Sluket
Holistisk Hifi Helt
Det har du rett i - prøver å selge sjela men det er ikke rart å få der heller!Det er vel like umulig å selge rørsler som transistor saker for tiden. Dvs omtrent helt umulig.Magien ligger i å få solgt de!
Det har du rett i - prøver å selge sjela men det er ikke rart å få der heller!Det er vel like umulig å selge rørsler som transistor saker for tiden. Dvs omtrent helt umulig.Magien ligger i å få solgt de!
MATEMATIKERE OG MAGIKEREOM MATEMATIKERE VS MAGIKERE
https://en.m.wikipedia.org/wiki/68–95–99.7_ruleFordi ca 96% er den reneste spriten du i praksis kan servere under normale atmosfæriske forhold. Tipper du blir temmelig børst av bare 90% også.....Vedr. "toleranser": Hvorfor tror du jeg skrev 96 prosent?
Den yngste av brødrene her - som på sine gamle dager er blitt riktig kjettersk, og eksperimenterer med klasse D og DSP...Jeg er forøvrig den eldste av fire brødre som alle har dette viruset.... de tre andre kjør rør-rigger......
Sprøyt kan du sjøl skrive.OM MATEMATIKERE VS MAGIKEREHvis man skal høre på dette, så vil innholdet i dette innlegget kvele gleden med hi-fi som hobby.Kun du og psykologen din kjenner deg. Husk: Magien skjer oppi hodene våre, ikke i elektronikken eller i fysikkens verden.Ønsker lyd som gjør at jeg kan kose meg med musikken min. Er det så vanskelig..
Musikkgjengivere kan (i noen grad) beskrives objektivt, spesielt når det gjelder ting som kabler og forsterkere.
Fra et teknisk, ingeniørmessig ståsted er det ikke meningen at elektronikken skal legge til eller trekke noe fra det som ligger på selve innspillingen. Derfor vil kompetent laget elektronikk høres lik(ere) ut selv om teknologien bak er forskjellig.
En kynisk vei til god lyd er derfor å velge den elektronikken og de løsningene som gir transparent gjengivelse billigst og på et vis som tar minst plass, trekker minst energi, er mest holdbar osv.
Kan rør gi god lyd: Ja! Både når det gjelder det tekniske aspektet og når det gjelder det emosjonelle.
Med all respekt; det du skriver her er sprøyt. Trådstarter spør om magien i et lydprodukt. Så skriver jeg at "magien" er som det uforklarte ledd i en matematisk modell. Matematikere og statistikere liker ikke ting som er uforklart. "Magi" tiltaler ikke statistikeren. I statistikerens bok er hifi med høy epsilon-faktor dårligere enn et anlegg med lavere epsilon-faktor.
At gjenproduksjonsverktøy for lyd som har en lav epsilon-faktor ødelegger hifi som hobby, henger ikke på greip. Kanskje transparens ødelegger lyden for deg, men vi har ingen holdepunkter for at din smak kjennetegner flertallets (snarere er det tvert om, anekdoter fra blindtester tilsier at folk liker transparens).
Satt meg faktisk ned awe og lagde en liste over de tingene jeg erfarte den tiden jeg drev og konstruerte rørforsterkere. Når listen var nesten ferdig tenkte jeg; ææhh hvilken nytteverdi har dette? og slettet den. Synes veldig få her inne er kompetente til og svare på dette. På den ene siden har du følerne som hevder både det ene og det andre, på den andre siden har du de som i teorien forstår rør, men som bare slår målebrevet i bordet og avfeier hele greia med nostalgi og romantikk.Den gode, gamle hjelpsomheten på HFS kan muligens ta skade av tråder som denne. Jeg er på ingen måte ute etter noen, men registrerer at de hjelpsommes forsøk koker bort i kålen. Det er synes å være et visst mønster i typene av tilbakemeldinger på åpne spørsmål.
Trådstartere ber folk om å stille opp, men ender ofte opp med æh, øh, altså ..når noen faktisk kommer med konkrete tilbud. Målelarvene må si blindtest minst to ganger: De krever det, gjør det ikke selv og plasserer ansvaret for egne utspill/bevisbyrden på romantikerne - med tilhørende hardt tiltrengt oppgitthet, harme og moralsk indignasjon. Noen kjendiser stikker innom for et sleivspark eller litt latterliggjøring - som ganske sikkert ikke er vondt ment, men det hjelper ikke stort, heller.
