Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Slapp av! Litt stress når prosjekter står på, men blir bra!! Selvbygd er velbygd! Ingen vei tilbake!
    Ha tålmodighet!

Tips: tenk deg om 200 hundre ganger før du evt. selger SIT og MI. Disse får du ikke uten videre tilbake!

B4: Selg aldri, denne får du alltids bruk for! ;)

Om du synest det er bedre med T500, så bruker du den! Ferdig arbeid! :)

Mvh
    Støttekontakt

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Har forstått det slik at store horn gir økt følsomhet, er vel ganske logisk i grunn.

Hvorfor brokobler du ams0100 når du skal spille på en så følsom driver?

Har 8 ohms membran. Skulle jeg absolutt måtte redusere gain ytterligere vil jeg gjøre det på signalsiden. Nå har heldigvis Groundsound inntil -15 dB individuell analog gainjustering pr kanal. Men slik det er nå så er JBL 2446 redusert med 12 dB som drives av SIT2 som er single ended med -8 dB i gain.
    ja, og store horn lader i tillegg lenger ned i frekvens.

brokobler for bedre kanalseparasjon. merkbart? neppe. :) får jo også litt ekstra forvrengning på kjøpet når man brokobler, men mer headroom seff. nødvendig? neppe. :) skal teste en av modulene i stereo-mode, mulig de 6db gain skaper støyen jeg opplever, siden det heiser alt med 6db.

kjører brokoblede moduler på 2404 også, he he he.

for å matche nivå så reduserer jeg endel digitalt og resten analogt ute med lpad for å bli kvitt all støy. hadde håpet jeg kunne dempe med attenuering på linjenivå, men det fjerner ikke støyen.

på sikt bygger jeg en motorisert analog attenuator som er drevet av synkroniserte steppermotorer som så er koblet til analoge steppede mono attenuatorer for hver kanal. tanken er å bruke arduino for å synkronisere stepper motorene. da vil man kunne sette gain på alle drivere på linjenivå, kjøre fullt digitalt signal og så styre volumet passivt via de synkroniserte steppede mono attenuatorene.

blir jævlig dyrt ettersom attenuatorene skal være bra, men før det blir aktuelt må jeg eventuelt komme støyen på høynivå til livs så jeg slipper l-pad. vil helst ikke ha noe passivt i kjeden bortsett fra eventuelt passiv preamp på linjenivå.

hva synes du om truext. vs ti i 2446? det er neste oppgradering her.

hutseFrutse: gidder egentlig ikke å åpne kabinett for å sjekke nå, men jeg koblet opp som anvist i manualen. Kan bekrefte når jeg skal ned å styre på laboratoriumet i mrg
    da har du koblet pin 1 til secondary side gnd, så du trenger ikke sjekke for min del.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.419
    Torget vurderinger
    10
    @ Huttrestruts

Trodde forvrengingen ble redusert dramatisk ved brokobling? Og at dempefaktor ble halvert, SN redusert med 6 dB, gain økt med 6 dB?

Mitt mål med Anaview er å få like god lyd jeg har nå men i færre bokser. Enkelt og greit :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Brokobling: Mer vreng, ikke glad i lave impedanser, mer støy selv om S/N faktisk blir bedre.
    Tror jeg...... :)
    Det var det med denne lunsjen... :)

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    @ Huttrestruts

Trodde forvrengingen ble redusert dramatisk ved brokobling? Og at dempefaktor ble halvert, SN redusert med 6 dB, gain økt med 6 dB?

Mitt mål med Anaview er å få like god lyd jeg har nå men i færre bokser. Enkelt og greit :)
    prøver igjen; hva synes du om be kontra ti i 2446? :)

---

gain +6db sn forverres med 6db.

legg merke til forvrengningskurvene for 4 og 8 ohm i stereo og 6 ohm i btl. sannheten ligger en plass midt mellom. 8 ohms driver på bridga amp gir 4 ohms nom. last, så det er ikke fullt så ille som på forvrengningsmålingen, men det er verre enn i stereomodus.

thd-ams0100-8-ohm-stereo.jpg

thd-ams-0100-4-ohm-stereo.jpg

thd-ams0100-6-ohm-btl.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.419
    Torget vurderinger
    10
    Beryllium låter smoothere, dog like oppløst og dynamisk som titan :)

Ang brokobling så kan jeg fint lite om det enn at jeg hadde 2 stk First Watt F4 som jeg brukte brokoblet mot H6 clonene.
    Har også lest mange artikler av Vadseth hvor han beskriver EC Nemo som faktisk er to brokoblede AW180.

Her er speccer fra et Solution stereotrinn som viser endring i data ved brokobling slik jeg beskrev lenger opp:

image.jpg

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    takk for kommentar vedr. be vs ti.

http://www.wago.com/media/221/downloads_2/221_fachbericht_en-2.pdf

Kan jeg bruke slike til å koble sammen strøm til nettkontakt fra x antall AMS0100?

32A
    450 volt
    inntill 4 kvadrat

Vis vedlegget 378734
    ja, men terminal block er egentlig bedre, fordi de der ikke lar seg feste i chassis på kurrant måte, med mindre du vil grise med lim og greier.

mebOWtKNIj-xozsQGRyOFtw.jpg

de der har mulighet for m3-skruer til feste på hver side og man får dem opp til 12 hvis det trengs. kan enten skru ledningen rett i eller sette på ringterminal, typiske krympeterminaler.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2

Ang brokobling så kan jeg fint lite om det enn at jeg hadde 2 stk First Watt F4 som jeg brukte brokoblet mot H6 clonene.
    Har også lest mange artikler av Vadseth hvor han beskriver EC Nemo som faktisk er to brokoblede AW180.

Her er speccer fra et Solution stereotrinn som viser endring i data ved brokobling slik jeg beskrev lenger opp:

Vis vedlegget 378733
    legg merke til at mono mode har 32db gain ift. 26db i stero, altså +6db. s/n forverres også som du ser, fra >107db i stereo til >101db i mono. altså 6db dårligere.

du ser også at forvrengningsmålingen kun er gitt ved 1khz. det sier egentlig ikke jack shit. kurvene fra anaview er mer representative. hver kurve er en gitt frekvens over hele det operative området (i watt) og ved gitte laster.

det som er viktig er hvor mye forvrengning det er på de første wattene (når vi bruker horn) og over hele frekvensområdet (du har tenkt til å bruke), ikke bare @ 1khz.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dempefaktor halveres ved brokobling står det. Kan vel stemme med at enkelte opplever mindre kontroll med brokobling?

Ville ikke brokoblet mot horna. Men du kan jo prøve og se hva som låter best.
    På sub og mellombass blir det en litt annen sak. Bare å prøve seg frem! :)

Hva er følsomhet på horna? Tipper at du allerede har blåst trommehinnene ved 0,5watt! :)

Wago er toppers til kobling da de er fjærbelastet.
    Ved bruk av koblingslist ville jeg ha brukt niter/endehylser eller spader.
    Kan også bruke kabelsko med hull om en kan ta av hele skruen og koble.
    Kjøpes billig på biltema.
    Your choice! Men som hutsfruts nevner er ikke wago så enkel å feste, men kan jo ha en list å stripse ledningene til eller noe for å få det finere.

Skal ikke lage noen Klasse A vs A/B vs D diskusjon, men en klasse A har gjerne minst vreng ved lave effekter.
    A/B og D må gjerne tynes litt før de når området med minst vreng. Det ser en på kurvene over her.
    Alikavel kan gjerne A/B eller D forsterkeren ha mindre vreng i hele området enn klasse A. Kommer an på hvilken forsterkere en sammenligner. :)
    Kan leses litt om her:
    https://passlabs.com/articles/audio-distortion-and-feedback

Det viktigste er vel uansett tall eller klasse, hvordan en liker lyden :)

Mvh
    oks

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.419
    Torget vurderinger
    10

Vis vedlegget 378733
    legg merke til at mono mode har 32db gain ift. 26db i stero, altså +6db. s/n forverres også som du ser, fra >107db i stereo til >101db i mono. altså 6db dårligere.

du ser også at forvrengningsmålingen kun er gitt ved 1khz. det sier egentlig ikke jack shit. kurvene fra anaview er mer representative. hver kurve er en gitt frekvens over hele det operative området (i watt) og ved gitte laster.

det som er viktig er hvor mye forvrengning det er på de første wattene (når vi bruker horn) og over hele frekvensområdet (du har tenkt til å bruke), ikke bare @ 1khz.
    I know, jeg skrev nettopp det, at sn ble redusert med 6 dB

Det du konkluderer med er at faktisk forvrengingen øker ved brokobling?

Uansett, det jeg trenger å ta stilling til er hva jeg trenger av gain, headroom og inngangsompedanse til mitt system med 200 ohm ut fra Groundsound.

1) vil et stk AMS1000 være tilstrekkelig til å drive doble AE12" i lukket kasse fra 100-600 Hz? Eller bør jeg bruke to brokoblet?

2) vil et stk AMS0100 være nok til JBL 2446 i Tractrix 200 eller bør jeg beholde SIT2, da får jeg i såfall forskjellig klang i fra forsterkerne?

3) Fra B4 delefilteret til hver sin AMS0100 er home safe da B4 har buffer? Men er det nok headroom med 25 klasse-D watt til Radian 1" og Fostex T500?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Hiv ut hele forsterkerrøkla, enkle 0100 på komp drivere, enkel 1000 på midbass. Blås i buffer. Impedansematching er ivaretatt der slaget står (subber)

Forenkle oppsettet, forenkle livet.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Mann! du spiller normalt på mW skalaen på kompdriverne. Ikke bruker du mye Eq heller så 25w er OVERDREVENT nok.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Min ydmyke mening bare så det er sagt...

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Headroom:
    Har spilt med 2x1w på fulltoner 300Hz og oppover.
    2x70w på Alpha. Jeg har spilt så høyt at OBene flytter seg på gulvet og likevel uten klipping på fulltonene.
    Headroom er ikke ett problem for deg HEL! 2x25w på Radian er i bøtter og spann og rikelig til alt du har over bassene!

Selvfølgelig en ydmyk mening herfra også :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.478
    Jeg er enig med JoHoo.
    Masse watt på kompdrivere er som å skyte spurver med kanoner. 5 til 10 watt er rikelig.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.677
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    alt dette vet han selv fra før av.....

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    total spl = sensitivitet + 3 * log(p)/log(2)

p er effekt.

helt arbitrært; hvis noe er 110db sensitivt @1m og man har 25w, så kan en spille i 110+3*log(25)/log(2) = 110+14=124db på 1m.

-6db per dobling av avstand og man vil gjerne ha litt amp/headroom også, si f.eks. 6db headroom (bruker 6.25w av ampen) for å ikke sende amp i vreng, 3m sitteavstand. da kan man spille i cirka 108.5db @ 3m.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jeg spilte noen låter med god dynamikk og liv i kjellerlaboratoriumet med lydtrykksmåler, 100dB jevnt i lyttestolen med 110++ i peakene. Har ofte gjettet lydtrykk med ikke målt før. Det var rågøy, men hinsides avsindig høyt og merket at dette er ikke bra for ører. gav opp ganske fort.

Roet ned litt, rattet ned til 90dB jevnt med peaker opp til 100dB som oppleves fortsatt som svinaktig høyt, men var bare gøy og ikke vondt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.419
    Torget vurderinger
    10

p er effekt.

helt arbitrært; hvis noe er 110db sensitivt @1m og man har 25w, så kan en spille i 110+3*log(25)/log(2) = 110+14=124db på 1m.

-6db per dobling av avstand og man vil gjerne ha litt amp/headroom også, si f.eks. 6db headroom (bruker 6.25w av ampen) for å ikke sende amp i vreng, 3m sitteavstand. da kan man spille i cirka 108.5db @ 3m.
    Oversatt til norsk så betyr det at jeg ikke trenger å kjøre brokoblede Anaviewe til både midbassene og kompdriverne?

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2

p er effekt.

Oversatt til norsk så betyr det at jeg ikke trenger å kjøre brokoblede Anaviewe til både midbassene og kompdriverne?
    det kommer jo selvsagt ann på hva du vil oppnå, lyttevanene dine og hvor glad du er i hørselen din, men 108.5db er høyt, og det kan jo spille høyere også, men da øker forvrengningen pga ampen går mot limit.

soundlevel.jpg

jeg skal gjøre et forsøk på å koble om modulene til stereo, men kun bruke én kanal per modul. det gir hovedsaklig bedre kanalseparasjon enn om man kjører begge kanalene. i tillegg får man bedre sn og lavere forvrengning på kjøpet som vi har diskutert.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

p er effekt.

På bokmål blir det:
    3dB økning ved dobling av effekt

eksempel:
    1w=110dB
    2w=113dB
    4w=116dB
    osv...

På nynorsk:
    3dB auke ved dobling av effekt.
    Tala verte da sama. (Har desverre NG i nynorsk...)

Tipper du klarer deg uten brokobling i det hele tatt, kanskje bare på subbene, og kanskje om det vil låte bedre på midbass.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.228
    Torget vurderinger
    23

p er effekt.

Hør nå her.... Anaview på kompresjonsdrivere er overkill så det holder LENGE før du brokobler noe som helst. Ta nå til vettet da mann, jeg får helt vondt av å lese om disse krunspringene.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.419
    Torget vurderinger
    10
    Mitt poeng med brokobling var å doble inngangsompedansen.
    Anyway, kompdrivere, point taken case closed :)

Dernest dreier diskusjonen om midbassene og impedanse/headroom.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    jeg bruker ams1000'er i stereomodus på jbl 2226 i midbass (60-120 og 60-300). fungerer knirkefritt og spiller plenty.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

Ikke tenk på inngansimpedans/utgangsimpedans. Du bruker en inngang mot en utgang, ikke paralellkobling av flere amper på en utgang.
    Da kan jeg ikke skjønne annet enn at dette må fungere.

Hvordan er midbassene koblet? Er det to 8ohms i parallell slik at det blir 4ohm?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.419
    Torget vurderinger
    10

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.419
    Torget vurderinger
    10
    Et sett til Hypex ucd2k som er dual Mono

og et sett til Anaview Ampen med fire moduler i

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

Hvordan er midbassene koblet? Er det to 8ohms i parallell slik at det blir 4ohm?
    ja
    Da vil jeg ikke anbefale brokobling her heller. :)
    Brokobling og 4ohm last, så vil forsterkeren se lasten som 2ohm, det er veldig lavt. Jeg tror ikke du får noen bra gevinst her med brokobling.

Er en slik Ucd2k modul mono eller stereo?

Mvh
    oks

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.419
    Torget vurderinger
    10

ja
    Brokobling og 4ohm last, så vil forsterkeren se lasten som 2ohm, det er veldig lavt. Jeg tror ikke du får noen bra gevinst her med brokobling.

Mvh
    oks
    Det stemmer ja, bra du nevner set.

mono, sjekk byggetråden jeg har laget :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

Mvh
    oks
    Det stemmer ja, bra du nevner set.

mono, sjekk byggetråden jeg har laget :)

2ohm er slik som ungdommen liker det i Bimmern så de får "skiltskrall" :)

Har sett litt i tråden ;)

Uten noen brokoblinger kan du selge en haug med moduler på brukten, kjøpe Amarone for pengene, nyte den menst du hører Pink Noise og tweaker! :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn