Ingeniøren
Hi-Fi freak
På et annen forum hevdes det at bilen ikke har godt av å sakte lades, men helst bør lades på 32 A for å redusere tiden det lades. Tror ikke noe særlig på det, men....
Matematikken kan andre ta seg av. Noen feite kabler tvers over Nordsjøen kan overføre mye strøm. Og vi har jo en joker i kortstokken og det er myndighetenes kåtskap på avgifter. Det er overveiende sannsynlig at når salg av drivstoff går ned så vil det medføre at avgiften på strøm går opp. De vil jo ha inn avgiftene.Det er nok riktig, men du kan gjøre litt overslagsberegning på hvor mye overføringskapasitet som må bygges for å bli kvitt hele det nordiske kraftoverskuddet. Det er mye, og det kommer stadig mer strøm inn på markedet. Jeg har vanskelig for å se at strømprisene skal opp spesielt mye eller fort. Tidligst når svenskene stenger Ringhals-verkene om noen år.
Jeg lader forøvrig allerede på natten med lavest mulig laderate. Det er ikke noe poeng i å lade fortest mulig like etter at man har kommet hjem. Heller styre ladingen slik at bilen nettopp er ferdigladet når man skal bruke den på morgenen. Da er batteriet fortsatt varmt, full effekt er tilgjengelig fra start, og man slipper å bruke strøm på å varme opp batteriet.
Jeg liker å forholde meg til tall (elkraftingeniør).Ny verdensrekord for vindmølle: 192.000 kWh på et døgn - Tu.no2-3MW er vanlig effekt pr vindturbin i dag. En vanlig gassturbin har minst 10x større effekt.Men bensin/diesel som ikke forbrukes her kan selges utenlands ... for verden slutter jo ikke med karbonøkonomien, selv om den burde gjøre det.
Vindmøller er forøvrig ekstremt effektive, og det er mange måter å lagre energien fra dem på. Bl.a. pumped storage hydropower.
Ble forbauset over hvor "få" vindmøller vi trenger for å erstatte en Cubic Mile of Oil, sammenlignet med andre energikilder.
Jeg gjentar Asbjørns link og en liten oversikt. Men det blir mange vindmøller til slutt - antallet er hvor mange som må reises hvert år i 50 år, for å erstatte en CMO med råolje. Likevel overkommelig sammenlignet med de andre kildene.
Vis vedlegget 401084
Synes hurtiglading de få gangene det trengs går helt greit. Man må bare planlegge litt og har aldri hatt problemer med hurtiglading. Og så har jo de fleste som man besøker strøm i huset. Det koster jo tross alt ikke mer enn 15-20 kr å lade opp...I helga ble familiens 4-årige dieselbørse solgt. Mye kort kjøring gjorde at jeg fant ut at bensin eller el er et bedre valg før filtre og ventiler er sotet tette.
El frister, men føler vi er i et vannskille mellom generasjoner. Er en brukt Leaf et godt valg i overgangen?
De få turene vi har over 10 mil kan vi nok i stedet benytte oss av tog/kollektiv, men det sitter litt langt inne likevel.
Det var det. Ikke vakker på noen måte.Synes hurtiglading de få gangene det trengs går helt greit. Man må bare planlegge litt og har aldri hatt problemer med hurtiglading. Og så har jo de fleste som man besøker strøm i huset. Det koster jo tross alt ikke mer enn 15-20 kr å lade opp...I helga ble familiens 4-årige dieselbørse solgt. Mye kort kjøring gjorde at jeg fant ut at bensin eller el er et bedre valg før filtre og ventiler er sotet tette.
El frister, men føler vi er i et vannskille mellom generasjoner. Er en brukt Leaf et godt valg i overgangen?
De få turene vi har over 10 mil kan vi nok i stedet benytte oss av tog/kollektiv, men det sitter litt langt inne likevel.
Kjenner ikke Leaf noe særlig men vet det finnes noe US importer som kan ha redusert batterikapasitet og at de tidligste kom uten varmepumpe. Lurt å handle en som er beregnet for det nordiske markedet og som har varmepumpe. Ellers er det vel en pålitelig bil hvis man kan leve med utseendet...
Enig med weld77. Fokus på lang rekkevidde er bare tull men det selge som sagt hos de som ikke klarer å tenke annerledes enn fossilt. Folk flest, som meg som ikke har behov for å dra på hytta hver helg, klarer seg fint med 10-15 mils rekkevidde. Også om det er den eneste bilen de har. Spesielt hvis man og er litt miljøbevisst og forsøker å begrense bruken.I morgen skal jeg kjøre en typisk langtur for min del - Oslo til 30 km forbi (og 400moh) forbi Trysil. Det er ca 24 mil. Jeg lader bilen til 90% i natt og tar er kort pitstop på sc Elverum fordi det uansett passer med en liten pause der. Kunne lett kjørt helt frem uten stopp - det er 3-3.5 timer i bil. Skal være der noen dager, så selv med 6a ladestrøm kan jeg ha fullt batteri lenge før vi skal hjem.
Null stress. Skal ha veldig sære behov i sør-Norge for å trenge 500km rekkevidde.
Veldig enig, vi redder ikke verden med å kjøre elbil. Men det lokale miljøet blir bedre og det er jo viktig. Det er der vi erFint med El-biler med tanke på lydstøy og reduserte lokale utslipp. CO2 regnskapet er ønsketenking så lenge det europeiske kraftmarkedet består av såpass mye kull, olje og gasskraft som i dag.
Jeg venter på denne - ettersom jeg synes Tesla M modell er direkte stygg. Må jeg ha ny bil før 2020 så blir det Tesla X - den er mye penere.
https://www.motor.no/artikler/dette-er-den-nye-super-elbilen-til-porsche/
Nå er vel strengt tatt Model M et konsept til en motorsykkel som det aldri blir noe av, og Model X er en SUV................
Jeg venter på denne - ettersom jeg synes Tesla M modell er direkte stygg. Må jeg ha ny bil før 2020 så blir det Tesla X - den er mye penere.
Du mener behovet for å råne litt.... Det er det man har hurtigladere til. Min tar ca 15 minutter å lade fra 20-80% - det har du tid til.En del av greia med å ha rekkevidde er å kunne være litt spontan. Noen ganger må man ta en avstikker fordi man ønsker, eller at noe dukker opp. Kjedelig å stå med tomt batteri da.
Når jeg har ladet til normale 80 % over natten, kjørt 45 km i kø til jobb og like langt hjem igjen, så ser jeg av og til ned på tallet for gjenværende rekkevidde rett før jeg svinger av fra E6 og tenker at det der holder til å kjøre en tur til Göteborg. Hvor lange avstikkere pleier du å ta?En del av greia med å ha rekkevidde er å kunne være litt spontan. Noen ganger må man ta en avstikker fordi man ønsker, eller at noe dukker opp. Kjedelig å stå med tomt batteri da.
Jeg mente Modell S. Jeg vet at modell X er en SUV Takk for korreksjon..
Jeg venter på denne - ettersom jeg synes Tesla M modell er direkte stygg. Må jeg ha ny bil før 2020 så blir det Tesla X - den er mye penere.
Nå er vel strengt tatt Model M et konsept til en motorsykkel som det aldri blir noe av, og Model X er en SUV...............
Helt enig - bare at det stemmer ikke at det er 0 CO2 utslipp. Det er mer CO2-utslipp ved å lage en elbil og spesielt batteriene. Det er CO2 utslipp knyttet til energiproduksjonen. osv.Synes det er spennende med de nye andregenerasjons elbilene som kommer nå. Helt greie biler med dobbel rekkevidde av dagens gjør at man egentlig bør vurdere elbil på lik linje med andre bilalternativer.
Kjører selv en diesel-Caddy som etter hvert skal byttes i elbil. Ser fram til bilens svar på Kinderegget; lavere drivstoffutgifter, lavere serviceutgifter og null CO2-utslipp.
Trenger sikker kjørelengde på 300 km på en dag uten ladepauser underveis. Da ligger det til rette for min del.
Og havne i kolonnekjøring på vidden med litt lite strøm igjen er heller ikke spesielt kjekt. De aller fleste vil ha mer enn det som er nødvendig i de fleste tilfeller. Både med tanke på å være på den sikre siden, slippe og alltid ha bilen fulladet og ha mulighet til lengre kjøring uten ladepause.En del av greia med å ha rekkevidde er å kunne være litt spontan. Noen ganger må man ta en avstikker fordi man ønsker, eller at noe dukker opp. Kjedelig å stå med tomt batteri da.
Ja og da må lover, regler og avgifter speile dette.Selvsagt. Folk flest bor dog ikke i Finnmark. Jeg hadde aldri hatt elbil der oppe selv.
Imponerende kjørelengde,det er vel diesel?Skulle ha hatt ny bil; gammelaudien er gått 520 000km. Må opp i minst 500 000kr for å få noe nytt med like god kjørekomfort. Er usikker på om det er lurt å "investere" i såpass dyr fossilbil; hvem vet hva bruktmarkedet etterspør om 5 år? Kan bli tungsolgt. Tror jeg beholder gamlingen 3-4 år til å kjøper noe ladbart med 50+ mils rekkevidde.
Imponerende kjørelengde,det er vel diesel?Skulle ha hatt ny bil; gammelaudien er gått 520 000km. Må opp i minst 500 000kr for å få noe nytt med like god kjørekomfort. Er usikker på om det er lurt å "investere" i såpass dyr fossilbil; hvem vet hva bruktmarkedet etterspør om 5 år? Kan bli tungsolgt. Tror jeg beholder gamlingen 3-4 år til å kjøper noe ladbart med 50+ mils rekkevidde.
Orginal motor og gir?
Husker gamle nissan 2.8diesel(den siste av dei som har overlevd,såg eg sist i går)dei trilla 5-600kkm,og var knusktørre i motor,null svetting.
Slik lager dei ikkje biler idag,opphenget ligna meir på lastebildimensjoner
Trur du Fenalaar misforsto voff,han tenkte vel på bruktpris på ein bil kjøpt idag?
Er jo litt moro med ny bil og.... og så kan du ta et bilde å sende til MDG, att. FelaImponerende kjørelengde,det er vel diesel?Skulle ha hatt ny bil; gammelaudien er gått 520 000km. Må opp i minst 500 000kr for å få noe nytt med like god kjørekomfort. Er usikker på om det er lurt å "investere" i såpass dyr fossilbil; hvem vet hva bruktmarkedet etterspør om 5 år? Kan bli tungsolgt. Tror jeg beholder gamlingen 3-4 år til å kjøper noe ladbart med 50+ mils rekkevidde.
Orginal motor og gir?
Husker gamle nissan 2.8diesel(den siste av dei som har overlevd,såg eg sist i går)dei trilla 5-600kkm,og var knusktørre i motor,null svetting.
Slik lager dei ikkje biler idag,opphenget ligna meir på lastebildimensjoner
Trur du Fenalaar misforsto voff,han tenkte vel på bruktpris på ein bil kjøpt idag?
Det er en 1.9TDI. Original motor og gir. Motoren er krute god. Bruker ikke olje (umulig å se noe fall på peilepinnen mellom skiftintervallene). Motor har vært helt problemfri. Skiftet lufmengdemåler for flere år siden samt glødeplugger på 250 000km.
Man kan reparere mye på gammelbilen for verditapet for hvilken som helst nybil.