Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    Du vil bare ikke forstå hva dette dreier seg om du? Saken er ikke om reelt forbruk stemmer overens med en elendig testsyklus for Europa for der er det avvik på alle merker, men det er ikke juks, det er resultatet av elendige testkriterier og god lobbying.
    Det er juks fordi de ikke tilfredstiller testsyklusen. Hadde testsyklusen vært mer realistisk hadde de overskredet normene med enda høyere verdier. VW har ustyrt bilene med et "laboratorieprogram" som kun er virksomt i testbenk.
    Når to biler slipper ut akkurat like mye på veien og i kjøresyklus i henhold til euro6 og begge overskrider Euro6, så klarer ikke jeg å se den store prinsippielle forskjellen....
    Nei, det er vel ikke så mye å gjøre med forståelsen av dette. Vil man ikke forstå så vil man ikke. Men i den virkelige verden er det faktisk VW som, nettopp fordi de bevisst har benyttet en ulovlig software, er saksøkt fra alle kanter og må utbedre biler, betale erstatning, kjøpe tilbake biler og virkelig tømme kassa. Men det er sikkert prinsipielt feil det også?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.770
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser at det skrives at biler som har gått hundretusenvis av kilometer er 100% rustfrie. Det er eventyr fra ende til annen. Det finnes ikke en eneste rustfri bruksbil i dette landet. Det er bare graden av hvor mye rust det er på de som er forskjell.
    Om du er på sørlandet i sommer, så inviterer jeg deg til å kikke på V70en med 330'km på telleren. Du skal få 50 spenn for hver rustflekk du finner.
    Synlig lakkrust finner vi kanskje ikke, men tar vi vekk gummilister, sjekker inni dører, under falser, kroker og kriker der hvor de fleste ikke kommer til så lever rustmarken i beste velgående. Men at din bil er bedre enn snittet kan sikkert være riktig. Kos deg med bilen din. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    Den prinsipielle forskjellen er at VW skulle inn på det amerikanske markedet med motorteknologi som ikke oppfylte amerikanske utslippskrav gitt av amerikansk testsyklus. Hvorfor VW har jukset også i Europa og andre steder har jeg faktisk ikke helt skjønt, å passere de europeiske testene var vel uansett relativt enkelt. I Europa har man vært besatt av CO2 og ensidig fokusert på det - derav finnes det såpass mange dieselbiler i Europa. Lavere drivstoffkostnader i et området med relativt høye drivstoffpriser hjelper selvsagt også. Eksempelvis i Norge har avgiftssystemet blitt brukt for å få folk til å velge diesel i stor skala.

    Europeiske tester fokuserer ikke på NOx, men stort sett på CO2. I USA er det NOx krav. VW ville selge "rene" biler til tree-huggers og lignende det finnes mange av i California. For å få til det, måtte de jukse aktivt med bilene under test siden motorene ikke var slik som VW prøvde å innbille folket der borte.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    Den prinsipielle forskjellen er at VW skulle inn på det amerikanske markedet med motorteknologi som ikke oppfylte amerikanske utslippskrav gitt av amerikansk testsyklus. Hvorfor VW har jukset også i Europa og andre steder har jeg faktisk ikke helt skjønt, å passere de europeiske testene var vel uansett relativt enkelt. I Europa har man vært besatt av CO2 og ensidig fokusert på det - derav finnes det såpass mange dieselbiler i Europa. Lavere drivstoffkostnader i et området med relativt høye drivstoffpriser hjelper selvsagt også. Eksempelvis i Norge har avgiftssystemet blitt brukt for å få folk til å velge diesel i stor skala.

