Har fått spilt et par tre vinylplater nå på riggen: Rega P7 / RB-1000 arm / Goldring 2500 / Graham Slee Special Edition Gram Amp 2. Dette er en rimelig riaa og en middels priset MM pickup.
Har testet blant annet med Jennifer Warnes The Hunter på 180 gram audiofil som IMO låter temmelig likt på CD og vinyl og med Level 42 Standing In The Light som er en ubesudlet 1983 pressing som jeg synes har mer kropp og trøkk på vinyl kontra CD. Jeg setter på samme plate på Tidal og vinyl og bytter frem og tilbake.
Det jeg merker med dagens Rega rigg er at gain er lavere på vinyl enn digitalt noe som gir en del sus. Oppløsningen er ørlite lavere og bassen litt lettere med Jennifer Warnes. Med Level 42 så forsvarer til en viss grad den gode vinylinnspillingen selv en relativt rimelig pickup og riaa. Mao. I et ekstremt oppløst og svært lettdrevent high end oppsett så må man et godt stykke opp på Moving Coil og balansert riaa skalaen for at vinyl skal forsvare seg.
Med HELOB dipolene både med og uten Groundsound AD/DA konvertering så gjorde jeg tilsvarende forsøk med Pro-Ject Xtension 9 med Ground it Deluxe blyplattform / Ortofon Cadenza Black / Pro-Ject sin toetasjes batteri XLR riaa. Her var støynivået akseptabelt og klangen egentlig ganske lik digital. Ørlite mer presisjon digitalt, ørlite smoothere mellomtone på vinyl med et lag "silkeolje" på Jennifer Warnes vokal. Her var riggen på et nivå at man fikk det lille ekstra på liktlydende innspillinger.
Jeg er 110% sikker på at Groundsound sin AD/DA konvertering på 24/96 slipper gjennom vinylens egenklang. Dette har jeg selv testet med Pro-Ject riggen.
Har lest litt anmeldelser av Rega, Pro-Ject og andre spillere og skjønner nå, selvsagt, at når man sier at en Rega låter kjapt og dynamisk, så betyr det at den ikke er kjappere og mer dynamisk enn digitalt men at det er der den har færrest feil. Når man leser at en annen spiller har "kjellerdyp bass", eller en "ekstra oktav" så er det kanskje fordi den a) ikke mangler bass eller b) til og med har ekstra bass i form av mekanisk EQ et eller annet sted i riggen.
Hvis man svir av minium 50K så vet jeg av egen erfaring av det er en liten x faktor med vinyl, også på liktlydene / mastrede plater.
Komboer til 10-20K vil ikke kunne holde følge med CD på alle parametre; støy, oppløsning, jevn gange, osv men man kan dra nytte av bedre lyd i plater som ikke er overkomprimert eller låter dårligere av andre grunner og at det kan være noe med gjengivelsen av mellomtone som i noen tilfeller låter mer behagelig på enkelte systemer.
Da jeg nå har klart å få ekstremt god lyd ut av vanlig kjedelig CD lyd så er jeg litt usikker på om jeg gidder å kjøre vinylopplegget videre. Selv om jeg akkurat kjøpte en brukt Aqvox balansert riaa. Jeg har blitt svært kresen.