VW er tatt for å lage en software som lurer myndigheter og forbrukere. Det kan du ikke bortforklare.
Nei. Det straffbare er utslippene (som ikke er høyere enn hos mange andre). Softwaren er der for å pynte på de reelle utslippene i benktest. Softwaren har ingen effekt på hvor mye bilen slipper ut ved bruk eller i testsyklusen; da er softwaren frakoblet. Hvis softwaren hadde vært problemet hadde løsningen vært enkel; nemlig å fjerne den.
Dette er som om dersom indrettsutøvere doper seg så er det utelukkende den som har skjult sine spor best som er skyldig i juks.
Dette er tøys, fra ende til annen. Nå må du holde opp, Voff.
VW tok i bruk et LNT system, lean nitrogen trap, i stedet for urea-baserte system. Det siste var utviklet av en konkurrent og VW ville ha sitt eget, dengang. Lean Nitrogen Trap bruker doble katalysatorer for å fange partikler, men kjører vekselvis med stort drivstofforbruk når disse skal uskadeliggjøres. Når systemet kjører med lavt drivstofforbruk skjer det enorme utslipp, i forhold til lovlig grense. Det er ingen andre bilmerker som er i nærheten av å ha VWs/VAGs utslippsnivåer. VW ligger faktorer over med EA189-motoren. Lean modus er hva bilen vanligvis kjører i, og dermed med store partikkelutslipp. (NOx). Og på den måten klarer de å gi inntrykk av lavt drivstofforbruk.
Software ble så kodet for å kjenne igjen testsituasjoner. Flere variabler ble brukt som markører: at ett hjulpar ikke var i bevegelse; at rattet var i ro; stabilt barometrisk trykk, etc.
I slike situasjoner vekslet software om til høyt brennstofforbruk, for å rense utslippene ned til lovlig grense - faktisk under, i tråd med "clean diesel" påstandene.
Når testen er over veksler bilen over til innsnevret drivstofforbruk, LNT, og følgelig et kjempehopp i utslipp.
Bevisst, planlagt, gjennomført bedrageri mot kjøper, offentlige myndigheter, godkjenningsinstanser og folkehelsen.
Det du påstår er tull.
Dette er også årsaken til at vi ikke har fått en "fix" ennå. Drivstofforbruket kommer til å sprette i været, i forhold til lovet ytelse og forbruk, dersom man skal kjøre rent nok til å tilfredsstille sertifiseringsmyndighetene.
VW/VAG er "fucked", men de gjorde det mot seg selv. Og du kan spare deg "haters gonna hate" kommentarer.