Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    ^Om man vil ha en liten forklaring på Fords tall, så er den å finne gjennom disse to linkene. Selskapet satser nå på "mobility" og ikke på bilproduksjon til massene. Det skal selge "å flytte folk, etter behov" og altså ikke en bil til hver idiot som elsker å sitte i kø eller lete etter parkeringsplasser.

    https://www.go-drive.com

    Go!Drive gikk så bra at selskapet nå har etablert en egen divisjon som skal utforske mobilitet som investerings- og utviklingsområde:

    https://media.ford.com/content/ford...-established--jim-hackett-named-chairman.html
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    http://ing.dk/artikel/alle-snyder-bilproducenterne-slukker-rensning-af-nox-naar-det-er-koldt-184517

    Hvis du hver dag glæder dig over at sætte dig ind i din nye Opel eller Nissan dieselbil - forvisset om, at moderne teknologi nok skal sikre, at skadelige NOx-gasser ikke er til gene for dine medborgere - så kan du godt tro om igen.
    For hvis temperaturen er under 17 grader celsius, slår NOx-rensningen automatisk fra. Hvis din bil er en Mercedes, er grænsen 10 grader, og i en Peugeot skal man 'helt ned' på 5 grader, før NOx-reduktionen ikke længere virker. Til sammenligning er gennemsnitstemperaturen i EU 9 grader celsius.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er krise i oljebransjen, ikke mye underskudd å se hos operatørselskapene der.

    Det med en reduksjon av overskuddet på 20% er dramatisk for ethvert stort firma.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.274
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    3,4 % reduksjon av topplinjen er også merkbart, spesielt i et marked hvor nærmest alle andre øker. Det mest interessante tallet vil være endringen i markedsandeler. Med -3,4 % i første kvartal og et mål på å begrense det til -5 % for hele året snakker vi merkbare effekter. Hvis fortjenesten faller med 20 % for et 3,4 % volumfall, vil ikke et best case på -5 % gi noe bedre resultat for hele året. Jeg har ikke finlest regnskapet, men cash flow vil også være interessant for å forstå hvor mye det må kuttes.

    Edit: Jeg ser at fortjenesten falt med hele 86 % for VW brand. Det er nokså dramatisk. De andre merkene holder VAG oppe og kryssubsidierer katastrofen VW. Aksjekursen falt også da resultatene ble lagt frem, så dette ble oppfattet som litt verre enn forventet.
    Volkswagen Brand Profits Crumbles 86% in Q1 - Bloomberg
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er krise. Overskuddet er ikke stort nok, tilliten til merket har fått seg en smell og i et voksende marked går tidligere markedsleder tilbake. Og effekten av alle erstatninger, søksmål, ekstra avgifter, etc må også med.

    Ikke moro i direksjonsfløyen i Wolfsburg i disse dager.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    Det er en ganske utbredt misforståelse at så lenge noe går med overskudd så er alt stort sett greit - argumentet dras eksempelvis ofte frem når det er snakk om upopulære nedleggelser, stenginger eller flytting av produksjon osv. Investorer (dvs eiere av selskap) forventer typisk en viss avkastning på egenkapitalen, hvor stor den skal være varierer fra bransje til bransje, men dersom et selskap ikke leverer tilfredsstillende avkastning for sine eiere så vil eierene etter hvert flytte pengene sine et annet sted.

    At et selskap "tjener en milliard i året" er ikke nødvendigvis spesielt imponerede - for et stort firma kan det være en elendig avkastning og investorene kunne like gjerne hatt pengene sine i statsobligasjoner eller noe annet med minimal risiko med samme eller bedre avkastning.

    Dette uten direkte relevans til VWs resultat - jeg har ikke lest regnskapene deres, men det kan være greit å ha i bakhodet at ikke nødvendigvis alt er i skjønneste orden bare fordi et selskap går med overskudd.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    Overskuddet har falt med 86% i første kvartal.

    Salget i USA går tilbake for syvende måned på rad. Tilbakegang på 17% i mai, største månedlige tilbakegang siden november. Måles i solgte biler og gir følgelig ikke et bilde av inntjening. "They're giving them away," kommenteres det i bilfora.

    VW kommer med utspill i juni/juli for å vise hvordan gruppen skal komme seg ut av problemene.

    Gruppens mål om 6% driftsmargin er lagt til side, nå skraper de seg såvidt over pluss-streken med 0,3%. Mot slutten av juni må de ha blitt enige med amerikanske føderale og delstatsmyndigheter om erstatning, straffeavgifter og gebyrer.

    Operating profit at the VW nameplate dropped to 73 million euros ($81 million) from 514 million euros last year due to lower deliveries and higher marketing costs related to the scandal, Europe’s biggest carmaker said Tuesday in a statement. With the unit’s revenue slumping 4.6 percent, its operating margin shrank to 0.3 percent of sales, far short of an earlier mid-term goal of 6 percent.

    http://www.bloomberg.com/news/artic...-4-as-carmaker-plans-emissions-crisis-rebound
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    Porsche og Audi er dyrere biler med høyere marginer så det er der overskuddet stort sett kommer fra. I volummarkedet med merkevarene VW og Skoda går det heller trått - der er marginene ganske lave i utgangspunktet så det er lite å gå på. Om de gir rabatter osv for å holde salget oppe slår det bra siden der er snakk om mange enheter.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    Porsche og Audi er dyrere biler med høyere marginer så det er der overskuddet stort sett kommer fra. I volummarkedet med merkevarene VW og Skoda går det heller trått - der er marginene ganske lave i utgangspunktet så det er lite å gå på. Om de gir rabatter osv for å holde salget oppe slår det bra siden der er snakk om mange enheter.
    De 0,3% er vel dratt ut av regnskapsavdelingen med tang, tenker jeg. Skal litt av en plan til å rette opp dette.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.834
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg ser det blir ikke ting nødvendigvis korrekte fakta selv om Die Grünen hevder det. Det er to forskjellige ting her. For det første: VW har svindlet i eksostester og lurt seg til å markedsføre biler som "Clean Diesel" når de i virkeligheten var så langt unna utslippskravene at bilene ikke engang skulle vært tillatt solgt. Det er kriminelt, også innenfor eksisterende regelverk, og VW kommer til å betale dyrt for lureriet sitt..
    Jammen de er jo ikke værre enn andre biler som er tillatt solgt. Det som gjør bilene ulovlig er utslippene (som igjen ikke er værre enn andre). Typegodkjenning er ikke basert på softwarens karakter men om utslippene imøtekommer kravene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg ser det blir ikke ting nødvendigvis korrekte fakta selv om Die Grünen hevder det. Det er to forskjellige ting her. For det første: VW har svindlet i eksostester og lurt seg til å markedsføre biler som "Clean Diesel" når de i virkeligheten var så langt unna utslippskravene at bilene ikke engang skulle vært tillatt solgt. Det er kriminelt, også innenfor eksisterende regelverk, og VW kommer til å betale dyrt for lureriet sitt..
    Jammen de er jo ikke værre enn andre biler som er tillatt solgt. Det som gjør bilene ulovlig er utslippene (som igjen ikke er værre enn andre). Typegodkjenning er ikke basert på softwarens karakter men om utslippene imøtekommer kravene.

    Du burde utgi disse innleggene som "Dichtung und Volkswagen". Rene homagen til Goethe, dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.274
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg ser det blir ikke ting nødvendigvis korrekte fakta selv om Die Grünen hevder det. Det er to forskjellige ting her. For det første: VW har svindlet i eksostester og lurt seg til å markedsføre biler som "Clean Diesel" når de i virkeligheten var så langt unna utslippskravene at bilene ikke engang skulle vært tillatt solgt. Det er kriminelt, også innenfor eksisterende regelverk, og VW kommer til å betale dyrt for lureriet sitt..
    Jammen de er jo ikke værre enn andre biler som er tillatt solgt. Det som gjør bilene ulovlig er utslippene (som igjen ikke er værre enn andre). Typegodkjenning er ikke basert på softwarens karakter men om utslippene imøtekommer kravene.
    Det er forskjell mellom å ærlig og redelig stryke på en eksamen, og å bli tatt på fersken i fusk og utvist.
    Kan det virkelig være så vanskelig å fatte?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.238
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg ser det blir ikke ting nødvendigvis korrekte fakta selv om Die Grünen hevder det. Det er to forskjellige ting her. For det første: VW har svindlet i eksostester og lurt seg til å markedsføre biler som "Clean Diesel" når de i virkeligheten var så langt unna utslippskravene at bilene ikke engang skulle vært tillatt solgt. Det er kriminelt, også innenfor eksisterende regelverk, og VW kommer til å betale dyrt for lureriet sitt..
    Jammen de er jo ikke værre enn andre biler som er tillatt solgt. Det som gjør bilene ulovlig er utslippene (som igjen ikke er værre enn andre). Typegodkjenning er ikke basert på softwarens karakter men om utslippene imøtekommer kravene.
    I call bullshit.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vedrøende forurening eller falske forusetninger vedrøende forurening.

    Jeg håber vitterlig at de ansvarlige politikere i dette land, for øjenene op, for hvilken miljø bombe, de er med til at skabe i form av udbrukte batteri pakker fra elbilerne, i en størelse orden som kan sammenlignes m mindre bjerge,- av nogen av de mest giftige batterier denne verden har set.

    Håber at de sender regningen på destruktionen av disse Batteri pakker til de respektive købere/ ejere av disse biler, når de engang med tiden må have disse destrueret.

    Prisen for miljømæssig korrekt destruering,- getter på 30-50000- Pr batteri pakke.

    Tillykke med din nye el-bil :cool:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    Vedrøende forurening eller falske forusetninger vedrøende forurening.

    Jeg håber vitterlig at de ansvarlige politikere i dette land, for øjenene op, for hvilken miljø bombe, de er med til at skabe i form av udbrukte batteri pakker fra elbilerne, i en størelse orden som kan sammenlignes m mindre bjerge,- av nogen av de mest giftige batterier denne verden har set.

    Håber at de sender regningen på destruktionen av disse Batteri pakker til de respektive købere/ ejere av disse biler, når de engang med tiden må have disse destrueret.

    Prisen for miljømæssig korrekt destruering,- getter på 30-50000- Pr batteri pakke.

    Tillykke med din nye el-bil :cool:
    Har du sittet og filosofert deg frem til dette på ditt eget roterom, eller har du gjort et minimum av research før du kommer med dine merkelige konklusjoner?

    Kunne være interessant å få grunnlaget for din "30-50000 Pr batteri pakke"

    I mellomtiden, i den virkelige verden:

    Nissan: Old electric car batteries could have a big future - Fortune

    Litt om bruk av disse batteripakkene, som dog viser seg å være mer kapasitetsholdbare og pålitelige enn selv de mest optimistiske prognoser anslo.

    Reusing electric-car batteries: great idea, lots of practical challenges
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.274
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hi-rex er totalt på villspor. Det er ingen tungmetaller eller andre miljøgifter i batteripakken. Det er fullt mulig å shredde dem og og deponere dem på en fylling når de engang er utbrukt uten å skape et miljøproblem. Men det vil være sløsing med gjenbrukbare ressurser, så gjenvinning er et mye bedre alternativ.
    https://www.teslamotors.com/no_NO/blog/mythbusters-part-3-recycling-our-non-toxic-battery-packs
    When an Electric Car Dies, What Will Happen to the Battery? - Scientific American
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    Hi-rex er totalt på villspor. Det er ingen tungmetaller eller andre miljøgifter i batteripakken. Det er fullt mulig å shredde dem og og deponere dem på en fylling når de engang er utbrukt uten å skape et miljøproblem. Men det vil være sløsing med gjenbrukbare ressurser, så gjenvinning er et mye bedre alternativ.
    https://www.teslamotors.com/no_NO/blog/mythbusters-part-3-recycling-our-non-toxic-battery-packs
    When an Electric Car Dies, What Will Happen to the Battery? - Scientific American
    Ja, derfor min beske tone. Det viser seg at batteriene er mer driftssikre enn opprinnelig antatt; det er flere etterbruksmuligheter for dem; og de vil selvsagt være gjenstand for ressursekstraksjon når de ikke lenger har mellombruksfunksjon. Folk med private solcelleanlegg sikler etter disse batteriene, men fordi de har vist seg å ha uventet lang levetid er det få av dem på markedet - enda.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.174
    Antall liker
    14.722
    I følge Elon Musk kunne Tesla - om de ville og var så dumme - kaste batteriene rett på den ordinære søppelfyllinga.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    I følge Elon Musk kunne Tesla - om de ville og var så dumme - kaste batteriene rett på den ordinære søppelfyllinga.
    musk.jpg


    Skal en tro på en mann med kjøpe-hår? :) . Men direkte pent , der de utvinner greiene, det kan det ikke sies å være..Og det er også et aspekt ved det hele..

    litium.jpg
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.407
    Antall liker
    1.942
    I følge Elon Musk kunne Tesla - om de ville og var så dumme - kaste batteriene rett på den ordinære søppelfyllinga.
    Vis vedlegget 384288


    Skal en tro på en mann med kjøpe-hår? :) . Men direkte pent , der de utvinner greiene, det kan det ikke sies å være..Og det er også et aspekt ved det hele..

    Vis vedlegget 384289
    Forferdelig så oppsatt dere er på lithiumutvinning.
    Her er en link angående hvordan lithiumekstraksjon foregår: Lithium Production

    Tar jeg ikke mye feil, er bildet du har lagt ut fra ei kobbergruve.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hi-rex er totalt på villspor. Det er ingen tungmetaller eller andre miljøgifter i batteripakken. Det er fullt mulig å shredde dem og og deponere dem på en fylling når de engang er utbrukt uten å skape et miljøproblem. Men det vil være sløsing med gjenbrukbare ressurser, så gjenvinning er et mye bedre alternativ.
    https://www.teslamotors.com/no_NO/blog/mythbusters-part-3-recycling-our-non-toxic-battery-packs
    When an Electric Car Dies, What Will Happen to the Battery? - Scientific American
    Ja, derfor min beske tone. Det viser seg at batteriene er mer driftssikre enn opprinnelig antatt; det er flere etterbruksmuligheter for dem; og de vil selvsagt være gjenstand for ressursekstraksjon når de ikke lenger har mellombruksfunksjon. Folk med private solcelleanlegg sikler etter disse batteriene, men fordi de har vist seg å ha uventet lang levetid er det få av dem på markedet - enda.
    Filosofi kan være en bra ting, husker der var tilsvarende højt flyvende tanker vedrøende genbrug av bildekk i sin tid; så som re-gumiering av nye dekk, i blande ophakkede dekk i asfalten for bruk til vei belæg, ect

    Hva blev det til,- bjerge av gamle bil dekk!

    Men kansje der er håb for derre,- vis det ikke er noget problem og samtidig så forbandet ren-tabel, burde det jo ikke være et problem at få en skriflig garenti fra bil produksenterne og forhandlerne, om at de vil modtage de udbrukte batteri pakkerne samt stå/ ta kosten i forbindelse med genbrug, destruktion av gamle Batteri pakker.

    Står der noget om dette med småt skrift i købs kontrakter i fik med på bilen?

    Men kansje i var så heldige at komme på toget tidlig nok, så i har fået videre solgt elbilen tids nok, "før politikerne får øjene op for problemet" og dermed få overhandlet problemet til næste køber!

    For når dette først har været igennem den politiske mølle i dette land, ja da vil vi få se den endelige pris for modtaks systemet.

    Men fabrikanterne og forhandlerne tar den;), alternativeter er jo katestrofale brukt priser på markedet for denne bil type på sigt,- eller?

    Norsk strøm net består av 60% vandkraft 10% kernekraft og de resterende 30% bliver produkseret på kull fyrede kraftverk tilsluttet nettet.

    Til eftertanke: bare en av de store Kul kraftverker produksere lige så meget Co2 som den samlede norske Olie industri som pr d.d vel må regnes for verdens reneste Olie produktion.

    Vi har foresten 7 sådanne kraft verker stående i Danmark. koblet til nettet.

    Mijlørigtig løsning,- min bare.

    Det eneste rigtige løsning er at køre på Gas, da slipper vi også for effekt tabet i forbinbindelse med udvinding av eventuel Hydrogenen for brug i biler.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    Norsk strøm net består av 60% vandkraft 10% kernekraft og de resterende 30% bliver produkseret på kull fyrede kraftverk tilsluttet nettet.

    Igjen virker det som om du trekker "kjensgjerninger" ut av løse luften. Din påstand er altså at norsk elektrisitetsforbruk er 40% på fremmed strøm. (fossil, kjernekraft)

    Det er, for det første, helt umulig. Vi har ikke overføringskapasitet til/fra utlandet for slike energimengder. Det som dog skjer er at Norge selger sertifikater på "Grønn kraft" til utlandet dyrt, og mottar sertifikater på "ikke-grønn kraft" billig i retur. Dette er altså en skrivebordsøvelse som er lukrativ for kraftselskapet, men ellers ganske pinlig.

    Her har du totalproduksjon, import og eksport. Se på importtotal i forhold til total norsk kraftproduksjon. Alt her ser du at din bastante påstand om importandel er latterlig feil.

    Det samme trylleri begås med "kraft til elbil sertifikater". Det norske elbilforbund har kjøpt grønne sertifikater for den totale mengde strøm norske elbiler forbruker, slik at man kan påstå at norske elbiler går på fornybar strøm.

    Man kan altså bli forledet.

    To forslag, Hi-Rex:

    1. Ta denne diskusjonen i tråden om elbiler.

    2. Bruk fakta.

    p.t. gir du inntrykk av å være tendensiøs, fordomsfull og uopplyst.

    Du vil altså her kunne konstatere at norsk strømproduksjon fra fornybare kilder er hele 20 ganger så stor som vår import av strøm. Det harmonerer dårlig med din påstand om 40%, eller?

    Du skal selv få regne ut det virkelige tallet, som du så kan slå kraftfullt i bordet med når du skal angripe norsk satsing på elbiler! (Hint - det er mindre enn 5%).


    Skjermbilde 2016-06-02 kl. 13.24.01.jpg
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hi-rex er totalt på villspor. Det er ingen tungmetaller eller andre miljøgifter i batteripakken. Det er fullt mulig å shredde dem og og deponere dem på en fylling når de engang er utbrukt uten å skape et miljøproblem. Men det vil være sløsing med gjenbrukbare ressurser, så gjenvinning er et mye bedre alternativ.
    https://www.teslamotors.com/no_NO/blog/mythbusters-part-3-recycling-our-non-toxic-battery-packs
    When an Electric Car Dies, What Will Happen to the Battery? - Scientific American
    Ja, derfor min beske tone. Det viser seg at batteriene er mer driftssikre enn opprinnelig antatt; det er flere etterbruksmuligheter for dem; og de vil selvsagt være gjenstand for ressursekstraksjon når de ikke lenger har mellombruksfunksjon. Folk med private solcelleanlegg sikler etter disse batteriene, men fordi de har vist seg å ha uventet lang levetid er det få av dem på markedet - enda.
    Filosofi kan være en bra ting, husker der var tilsvarende højt flyvende tanker vedrøende genbrug av bildekk i sin tid; så som re-gumiering av nye dekk, i blande ophakkede dekk i asfalten for bruk til vei belæg, ect

    Hva blev det til,- bjerge av gamle bil dekk!

    Men kansje der er håb for derre,- vis det ikke er noget problem og samtidig så forbandet ren-tabel, burde det jo ikke være et problem at få en skriflig garenti fra bil produksenterne og forhandlerne, om at de vil modtage de udbrukte batteri pakkerne samt stå/ ta kosten i forbindelse med genbrug, destruktion av gamle Batteri pakker.

    Står der noget om dette med småt skrift i købs kontrakter i fik med på bilen?

    Men kansje i var så heldige at komme på toget tidlig nok, så i har fået videre solgt elbilen tids nok, "før politikerne får øjene op for problemet" og dermed få overhandlet problemet til næste køber!

    For når dette først har været igennem den politiske mølle i dette land, ja da vil vi få se den endelige pris for modtaks systemet.

    Men fabrikanterne og forhandlerne tar den;), alternativeter er jo katestrofale brukt priser på markedet for denne bil type på sigt,- eller?

    Norsk strøm net består av 60% vandkraft 10% kernekraft og de resterende 30% bliver produkseret på kull fyrede kraftverk tilsluttet nettet.

    Til eftertanke: bare en av de store Kul kraftverker produksere lige så meget Co2 som den samlede norske Olie industri som pr d.d vel må regnes for verdens reneste Olie produktion.

    Vi har foresten 7 sådanne kraft verker stående i Danmark. koblet til nettet.

    Mijlørigtig løsning,- min bare.

    Det eneste rigtige løsning er at køre på Gas, da slipper vi også for effekt tabet i forbinbindelse med udvinding av eventuel Hydrogenen for brug i biler.
    Kilde: Bergsmark- hva styrer vor Klima
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Nei Harding fele, det er ikke bare Norsk elbil satsning som jeg revser, mulig det er en god ide med en elbil som bil nummer to.
    Men for os her ovre på Vestlandet er det ikke brugbart som et første valg.

    Synes ikke diskutionen er malplaseret her, da WW planlegger at invistere 95 Milliader i en elbil satning, blandt andet incl:

    Bygning av verden største batteri fabrik her i Europa.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    Hi-rex, du er virkelig "langt ude ad køre" om du bruker Stian Bergsmark som kilde i dine diskusjoner. Han er en, mildt sagt, underlig skrue, som ligger i hard strid med verdens samlede kompetanse på området. Og om han var din kilde for din påstand om norsk andel importert, ikke-fornybar strøm, så har du nå fått et meget godt bevis på hvor totalt upålitelig han er.

    Jeg vet at ulike Rotary-klubber i landet liker å ha Bergsmark innom, "for å levere et korrektiv til det korrupte FN-panelet på klima", men det tror jeg de klubbene bør slutte med.

    Det er tungt å sitte gjennom over 200 slides i et foredrag ... Jeg har prøvd det.

    http://www.arendal.rotary.no/file-manager/file/klimafakta-arendal-rotary.pdf?context=mosdoc
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hi-rex, du er virkelig "langt ude ad køre" om du bruker Stian Bergsmark som kilde i dine diskusjoner. Han er en, mildt sagt, underlig skrue, som ligger i hard strid med verdens samlede kompetanse på området. Og om han var din kilde for din påstand om norsk andel importert, ikke-fornybar strøm, så har du nå fått et meget godt bevis på hvor totalt upålitelig han er.

    Jeg vet at ulike Rotary-klubber i landet liker å ha Bergsmark innom, "for å levere et korrektiv til det korrupte FN-panelet på klima", men det tror jeg de klubbene bør slutte med.

    Det er tungt å sitte gjennom over 200 slides i et foredrag ... Jeg har prøvd det.

    http://www.arendal.rotary.no/file-manager/file/klimafakta-arendal-rotary.pdf?context=mosdoc
    Der ligger en film smut af forelæsning han holder,- her på forummet under:

    Klimaforskerne regner fejl.-tar en time av tiden din og kansje lettere at gå til.

    Personlig mener jeg han er mindre på ba tur her, end mange andre såkaldte experter i klima panelet, som vil være oplangte Nav kandidater, vis de ikke havde den malke ko til at sørge for intekten deres.

    Uvildige er de neppe!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.274
    Antall liker
    40.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi har andre tråder både for å diskutere elbiler og klimaforskning. Kanskje vi skal gå tilbake til å diskutere VW i denne tråden. Så, Hi-rex, hva synes du om VW's kontantstrøm i siste resultatrapport, og hvordan tror du det vil påvirke VWs handlefrihet til å gjøre alvor av de bebudede investeringene i batterier og elbiler?

    Det er kjernen her - vil VW være i stand til å reise seg igjen etter dette, eller er de dømt til en langsom fadeout under kostnadene fra alle erstatninger og bøter?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    Vi har andre tråder både for å diskutere elbiler og klimaforskning. Kanskje vi skal gå tilbake til å diskutere VW i denne tråden. Så, Hi-rex, hva synes du om VW's kontantstrøm i siste resultatrapport, og hvordan tror du det vil påvirke VWs handlefrihet til å gjøre alvor av de bebudede investeringene i batterier og elbiler?

    Det er kjernen her - vil VW være i stand til å reise seg igjen etter dette, eller er de dømt til en langsom fadeout under kostnadene fra alle erstatninger og bøter?
    Presis som verdens bilpark skal gjennomgå en generasjonsforvandling i teknologi, presterer VW å skyte av seg tærne med et bedrageri som koster selskapet mange hundre milliarder kroner. Så svaret på ditt spørsmål er at verdens største bilprodusent har gjort det langt, langt vanskeligere for seg selv å henge med i den teknologiske konkurransen.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vi har andre tråder både for å diskutere elbiler og klimaforskning. Kanskje vi skal gå tilbake til å diskutere VW i denne tråden. Så, Hi-rex, hva synes du om VW's kontantstrøm i siste resultatrapport, og hvordan tror du det vil påvirke VWs handlefrihet til å gjøre alvor av de bebudede investeringene i batterier og elbiler?

    Det er kjernen her - vil VW være i stand til å reise seg igjen etter dette, eller er de dømt til en langsom fadeout under kostnadene fra alle erstatninger og bøter?
    Jeg har ikke lest resutat rapporten, og er heller ikke økonom og kan dermed ikke svare på det spørsmål.

    Personlig synes jeg denne udslip sag er mildt sagt opblåst, det er ingen hemmelighet at alle bil fabrikkanter, mildt sagt har pyntet på deres udslip/ forbrugs mållinger som blev foretaget på produkterne deres.

    Jeg håber og tror på at VW kommer igennem dette med skindet på næsen, "selv om Gribbene lugter død".

    Tyskland, Europa og vi,- har neppe råd til at VW fejler her, hundretusind arbejdspladser står på spil og et Tyskland i krise er det sidste vi ønsker os.

    VW satsning på elbiler må lykkedes da vi trenger, elbilen for brug i storbyen og tet befolkede områder( hydrogen biler kan være et alternativ i samme miljøer) for at få luft forureningen ned lokalt i disse områder.

    Så må vi på sigt løse problemet med hvordan vi for strømmen produkseret: Kul fyrede Kraft verker er ikke ideel, og så er der spørsmålet om hva vi gør med de udbrukte batteri Pk,er som vi må få styr ppå-

    Måden som kan hjelpe VW ut av en eventuel krise, er at støtte op om produksenten og købe produkterne deres.

    Personlig gir jeg fanden i denne udslip sag, og har ingen problemer med at købe eller anbefale køb av deres biler.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.176
    Antall liker
    10.735
    Verden går ikke under selv om VW går under. Antall biler produsert vil være det samme, kun med den forskjell at Ford/Opel/FIAT... får et større salg.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Verden går ikke under selv om VW går under. Antall biler produsert vil være det samme, kun med den forskjell at Ford/Opel/FIAT... får et større salg.
    vis valget står mellen disse produksenter, vil VW være langt at foretrække.

    VW vil også i fremtiden være en av verdens fremste aktører i denne bransje;)
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.698
    Antall liker
    4.432
    Torget vurderinger
    4
    Jeg syns man dømmer for tidlig. Det er ikke sikkert at det som virker opplagt holder i retten :) Men at VW sliter er det vel ikke noen tvil om... :p
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.673
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    Og VW er fremdeles Norges mest solgte bilmerke.
    Men jeg er litt sjokkert over at folk ikke skjønner hva denne saken dreier seg om, eller at de skjønner det, men ikke bryr seg så mye om det. En ting er at bilene forurenser mer enn de oppgir. Alle vet at det er slik. Den europeiske testsyklusen er ekstremt lite realistisk, og alle biler slipper ut mer enn det som man finner her. Selv elbiler, som jo omtales som nullutslippsbiler, forurenser, men forurensningen er flyttet til et sted vi ikke ser det.
    Men saken er at jo at det er kun VW som aktivt har gått inn for å jukse ved å installere programvare som detekterer når bilen testes og prøver å lure testoppsettet. Et aktivt, målrettet forsøk på juks for å få fordeler og å komme inn på et marked som de ikke hadde kommet inn på ellers.

    Jeg er forøvrig veldig fornøyd med min Golf GTE (som dere sikkert har skjønt). Snittforbruk så langt - 0,11 l/mil. VW oppgir 0,17, så her leverer de mer enn de lover.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    Tyskland, Europa og vi,- har neppe råd til at VW fejler her, hundretusind arbejdspladser står på spil og et Tyskland i krise er det sidste vi ønsker os.
    Vel, det er 610 000 arbedsplasser som står på spill. Ikke 100 000. Dersom VW ikke klarer å henge med i konkurransen, fordi selskapet har måttet skjære ned på sitt R&D budsjett, så tror jeg ikke man skal ta for gitt at Tyskland vil redde selskapet. For det første er det utrolig dyrt, for det andre er det konkurransevridning. Hvorfor skal selskap som ikke har fusket og som utvikler gode, ny-generasjon biler, straffes ved at et bedrageriselskap får overføringer? Tror du den går greit i EU?

    Til opplysning - VW har radikalt barbert sitt R&D budsjett.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.673
    Antall liker
    11.004
    Sted
    Trondheim
    At de barberer sitt R&D budsjett behøver ikke bare være negativt. Da Steve Jobs overtok Apple igjen i 1997, arvet han et firma på konkursens rand. Noe av det første han gjorde var å barbere R&D budsjettet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.384
    Antall liker
    18.910
    Torget vurderinger
    2
    At de barberer sitt R&D budsjett behøver ikke bare være negativt. Da Steve Jobs overtok Apple igjen i 1997, arvet han et firma på konkursens rand. Noe av det første han gjorde var å barbere R&D budsjettet.
    Han hadde en plan. Og relevansen er vel lik 0, sammenlignet med hva den konvensjonelle bilindustrien står overfor av utfordringer.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.546
    Antall liker
    3.500
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn