Enig med Goggen, selv om han ikke greier å trekke de rette konklusjoner - at det er irrelevant hva de religiøse måtte hevde.
noruego har et forklaringsproblem.
Kunne du presisere hva mitt forklaringsproblem skulle være?
Som å forholde deg til saken, og ikke bedrive retoriske utskeielser.
Hvorfor ikke følge opp samtalen? Trippelforakt? (Som du ikke forstod - uvisst hvorfor)
Argumenter for at det skulle forbys, uavhengig av pragmatiske hensyn - som du instrumentaliserer til hva som er godt for de ekstreme høyrefolka - , og hva som teologien sier.
Du er imot burka; så hvordan argumentere du, prinsipielt, uavhengig av teologi og instrumentalisering? Det var forklaringsproblemet jeg sikte til.
Tillegg: Tviler på at du har argumenter her.
Hvilken sak, trippelforaktsaken din? Kan forstå frustrasjonen over manglende samtalemessig respons etter at du to ganger lanserte et konseptuelt begrep som åpenbart står deg kjær. Men å ta følelsen av å sterkt mislike noe for så å multiplisere det med tre gir bare mer føleri, ikke prinsippielle argumenter.
Mine innlegg i denne tråden har ikke hatt annet formål enn å utforske grenselandet mellom de grunnleggende friheter og menneskerettigheter etablert som prinsipielle forpliktelser gjennom internasjonale konvensjoner, i møtet med like viktige demokratiske prinsipper, standarder og politisk god praksis. Rett og politikk.
Poenget er, om det skulle fortone seg noe uklart, det finnes ikke noen allmengyldige prinsipielle grunner for verken å forby eller påby klesplagg på grunn av stoffkvalitet, snitt eller design, hvilket du synes å etterspørre. Føleri av forakt ganget med tre hjelper ikke. Symboler har sin kraft ikke i form av hva de de historisk eller kulturelt representerer men de handlinger de legitimerer å avstedkomme. Det viktigste prinsipp for innskrenkning av fundamentale friheter og universielle menneskerettigheter er proporsjonalitetsprinsippet. Enhver innskrenking av de grunnleggende friheter må være proporsjonal i forhold til dens behovsetablerte nytteverdi. For dens anvendelse kommer man derfor ikke utenom instrumentalisering, eller politisk fortolkning, av andre prinsipper. Det handler derfor om kvalitetssikring av den deliberative prosess frem mot et best mulig kompromiss mellom universielle prinsipper og politiske realiteter. Rett og rimelig.
Jeg har kommet frem til at forbud mot bruk av niqab eller burka i et offentlige virke, det være seg barnehage eller departement, kan forsvares av de grunner jeg allerede har gitt. Det står jeg ved i den forståelse av at min egen overbevisning nettop er politisk og ikke prinsippiell.
Forøvrig er jeg glad du tviler; den eneste sanne kilde til læring.