Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.612
    Torget vurderinger
    23
    I Norge er dette minuttet redusert til 30 sekunder. Blant VW fans 22.3.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Joda, ikke vanskelig å komme over 390k for en Golf. Poenget er vel ikke hvor mye du må betale, men hvor mye du får for relativt lite penger.
    Men det er jo kjedelige biler som ikke går særlig fort:

     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Kan ikke si jeg kan huske å ha sett Golf R 700hp i katalogen ;).
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Kommer fortsatt ikke over 390k for en golf :confused:
    Den koster fra 325 000kr. Hvor mange andre mellomklassebiler med 235hk får du til denne prisen? utrolig mye bil for penga.
    Hvilken Golf er dette? I følge VW´s norske hjemmeside er det nærmeste du kommer denne effekten en 230hk GTI fra kr 439.400,-

    GTE med 204hk koster fra 343.900,-. Er det avgassekspertene hos VW som har oppgitt prisen også ;)

    http://www.volkswagen.no/content/me...volkswagen-golf-prisliste-my17-28-04-2016.pdf
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Sikkert gøy med 204 hk helt til man går tom for strøm og må dra rundt på 300kg ekstra. Sikkert fint som pendlerbil hvis man kan lade på jobben, selvom det fins vesentlig billigere og helelektriske biler til det formålet.. til alt annet blir den jo bare tull i likhet med alle andre hybrider.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Den fungerer jo som en Prius når den er strømtom bare med en fornuftig giring. Jeg vil påstå at GTE er en bedre motorisering av VAG enn de mindre bensin og dieselbilene jeg har kjørt derfra med DSG.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvis målet er Prius er den sikkert helt ypperlig. Jeg syns derimot den er altfor tung og funker dårlig både til langkjøring og aktiv kjøring.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det snakkes her om at det er så billig (eg. "mye bil for penga") med 325k, 390k etc for en Golf. Vi snakker c-segmentet og en føkkings Golf som det går 17 av på dusinet. Verdens kanskje mest anonyme bil siden Giugiaro's gode design (mk I). Er det virkelig så fryktelig mye for penga? I mine ører høres det dyrt ut. Ser at den koster omtrent tilsvarende en BMW 1-serie som til og med har bakhjulsdrift. BMW regnes tross alt som såkalt premiummerke, det er ikke VW. Det er sikkert en bra bil (hva enn det betyr), men mye for penga? Jeg har hørt og lest mye om hvor bra Passat er også uten at jeg noengang har oppdaget gehalten i det. Dette er en bil du ikke finner igjen foran kjøpesenteret hvis du ikke kan nummeret og husker eksakt hvor du parkerte. Er den så brilliant så må jeg jaggu meg prøve den for å finne ut av hvor fantastisk dette er. Må bare nullstille først for mine forventninger er skyhøye etter denne lovprisningen og da blir man som kjent fort skuffet. Hva er det de sier om noe som høres for godt ut til å være sant?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Godt poeng spirre, en golf er c-segment. Mellomklassebiler er d-segmentet:

    https://no.wikipedia.org/wiki/Mellomklassebil

    Det ser ut som avgassingeniørene hos VW har begynt med snikmarkedsføring på HFS ;). Pyttsann, hvis vi gjentar det ofte nok er Polo snart en luksuslimousin....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Kommer fortsatt ikke over 390k for en golf :confused:
    Den koster fra 325 000kr. Hvor mange andre mellomklassebiler med 235hk får du til denne prisen? utrolig mye bil for penga.
    Hvilken Golf er dette? I følge VW´s norske hjemmeside er det nærmeste du kommer denne effekten en 230hk GTI fra kr 439.400,-

    GTE med 204hk koster fra 343.900,-. Er det avgassekspertene hos VW som har oppgitt prisen også ;)

    http://www.volkswagen.no/content/me...volkswagen-golf-prisliste-my17-28-04-2016.pdf
    VW oppgir 204 hk på en GTE. Det er etter hvert mange som har testet sine GTE og fått målt effekten til mellom 230 og 240 hk - derfor 235hk. Dette er standard GTE uten trimming. VW er visstnok ganske så konservative når de oppgir ytelsen på en GTE.

    Og en Golf er en liten bil. God plass til 4 voksne, men da med begrenset bagasjeplass. God plass til 3 voksne med mye bagasje.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Siden effekt normalt er avgiftsbelagt (selv om hybrider ikke har effektavgift p.t.) så er det vel bare nok et kreativt stunt fra VWs ingeniører. VW er vel ikke lenger kjent for annet enn kreativ omgang med virkeligheten ;). I virkeligheten har den 150hk bensin og 102 hk elmotorer som av "hybridtekniske årsaker" (hva som enn ligger i det) oppgis til 204hk.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Syvende generasjon A-serie plattform på Golf. Brukes på disse modellene:

    Skjermbilde 2016-05-16 kl. 17.58.02.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    De 204 hk er jo en kombinert effekt fra de 2 motorene. Bensinmotoren gir 150 hk, elektromotoren 102. De oppgir en systemeffekt på 204 hk. De to til sammen har 252 hk, men man får ikke den effekten på hjulene. I testbenk måler den konsekvent ca 235 hk på hjulene, med relativt flat momentkurve på 375 Nm.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Syvende generasjon A-serie plattform på Golf. Brukes på disse modellene:

    Vis vedlegget 381424
    Dette er ikke riktig. Brukes på A3, Passat, TT, Touran og Octavia. Såvidt meg bekjent bygges ingen SUV på golfplattform, men vil komme i 2018 og hete T-roc. En Skodaversjon er vel også på vei.
    (det som referes til her må være forrige Golfplattform)
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Det snakkes her om at det er så billig (eg. "mye bil for penga") med 325k, 390k etc for en Golf. Vi snakker c-segmentet og en føkkings Golf som det går 17 av på dusinet. Verdens kanskje mest anonyme bil siden Giugiaro's gode design (mk I). Er det virkelig så fryktelig mye for penga? I mine ører høres det dyrt ut.
    Dagens Golf er den peneste siden Mk I. Den er den eneste i klassen med ikonisk design. Riktignok gir ikke korte og stutte biler rom for de elegante lange linjene, men det at bilen er vanlig gjør den ikke kjedelig. Enkelte hadde nok syntes Alfa 159 hadde vært kjedelig dersom den hadde vært norges mest solgte.
    Dagens Golf er den mest imponerende bilen jeg har kjørt. Nei, det er ikke den beste, men totalpakken sett i lys av prisen gjør den til en fulltreffer. Det er forøvrig en global motorpresse enig i.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det har ikke noe med hat å gjøre. Det er bare snakk om å sortere ut det som ikke passer samt ha et edruelig forhold til virkelighet. Dessuten handler vel strengt tatt denne tråden om VW's avgassjuks. Og der renner vel bare kontantbeholdningen raskt ut om dagen mens utviklingskostnadene reduseres .....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Golf = mellomklasse?? Har verden gått av hengslene? Golf er da "småbil"! Polo er "klaustrofobil" og Up er "lekebil"!
    Bilen har vokst. Er like stor som melomklassebiler fra få år tilbake. Mk II av BMW mellomklassebil 3-serie er vel mindre enn en Polo?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det snakkes her om at det er så billig (eg. "mye bil for penga") med 325k, 390k etc for en Golf. Vi snakker c-segmentet og en føkkings Golf som det går 17 av på dusinet. Verdens kanskje mest anonyme bil siden Giugiaro's gode design (mk I). Er det virkelig så fryktelig mye for penga? I mine ører høres det dyrt ut.
    Dagens Golf er den peneste siden Mk I. Den er den eneste i klassen med ikonisk design. Riktignok gir ikke korte og stutte biler rom for de elegante lange linjene, men det at bilen er vanlig gjør den ikke kjedelig. Enkelte hadde nok syntes Alfa 159 hadde vært kjedelig dersom den hadde vært norges mest solgte.
    Dagens Golf er den mest imponerende bilen jeg har kjørt. Nei, det er ikke den beste, men totalpakken sett i lys av prisen gjør den til en fulltreffer. Det er forøvrig en global motorpresse enig i.
