Edit: Du har noen riktige observasjoner, og noen grove faktafeil. Det er ikke umulig å miste jobben (hvor har du det fra?), og hva har alternativer på arbeidsmarkedet med dette å gjøre? Men mye ferie, det har vi ... Lønnsprogresjon er basert på grad og ansiennitet, noe som vanskelig kan gjøres på en annen måte.Det er en helt rasjonell beslutning for flinke studenter å velge noe annet enn (almen)lærer som studievei. Systemet har der sørget for at det kvalitet på arbeid og innsats ikke under noen omstendighet belønnes. Derimot fungerer det som en magnet på mindre begavede som er hypp på vinterferie, høstferie, påskeferie, juleferie og 8 uker sommerferie (ja, jeg vet at mye av dette er avspasering osv). Legg til at lønnsprogresjon er helt automatisk, det er borderline umulig å miste jobben uansett hvor talentløs man er og hvor dårlige tider det måtte være og så har man det gående. Nå er selvsagt møtet med realitetene i skolen et stort sjokk for mange av de med planer, retting, møter, umulige elever osv, men de har uansett knappest noen alternativer på arbeidsmarkedet som er mer attraktive med mindre de har tatt en grad innen noe det faktisk er reell etterspørsel etter i arbeidsmarkedet.
En person som har rundt 3 i snitt på videregående er, rent akademisk, stupdum. Det er så dårlig at man normalt ikke har noe på videregående å gjøre og enda mindre noe på høyere utdannelse. Det finnes selvsagt unntak, men jeg skjønner faktisk ikke hvordan det er mulig å ha rundt 3 i snitt på videregående med mindre man knapt har vært tilstede og generelt gitt fullstendig faen.
Den forsto jeg ikke.Det viktiste er at vi forstår værandre ikke at vi skriver såkaldt "rikti". ANARKI NÅ!
Naturligvis, men det er mye bedre med lærere som motiverer elevene og er faglig svak enn lærere som er faglig sterk men ikke motiverer. Det å skape engasjement rundt fagene er det aller viktigste. Det faglige kan man lese og øve seg til, om man er motivert.Men at det er et problem for elevene når de får lærere som er faglig svake, selv om de er aldri så motiverte for oppgaven, er det helt klart!
Det var den umiddelbare komentaren fra den engelske læreren.Mener du at fordi hun scorer godt på en fortest i England, så må hun automatisk ha bedre enn 5 i norsk VGS? Det er vel fortsatt slik at dersom du tar engelsk fordypning på studie spes. at det dreier seg om mer enn bare å beherske språket i seg selv.
Lærere er jo en yrkesgruppe som ikke engang vil forhandle med arbeidsgiveren sin, heldigvis er det ingen politiske partier utenom Rødt som vil reversere flyttingen Clemet gjorde av forhandlingsansvar fra stat til kommune.
Over tid vil man treffe med premiering etter resultater.
På hvilken måte stilles det krav til en lærer bortsett fra å møte opp til rett tid?
Dersom man mener at vedkommendes kvalifikasjoner, ferdigheter osv er viktig så var poenget mitt stort sett kun at arbeidsgiver har sørget for et system som ikke er særlig effektivt for å tiltrekke seg gode kandidater, snarere kanskje tvert om.Gud hjælpes!
Om en tror at idiotforklaringer av lærere i norsk skole bidrar til noe som helst, så har en samtidig idiotforklart seg selv.
Dette er nok mere et lokalt problem enn et landsomfattende problem. Da vi kom til Sør Varanger var møtet med skolen et sjokk. Som en rektor sa det: " Disse ungene skal det jo ikke bli noe av, de skal jo "bare" begynne hos AS Sydvaranger". Problemet var at allerde da hadde nevte bedrift gått konkurs! Men det satt så jævlig fast i ryggmargen! Jeg tror dette er noe som er særlig utbredt i såkallte "ensidige industristeder" ( Også omtalt som gjenstridige industristeder )Tror dere svartmaler litt for mye. Det ingen synes å tenke på, er at ettersom skolen har økt i omfang, dvs. i mengde og teoretiske krav så har store deler av norsk kultur ikke det. Den er det den er, preget av "arbeiderklasseverdier" som i seg selv inneholder mye positivt, men deler av mentaliteten man finner igjen i deler av den ser ikke verdien i utdanning. Det er andre ting i "livets skole" som ses på som mer viktig.
En karakter i matematikk sier ikke bare noe om hvor flink et menneske er å regne.Angående mattekurset med høy strykprosent: Det man bør fokusere på er å identifisere hva som er problemet, i stedet for å gi et krasjlurs for å gi en bedre karakter. Ikke alle skal jobbe med matte i skolen, men jeg er av den oppfatning at man bør identifisere hvilke manglende ferdigheter og kunnskaper studenten har. Mest sannsynlig er det noe grunnleggende de ikke behersker.
Det må være noen kritiske mangler i kunnskapen og ferdigheten. Det grunnlaget må tas tak i og forbedres.
En litt skarp 10.klassing burde bestå denne med en ukes ekstra innføring i statistikk.Link til matematikkprøven som diskuteres
https://fido.nrk.no/a081e7fc4f9fe30018f3096feec7515a136aa206045d5a8b6a1c64161426c8f0/matte.pdf
Kanskje kravene til å bli førskolelærer er litt mindre "krevende".
Det er jo ikke slik at folk må ha toppkarakterer i matematikk for å bli lærer, men evner kan ikke bedre enn 3/6, selv etter dedikerte sommerstudier ... ja så tror jeg bare at mange må innse at de ikke innehar tilstrekkelige evner til å bli lærer. Ønsker lærerne å heve yrkets status så går det ikke an å åpne for folk som ikke har rasjonelle evner nok til å meste noe mer enn 3 i et slikt basisfag.
Ikke alle passer til alle yrker, og det er nok å velge i for de fleste.
Jeg sier ikke at folk blir gode lærere av å være skarpe i matematikk, men det må finnes et minstemål. Det har direkte sammenheng med evne til å tenke logisk, rasjonelt og kunne formidle det vesentlige til elevene.
..
Lærer er ikke noe folk bør satse på hvis de ikke kom inn på andre studieretninger.
Hva slags utdanning og kompetanse har du som basis for disse antagelsene?En karakter i matematikk sier ikke bare noe om hvor flink et menneske er å regne.Angående mattekurset med høy strykprosent: Det man bør fokusere på er å identifisere hva som er problemet, i stedet for å gi et krasjlurs for å gi en bedre karakter. Ikke alle skal jobbe med matte i skolen, men jeg er av den oppfatning at man bør identifisere hvilke manglende ferdigheter og kunnskaper studenten har. Mest sannsynlig er det noe grunnleggende de ikke behersker.
Det må være noen kritiske mangler i kunnskapen og ferdigheten. Det grunnlaget må tas tak i og forbedres.
Det sier like mye om evnen til å tilegne seg fakta, til å resonere og trekke ut vesentligheter, til å dermed kunne formidle disse. Det måler den generelle evne til å tenke rasjonelt.
Et menneske som bare er flink til å huske, men ikke har evnen til å forstå kan aldri heller bli en god pedagog selv om vedkommende er er empatisk, flink og entusiastisk.
Igjen, ikke alle egner seg til alle yrker. De enfoldige bør ikke bli lærere, for å si det litt krast.
Dette er et fag som det bør stilles helt spesielle krav til. Det kan ødelegge for så mange mennesker hvis ukyndige mennesker får får tildelt ansvaret som læreren.
Det å bli lærer og klasseforstander bør henge høyt, og ikke være noen folk uten evner velger fordi de ikke kom inn på grunnfag psykologi etc.
Det er ikke slik at alle brenner for alle fag, men de kan likevel være veldig flinke til å formidle fagene de interesserer seg for og behersker. På den annen side, så er det bare å ta kurset om igjen, eller ta privatisteksamen som gjør at man slipper forkurset.En karakter i matematikk sier ikke bare noe om hvor flink et menneske er å regne.Angående mattekurset med høy strykprosent: Det man bør fokusere på er å identifisere hva som er problemet, i stedet for å gi et krasjlurs for å gi en bedre karakter. Ikke alle skal jobbe med matte i skolen, men jeg er av den oppfatning at man bør identifisere hvilke manglende ferdigheter og kunnskaper studenten har. Mest sannsynlig er det noe grunnleggende de ikke behersker.
Det må være noen kritiske mangler i kunnskapen og ferdigheten. Det grunnlaget må tas tak i og forbedres.
Det sier like mye om evnen til å tilegne seg fakta, til å resonere og trekke ut vesentligheter, til å dermed kunne formidle disse. Det måler den generelle evne til å tenke rasjonelt.
Et menneske som bare er flink til å huske, men ikke har evnen til å forstå kan aldri heller bli en god pedagog selv om vedkommende er er empatisk, flink og entusiastisk.
Igjen, ikke alle egner seg til alle yrker. De enfoldige bør ikke bli lærere, for å si det litt krast.
Dette er et fag som det bør stilles helt spesielle krav til. Det kan ødelegge for så mange mennesker hvis ukyndige mennesker får får tildelt ansvaret som læreren.
Det å bli lærer og klasseforstander bør henge høyt, og ikke være noen folk uten evner velger fordi de ikke kom inn på grunnfag psykologi etc.
Det å bli lærer skal ikke være noen slags selvrealisering.Det er ikke slik at alle brenner for alle fag, men de kan likevel være veldig flinke til å formidle fagene de interesserer seg for og behersker. På den annen side, så er det bare å ta kurset om igjen, eller ta privatisteksamen som gjør at man slipper forkurset.
Kommer an på hva det er stryk i... er det volleyball, foto eller matematikk så er det en enorm forskjell.En stryk har da aldri vært til hinder for at folk skal kunne lykkes i å bli det de vil her i livet. Bare se på Albert Einstein. Han strøk jo på en av opptaksprøvene til Eidgenössische Technische Hochschule (ETH) i Zürich, men tok opp denne eksamenen igjen ett år senere og ble tatt opp. Det kan skje den beste..!
Delvis og til noe. Noen fag kan man gjerne få undervise i, ... dog skal det aldri handle om innsatsvilje men om kunnskap som man kan formidle.Så lenge de kognitive evner er til stede på et adekvat og normalt nivå, vil de fleste klare å lykkes med å få karakteren 4 så lenge viljen er til stede og man legger innsatsen sin i det.
Joda, det er lov til å prøve flere ganger om man ikke holder mål, og prøve igjen. Det er jo en og annen som har prøvd på førerkortet mer enn 50 ganger også ... kanskje de heller burde innse at et månedskort på bussen var like greit og brukt tiden og pengene på noe annet?Folk må slutte å se på dette som verdens undergang. Vil man så kan man. Det sa en NAVY SEAL til meg for mange år siden da han fortalte at han hadde vært på opptak flere ganger før han ble tatt opp på kurset og ble NAVY SEAL.