Det er blitt fornøyelig å følge Voff og Ole-Martin. Men den tyske statsadvokaten har nok ikke samme syn på saken.
Her er status. KBA gjennomførte altså fullstendige tester, statiske og dynamiske, av populære dieselbiler i Tyskland. Resultatet ble kunngjort i april.
Disse bilene fra andre merker enn VW/VAG har ulovlig store utslipp (se skjema), og er blitt tilbakekalt pga dette (630.000 biler). Totalt sjekket man 53 dieselmodeller. 27 klarte seg, resten hadde ikke tillatte NOx-utslipp. Kun BMW klarte seg unna, blant tyske produsenter.
Da man sjekket Beetle, Golf Plus, Passat og Polo fant man software som skulle manipulere utslipp av NOx i testoppsett, mens samme biler har mye større utslipp i praktisk kjøring.
Til Voff, KjellR og Ole-Martin: MEN DET ER KUN VW/VAG SOM HAR SLIK SOFTWARE-MANIPULASJON AV TESTOPPSETT. ET BEVISST FORSØK PÅ BEDRAGERI.
Som vi ser i skjema under er det biler i både Euro 5 og Euro 6 med blant disse nye synderne, men de er altså alle i pakt med EU-regulativ, som tillater tiltak som skal beskytte motoren "ved spesielle temperaturforhold." Samme regulativ har man ikke i USA, der slike motorbeskyttelsestiltak anses som ulovlige. De fleste produsentene anvender slik beskyttelse når temperaturen går under 10 grader, noen få begynner på 15. Det betyr at norske biler under vinterhalvåret kjører med mye større utslipp enn offisielt oppgitt, forøvrig.
VW/VAG bruker også slike motorbeskyttelsestiltak, I TILLEGG TIL FUSKESOFTWARE, for å lure offentlige myndigheter som skal teste utslipp.
Her kan man virkelig bryne hjernen sin og se om VW/VAG har gjort noe som de andre ikke har gjort. KBA mener så, og det gjør også den tyske statsadvokaten.
Nå arbeides det med å justere regulativet, siden en utendørstemperatur på under 10 grader ikke kan kalles "ekstreme betingelser" for en bilmotor. Heretter skal bilprodusenter måtte oppgi om de bruker slik motorbeskyttelse og hvordan denne gjennomføres, med hvilke utslippskonsekvenser, før typegodkjennelse. EU-regulativet har spesifisert et "thermovindu" som motorene skal arbeide i forhold til, men forskriften har vært så løselig skrevet at produsentene har kunnet tolke den ganske fritt.
Det blir det slutt på.
Godkjenningsinstanser har nok samarbeidet med bilprodusentene, ved å gå med på veldig snille tester, ofte styrt av bilprodusenten selv.
Dette blir det nå også slutt på, noe som sikkert også er blitt enklere for tyske myndigheter, siden man kan vise til at de aller fleste produsentene har manipulert utslippstall og faktiske utslipp fra dieselbiler.
Men vi snakker altså om to nivåer tiltak.
Det ene et etisk diskutabelt motorbeskyttelsesinngrep, i forhold til utendørs arbeidstemperatur, men i henhold til EU-regulativ. (Som bilbransjen sikkert fikk utformet som den ville ha det).
Det andre et bevisst og kriminelt forsøk på å lure godkjenningsmyndigheter når disse skulle teste utslipp, fordi man hadde en motor som presterte 40 ganger så høye NOx-nivåer som tillatt. (VW/VAG)
Dieselmotoren er død etter disse avsløringene. (Eller, her blir det AdBlue, høyere drivstofforbruk, dyre renseoppsett og høye bomavgifter, rund baut. Altså, død dieselmotor).
Vis vedlegget 381854