    Så bra. Jeg synes bare den har høy pris til å være en ordinær kompaktbil. Som sagt skal jeg faktisk prøvekjøre en når forventningene legger seg litt. Man er da langt fra fanatisk og åpen for overraskelser. Av VAG-biler har jeg kjørt passat, touran, tiguan, polo, A3, A4, skode liten et eller annet de senere år. Den vilt prisede A3 med TFSI Quattro 180 var den eneste som fristet til gjentagelse. Når 6 av 7 ikke innfrir så er det ikke rart man er skeptisk, men kanskje det finnes et friskt eple innimellom. Lenge siden jeg har smakt Grandiosa forresten, husker ikke lenger hvordan den smaker.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det snakkes her om at det er så billig (eg. "mye bil for penga") med 325k, 390k etc for en Golf. Vi snakker c-segmentet og en føkkings Golf som det går 17 av på dusinet. Verdens kanskje mest anonyme bil siden Giugiaro's gode design (mk I). Er det virkelig så fryktelig mye for penga? I mine ører høres det dyrt ut.
    Dagens Golf er den peneste siden Mk I. Den er den eneste i klassen med ikonisk design. Riktignok gir ikke korte og stutte biler rom for de elegante lange linjene, men det at bilen er vanlig gjør den ikke kjedelig. Enkelte hadde nok syntes Alfa 159 hadde vært kjedelig dersom den hadde vært norges mest solgte.
    Dagens Golf er den mest imponerende bilen jeg har kjørt. Nei, det er ikke den beste, men totalpakken sett i lys av prisen gjør den til en fulltreffer. Det er forøvrig en global motorpresse enig i.
    Dagens Golf har dårligere seter enn mk1 Gti. Allerede etter 10 mil var rumpa mi lei bilen og selv korsryggmassasjen klarte ikke å kompensere for misnøyen min. Dagens Passat derimot har jeg ikke noe å utsette på.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Golf = mellomklasse?? Har verden gått av hengslene? Golf er da "småbil"! Polo er "klaustrofobil" og Up er "lekebil"!
    Bilen har vokst. Er like stor som melomklassebiler fra få år tilbake. Mk II av BMW mellomklassebil 3-serie er vel mindre enn en Polo?
    Jepp, men klassene vokser i takt så Golf er fremdeles kompaktklasse (under mellomklasse). Dagens polo er også større enn golf mk I....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det snakkes her om at det er så billig (eg. "mye bil for penga") med 325k, 390k etc for en Golf. Vi snakker c-segmentet og en føkkings Golf som det går 17 av på dusinet. Verdens kanskje mest anonyme bil siden Giugiaro's gode design (mk I). Er det virkelig så fryktelig mye for penga? I mine ører høres det dyrt ut.
    Dagens Golf er den peneste siden Mk I. Den er den eneste i klassen med ikonisk design. Riktignok gir ikke korte og stutte biler rom for de elegante lange linjene, men det at bilen er vanlig gjør den ikke kjedelig. Enkelte hadde nok syntes Alfa 159 hadde vært kjedelig dersom den hadde vært norges mest solgte.
    Dagens Golf er den mest imponerende bilen jeg har kjørt. Nei, det er ikke den beste, men totalpakken sett i lys av prisen gjør den til en fulltreffer. Det er forøvrig en global motorpresse enig i.
    Dagens Golf har dårligere seter enn mk1 Gti. Allerede etter 10 mil var rumpa mi lei bilen og selv korsryggmassasjen klarte ikke å kompensere for misnøyen min. Dagens Passat derimot har jeg ikke noe å utsette på.
    Lagt på deg du gitt ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Passaten har vel gode seter såvidt jeg kan huske. Touran har det ikke. Til mitt hylster hvertfall.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Kjøp den med sportsseter. De sitter jeg som støpt i. De dårligste setene finner du hos Mercedes.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Diskusjonen om Volkswagen lager gode, spennende, kjedelig eller dårlige biler er vel egentlig et blindspor. Det denne tråden gjelder er jo det faktum at Volkswagen-konsernet bevisst har jukset med programvare for å lure kundene sine. Det er det som er oppsiktsvekkende og skremmende. Når en bedriftskultur tillater dette så kan man jo lure på hva annet de har jukset med ? Tillit er noe man opparbeider seg over år. Her er den brutt ned i løpet av noen uker eller måneder. Og det blir jo ikke bedre av måten de kommuniserer ut dette til myndigheter, kunder og massemedia. Og jeg kjører av alle ting en Citroen som er 5 år gammel og har hatt null feil....:)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Syvende generasjon A-serie plattform på Golf. Brukes på disse modellene:

    Vis vedlegget 381424
    Dette er ikke riktig. Brukes på A3, Passat, TT, Touran og Octavia. Såvidt meg bekjent bygges ingen SUV på golfplattform, men vil komme i 2018 og hete T-roc. En Skodaversjon er vel også på vei.
    (det som referes til her må være forrige Golfplattform)
    Få ting som er så øyeblikkelig kurant som wiki-oppføringer fra bilentusiaster, Voff.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_A_platform

    A-serie plattformen, i denne generasjonen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    ref Terje-A´s innlegg:

    Og det har jeg gnålet på lenge selv. Hvordan i h... kan man ha full tillit til et merke som bevisst jukser med måledata. Feie det under teppet og late som det ikke har skjedd? "De andre jukser de og"? Ikke meg bekjent så langt med unntak av Mitsubishi som innrømmet å ikke ha overholdt målebetingelsene. Det er noe med når svindelen blir stor nok tror jeg.... Om, mot formodning, merket jeg tilfeldigvis kjører for tiden skulle bli avslørt av noe tilsvarende, hadde jeg blitt skuffet og kjøpt noe annet neste gang fordi jeg ikke lenger kunne ha tillit til at alt var som det skulle der i gården.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    14.724
    Mitsubishi hadde vel ikke en gang testet men bare oppgitt noen forbrukstall? Gjelder vel også stort sett biler i Japan?

    VWs juks er av episke proporsjoner. De jukset for å øke markedsandelene sine og lansere clean diesel i USA. I Europa er det ikke så farlig siden nox har blitt lobbyert bort i EU men er viktig i USA. Diesel utgjør 1 - en - prosent av den amerikanske privatbillparken. Det sier litt om hvor uaktuelt det er over there.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Omfanget av Mitsubishi-saken er vel under etterforskning enda. Meg bekjent hadde de testet, men brukt for høyt dekktrykk og tapet igjen skjøter og slikt som ikke er helt realistisk i praksis og som var brudd på testbetingelsene. I utgangspunktet gjaldt det K-cars som ikke selges utenfor Japan, men det kan se ut som det er flere modeller?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Diskusjonen om Volkswagen lager gode, spennende, kjedelig eller dårlige biler er vel egentlig et blindspor. Det denne tråden gjelder er jo det faktum at Volkswagen-konsernet bevisst har jukset med programvare for å lure kundene sine. Det er det som er oppsiktsvekkende og skremmende. Når en bedriftskultur tillater dette så kan man jo lure på hva annet de har jukset med ? Tillit er noe man opparbeider seg over år. Her er den brutt ned i løpet av noen uker eller måneder. Og det blir jo ikke bedre av måten de kommuniserer ut dette til myndigheter, kunder og massemedia. Og jeg kjører av alle ting en Citroen som er 5 år gammel og har hatt null feil....:)
    Alle har jukset inkludert Citroen. Det er ikke et spørsmål om urealistiske testsykluser da svindelen "alle" har vært med på gjelder denne syklusen. F.eks har Passat og BMW 320d fire ganger så store ustlipp som euro6 normen tillater. Mazda 6 hele fem ganger så mye som normen tillater. VW svindel utover dette er programvare som forandrer motorstyringen når bilen testes i benk; dvs bakhjula ikke roterer. Når det gjelder utslipp ved testsyklus og daglig bruk er ikke VW værre en øvrige fabrikanter.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Syvende generasjon A-serie plattform på Golf. Brukes på disse modellene:

    Vis vedlegget 381424
    Dette er ikke riktig. Brukes på A3, Passat, TT, Touran og Octavia. Såvidt meg bekjent bygges ingen SUV på golfplattform, men vil komme i 2018 og hete T-roc. En Skodaversjon er vel også på vei.
    (det som referes til her må være forrige Golfplattform)
    Få ting som er så øyeblikkelig kurant som wiki-oppføringer fra bilentusiaster, Voff.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_A_platform

    A-serie plattformen, i denne generasjonen.
    Feil er det like forbanna. Bla er Jetta og New Beetle basert på nettopp Jettaplattformen. Det samme var forrige Golf Stasjonsvogn. Jettaplattformen bygges i USA/Mexico og ingen europeiskbygde biler er basert på denne meg bekjent.
    Scirocco er forøvrig fra lenge før dagens Golfplattform var lansert (lansert med nye A3), og derfor umulig være bygd på denne. Den er bygd på forrige plattform.
    EOS ble lansert i 2006 mens dagens MQB plattform, som Golf er bygd på, ble lansert i 2012.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    14.724
    Biler har urealistiske lave utslipp fordi testbetingelser er helt urealistiske. I USA er testene mer realistiske og de har også (strenge) krav for NOx, noe som ikke er tilfelle i Europa. Som nevnt kan min Tesla kjøre 500km i Europa (stemmer dårlig med virkeligheten ved vanlig bruk) mens den i USA kan kjøre 400 km (stemmer godt med vanlig bruk).

    I Europa er testene en vits, sannsynligvis grunnet ivrig lobbyvirksomhet og fin samrøre mellom myndigheter og store, viktige arbeidsgivere i EU-land.

    VW har jukset for å komme seg inn på et marked de ikke har tilgang til med en image som er ren bløff. Jeg skjønner st voff ikke ser forskjellen, men det er det ikke så mye å gjøre med.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    897
    Ser at det skrives at biler som har gått hundretusenvis av kilometer er 100% rustfrie. Det er eventyr fra ende til annen. Det finnes ikke en eneste rustfri bruksbil i dette landet. Det er bare graden av hvor mye rust det er på de som er forskjell.
    Om du er på sørlandet i sommer, så inviterer jeg deg til å kikke på V70en med 330'km på telleren. Du skal få 50 spenn for hver rustflekk du finner.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Diskusjonen om Volkswagen lager gode, spennende, kjedelig eller dårlige biler er vel egentlig et blindspor. Det denne tråden gjelder er jo det faktum at Volkswagen-konsernet bevisst har jukset med programvare for å lure kundene sine. Det er det som er oppsiktsvekkende og skremmende. Når en bedriftskultur tillater dette så kan man jo lure på hva annet de har jukset med ? Tillit er noe man opparbeider seg over år. Her er den brutt ned i løpet av noen uker eller måneder. Og det blir jo ikke bedre av måten de kommuniserer ut dette til myndigheter, kunder og massemedia. Og jeg kjører av alle ting en Citroen som er 5 år gammel og har hatt null feil....:)
    Alle har jukset inkludert Citroen. Det er ikke et spørsmål om urealistiske testsykluser da svindelen "alle" har vært med på gjelder denne syklusen. F.eks har Passat og BMW 320d fire ganger så store ustlipp som euro6 normen tillater. Mazda 6 hele fem ganger så mye som normen tillater. VW svindel utover dette er programvare som forandrer motorstyringen når bilen testes i benk; dvs bakhjula ikke roterer. Når det gjelder utslipp ved testsyklus og daglig bruk er ikke VW værre en øvrige fabrikanter.
    Du vil bare ikke forstå hva dette dreier seg om du? Saken er ikke om reelt forbruk stemmer overens med en elendig testsyklus for Europa for der er det avvik på alle merker, men det er ikke juks, det er resultatet av elendige testkriterier og god lobbying. Saken dreier seg om at VW bevisst har testet på en ulovlig måte for å møte amerikanske utslippsregler som er mye strengere. Hørt om "clean diesel-kampanjen"? Det er faktisk ulovlig og det er derfor hundretall milliarder kroner renner unødvendig ut av VW-kassa om dagen. Start gjerne en egen tråd om faktisk forbruk/utslipp vs oppgitt forbruk/utslipp, men i denne tråden er det off-topic. Vis meg en annen fabrikant som det pr i dag er påvist har gjort noe lignende bortsett fra kanskje Mitsubishi. Det er ikke nødvendig å komme en gang til med at de andre merkene også har avvik fra Euro-tester, det har jeg hørt og har visst hele tiden. Vanskelig å innse dette?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    8.835
    Torget vurderinger
    1
    Du vil bare ikke forstå hva dette dreier seg om du? Saken er ikke om reelt forbruk stemmer overens med en elendig testsyklus for Europa for der er det avvik på alle merker, men det er ikke juks, det er resultatet av elendige testkriterier og god lobbying.
    Det er juks fordi de ikke tilfredstiller testsyklusen. Hadde testsyklusen vært mer realistisk hadde de overskredet normene med enda høyere verdier. VW har ustyrt bilene med et "laboratorieprogram" som kun er virksomt i testbenk.
    Når to biler slipper ut akkurat like mye på veien og i kjøresyklus i henhold til euro6 og begge overskrider Euro6, så klarer ikke jeg å se den store prinsippielle forskjellen....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn