Asbjørn
Rubinmedlem
Jeg er i Santa Monica, CA nå. Omtrent like stor andel Tesla her som i Oslo. Hotellet har en "complimentary destination charger" for Tesla. Sykler og BMW i3'er lånes ut gratis fra resepsjonen.
Og Tsjekkia. Det er en lader i Humpolec - that's it.Jeg er på tur rundt i Norge om dagen og langs landeveien er det også fint lite elbiler å se med unntak av en del teslaer. Forsåvidt forståelig nok siden å kjøre langtur med noen annen elbil er for svært spesielt interesserte. I og rundt byene er det selvsagt en del elbiler siden de er fine å pendle med og kjøre lokalt.
Det er en del nordmenn på elbilforum som har vært på europaturné med Tesla og gjennomgående er det temmelig prolemfritt, men Spania og Italia er utfordrende.
Jepps.Og Tsjekkia. Det er en lader i Humpolec - that's it.Jeg er på tur rundt i Norge om dagen og langs landeveien er det også fint lite elbiler å se med unntak av en del teslaer. Forsåvidt forståelig nok siden å kjøre langtur med noen annen elbil er for svært spesielt interesserte. I og rundt byene er det selvsagt en del elbiler siden de er fine å pendle med og kjøre lokalt.
Det er en del nordmenn på elbilforum som har vært på europaturné med Tesla og gjennomgående er det temmelig prolemfritt, men Spania og Italia er utfordrende.
Jeg var på en dagstur fra Praha til Krems for å handle litt vin. Ca 56 mil t/r. Ingen lader i Praha, Ingen lader i nærheten av Krems (Det er en i Wien, men det er 50 km unna). I tillegg er en Tesla for bred til å få plass i garasjen jeg har i Praha, og jeg har ikke tilgang til stikkontakt i garasjen. Non-starter.
Var to uker i Nord/Sør Carolina og Tennessee i juni. Så en Tesla i Nashville, det var alt.Jeg er i Santa Monica, CA nå. Omtrent like stor andel Tesla her som i Oslo. Hotellet har en "complimentary destination charger" for Tesla. Sykler og BMW i3'er lånes ut gratis fra resepsjonen.
Nå syns jeg du er direkte ufin mot hvetebollene^Stygg og stygg, Fru Blom. Den var bare en.....diger klump på fire hjul. Design omtrent som en hvetebolle.
Den har i alle fall fantastisk lyd fra musikkanleggetEller panamera :s
Hjelper ikkeDen har i alle fall fantastisk lyd fra musikkanleggetEller panamera :s
Nashville har svært høye boligpriser nå. Det har vært en av de hurtigst voksende byene i USA og mange har flyttet fra nettopp California. Det er ekstreme rikmanns-strøk i Nashville. Musikkindustrien er en årsak. Så forøvrig to Nissan Leaf på turen i USA. Totalt så jeg tre elbiler på to uker i tre stater og jeg kjørte mye rundt omkring.Det kan også være noen andre forskjeller mellom Deep South og California, for å si det litt forsiktig. Bubba i Nashville kjører pickup truck og stemmer på Trump.
Heerlig!
Putt en papirpose over hodet.Synd Model X er så grim i fronten.
Dette må være den ultimate win-win.Putt en papirpose over hodet.Synd Model X er så grim i fronten.
Nå tror jeg ikke det er en eneste av dem jeg kjenner som har kjøpt Tesla fordi de ville ha en sportsbil, eller som er spesielt opptatte av sportsbiler for den del. Siste som kjøpte P90D sa det var for å ha en "komfortabel og bomfri muskelbil uten drivstoffutgiftene".^ jeg har ærlig talt litt problemer med å se vitsen. Om man vil ha en sportsbil, eller en bil med sportsbilytelser så kjøper man ikke en doning på nesten 2.5 tonn og som kan frakte 7 passasjerer, alternativt 5 passasjerer og et lite fjell av bagasje. Man skal også ha et rimelig sært bruksmønster for å ha noen nytte av en 100kWh batteripakke kontra 90 (eller 85 eller 75 for den saks skyld). Nå er det muligens en ganske smal sak for Tesla å smelle inn kraftigere sikring og enda kraftigere elmotorer kontra å oppnå det samme med konvensjonell motorteknologi.
Jeg er mer spent på hva Roadster 2.0 blir om den kommer en gang. Men skal de være ordentlig sportsbil må de nok til med i alle fall to gir forover for å sørge for at det er futt i aksen også over 100km/t.
Tesla Model S har spektakulær ytelse på ett enkelt område: Aksellereasjon fra lav hastighet/stillestående når man man kjører rett frem. Greit nok at kjøreegenskapene er gode i forhold til vekt grunnet lavt tyngdepunkt og slikt, men uansett hvordan man vrir og vender på det så er det fortsatt en stor og tung bil. Det er en grunn til at sportsbiler ikke er store og tunge.
Ja, det er nok den vanligste grunnen. Men Tesla jobber ganske hardt for å innbille potensielle kunder at de kjøper en slags sportsbil.Nå tror jeg ikke det er en eneste av dem jeg kjenner som har kjøpt Tesla fordi de ville ha en sportsbil, eller som er spesielt opptatte av sportsbiler for den del. Siste som kjøpte P90D sa det var for å ha en "komfortabel og bomfri muskelbil uten drivstoffutgiftene".
Enig når det gjelder dette med akselerasjon. Jeg kjørte nylig Tesla P90D rett etterfølgt av BMW sin siste 1-serie. Faktum er at 1-serien til BMW selv med lite hestekrefter er betydelig morsommere og sportslig å kjøre. Og da kan man bare tenke seg hvor ekstremt mye mer heftig det å kjøre en Porsche e.l. Akselerasjon kommer et stykke godt ned på listen hva som har betydning her, selv om den riktig nok må holde et visst nivå.^ jeg har ærlig talt litt problemer med å se vitsen. Om man vil ha en sportsbil, eller en bil med sportsbilytelser så kjøper man ikke en doning på nesten 2.5 tonn og som kan frakte 7 passasjerer, alternativt 5 passasjerer og et lite fjell av bagasje. Man skal også ha et rimelig sært bruksmønster for å ha noen nytte av en 100kWh batteripakke kontra 90 (eller 85 eller 75 for den saks skyld). Nå er det muligens en ganske smal sak for Tesla å smelle inn kraftigere sikring og enda kraftigere elmotorer kontra å oppnå det samme med konvensjonell motorteknologi.
Jeg er mer spent på hva Roadster 2.0 blir om den kommer en gang. Men skal de være ordentlig sportsbil må de nok til med i alle fall to gir forover for å sørge for at det er futt i aksen også over 100km/t.
Tesla Model S har spektakulær ytelse på ett enkelt område: Aksellereasjon fra lav hastighet/stillestående når man man kjører rett frem. Greit nok at kjøreegenskapene er gode i forhold til vekt grunnet lavt tyngdepunkt og slikt, men uansett hvordan man vrir og vender på det så er det fortsatt en stor og tung bil. Det er en grunn til at sportsbiler ikke er store og tunge.
Nei, noen sportsbil er det ikke (og blir det aldri). Det er en stor og tung amerikansk muskelsedan som er usannsynlig bra i den klassiske amerikanske disiplinen med bunndrag og akselerasjon "off the line". Ingen V8 har noensinne hatt slikt bunndrag. Den har bra kjøreegenskaper ellers, men noen MX-5 er den ikke. Interessant nok har en P85 (bakhjulsdrevet) mer "sporty" kjøreegenskaper enn en P85D (firehjulsdrift). Den bakhjulsdrevne er mer responsiv i svinger og føles en god del lettere, mens den firehjulsdrevne blir litt mer upersonlig. Bege knekker det meste fra et rødlys, så forskjellen på tre-komma-litt og 2,9 s blir litt akademisk. Det er mer interessant om den nyeste versjonen greier å holde dreiemomentet lenger opp i turtall uten at noe smelter.^ jeg har ærlig talt litt problemer med å se vitsen. Om man vil ha en sportsbil, eller en bil med sportsbilytelser så kjøper man ikke en doning på nesten 2.5 tonn og som kan frakte 7 passasjerer, alternativt 5 passasjerer og et lite fjell av bagasje. Man skal også ha et rimelig sært bruksmønster for å ha noen nytte av en 100kWh batteripakke kontra 90 (eller 85 eller 75 for den saks skyld). Nå er det muligens en ganske smal sak for Tesla å smelle inn kraftigere sikring og enda kraftigere elmotorer kontra å oppnå det samme med konvensjonell motorteknologi.
Jeg er mer spent på hva Roadster 2.0 blir om den kommer en gang. Men skal de være ordentlig sportsbil må de nok til med i alle fall to gir forover for å sørge for at det er futt i aksen også over 100km/t.
Tesla Model S har spektakulær ytelse på ett enkelt område: Aksellereasjon fra lav hastighet/stillestående når man man kjører rett frem. Greit nok at kjøreegenskapene er gode i forhold til vekt grunnet lavt tyngdepunkt og slikt, men uansett hvordan man vrir og vender på det så er det fortsatt en stor og tung bil. Det er en grunn til at sportsbiler ikke er store og tunge.
Ja, men løsningen på det problemet for elbiler er fortsatt først og fremst infrastruktur for lading, ikke enda større batterier. For Auobahncruising har det jo, som cruiser er inne på, en viss misjon, men i praksis er det fort ikke allverdens tid man sparer siden ladehastigheten avtar jo fullere batteriet er. Har sett noen uformelle undersøkelser, og for å minimere reisetiden er det å lade nok til neste lader + litt margin som er greia. Selv har jeg aldri ladet fullt på en superlader - det tar lang tid og er for min del forbeholdt nødstilfeller om et slikt noen gang skulle oppstå.Jeg er en god del av året i Praha. Der har jeg ikke lademulighet der jeg parkerer bilen til vanlig (i parkeringskjeller) og det finnes bare en hurtiglader i hele Tsjekkia og den er ikke i Praha. Relativt uinteressant med el-bil der nede, selv med stort batteri.
En plug-in hybrid ville fungere, da man tross alt kan få tilgang på en stikkontakt innimellom. Jeg har nå kjørt 11000 km med min GTE og har vel fyllt tanken 4 eller 5 ganger tror jeg - så 200 l bensin på 1100 mil - snittforbruk på 0,18 l/mil på et år. Det er ikke langt fra det VW lover (0,17). Den bilen kan jeg kjøre til Praha med, det er uaktuelt/umulig med en Tesla (Jeg kan kjøre til Praha og hjem, men jeg kan ikke bruke den der nede. Jeg kan lade i Dresden på vei til Praha, og så fylle opp igjen i Dresden på vei tilbake)
Tror man må ha Grade A vern mot idioti om man tilbringer tid på nettet. Food Babe er en amerikansk blogger med mengder av følgere. Hun legger ut om ting hun har null peiling på og følgerne applauderer. James Randi.org har kikket på de verste påfunnene, men det er en veldig lang artikkel. Finnes med et søk, om man vil.Det regner og man surfer på nettet. TV2 har en bilspalte Broom som skriver om elbil innimellom annet bilstoff. Underholdningen ligger i å lese kommentarfeltene. Virkelig lærerikt. I dag har jeg forstått følgende:
- det er ikke grenser for hvor uvitende enkelte er
- det er ikke grenser for hvor konspiratoriske enkelte er
- det er ikke grenser for hvor heftig man mistolker og mistror andre i kommentarfeltet
Får meg til virkelig å sette pris på Off-Topic her på sentralen om ikke annet.