Tilbake står de som faktisk hadde lyst til å hjelpe, men ender opp som fisk på land. Sånt kan jo fort skje, ingen dramatikk eller såre følelser rundt det. Kan hende folk egentlig kjenner hverandre veldig godt, og bare fleiper og tuller litt for å få tida til å gå, men summa summarum ser jeg ingen gevinst utover tidtrøyte i slike tråder.
Det kunne kanskje vært annerledes.
Tror du er inne på noe interessant her. Det er vanskelig, og antakelig heller ikke nødvendig, å argumentere i mot målte verdier og fakta, men kanskje det heller burde være en grunnleggende disclaimer for HFS som helhet, at "til tross for at målinger viser noe annet, mener fortsatt noen at musikk låter bedre og/eller gir mer glede når det gjengis gjennom enkelte typer utstyr, der ingen målte verdier kan påvise noen rimelig årsak".Den gode, gamle hjelpsomheten på HFS kan muligens ta skade av tråder som denne. Jeg er på ingen måte ute etter noen, men registrerer at de hjelpsommes forsøk koker bort i kålen. Det er synes å være et visst mønster i typene av tilbakemeldinger på åpne spørsmål.
Trådstartere ber folk om å stille opp, men ender ofte opp med æh, øh, altså ..når noen faktisk kommer med konkrete tilbud. Målelarvene må si blindtest minst to ganger: De krever det, gjør det ikke selv og plasserer ansvaret for egne utspill/bevisbyrden på romantikerne - med tilhørende hardt tiltrengt oppgitthet, harme og moralsk indignasjon. Noen kjendiser stikker innom for et sleivspark eller litt latterliggjøring - som ganske sikkert ikke er vondt ment, men det hjelper ikke stort, heller.
Tilbake står de som faktisk hadde lyst til å hjelpe, men ender opp som fisk på land. Sånt kan jo fort skje, ingen dramatikk eller såre følelser rundt det. Kan hende folk egentlig kjenner hverandre veldig godt, og bare fleiper og tuller litt for å få tida til å gå, men summa summarum ser jeg ingen gevinst utover tidtrøyte i slike tråder.
Det kunne kanskje vært annerledes.
Emulatorer, Orso? Skal man høre hvordan rør låter, er det bare en ting å gjøre. Bruke rør.
Neida, SS låter ikke ille. Men det var ikke poenget med mitt smil, poenget mitt lå heller i at har du høyttalere som matcher rør bedre enn transistor så satser du hvis det er praktisk mulig for deg med rør. Det motsatte hvis du har høyttalere som er for stor belastning for rør på grunn av impedans.Får vel kanskje holde meg til SS og det jeg har nå. Låter ikke så ille det.Og min konklusjon er at magien oppstår når rett forsterker kobles til, uavhengig av om dette er rør eller transistor!
Må si meg enig med impulse og Moiz her. Personlig har jeg nok mer erfaring med emulatorer enn de aller fleste inne på HFS, kanskje mer enn alle med mulig unntak av Orso. Jeg har nemlig jobbet fulltid i studio i flere år. Min favorittemulator var Waves rørkompressor-emulatorer, som er de samme som er brukt på Michael Jacksons senere innspillinger. Men selv de var ingen match for den ekte rørkompressoren som jeg brukte ved innspilling av vokal og akustiske instrumenter.Emulatorer, Orso? Skal man høre hvordan rør låter, er det bare en ting å gjøre. Bruke rør.
Det er da en viss forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet.Btw: Det brukes bittelitt kompresjon ved innspilling også, ikke bare i nedmiks og mastring. Men det har ingenting med brickwall og loudness war å gjøre.
Those were the days... da Stereophile fortsatt hadde litt guts. Gordon Holt var kul. Har vanskelig for å se for meg at de ville gå med på å gjøre noe sånt i dag.Jeg trakk fram emulatorer slik at Retep kunne få en opplevelse av hvordan rørlyd kan låte. Skrev aldri at det låt identisk med en fysisk rørforsterker.
Men når det er sagt, så har Bob Carver for lenge bevisst at det er mulig å etterligne lyden i en rørforsterker med en transistor. Han kopierte en meget kostbar Conrad Johnson rørforsterker med en relativt rimelig transistor, slik at ingen klarte å skille de en blindtest.
The Carver Challenge | Stereophile.com
Er det virkelig nødvendig å trekke inn blindtester når man spør om råd angående rør?Jeg trakk fram emulatorer slik at Retep kunne få en opplevelse av hvordan rørlyd kan låte. Skrev aldri at det låt identisk med en fysisk rørforsterker.
Men når det er sagt, så har Bob Carver for lenge bevisst at det er mulig å etterligne lyden i en rørforsterker med en transistor. Han kopierte en meget kostbar Conrad Johnson rørforsterker med en relativt rimelig transistor, slik at ingen klarte å skille de en blindtest.
The Carver Challenge | Stereophile.com
Hahaha, for du leste Stereophile i 85.Those were the days... da Stereophile fortsatt hadde litt guts. Gordon Holt var kul. Har vanskelig for å se for meg at de ville gå med på å gjøre noe sånt i dag.
Med tanke på hva impulse skrev (det som står under), så synes jeg det greit å nevne det. Kan heller ikke se at det er spesielt utenom topic. Retep spør hvor magien ligger i rør og da kan det vel være greit å vite at det også kan fåes med transistor? Selve blindtesting som metode er ikke det vesentlige her.Er det virkelig nødvendig å trekke inn blindtester når man spør om råd angående rør?Jeg trakk fram emulatorer slik at Retep kunne få en opplevelse av hvordan rørlyd kan låte. Skrev aldri at det låt identisk med en fysisk rørforsterker.
Men når det er sagt, så har Bob Carver for lenge bevisst at det er mulig å etterligne lyden i en rørforsterker med en transistor. Han kopierte en meget kostbar Conrad Johnson rørforsterker med en relativt rimelig transistor, slik at ingen klarte å skille de en blindtest.
The Carver Challenge | Stereophile.com
Emulatorer, Orso? Skal man høre hvordan rør låter, er det bare en ting å gjøre. Bruke rør.
Most def. Pappa prøvde å lære meg å lese engelsk som guttunge med å overlesse meg med Stereophile... (I wish!).Hahaha, for du leste Stereophile i 85.Those were the days... da Stereophile fortsatt hadde litt guts. Gordon Holt var kul. Har vanskelig for å se for meg at de ville gå med på å gjøre noe sånt i dag.
Det er nok i mastringen at de fleste synder forekommer. Med unntak av Metallicas senere produksjoner som har vært så hotte i nedmiks at masterteknikerne rev seg i håret fordi de var ferdig brickwallet allerede før de kom til mastring. De berømmelige symbalene som låter som knust glass låt slik allerede før de kom til mastring ifølge ørevitner. Og da er det sykere enn sykt for en tekniker som meg, som alltid har satset på naturlig dynamikk i forhold til genre og låt med unntak av da et reklamebyrå fikk meg til å mastre låten Summer Days for kino- og TV-reklamebruk.Det er da en viss forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet.Btw: Det brukes bittelitt kompresjon ved innspilling også, ikke bare i nedmiks og mastring. Men det har ingenting med brickwall og loudness war å gjøre.
Lydteknisk, så er den kompresjonen som brukes i en del tilfeller samsvarende med å skjære av seg jodet - jamnt med ræva...
Johan-Kr
Er nok ingen dataspillnerd, denslags overlater jeg til arveprinsen og min yngre bror.Det var Guitar Hero, men ja.
Er det noen som leste denne fra Stereophile?Jeg trakk fram emulatorer slik at Retep kunne få en opplevelse av hvordan rørlyd kan låte. Skrev aldri at det låt identisk med en fysisk rørforsterker.
Men når det er sagt, så har Bob Carver for lenge bevisst at det er mulig å etterligne lyden i en rørforsterker med en transistor. Han kopierte en meget kostbar Conrad Johnson rørforsterker med en relativt rimelig transistor, slik at ingen klarte å skille de en blindtest.
The Carver Challenge | Stereophile.com
Du svarer ikke på noen av innleggene mine, så dette er kanskje fånyttes, men: GAMMELT NYTT! Vi vet alt dette fra før, og velger vinyl og rør likevel fordi vi liker lyden og sjarmen.svart-hvitt;[URL="tel:2379286" skrev:2379286[/URL]]Er det noen som leste denne fra Stereophile?Orso;[URL="tel:2379151" skrev:2379151[/URL]]Jeg trakk fram emulatorer slik at Retep kunne få en opplevelse av hvordan rørlyd kan låte. Skrev aldri at det låt identisk med en fysisk rørforsterker.
Men når det er sagt, så har Bob Carver for lenge bevisst at det er mulig å etterligne lyden i en rørforsterker med en transistor. Han kopierte en meget kostbar Conrad Johnson rørforsterker med en relativt rimelig transistor, slik at ingen klarte å skille de en blindtest.
The Carver Challenge | Stereophile.com
Den burde kanskje vært ledsaget av varseltrekant: "Fare! Dreper livsløgner".
Den største forskjellen på de mest påståelige og de som har litt mindre interesse i å misjonere for sin løsning har som oftest hørt litt forskjellig rundomkring. Og gjerne satt pris på de forskjellige spillemåtene som har møtt dem. Jeg elsker å høre store og vellykkede hornsystemer, og trives godt foran fullelektrostater når jeg møter på det. Min egen løsning kom flytende på ei fjøl og er en tredje løsning. So ist das leben, kurtz aber bunt.Hva om du tok en runde rundt til folk og lyttet litt, svart/hvitt?
Husk, han har også en livsløgn å tviholde på. Han kan ikke risikere å miste sitt image som Provocateur Extraordinaire.Hva om du tok en runde rundt til folk og lyttet litt, svart/hvitt?
Utfra ditt ståsted tror jeg kanskje det er like greit å la være akkurat det.Men, jeg ser innimellom billige forforsterkere fra feks Mingda på børsen og pp finn. Selv om dette er billige preamper, vil de kunne gi meg en smakebit av hvordan tør vil låte?
Mine er ikke til salgs, men det må jo ha vært solgt mange flere enn mine av rimelige KT88-effektforsterkere som dukker opp på markedet innimellom. De jeg har koster små 20 kilokroner fra Mala, og det vil jeg kalle god valuta for pengene når vi tross alt snakker om to monoblokker som leverer 60 watt (men med 3 db forvrengning på full guff). Men dit kommer du aldri til å komme med ekstra hjelp i bunnen av transistordrevet bass-system. Jeg har stor tro på en slik blanding av teknologi, og du har erfaringen med denslags deling så du får det nok til.Tar litt av denne tråden ser jeg. Har ikke hatt mulighet til å titte innom før nå.
Jeg setter stor pris på aktivt i tråden, selv om ikke alt handler direkte om spørsmålene mine. Jeg tror nok jeg må få i hus en rørpre for å teste selv. Lurer litt på det Cabin settet som NAT selger
Håper på å få lånt det med hjem.
Ellers så låter det såpass greit her nå at jeg nok ikke kommer til å haste meg videre. Tar tiden til hjelp.
Men, jeg ser innimellom billige forforsterkere fra feks Mingda på børsen og pp finn. Selv om dette er billige preamper, vil de kunne gi meg en smakebit av hvordan tør vil låte? Eller er det bare tåpelig og bortkastet kroner?
Svaret-hvitt er en hyggelig kar. Og om han ikke har vært overalt og lyttet, så har han vært hjemme hos meg og sammenlignet billige og dyre DACer. En øvelse som har gitt meg litt å tenke på når jeg en eller annen gang i fremtiden kanskje bytter DAC.Husk, han har også en livsløgn å tviholde på. Han kan ikke risikere å miste sitt image som Provocateur Extraordinaire.Hva om du tok en runde rundt til folk og lyttet litt, svart/hvitt?
Liv i leieren skaper han også. Jeg koser meg...
Denne tråden handler om "magi" i rør. Stereophile-artikkelen er god og relevant fordi den avmystifiserer "magien" på en underholdende måte*.Du svarer ikke på noen av innleggene mine, så dette er kanskje fånyttes, men: GAMMELT NYTT! Vi vet alt dette fra før, og velger vinyl og rør likevel fordi vi liker lyden og sjarmen.svart-hvitt;[URL="tel:2379286" skrev:2379286[/URL]]Er det noen som leste denne fra Stereophile?Orso;[URL="tel:2379151" skrev:2379151[/URL]]Jeg trakk fram emulatorer slik at Retep kunne få en opplevelse av hvordan rørlyd kan låte. Skrev aldri at det låt identisk med en fysisk rørforsterker.
Men når det er sagt, så har Bob Carver for lenge bevisst at det er mulig å etterligne lyden i en rørforsterker med en transistor. Han kopierte en meget kostbar Conrad Johnson rørforsterker med en relativt rimelig transistor, slik at ingen klarte å skille de en blindtest.
The Carver Challenge | Stereophile.com
Den burde kanskje vært ledsaget av varseltrekant: "Fare! Dreper livsløgner".
Artikkelen er godt kjent for "alle", den også. Kult, egentlig. Bob Carver er en luring. Sunfire-produktene hans er gode den dag i dag.