmotoren er død etter disse avsløringene. (Eller, her blir det AdBlue, høyere drivstofforbruk, dyre renseoppsett og høye bomavgifter, rund baut. Altså, død dieselmotor).



    Skjermbilde 2016-05-19 kl. 09.18.36.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    4.477
    Torget vurderinger
    4
    De er da ikke dømt enda selv om det ser dårlig ut :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det er av allmennpreventive hensyn nødvendig å få gjennom dette budskapet. Dette da samfunnet må beholde den rettferdighet som er oss alle til gagn. Og derav må juks i denne skala, straffes...
    Du henger fortsatt med ser jeg, til tross for:

    Hever ikke noen høyt. Har bena relativt trygt på jorda på jorda. Men finner denne diskusjonen temmelig ensartet. Underholdning for den som vil. Jeg gidder ikke, å lar dere slarve i fred. God pinse
    :cool:;)


     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva gjør en ikke for å få med seg det viktigste som skjer i vår tid? :rolleyes:. En kan jo nesten bli frelst av mindre..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Hva gjør en ikke for å få med seg det viktigste som skjer i vår tid? :rolleyes:. En kan jo nesten bli frelst av mindre..
    Dette er så viktig at det fortjener stor oppmerksomhet, ja. At du ikke mener det har jeg forstått gjennom alle de over 80 sidene denne tråden er på. Men siden du bruker så mange innlegg om at du ikke bryr deg, så bryr du deg jo. Ignorer tråden hvis du virkelig mener det.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Kun BMW klarte seg unna, blant tyske produsenter.
    Det er vel ikke så overraskende at de også behersker diesel da de nok er den aller beste motorprodusenten av de tyske.
    De satser på en reell løsning, som de kaller BluePerformance.

    BMW workshop services – BMW AdBlue

    Uten AdBlue i tanken kan du ikke starte bilen:

    Keeping your BMW Environmentally Friendly - The AdBlue® solution.

    Investeringstips:

    http://www.yara.no/nox-reduksjon/adblue-for-kjoretoy/adblue-for-personbiler/

    (LEGGER TIL: VW/VAG ønsket ikke å bruke AdBlue, siden gruppen ikke hadde utviklet løsningen. Nå har VAG erklært at de skal anvende AdBlue, også kjent som DEF (diesel exhaust fluid). Som nok blir standard på alle dieselkjøretøy heretter, og som VW/VAG kan risikere å måtte retroutstyre alle EA189-biler med, om disse skal beholde sin klassifisering fra KBA.)
     
    Sist redigert av en moderator:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva gjør en ikke for å få med seg det viktigste som skjer i vår tid? :rolleyes:. En kan jo nesten bli frelst av mindre..
    Dette er så viktig at det fortjener stor oppmerksomhet, ja. At du ikke mener det har jeg forstått gjennom alle de over 80 sidene denne tråden er på. Men siden du bruker så mange innlegg om at du ikke bryr deg, så bryr du deg jo. Ignorer tråden hvis du virkelig mener det.

    Får jeg munnkurv? Av deg? ;).. Forstått hva da? At kanskje hele VW går nedenom og hjem? So what..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Nei, jeg gir ikke munnkurv, men jeg påpekte at det ikke er konsistens mellom "jeg bryr meg ikke" og 80 sider kommentering. Og om så var (at jeg hadde gitt munnkurv) hadde det sikkert vært fortjent ;)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.297
    Antall liker
    897
    Tror ikke denne tabellen kan gjentas ofte nok..:

    Vis vedlegget 381833
    Den viser at EA189 har høyest utslipp ved virkelig kjøring. Dette er ikke Iht Euro test cycle som ofte kjøres i benk under optimale betingelser Jukset til VW besto fremdeles i å benytte ulovlige remedier slik at bilen gikk i en ulovlig modus ved testing. Saken dreier seg ikke om VW sine motorer slipper ut mer eller mindre enn andre i praksis, men at de har jukset så inn i hampen og for som fortjent pga det. Lik det eller ei. Prøv gjerne å bagatellisere det, men det kommer ikke til å hjelpe kassa til VW.
    Ja, som den eneste eur5 motoren i den tabellen. En motor som ikke finnes på markedet lengre. For Eur6 motorer har VW lavest overskridelse, og BMW som en av verstingene. Og hovedpoenget som jeg mener folk flest ser; det er revnende likegyldig hvilken bil du velger; regelverk og oppgitt utslipp er en vits!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nei, jeg gir ikke munnkurv, men jeg påpekte at det ikke er konsistens mellom "jeg bryr meg ikke" og 80 sider kommentering. Og om så var (at jeg hadde gitt munnkurv) hadde det sikkert vært fortjent ;)
    Tipper du har langt flere innlegg her inne. Skyldes vel en rettferdighetssans som gjør det viktig for deg å få gjennom dine argumenter vedr VW. Helt fair, takker for god underholdning ;)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.297
    Antall liker
    897
    Kun BMW klarte seg unna, blant tyske produsenter.
    Det er vel ikke så overraskende at de også behersker diesel da de nok er den aller beste motorprodusenten av de tyske.
    De satser på en reell løsning, som de kaller BluePerformance.

    BMW workshop services – BMW AdBlue

    Uten AdBlue i tanken kan du ikke starte bilen:

    Keeping your BMW Environmentally Friendly - The AdBlue® solution.

    Investeringstips:

    AdBlue for personbiler | Yara

    (LEGGER TIL: VW/VAG ønsket ikke å bruke AdBlue, siden gruppen ikke hadde utviklet løsningen. Nå har VAG erklært at de skal anvende AdBlue, også kjent som DEF (diesel exhaust fluid). Som nok blir standard på alle dieselkjøretøy heretter, og som VW/VAG kan risikere å måtte retroutstyre alle EA189-biler med, om disse skal beholde sin klassifisering fra KBA.)
    Du må få stemt fela di; hvis du hadde fulgt litt med så har VW brukt Adblue i 5 år nå..
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.297
    Antall liker
    897
    Det er blitt fornøyelig å følge Voff og Ole-Martin. Men den tyske statsadvokaten har nok ikke samme syn på saken.

    Her er status. KBA gjennomførte altså fullstendige tester, statiske og dynamiske, av populære dieselbiler i Tyskland. Resultatet ble kunngjort i april.

    Disse bilene fra andre merker enn VW/VAG har ulovlig store utslipp (se skjema), og er blitt tilbakekalt pga dette (630.000 biler). Totalt sjekket man 53 dieselmodeller. 27 klarte seg, resten hadde ikke tillatte NOx-utslipp. Kun BMW klarte seg unna, blant tyske produsenter.

    Da man sjekket Beetle, Golf Plus, Passat og Polo fant man software som skulle manipulere utslipp av NOx i testoppsett, mens samme biler har mye større utslipp i praktisk kjøring.

    Til Voff, KjellR og Ole-Martin: MEN DET ER KUN VW/VAG SOM HAR SLIK SOFTWARE-MANIPULASJON AV TESTOPPSETT. ET BEVISST FORSØK PÅ BEDRAGERI.

    Som vi ser i skjema under er det biler i både Euro 5 og Euro 6 med blant disse nye synderne, men de er altså alle i pakt med EU-regulativ, som tillater tiltak som skal beskytte motoren "ved spesielle temperaturforhold." Samme regulativ har man ikke i USA, der slike motorbeskyttelsestiltak anses som ulovlige. De fleste produsentene anvender slik beskyttelse når temperaturen går under 10 grader, noen få begynner på 15. Det betyr at norske biler under vinterhalvåret kjører med mye større utslipp enn offisielt oppgitt, forøvrig.

    VW/VAG bruker også slike motorbeskyttelsestiltak, I TILLEGG TIL FUSKESOFTWARE, for å lure offentlige myndigheter som skal teste utslipp.

    Her kan man virkelig bryne hjernen sin og se om VW/VAG har gjort noe som de andre ikke har gjort. KBA mener så, og det gjør også den tyske statsadvokaten.

    Nå arbeides det med å justere regulativet, siden en utendørstemperatur på under 10 grader ikke kan kalles "ekstreme betingelser" for en bilmotor. Heretter skal bilprodusenter måtte oppgi om de bruker slik motorbeskyttelse og hvordan denne gjennomføres, med hvilke utslippskonsekvenser, før typegodkjennelse. EU-regulativet har spesifisert et "thermovindu" som motorene skal arbeide i forhold til, men forskriften har vært så løselig skrevet at produsentene har kunnet tolke den ganske fritt.
    Det blir det slutt på.

    Godkjenningsinstanser har nok samarbeidet med bilprodusentene, ved å gå med på veldig snille tester, ofte styrt av bilprodusenten selv.
    Dette blir det nå også slutt på, noe som sikkert også er blitt enklere for tyske myndigheter, siden man kan vise til at de aller fleste produsentene har manipulert utslippstall og faktiske utslipp fra dieselbiler.

    Men vi snakker altså om to nivåer tiltak.
    Det ene et etisk diskutabelt motorbeskyttelsesinngrep, i forhold til utendørs arbeidstemperatur, men i henhold til EU-regulativ. (Som bilbransjen sikkert fikk utformet som den ville ha det).
    Det andre et bevisst og kriminelt forsøk på å lure godkjenningsmyndigheter når disse skulle teste utslipp, fordi man hadde en motor som presterte 40 ganger så høye NOx-nivåer som tillatt. (VW/VAG)

    Dieselmotoren er død etter disse avsløringene. (Eller, her blir det AdBlue, høyere drivstofforbruk, dyre renseoppsett og høye bomavgifter, rund baut. Altså, død dieselmotor).



    Vis vedlegget 381854
    Hvordan klarte VW eur6 motorer seg i denne testen?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Tror ikke denne tabellen kan gjentas ofte nok..:

    Vis vedlegget 381833
    Den viser at EA189 har høyest utslipp ved virkelig kjøring. Dette er ikke Iht Euro test cycle som ofte kjøres i benk under optimale betingelser Jukset til VW besto fremdeles i å benytte ulovlige remedier slik at bilen gikk i en ulovlig modus ved testing. Saken dreier seg ikke om VW sine motorer slipper ut mer eller mindre enn andre i praksis, men at de har jukset så inn i hampen og for som fortjent pga det. Lik det eller ei. Prøv gjerne å bagatellisere det, men det kommer ikke til å hjelpe kassa til VW.
    Ja, som den eneste eur5 motoren i den tabellen. En motor som ikke finnes på markedet lengre. For Eur6 motorer har VW lavest overskridelse, og BMW som en av verstingene. Og hovedpoenget som jeg mener folk flest ser; det er revnende likegyldig hvilken bil du velger; regelverk og oppgitt utslipp er en vits!
    Jeg er klar over at EA189 er Euro 5 og at denne tabellen viser et målt forbruk i noen reelle situasjoner, men det er fremdeles ikke det denne tråden handler om ...... Start gjerne en egen tråd om virkelig forbruk vs oppgitt forbruk, optimalisering av kjøresykluser vs virkelig kjøring etc etc. Denne tråden handler om VW's uredelige løsning på å nå utslippskrav på det amerikanske markedet, et marked BMW forøvrig selger dieselmotorer, bare siden du nevnte de som Euro-6-versting.

    Til slutt en liten anekdote om en bil jeg hadde for mange år siden: Målt forbruk varierte fra 0,85 til 1,7 liter på mila, hva er reelt forbruk da?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Nei, jeg gir ikke munnkurv, men jeg påpekte at det ikke er konsistens mellom "jeg bryr meg ikke" og 80 sider kommentering. Og om så var (at jeg hadde gitt munnkurv) hadde det sikkert vært fortjent ;)
    Tipper du har langt flere innlegg her inne. Skyldes vel en rettferdighetssans som gjør det viktig for deg å få gjennom dine argumenter vedr VW. Helt fair, takker for god underholdning ;)
    Din sarkasme biter ikke så hardt på meg. Jeg har helt sikkert flere innlegg enn deg her inne, men det er ikke for å fortelle hvor lite jeg bryr meg. Og om mine motiver skylder rettferdighetssans, generelt engasjement eller andre ting er for meg mindre viktig å diskutere her, men påtatt likegyldighet fenger hvertfall ikke meg. Jeg bor ikke i en verden som liksom gir faen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nei, jeg gir ikke munnkurv, men jeg påpekte at det ikke er konsistens mellom "jeg bryr meg ikke" og 80 sider kommentering. Og om så var (at jeg hadde gitt munnkurv) hadde det sikkert vært fortjent ;)
    Tipper du har langt flere innlegg her inne. Skyldes vel en rettferdighetssans som gjør det viktig for deg å få gjennom dine argumenter vedr VW. Helt fair, takker for god underholdning ;)
    Din sarkasme biter ikke så hardt på meg. Jeg har helt sikkert flere innlegg enn deg her inne, men det er ikke for å fortelle hvor lite jeg bryr meg. Og om mine motiver skylder rettferdighetssans, generelt engasjement eller andre ting er for meg mindre viktig å diskutere her, men påtatt likegyldighet fenger hvertfall ikke meg. Jeg bor ikke i en verden som liksom gir faen.
    Er det noen som gjør det? Gir f. Men én velger selv hvor en søker å komme med et budskap. Og, som sagt, når en faktisk ikke bryr seg så mye om dette blir denne tråden god underholdning. Nesten en kabel tråd.. Så, keep up the good work.. Og nei, ikke sarkastisk. Synes du er flink ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.727
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    0
    Uten å nevne navn vil jeg bare komme med en "liten" og enn så lenge hyggelig anmodning.

    KUTT UT PERSONANGREPENE !! vær så snill da!?:rolleyes:

    Det er vel ingen her inne som er personlig involvert i dette? Bortsett fra de av oss som kjører VAG bil da.

    Begge mine Skodabiler har "juksemotor". Den ene leveres tilbake til Møller om noen få uker og da henter vi faktisk ut enda en Skoda, denne gangen bensin.

    Den andre skal inn for "modifisering" i løpet av sommeren og da får vi se hva som skjer. Mister jeg hestekrefter/moment eller forbruket "går gjennom taket" blir jeg sur og da må jeg vel ringe min gamle klassekamerat advokaten. Hvis ikke det blir nødvendig vil jeg fortsatt være godt fornøyd med bilen som har trillet og gått 190K km siden 2009.

    VAG vil få "smekk på lanken og fy! i ansiktet" derom hersker ingen tvil, men i likhet med noen store banker som hadde lånt ut penger til store kreditorer som aldri burde fått lån "in the first place", eksempelvis Hellas, er VAG for store til at det er politisk mulig å kjøre firmaet så hardt at det går over ende! Merkel sliter i forhold til sine velgere på grunn av migrasjonen, masse arbeidsløshet som følge av VAG konkurs vil være politisk selvmord! Denne saken vil nok i det store bli løst "på bakrommet" og så kommer man ut drefra med en "passende" straff og en angrende synder!

    Og så er det jo slik at hukommelsen i snitt kun går 2 uker + 1 dag! Rustproblemene til VW er nok farligere for selskapet er jeg redd. men så er jeg da en kynisk ufølsom banditt!
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Jeg liker Ole-Martins logikk, som velger å se bort fra 12 millioner biler med EA189 motor. At VW/VAG la om til andre teknologier, og nå satser på AdBlue, er en annen sak. KBA fant også defeat software i VWs Euro6 biler, forøvrig. Men selskapet er nok på rett vei sammenlignet med tidligere strategi.

    Likefullt har det altså begått kriminelt bedrageri med en motorgenerasjon, og det kommer til å koste selskapet milliarder som kan regnes i hundretall, før dette er over. "Løsningen" er nå blitt utsatt enda en gang. Det blir sannsynligvis så dyrt å fikse tolv millioner biler at selskapet vil finne det gunstigst å heve kjøpene, kjøpe tilbake biler eller tilby meget gunstig innbytte. Så gjenstår å se om gruppen har råd til en slik utvei.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.297
    Antall liker
    897
    Fela; det er ingen som bestrider det faktum at VW har bæsja på leggen og vil måtte betale dyrt for det. VW vil bli felt juridisk og man har i tillegg avdekket full systemsvikt som andre påpeker man av allmennhensyn er forplikta til å reagere på. Sistnevnte er ikke overraskende og er nødt til å komme. Det samme gjelder feks CE merking hvor vi stadig får oppslag på at er en tilsvarende vits.

    Kan du linke til KBA hvor VW eur6 motorer stryker på utslipp og avsløres med å ha bedrageri-SW?

    Enn sålenge leverer VW gode biler som ikke forurenser mer enn andre, og for veldig mange finnes det ikke reelle alternativ. Det ender alltid med hva man får for penga, og der stiller VAG sterkt.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    VW/VAG valgte feil da de skulle lansere Clean Diesel i USA med utviklingen av EA189. I ettertid har de nok ønsket at ingen skulle oppdage hva de gjorde, dessverre for selskapet gikk det ikke slik. I ettertid valgte de andre tekniske løsninger, men altså fortsatt med problemer i forhold til etterrettelighet. Her er Der Spiegels rapport fra KBAs undersøkelser. Som du er ser er VW-produkter holdt utenfor tabellen, siden disse også hadde fuskesoftware, i tillegg til motorbeskyttelse.

    Mercedes, Opel, Volkswagen: Deutsche Autobauer rufen 630.000 Autos zurück - SPIEGEL ONLINE

    Bei den Modellen Beetle, Golf Plus, Passat und Polo entdeckten die Prüfer die von VW eingesetzte betrügerische Software zur Abgasmanipulation. Diese drückt die Werte für den Ausstoß von Stickoxiden im Testbetrieb künstlich, während die Autos auf der Straße deutlich mehr Schadstoffe ausstoßen.
    Unabhängig davon stellen viele Hersteller die Abgasreinigung ihrer Fahrzeuge so ein, dass sie erst ab einer bestimmten Außentemperatur arbeiten - häufig erst oberhalb von zehn Grad. Diese sogenannten Thermofenster sind zwar ethisch fragwürdig, nach den EU-Richtlinien aber unter bestimmten Bedingungen erlaubt.



    Her kan du lese om hvorfor man ikke er begynt å "løse problemet" - man får ikke regnestykket til å gå ihop, selvsagt:

    Volkswagen: Rückruf vom VW-Passat verschiebt sich weiter nach hinten - SPIEGEL ONLINE
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.297
    Antall liker
    897
    VW/VAG valgte feil da de skulle lansere Clean Diesel i USA med utviklingen av EA189. I ettertid har de nok ønsket at ingen skulle oppdage hva de gjorde, dessverre for selskapet gikk det ikke slik. I ettertid valgte de andre tekniske løsninger, men altså fortsatt med problemer i forhold til etterrettelighet. Her er Der Spiegels rapport fra KBAs undersøkelser. Som du er ser er VW-produkter holdt utenfor tabellen, siden disse også hadde fuskesoftware, i tillegg til motorbeskyttelse.

    Mercedes, Opel, Volkswagen: Deutsche Autobauer rufen 630.000 Autos zurück - SPIEGEL ONLINE

    Bei den Modellen Beetle, Golf Plus, Passat und Polo entdeckten die Prüfer die von VW eingesetzte betrügerische Software zur Abgasmanipulation. Diese drückt die Werte für den Ausstoß von Stickoxiden im Testbetrieb künstlich, während die Autos auf der Straße deutlich mehr Schadstoffe ausstoßen.
    Unabhängig davon stellen viele Hersteller die Abgasreinigung ihrer Fahrzeuge so ein, dass sie erst ab einer bestimmten Außentemperatur arbeiten - häufig erst oberhalb von zehn Grad. Diese sogenannten Thermofenster sind zwar ethisch fragwürdig, nach den EU-Richtlinien aber unter bestimmten Bedingungen erlaubt.



    Her kan du lese om hvorfor man ikke er begynt å "løse problemet" - man får ikke regnestykket til å gå ihop, selvsagt:

    Volkswagen: Rückruf vom VW-Passat verschiebt sich weiter nach hinten - SPIEGEL ONLINE

    Finner ingenting her om VW eur6 motor med jukse-SW eller høye utslipp? Tvertom må jeg le når jeg kom til dette;

    Die Vorsitzende des Umweltausschusses im Bundestag, Bärbel Höhn (Bündnis 90/Die Grünen), sagte zu den Ergebnissen: "Jetzt kommt die Lawine ins Rollen. Nicht nur VW hat jahrelang die Verbraucher betrogen und der Umwelt geschadet, sondern fast jeder Autohersteller. Das ist mit Wissen der Bundesregierung geschehen, die den Betrug jetzt nicht mehr unter der Decke halten konnte und reagieren musste."

    I rest my case
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Du har rett Spiralis. Min dypeste og oppriktige beklagelse for mine innlegg i så måte. Ingen unnskyldning for slike innlegg. Husk også at det er skille mellom personangrep rettmessig adresserte innlegg.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest


    I rest my case

    Du har ingen "case" å hvile, Ole Martin.
    Forbundsdagsrepresentanten for de grønne har helt rett, nå kommer lavinen over bilindustrien, men det er stor forskjell på hva VW/VAG har gjort og hva øvrige bilprodusenter hittil har gjort. For dem som ønsker strengere regulering av bilindustrien, og som ønsker å frata industrien retten til selvrapportering, er dette selvsagt en gave på gullfat. Men motorbeskyttelse i henhold til EU-regulativ og bevisst bedrageri mot testmyndigheter er to helt ulike størrelser.

    Nå er akkurat det blitt gjentatt så mange ganger at jeg setter strek.

    Hva det så vil bety for VW/VAG at man, i stedet for å tjene penger på "Clean Diesel", nå skal til å betale hundrevis av milliarder av kroner i bøter, ekstra avgifter, erstatninger, reparasjoner, osv., gjenstår å se. Presis når bilindustrien blir påtvunget omfattende endringer står gruppen uten ressurser den gjerne skulle brukt på å iverksette dem. Det er alvorlig og vil ha store konsekvenser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Die Vorsitzende des Umweltausschusses im Bundestag, Bärbel Höhn (Bündnis 90/Die Grünen), sagte zu den Ergebnissen: "Jetzt kommt die Lawine ins Rollen. Nicht nur VW hat jahrelang die Verbraucher betrogen und der Umwelt geschadet, sondern fast jeder Autohersteller. Das ist mit Wissen der Bundesregierung geschehen, die den Betrug jetzt nicht mehr unter der Decke halten konnte und reagieren musste."

    I rest my case
    Ja, for alt en politiker sier til pressen er selvsagt sant og fullkommen presist og har aldri en eller annen partipolitisk agenda?

    Som nevnt flere ganger i tråden er det overordnede problemet at testregimet har liten rot i virkeligheten - avstanden mellom faktiske utslipp og oppgitte utslipp fra biler har tikket oppover de siste årene. At bilprodusenter tilpasser seg systemet og utnytter det maksimalt er som man må kunne forvente, og strengt tatt ganske rasjonell oppførsel av de - så lenge de holder seg innafor. Noe de aller fleste ser ut til å ha gjort, mens VW bæsjet kapitalt på leggen. At politikere har latt dette skje er en annen sak - det har vært en relativt godt kjent offentlig hemmelighet at utslipp fra biler ikke har spesielt mye rot i virkeligheten. NAF påpekte avvikene i NOx utslipp for flere år siden uten at noen så ut til å bry seg nevneverdig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.474
    Antall liker
    41.174
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg ser det blir ikke ting nødvendigvis korrekte fakta selv om Die Grünen hevder det. Det er to forskjellige ting her. For det første: VW har svindlet i eksostester og lurt seg til å markedsføre biler som "Clean Diesel" når de i virkeligheten var så langt unna utslippskravene at bilene ikke engang skulle vært tillatt solgt. Det er kriminelt, også innenfor eksisterende regelverk, og VW kommer til å betale dyrt for lureriet sitt.

    For det andre: Utslippstestene er latterlig urealistiske og fulle av smutthull, og myndighetene har sett gjennom fingrene med diverse kreativitet for å oppfylle kravene i laboratoriet uten at dette har ført til lavere utslipp på vei. Det blir det nok slutt på nå, som både Frau Höhn og Hardingfele sier. Man må regne med mer realistiske testsykluser og strengere regler rundt gjennomføringen av testene for å få bedre overensstemmelse mellom utslipp i lab og på vei. Nettoresultat: Dieselmotorer kommer til å forsvinne fra mindre biler i løpet av få år. Renseteknologien (urea) blir for dyr for at det skal være konkurransedyktig i de minste segmentene, men kanskje det går i øvre middelklasse/luksus-segmentet. (Dvs E/S-klasse, A6/A8, 5/7-serie).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Om vi ser på hva markedet sier ang ulike bilprodusenter så er det ganske store variasjoner - dersom vi setter like før dieselgate sprakk til 100 (dvs midten av september 2015) og oppgir alle priser i EUR for å ta bort valutakurseffekter ser det slik ut:
    Volkswagen: 82
    Honda: 89
    Mitsubishi: 63
    Fiat: 76
    Ford: 98
    BMW: 83
    S&P 500: 106
    DAX: 97
    Nikkei: 102

    Nå kan det selvsagt være andre selskapsspesifikke ting som spiller inn osv, men p.t. så er det Mitsubishi som er hardest straffet av markedet, men det bærer nok også delvis preg av at det ikke er så lenge siden den saken sprakk og usikkerheten er stor. Og stort sett alt av bilprodusenter har mistet en stor del av verdien sin mens det brede markedet er relativt uendret.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn