Paradoksalt nok er det ingen slike karakterkrav til noen andre fag. Det er en tankevekker. En av mattelærerne jeg jobbet med på lærerutdanningen jeg er ansatt på uttalte at tallet antallet studenter som lyktes med å oppnå karakteren 4 på fire uker var sensasjonelt bra. Men han sa på samme tid nettopp det jeg påpeker, mange er er ikke spesielt lese- eller skrivekyndige.Det å bli lærer skal ikke være noen slags selvrealisering.
Spørsmålet er om man er egnet til å undervise i et fag man kan og har interesser i om man er bortreist i en del andre.
.. ja og nei.
Om man ikke har den fjerneste ide om gym eller heimkunnskap, ja så kan man gjerne få undervise i media eller historie...
Greit nok vel?
Men noen fag er så grunnleggende at det ikke går an å fremme seg selv som lærerkandidat om man stryker: Norsk, Matte og Naturfag. (i ymse forkledninger)
Kommer an på hva det er stryk i... er det volleyball, foto eller matematikk så er det en enorm forskjell.
Delvis og til noe. Noen fag kan man gjerne få undervise i, ... dog skal det aldri handle om innsatsvilje men om kunnskap som man kan formidle.
Innsats, vilje, gode hensikter .... jaja greit nok. Men om ikke evnene og kunnskapen er på plass, ja så er læreryrket ikke innenfor rekkevidde. Barnas, elevene og studentenes naturlige forventninger skal veie 10x mer enn en tuttemulle som alltid har drømt om å bli lærer og er veldig flink i pedagogisk tilrettelegging av kulturkonflikter i midtøsten.
Joda, det er lov til å prøve flere ganger om man ikke holder mål, og prøve igjen. Det er jo en og annen som har prøvd på førerkortet mer enn 50 ganger også ... kanskje de heller burde innse at et månedskort på bussen var like greit og brukt tiden og pengene på noe annet?Folk må slutte å se på dette som verdens undergang. Vil man så kan man. Det sa en NAVY SEAL til meg for mange år siden da han fortalte at han hadde vært på opptak flere ganger før han ble tatt opp på kurset og ble NAVY SEAL.
I mellomtiden står ledige lærerstudentplasser tomme, og alle den tid det er et skrikende lærerbehov så fylles de stillingene med ufaglærte, som hverken har pedagogisk kompetanse, eller det faglige nivået man krever i en lærerutdanning. Her er ikke bnivået alltid det beste, og man mangler også i stor grad muligheten til å vurdere skikkethet. Det er også et paradoks..!