Nemlig! Dette er vel en opplevelse vi alle har hatt. Ungdommen er grei nok, stort sett, det er systemet det er noe feil med.... hadde akkurat samme sirkuset med mine egne unger og brøkregning. Ikke helt enkelt å si hvor problemet har oppstått, men jeg tror det har noe med ungdomsskolens planinndeling å gjøre, samt alle nye "pedagogiske" påfunn som skulle hjelpe på læringen. Det ble fokus på prosess, istedet for hva det skal brukes til. Også i min tid ble matte sett på som noe herk av de fleste, untatt oss halvnerdene, som syntes matte var gøy. De som fokuserte på realfag endte gjerne på reallinja og videre på U/H utdanning, mens mange av de øvrige tok en lærerutdanning, for en sikker og stødig jobb. Helt greit det, men mange av disse endte også oppi barne og ungdomsskole og skulle undervise i matte.
Denne forklaringen er absolutt ikke et forsøk på å disse en yrkesgruppe, - mange er også mine venner idag, men jeg tror det er med på å forklare tingenes tilstand.