    Europeiske tester fokuserer ikke på NOx, men stort sett på CO2. I USA er det NOx krav. VW ville selge "rene" biler til tree-huggers og lignende det finnes mange av i California. For å få til det, måtte de jukse aktivt med bilene under test siden motorene ikke var slik som VW prøvde å innbille folket der borte.
    Interessant, men kanskje Europa-bilene ble med på jukset fordi ingen skulle stille spørsmål hvorfor det var ville vært forskjell på USA-bilene og Euro-bilene. Og i sin arroganse så var det kanskje ingen som tenkte tanken på at de kunne bli oppdaget. Tross alt tok det også lang tid før jukset ble avslørt og det var ikke fordi de var mistenkt for juks, snarere at man ville teste de reelle utslippene fra "clean-diesel"-teknologien som var så fantastisk..........
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.770
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Diskusjonen om Volkswagen lager gode, spennende, kjedelig eller dårlige biler er vel egentlig et blindspor. Det denne tråden gjelder er jo det faktum at Volkswagen-konsernet bevisst har jukset med programvare for å lure kundene sine. Det er det som er oppsiktsvekkende og skremmende. Når en bedriftskultur tillater dette så kan man jo lure på hva annet de har jukset med ? Tillit er noe man opparbeider seg over år. Her er den brutt ned i løpet av noen uker eller måneder. Og det blir jo ikke bedre av måten de kommuniserer ut dette til myndigheter, kunder og massemedia. Og jeg kjører av alle ting en Citroen som er 5 år gammel og har hatt null feil....:)
    Alle har jukset inkludert Citroen. Det er ikke et spørsmål om urealistiske testsykluser da svindelen "alle" har vært med på gjelder denne syklusen. F.eks har Passat og BMW 320d fire ganger så store ustlipp som euro6 normen tillater. Mazda 6 hele fem ganger så mye som normen tillater. VW svindel utover dette er programvare som forandrer motorstyringen når bilen testes i benk; dvs bakhjula ikke roterer. Når det gjelder utslipp ved testsyklus og daglig bruk er ikke VW værre en øvrige fabrikanter.
    Det er ikke dokumentert at de andre har laget en programvare slik som Volkswagen har innrømmet. Det er det som er poenget. Det er greit at min franske dieselpurke bruker litt mer enn det som blir oppgitt av Citroen. Jeg kjører heller ikke med et egg under gasspedalen. Og jeg og bilen trives i 130 og ikke i 70 som ville gitt mye lavere forbruk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    Interessant, men kanskje Europa-bilene ble med på jukset fordi ingen skulle stille spørsmål hvorfor det var ville vært forskjell på USA-bilene og Euro-bilene. Og i sin arroganse så var det kanskje ingen som tenkte tanken på at de kunne bli oppdaget. Tross alt tok det også lang tid før jukset ble avslørt og det var ikke fordi de var mistenkt for juks, snarere at man ville teste de reelle utslippene fra "clean-diesel"-teknologien som var så fantastisk..........
    Muligens - CO2 er vel nesten en direkte konsekvens av forbruk, mens NOx varierer mye siden det kan renses effektivt med diverse teknologier.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.834
    Torget vurderinger
    1
    Renault under investigation for potential diesel defeat devices


    "Renault's
    share value has tanked, knocking a reported €4 billion off the company's value, following reports of raids in France by anti-fraud police investigating emissions testing practices."


    - Fra Car magazine
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.834
    Torget vurderinger
    1
    Den prinsipielle forskjellen er at VW skulle inn på det amerikanske markedet med motorteknologi som ikke oppfylte amerikanske utslippskrav gitt av amerikansk testsyklus.
    Det har du helt rett i. De øvrige svindlerne har ikke prøvd å selge bilene i USA. Det er den største forskjellen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.275
    Antall liker
    40.832
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rustproblemene er en liten studie i bedriftskultur. Flere tyske merker har vært rammet av lignende problemer, inkludert Ford, Mercedes og VW. Håndteringen var høyst forskjellig:
    • Ford innrømmet problemet med det samme og fikset bilene på garanti. No hassle. (Jeg hadde selv en Focus på den tiden.)
    • M-B blånektet, ble saksøkt av kunder, og måtte til slutt innrømme at det var et problem. Så ordnet de opp i det.
    • VW blånektet. Fikser noen biler i stillhet hvis kunden klager høyt nok, men utad nekter de ennå for at det finnes noe problem.

    "Benekt alt" er også en kommunikasjonsstrategi. Helt til man tas med buksene nede og strategien ikke fungerer lenger. Caveat emptor, som romerne sa.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Ser at det skrives at biler som har gått hundretusenvis av kilometer er 100% rustfrie. Det er eventyr fra ende til annen. Det finnes ikke en eneste rustfri bruksbil i dette landet. Det er bare graden av hvor mye rust det er på de som er forskjell.
    Om du er på sørlandet i sommer, så inviterer jeg deg til å kikke på V70en med 330'km på telleren. Du skal få 50 spenn for hver rustflekk du finner.
    Synlig lakkrust finner vi kanskje ikke, men tar vi vekk gummilister, sjekker inni dører, under falser, kroker og kriker der hvor de fleste ikke kommer til så lever rustmarken i beste velgående. Men at din bil er bedre enn snittet kan sikkert være riktig. Kos deg med bilen din. :)
    Har du utstyr så kan du kikke inni dører, under, bak gummilister og innerskjermer så mye du vil. I all praktisk henseende er den 100% rustfri.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.834
    Torget vurderinger
    1
    Har Mercedes gjort så mye med det? De eneste åpenbare rustvrak man ser på veiene er 10-15 år gamle Mercedeser.
    Når det gjelder Transporter/Caravelle så er det nyttekjøretøyer; de har ikke samme grad av rustbeskyttelse som personbilene. Uansett myldrer det av 20år +/- gamle slike på norske veier, i motsetning til samtlige konkurrenter som alle er rusta bort. Når så du sist en 20år gammel Transit? En og annen Hiace kanskje men neppe rustfri.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    Har Mercedes gjort så mye med det? De eneste åpenbare rustvrak man ser på veiene er 10-15 år gamle Mercedeser.
    Når det gjelder Transporter/Caravelle så er det nyttekjøretøyer; de har ikke samme grad av rustbeskyttelse som personbilene. Uansett myldrer det av 20år +/- gamle slike på norske veier, i motsetning til samtlige komkurrenter som alle er rusta bort. Når så du sist en 20år gammel Transit? En og annen Hiace kanskje men neppe rustfri.
    Rustne Passater er da et dagligdags syn her på østlandet. Og de er ikke hverken nyttekjøretøy eller 20 år gamle. Caraveller er dessuten vanlig som familiebil. Passer ikke virkeligheten så omdefinerer vi den ;)
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    Den prinsipielle forskjellen er at VW skulle inn på det amerikanske markedet med motorteknologi som ikke oppfylte amerikanske utslippskrav gitt av amerikansk testsyklus.
    Det har du helt rett i. De øvrige svindlerne har ikke prøvd å selge bilene i USA. Det er den største forskjellen.
    Det er så langt, og etter mye etterforskning, bare funnet en NOx-svindler og de har allerede forsøkt seg på USA. Det ble kostbart.

    Både MB og BMW har blitt nevnt av deg i samme moment som begrepet svindlere har blitt brukt, voff. Begge disse selger dieselbiler i USA......
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Har Mercedes gjort så mye med det? De eneste åpenbare rustvrak man ser på veiene er 10-15 år gamle Mercedeser.
    Når det gjelder Transporter/Caravelle så er det nyttekjøretøyer; de har ikke samme grad av rustbeskyttelse som personbilene. Uansett myldrer det av 20år +/- gamle slike på norske veier, i motsetning til samtlige komkurrenter som alle er rusta bort. Når så du sist en 20år gammel Transit? En og annen Hiace kanskje men neppe rustfri.
    Rustne Passater er da et dagligdags syn her på østlandet. Og de er ikke hverken nyttekjøretøy eller 20 år gamle.
    Passat B6 er rustutsatte. Her er bilder fra en 3 år gml BMW:
    Rust på F10 2011. (Alle F10, F11 eiere bør lese dette) - Annet BMW og motorprat - Bimmers.no | BMW Forum

    Rust er er feilspor, man blir aldri enig i hvilke biler som ruster mest.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    Dette er off-topic. Det har ingenting med bevisst juks som VW har gjort å gjøre. Start gjerne en egen tråd om virkelige vs oppgitte utslipp.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    Noen som vet hvorfor de jukset andre steder enn USA? Det burde vel ikke være nødvendig?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Jeg mener den tabellen er on topic, og et soleklart eksempel på hvor meningsløst regime bilprodusentene lever under. Og hvorfor folk flest gir blaffen!

    Det er lommeboka til folk som avgjør, og nå er vi igang igjen med såkalte hybrider og elbiler på over 2tonn med påstått forbruk på 0,2l/mil. Latterlig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    Det er off topic fordi tråden heter "VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?"
    Jukset er ulovlig software, ikke avvik fra urealistiske testkjøresykluser. Det er ikke det VW er tatt for.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.834
    Torget vurderinger
    1
    Det er off topic fordi tråden heter "VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?"
    Jukset er ulovlig software, ikke avvik fra urealistiske testkjøresykluser. Det er ikke det VW er tatt for.
    Avviket blir jo ikke mindre med mer realistiske sykluser; tvert imot. VW er tatt for ulovlig høye utslipp. De er ikke høyere enn andres; ofte tvert imot. Tabellen ovenfor viser at VW's svindeldieselmotor ikke er av de verste.
    Nå er forøvrig Nissan bøtelagt for juks:

    "Sørkoreanske myndigheter sier de vil kreve tilbakekalling av hundrevis av Nissan Qashqai-biler etter at tester avdekket et system som viser mindre enn bilen slipper ut i virkeligheten. Boten blir på 330 millioner won (2,5 millioner kroner)."


    Nissan bøtelegges for utslippsjuks i Sør-Korea - DN.no
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.770
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er off topic fordi tråden heter "VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?"
    Jukset er ulovlig software, ikke avvik fra urealistiske testkjøresykluser. Det er ikke det VW er tatt for.
    Avviket blir jo ikke mindre med mer realistiske sykluser; tvert imot. VW er tatt for ulovlig høye utslipp. De er ikke høyere enn andres; ofte tvert imot. Tabellen ovenfor viser at VW's svindeldieselmotor ikke er av de verste.
    Nå er forøvrig Nissan bøtelagt for juks:

    "Sørkoreanske myndigheter sier de vil kreve tilbakekalling av hundrevis av Nissan Qashqai-biler etter at tester avdekket et system som viser mindre enn bilen slipper ut i virkeligheten. Boten blir på 330 millioner won (2,5 millioner kroner)."


    Nissan bøtelegges for utslippsjuks i Sør-Korea - DN.no
    VW er tatt for å lage en software som lurer myndigheter og forbrukere. Det kan du ikke bortforklare.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Alle forstår VW har juksa. Og det er hårreisende. Men har du noengang gjort deg noen tanker på hvorfor den tabellen ser ut slik den gjør? Og kan du forstå at jukset ikke har særlig relevans/betydning for mannen i gata når det er en kjennsgjerning at oppgitt forbruk og utslippstall bare er tøys og tull for samtlige bilprodusenter og i den forbindelse er ett fett hvilken bil du velger?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    Og de ble avslørt av amerikanere. For øvrig et marked som det selges både Mercedes og BMW diesel-motorer som etter hva jeg vet ikke har blitt tatt for tilsvarende jukseanordninger.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    Alle forstår VW har juksa. Og det er hårreisende. Men har du noengang gjort deg noen tanker på hvorfor den tabellen ser ut slik den gjør? Og kan du forstå at jukset ikke har særlig relevans/betydning for mannen i gata når det er en kjennsgjerning at oppgitt forbruk og utslippstall bare er tøys og tull for samtlige bilprodusenter og i den forbindelse er ett fett hvilken bil du velger?
    Har du noen gang gjort deg noen tanker om hvorfor de jukset hvis det ikke hadde noen betydning?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hvorfor de jukset andre steder enn USA? Det burde vel ikke være nødvendig?
    Det ene tok vel det andre. På den tiden påbegynte VW/VAG en overgang fra turbolading med direkteinnsprøyting til common rail (fellesrør) drivstoffinnsprøyting på sine dieselbiler. Best marginer om man produserer i store serier. Ellers ikke bare i USA man var opptatt av NOx. Storbyene i Europa slet med partikler og begynte å måle og sjekke. Siden disse bilene hadde utslipp 40 ganger over tillatt når de faktisk kjørte på vei, hadde vel VW ikke noe valg.

    Voffs henvisning til andre produsenter blander faktorer, men han synes uimottakelig for det. Andre produsenter har bl.a. slått av EGR eksosfeed ved lave utendørstemperaturer, "for å beskytte motoren". Faktisk lov under regulativ, men myndighetene som tillot dette var nok ikke klar over hvor mye utslipp det kunne medføre. Man har sett opp til fem-seks ganger tillatt nivå, men altså langt under VWs førti (40!) ganger.

    I Tyskland er myndighetene grundige og ubønnhørlige. De sjekket alt som ruller - VW/VAG er eneste selskap som fusket med "defeat device".
    http://europe.autonews.com/article/...vw-only-one-to-use-defeat-devices-report-says
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    896
    Alle forstår VW har juksa. Og det er hårreisende. Men har du noengang gjort deg noen tanker på hvorfor den tabellen ser ut slik den gjør? Og kan du forstå at jukset ikke har særlig relevans/betydning for mannen i gata når det er en kjennsgjerning at oppgitt forbruk og utslippstall bare er tøys og tull for samtlige bilprodusenter og i den forbindelse er ett fett hvilken bil du velger?
    Har du noen gang gjort deg noen tanker om hvorfor de jukset hvis det ikke hadde noen betydning?
    Ja, og det er jo nettopp det jeg gir uttrykk for, og derfor min påstand at ingen bryr seg. På samme måte som en Teslaeier gir blaffen i miljøet. Og som naboen her som bytter inn den gamle Tiguanen med ny Tiguan TDI.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.834
    Torget vurderinger
    1
    VW er tatt for å lage en software som lurer myndigheter og forbrukere. Det kan du ikke bortforklare.
    Nei. Det straffbare er utslippene (som ikke er høyere enn hos mange andre). Softwaren er der for å pynte på de reelle utslippene i benktest. Softwaren har ingen effekt på hvor mye bilen slipper ut ved bruk eller i testsyklusen; da er softwaren frakoblet. Hvis softwaren hadde vært problemet hadde løsningen vært enkel; nemlig å fjerne den.
    Dette er som om dersom indrettsutøvere doper seg så er det utelukkende den som har skjult sine spor best som er skyldig i juks.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    Voff, forklar meg gjerne på en logisk og forståelig måte hvorfor VW og ingen andre er saksøkt herfra til helvete dersom virkeligheten fortoner seg slik du beskriver den. Det ville kanskje være enklere å ta inn over seg de faktiske forhold......
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    VW er tatt for å lage en software som lurer myndigheter og forbrukere. Det kan du ikke bortforklare.
    Nei. Det straffbare er utslippene (som ikke er høyere enn hos mange andre). Softwaren er der for å pynte på de reelle utslippene i benktest. Softwaren har ingen effekt på hvor mye bilen slipper ut ved bruk eller i testsyklusen; da er softwaren frakoblet. Hvis softwaren hadde vært problemet hadde løsningen vært enkel; nemlig å fjerne den.
    Dette er som om dersom indrettsutøvere doper seg så er det utelukkende den som har skjult sine spor best som er skyldig i juks.
    Dette er tøys, fra ende til annen. Nå må du holde opp, Voff.

    VW tok i bruk et LNT system, lean nitrogen trap, i stedet for urea-baserte system. Det siste var utviklet av en konkurrent og VW ville ha sitt eget, dengang. Lean Nitrogen Trap bruker doble katalysatorer for å fange partikler, men kjører vekselvis med stort drivstofforbruk når disse skal uskadeliggjøres. Når systemet kjører med lavt drivstofforbruk skjer det enorme utslipp, i forhold til lovlig grense. Det er ingen andre bilmerker som er i nærheten av å ha VWs/VAGs utslippsnivåer. VW ligger faktorer over med EA189-motoren. Lean modus er hva bilen vanligvis kjører i, og dermed med store partikkelutslipp. (NOx). Og på den måten klarer de å gi inntrykk av lavt drivstofforbruk.

    Software ble så kodet for å kjenne igjen testsituasjoner. Flere variabler ble brukt som markører: at ett hjulpar ikke var i bevegelse; at rattet var i ro; stabilt barometrisk trykk, etc.
    I slike situasjoner vekslet software om til høyt brennstofforbruk, for å rense utslippene ned til lovlig grense - faktisk under, i tråd med "clean diesel" påstandene.
    Når testen er over veksler bilen over til innsnevret drivstofforbruk, LNT, og følgelig et kjempehopp i utslipp.

    Bevisst, planlagt, gjennomført bedrageri mot kjøper, offentlige myndigheter, godkjenningsinstanser og folkehelsen.

    Det du påstår er tull.

    Dette er også årsaken til at vi ikke har fått en "fix" ennå. Drivstofforbruket kommer til å sprette i været, i forhold til lovet ytelse og forbruk, dersom man skal kjøre rent nok til å tilfredsstille sertifiseringsmyndighetene.

    VW/VAG er "fucked", men de gjorde det mot seg selv. Og du kan spare deg "haters gonna hate" kommentarer.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.770
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    VW er tatt for å lage en software som lurer myndigheter og forbrukere. Det kan du ikke bortforklare.
    Nei. Det straffbare er utslippene (som ikke er høyere enn hos mange andre). Softwaren er der for å pynte på de reelle utslippene i benktest. Softwaren har ingen effekt på hvor mye bilen slipper ut ved bruk eller i testsyklusen; da er softwaren frakoblet. Hvis softwaren hadde vært problemet hadde løsningen vært enkel; nemlig å fjerne den.
    Dette er som om dersom indrettsutøvere doper seg så er det utelukkende den som har skjult sine spor best som er skyldig i juks.[/QUOTE

    Hmmm. Du er vel den eneste som mener at Volkswagen ikke har ført myndigheter og kunder bak lyset ! Alternativet er kverulering for kveruleringens egen skyld... Det begynner å bli interessant dette her.:)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.404
    Torget vurderinger
    12
    VW er tatt for å lage en software som lurer myndigheter og forbrukere. Det kan du ikke bortforklare.
    Nei. Det straffbare er utslippene (som ikke er høyere enn hos mange andre). Softwaren er der for å pynte på de reelle utslippene i benktest. Softwaren har ingen effekt på hvor mye bilen slipper ut ved bruk eller i testsyklusen; da er softwaren frakoblet. Hvis softwaren hadde vært problemet hadde løsningen vært enkel; nemlig å fjerne den.
    Dette er som om dersom indrettsutøvere doper seg så er det utelukkende den som har skjult sine spor best som er skyldig i juks.
    Hmmm. Du er vel den eneste som mener at Volkswagen ikke har ført myndigheter og kunder bak lyset ! Alternativet er kverulering for kveruleringens egen skyld... Det begynner å bli interessant dette her.:)
    Bare fikset quoten så det ikke så ut som det var to av dere som ikke synes VW har gjort noe galt..... Kunne vel være verdt litt å tipse VW om siden de kan spare noen hundre milliarder på det ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.275
    Antall liker
    40.832
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    VW er tatt for å lage en software som lurer myndigheter og forbrukere. Det kan du ikke bortforklare.
    Nei. Det straffbare er utslippene (som ikke er høyere enn hos mange andre). Softwaren er der for å pynte på de reelle utslippene i benktest. Softwaren har ingen effekt på hvor mye bilen slipper ut ved bruk eller i testsyklusen; da er softwaren frakoblet. Hvis softwaren hadde vært problemet hadde løsningen vært enkel; nemlig å fjerne den.
    Dette er som om dersom indrettsutøvere doper seg så er det utelukkende den som har skjult sine spor best som er skyldig i juks.
    Nei. Det straffbare er å installere programvare som detekterer testen og så setter motoren i en fuskemodus som ikke forekommer når bilen kjører på vei. Det er ren svindel og bedrag som er begått for å få godkjent biler som ikke skulle vært tillatt brukt på offentlig vei.

    Å optimere motoren for å gi minimale utslipp i testsyklusen er derimot lov, ettersom motoren også vil gi de samme utslippene om den kjøres på samme måte på veien. Da er problemet en testsyklus som ikke er tilstrekkelig representativ for virkelige forhold. Det VW har gjort er i en helt annen liga og er direkte kriminelt. Konsekvensene for VW blir deretter.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.834
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Det straffbare er å installere programvare som detekterer testen og så setter motoren i en fuskemodus som ikke forekommer når bilen kjører på vei. Det er ren svindel og bedrag som er begått for å få godkjent biler som ikke skulle vært tillatt brukt på offentlig vei..
    Nei. Det straffbare er for høye utslipp enn tillatt. Om softwaren hadde vært installert og bilen likevel hadde utslipp innenfor kravene hadde det ikke vært straffbart (bare meningsløst). Softwaren har gjort at VW er blitt tatt med buksa nede; det er vanskelig å finne andre bortforklaringer når en software som dette er innstallert - svindelen blir tydelig.

    Alle har jukset; her er nestemann i føljetongen:

    "Aksjonærene frykter at opplysningene fra kringkasteren NHK og nyhetsbyrået Kyodo er første tegn på at den japanske bilprodusenten er innblandet i lignende skandaler som Volkswagen og Mitsubishi."

    - Suzuki bruker ikke riktig utslippstest - DN.no
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Det straffbare er å installere programvare som detekterer testen og så setter motoren i en fuskemodus som ikke forekommer når bilen kjører på vei. Det er ren svindel og bedrag som er begått for å få godkjent biler som ikke skulle vært tillatt brukt på offentlig vei..
    Nei. Det straffbare er for høye utslipp enn tillatt. Om softwaren hadde vært installert og bilen likevel hadde utslipp innenfor kravene hadde ikke vært straffbart (bare meningsløst). Softwaren har gjort at VW er blitt tatt med buksa nede; det er vanskelig å finne andre bortforklaringer når en software som dette er innstallert.
    Alle har jukset; her er nestemann i føljetongen:

    "Aksjonærene frykter at opplysningene fra kringkasteren NHK og nyhetsbyrået Kyodo er første tegn på at den japanske bilprodusenten er innblandet i lignende skandaler som Volkswagen og Mitsubishi."

    - Suzuki bruker ikke riktig utslippstest - DN.no
    Mer tøys. Alle bilprodusenter har optimalisert ytelsestallene. Mitsubishi hadde overtrykk på dekkene sine, i tillegg til andre tricks. Dette gir, i sum, langt bedre ytelsestall enn hva som er mulig i praktisk kjøring.

    Men ingen har hittil blitt avslørt med fusk av den typen VW/VAG er tatt for, og som selskapet har innrømmet å ha gjennomført. Selskapet la inn en bevisst endring av motoradferd avhengig av hvorvidt den var i regulær bruk eller i testoppsett. Det er noe annet enn å tape igjen dørspalter, ha overtrykk i dekk, kun teste under beste temperatur/lufttrykk, osv.

    Det VW/VAG gjorde er kriminelt og vil føre til fengselsstraffer når etterforskningen er gjennomført. Det andre bilprodusenter gjorde er sleipt, men ikke kriminelt.

    Andre bilmerker har funksjoner der utslippsrens avslås når utendørstemp er under bestemte nivåer, men dette gjøres "for å beskytte motoren" og er tillatt etter regulativ. Slike biler (BMW, Mercedes, o.a.) har fire-fem ganger tillatt utslippsnivå når beskyttelsen er aktivert. Men altså tillatt.

    VW gikk lenger, fordi de ønsket å skryte på seg unik teknologi. Og brøt loven da de gjorde det.

    Under German law, fraudsters can be sentenced to a maximum of five years in prison, rising to 10 years in "especially serious cases."
    Those cases include fraud committed for commercial reasons. If prosecutors prove Volkswagen employees installed the software for the financial benefit of the company, or that more than three people were working together on the scam, they could prosecute under those harsher terms
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.834
    Torget vurderinger
    1
    Når en Fiat, BMW og en Volvo, for å nevne noen, har større utslipp en VW svindeldiesel så dreier det seg ikke bare om lufttrykk i dekka og andre finurligheter. Juridiske spissfindigheter om straffbarheten av hvilke veier som fører til et ulovlig sluttresultat er uinteressant for forbrukeren.
    Greia er at bilene ikke møter utslippskrav og at VW ikke er noe værre enn mange andre i så måte.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor er det uinteressant for forbrukeren? VW er den eneste som er pålagt en fix som reduserer ytelse og øker forbruk. Forøvrig så glemmer du det amerikanske markedet og spesielt stater med restriktiv bil/miljøpolitikk.. som var formålet for jukset, verden er større enn europa
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    Når en Fiat, BMW og en Volvo, for å nevne noen, har større utslipp en VW svindeldiesel så dreier det seg ikke bare om lufttrykk i dekka og andre finurligheter. Juridiske spissfindigheter om straffbarheten av hvilke veier som fører til et ulovlig sluttresultat er uinteressant for forbrukeren.
    Greia er at bilene ikke møter utslippskrav og at VW ikke er noe værre enn mange andre i så måte.
    Dette er fullstendig feil og du velger bevisst å blande fakta og påstander, for å røyklegge problemet.

    Bilprodusenter som lar bilene gå i motorbeskyttelsesmodus har lov til dette, etter reglene. Gjelder også noen modeller fra VAG. Disse viser til at forbruk og utslipp, på årsbasis ved snittbruk, vil gi akseptable verdier. Dermed får de lov til å legge inn et beskyttelsesmodus under spesielle forhold.

    Nå sammenligner du utslipp når modus er på med VWs idealtall, for å få det til å se ut som om VW er lik de øvrige. Det er tøys og villedende.

    VW endte opp med en motor, EA189, som slipper ut 40 ganger mer NOx enn tillatt. Selskapet utnyttet at man kan egenrapportere utslippsmålinger, men la for sikkerhets skyld inn en funksjon som gjenkjenner statiske utslippstester og som modifiserte drivstofforbruket under slike tester, slik at utslippene skulle bli lave nok.

    Dessverre for VW ble det utviklet en testrigg som kunne måle utslipp under dynamisk (praktisk) kjøring. Denne avslørte bedrageriet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn