Da tar vi sjansen på å skrive litt til.
Det er skrevet mye om blindtesting på forumet, men da med definisjonen at man ikke vet hva man lytter til. Som mange har fått med seg er jeg ikke helt overbevist over dens fordeler bortsett fra å gi forskningen troverdige resultater. Det er en annen historie.
Dette innlegget skal handle litt om en annen blindtesting, nemlig med definisjonen å lytte med øynene lukket i forhold til det å ha øynene åpne.
Sansene våre samarbeider, så det vi hører påvirker det vi ser og det vi ser påvirker hva vi hører. Min erfaring tilsier derimot at dette er et
kjempepoeng.
Kort fortalt:
lytt med øynene lukket når du skal evaluere lyd.
Årsaken er at synssansen vår er kraftigere enn hørselen og overstyrer hørselen kraftig. Det er gjort solid forskning omkring i det å tippe rett vinner i musikkonkurranser ved enten å kun kunne se video uten lyd eller kun å høre uten å se. Både profesjonelle dommere og amatører velger å høre fremfor å se, men forskningen viser at vi er
mye flinkere til å tippe vinner når vi ser videoen uten lyd enn når vi kun lytter til lyden.
Dette gjelder i hifisammenheng også. Jeg opplever at det er helt umulig for meg å ikke bli påvirket av det jeg ser når jeg lytter. Fysisk størrelse og avstand er det som påvirker meg mest. Store høyttalere lyder stort og det er vanskelig å høre dybde i lydbildet hvis frontveggen er rett foran nesetippen. Men også om finish er blank eller matt. Blank finish gir ofte blankere lyd enn matte finisher. Jeg sliter virkelig med å kvitte meg med synspåvirkningen. Er det noen eksempelvis har opplevd at lyden er blitt glattere hvis man har oppgradert bildet i kinoen?
Heldigvis er det slik at
løsningen er kun å lukke øynene og helst lytte i mørket. Da forsvinner påvirkningen fra vegger, størrelse, avstand og finish.
Jeg jobber som sensor for videregående trompeteksamen noen ganger og enkelte har en munnstilling som ikke er ideel. Da er jeg veldig bevisst på å ikke se på de mens de spiller og da låter det uten unntak bedre.
Om audiominnet er det skrevet at dette er så kort at man må bytte rett over hvis man skal teste komponenter mot hverandre. Jeg har ikke funnet forskningen som ligger til grunn for blindtestmetodikken som blir brukt, men jeg stusser over at audiominnet er så kort. Hvilket aspekt er det som er kort?
Vi har alle opplevd at vi kan få en melodi på hjernen etter første gang vi har hørt den. Vi kan huske den for alltid etter bare en lytt. Når musikere øver så øver vi ofte inn ny musikk. Hadde audiominnet vært så kort som 40 sekunder ville vi aldri lært oss ny musikk. I praksis kan vi huske veldig godt og veldig lenge, men for de fleste av oss blir det ikke helt presist, men jo mer vi øver på den, jo sikrere blir vi i både tempo og tonehøyder.
Det samme gjelder hifi. Vi kan lære oss å kjenne en komponentlyd og vi husker den lenger enn 40 sekunder.
Nyere forskning viser riktignok at synet trumfer hørsel når det gjelder minne, men at vi kan huske så mye som nærmere 40% av innholdet av lyd 3 dager etter vi har hørt den. I mitt hode stemmer dette bedre med praksis.
Det viser seg at vi er mye bedre til å huske komplekse lydbilder enn enkle, så derfor er det ikke så rart at det fungerer bra å evaluere med musikk når man skal sammenligne.
Når det gjelder sammenligning av lyd så har jeg en hypotese om at å sammenligne lyd ikke er naturlig for oss fra naturens side. Hvis man tenker seg tilbake i middelalderen. I hvilke sammenhenger har det gjennom historien vært viktig å sammenligne lyd? Vi må derimot være gode til intuitiv stemmegjenkjenning og å oppfatte følelser gjennom språk og uttryk. Det er disse følelsene i språket musikken i praksis er en forlengelse av.
Når jeg er i studio og mikser lyd så kan jeg mikse i 12 timer i strekk uten å bli sliten. Med en gang jeg skal sammenligne to like mikser tappes batteriet fort.
Min hypotese er at vi er best på intuitiv lytting. Gjerne gjentakende, men ikke sammenlignende. Derfor prøver jeg ikke å sammenligne noe særlig når jeg tester hifi. Jeg bare lytter til elementer nevnt i forrige innlegget og lytter på nytt når komponentet skiftes. Helst med ny musikk hele tiden. Når jeg spiller "demo" spor så sammenligner jeg med et upresist minne av hvordan jeg tror noe lød en annen gang. I stedet prøver jeg å tråkke nye spor og bli kjent med ny lyd og analysere den. Er så langt ute fra "hifiboka" å teste på at det nesten må være noe i det.