Hadde egentlig ikke tenkt å skrive mer (i denne tråden), men får vel komme med et tilsvar da, baluba. Dette har vi jo diskutert før, men jeg kan gjerne leke pappagøye, jegSynes du skjærer litt over samme kam, selv om du nevner en MingDa (antar at det er Model 7-klonen deres), men de har mer enn det. De har generelt hatt et godt tak på EL34 og EL84, og her i Norge kan vi være så heldige å komme over Nordic-varianter der alle komponenter er byttet ut med Lyngdorf og slikt, hardwiret og generelt godt håndverk. Xindak synes jeg er flinke med KT88 i mine ører, EL34 fra dem blir veldig romantisk men velbygd. LM ser ut til å ha stålkontroll på SET, og lager kompetente EL34 og KT88-forsterkere. Og så har du merker som Antique Soundlab, som strengt tatt er ekte high end.Fraråder deg generelt å handle billigmikk av utilstrekkelig kvalitet, selv om en viss Mingda kan være blomsten i gjødselshaugen. Det blir omtrent som å handle en plastikkPC til 3000 kr på Expert, neddynket i bloatware, for så å dømme PC nedom og hjem nå som den flunka nye Mac'en til 20k oppleves som bedre. Nei, kjøp heller noe som er velkjent og anerkjent. Lettere å omsette også, skulle den ikke falle i smak. I beste mening.Men, jeg ser innimellom billige forforsterkere fra feks Mingda på børsen og pp finn. Selv om dette er billige preamper, vil de kunne gi meg en smakebit av hvordan tør vil låte? Eller er det bare tåpelig og bortkastet kroner?
Hehehe, nå ble jeg usikker på jeg nettopp gav deg en "liker" for å kalle meg en pappagøyeAh, jeg glemmer så lett. Derfor er det fint at du har egenskaper som en papegøye uten å klage for mye over det. Absolutt et plusspoeng i boken.![]()
Nå vil jeg bare skyte inn at akkurat rimelige KT88-baserte forsterkere ikke nødvendigvis er det beste stedet å starte om det er "rørmagien" du er ute etter. Mye gode forsterkere i den klassen også, men det "magiske" uttrykket har de ikke best grep om.Mine er ikke til salgs, men det må jo ha vært solgt mange flere enn mine av rimelige KT88-effektforsterkere som dukker opp på markedet innimellom. De jeg har koster små 20 kilokroner fra Mala, og det vil jeg kalle god valuta for pengene når vi tross alt snakker om to monoblokker som leverer 60 watt (men med 3 db forvrengning på full guff). Men dit kommer du aldri til å komme med ekstra hjelp i bunnen av transistordrevet bass-system. Jeg har stor tro på en slik blanding av teknologi, og du har erfaringen med denslags deling så du får det nok til.Tar litt av denne tråden ser jeg. Har ikke hatt mulighet til å titte innom før nå.
Jeg setter stor pris på aktivt i tråden, selv om ikke alt handler direkte om spørsmålene mine. Jeg tror nok jeg må få i hus en rørpre for å teste selv. Lurer litt på det Cabin settet som NAT selger
Håper på å få lånt det med hjem.
Ellers så låter det såpass greit her nå at jeg nok ikke kommer til å haste meg videre. Tar tiden til hjelp.
Men, jeg ser innimellom billige forforsterkere fra feks Mingda på børsen og pp finn. Selv om dette er billige preamper, vil de kunne gi meg en smakebit av hvordan tør vil låte? Eller er det bare tåpelig og bortkastet kroner?
Men som jeg har skrevet tidligere, du skal jo ha todelt løsning så du må gjerne begynne med pre. Selv om høyttalerne vel egentlig ber om rør i effektforsterkeren.
Han har så mye penger at han snakker aldri om pris. Greit sånn....Hva fikk han herligheten for? (Eller er det hemmelig?)En kjenning har nettopp kjøpt ett sett Kondo. Skal bli moro å høre![]()
Jeg er alltid litt mistenksom når folk selger unna rådyre komponenter som det egentlig ikke skulle være mulig å toppe. Da tenker jeg som så at de neppe kan være så fornøyde som prisen skulle tilsi.
Hør! Hør! Og hvis man legger til at det brukes samme verdier på komponentene, samme kretsløsning og måler likt på de vanligste måleparametrene - så låter den ene "ad helvede" og den andre er noe av det beste som kan kjøpes for penger.Denne tråd samler alt væsentligt inden for hi-fi , og det gør den hovedsagligt netop på grund af observationer/lytte erfaringer.
Mange har observeret at rør har noget/magi som transistorer ikke har.
Lad mig også nævne at mange ligger utrolig meget vægt på eksakt frekvensgang osv , men jeg synes det er hver at bemærke at vi kan genkende live-gengivelse/levende musik igennem et åbent vindue eller dør.
Der er flere åbenlyse forskelle i mellem rør og transistorer, tit er rør implementeret uden modkobling , modkobling er næsten altid brugt ved transistorer.
Fraværet af modkobling giver et THD mønster og en mere naturlig afrulning af frekvensgangen som igen giver et mere naturligt og øre-venligt resultat.
Rør kredsløb er tit singel-ended fremfor symetriske , dette giver et bedre og mere naturligt THD mønster.
Rørtrin benytter meget højre spændinger i forhold til det aktuelle signal dette giver mindre THD.
Rørtrin er tit væsentligt simplere en transistor-trin, der bruges færre komponenter , hvorved det bliver mere overkommeligt også økonomisk at optimerer disse komponenter.
Tit kan kredsløbet hardwire's uden brug af print
Selve det aktive trin røret har fejlkondensatorer som har luft som dialektrikum, transistorer har et kompliceret dialektrikum som er ulineart og dårligt .
Rør har typisk højre overstyringsgrad end transistor-trin.
Opsumering:
singelended vs symetrisk konstruktion, høje spændinger vs relativt lave spændinger, fejl kondensatorer med dialektrikum af det ideelle materiale luft vs en kompliceret ulinear fejlkondensator, der er meget høj overstyringsmagen for rør vs lav overstyringsgrad for transistorer, simple konstruktion vs mere kompliceret.
Lad mig illustrerer dette via et eksempel, man har talt en del om Kondo på det sidste , her er diagrammet for en Kondo Ongaku :
Vis vedlegget 407510
Der er absolut intet hokuspokus eller avanceret i dette diagram , det er lige ud af landevejen, med et SRPP trin som indgang, efterfulgt af en anodefølger ,og en katodefølger , som igen efterfølges af udgangsrøret 211 og impedanstilpasning til højtaleren via trafo . Og det hele er singel-ended.
Strømforsyningerne er lige så traditionelle, gløden til røret er forsynet via RC led for at nedbringe rippel, anodespæningen er med rør-ensretter og LC led igen for at nedbringe rippel/støj generelt.
Denne topologi kan implementeres så det lyder ad helvede til, det høres typisk fra Kina producerede forstærkere til under 5000 Kr.
Samme kredsløb kan tangerer det bedste inden for hi-fi hvis det implementeres som eksempelvis Kondo gør:
Alt ledningnsføring er sølv pakket ind i silke, udgangs-trafo med sølvtråd, sølv-kondensatorer , tantal-modstande med sølv-tilledninger. overdimensionerede strømforsyninger. og kabinet af kobber, og de bedste rør.
Det er de vigtigste elementer. Men alt , hver en lille detalje er optimeret i en Kondo.
Lad mig til sidst sige den samme strategi som Kondo følger virker på højtalere, DAC , ja hvad som helst uanset om det er lavet med rør eller transistorer.
Og netop dette virker som hokuspokus/magi for både folk med teknisk forstand og folk uden teknisk forstand.
Interessant innspill, svart-hvitt. For min del er jeg ikke i tvil: Jeg skulle i prinsippet ønske at jeg hadde tilgang til ketschup, piffi-krydder og mye annet på 3-stjerners-restauranter også. Det skyldes at jeg er nøyaktig like kresen i matveien som jeg er når det gjeler musikkavspilling, og ofte synes at selv veldig god restaurant-mat ikke matcher mine preferanser 100%. Blant annet synes jeg at mange vestlige kokker er alt for lite opptatt av å få til balanse i smak-spekteret: "David Thompson, the Australian who earned Thai cuisine's first Michelin star, says that western food is like playing draughts, whereas Thai is like playing chess. The balance of spiciness, saltiness, sourness and sweetness must be considered not only in each dish, but also between the six or more dishes shared per sitting. "Sometimes all four tastes are employed," he says, "sometimes one or two only, but it's always an exercise in trying to strike a balance".MAGI VS INTEGRITET
Gitt at du har et opptak som skal avspilles; bør opptaket spilles slik at det fremstår som mest tro mot kilden, eller bør opptaket manipuleres på avspillingssiden slik at det klinger bedre?
(...)
Se der! Folk er forskjellige, og det må de få lov til å være.Interessant innspill, svart-hvitt. For min del er jeg ikke i tvil: Jeg skulle i prinsippet ønske at jeg hadde tilgang til ketschup, piffi-krydder og mye annet på 3-stjerners-restauranter også. Det skyldes at jeg er nøyaktig like kresen i matveien som jeg er når det gjeler musikkavspilling, og ofte synes at selv veldig god restaurant-mat ikke matcher mine preferanser 100%. Blant annet synes jeg at mange vestlige kokker er alt for lite opptatt av å få til balanse i smak-spekteret: "David Thompson, the Australian who earned Thai cuisine's first Michelin star, says that western food is like playing draughts, whereas Thai is like playing chess. The balance of spiciness, saltiness, sourness and sweetness must be considered not only in each dish, but also between the six or more dishes shared per sitting. "Sometimes all four tastes are employed," he says, "sometimes one or two only, but it's always an exercise in trying to strike a balance".MAGI VS INTEGRITET
Gitt at du har et opptak som skal avspilles; bør opptaket spilles slik at det fremstår som mest tro mot kilden, eller bør opptaket manipuleres på avspillingssiden slik at det klinger bedre?
(...)
Jeg ser altså ingen grunn til "purisme" verken med hifi eller med mat. Etter de 3-4 første munnfullene, så vet jeg ofte hvor i smaks-spekteret jeg synes det mangler noe i en rett. Og når jeg hører på et musikkopptak, ser jeg ingen grunn til at jeg skal la produsentens eller mikserens smak overstyre min egen. Hvis jeg selv har lyst på mer bass? Jeg kjører på! Eller hvis jeg synes diskanten blir forstyrrende? Ned med den! Musikk dreier seg om nytelse og følelser for min del, og jeg har absolutt ingen kvaler med å radbrekke opptaket gjennom eq, dersom det gjør at det høres bedre ut i mine ører.
Men for min del synes jeg jo det er enklere og mer rasjonelt å gjøre dette gjennom tilgang til en enkel equalizer, enn gjennom eksperimentering med ulike forforsterkere og pickuper osv. Det skyldes jo også at alle opptak er forskjellige, og det som passer for ett opptak eller én sjanger ofte ikke vil passe for andre.
Ironisk nok har kretsen du presenterer ~3 dB degenerativ motkobling i anodefølgeren.Der er flere åbenlyse forskelle i mellem rør og transistorer, tit er rør implementeret uden modkobling , modkobling er næsten altid brugt ved transistorer.
Fraværet af modkobling giver et THD mønster og en mere naturlig afrulning af frekvensgangen som igen giver et mere naturligt og øre-venligt resultat.
For meg som i løpet av en typisk uke hører på alt fra avantgardistisk samtidsmusikk til Justin Bieber til tekno til trad-jazz til hardrock til melankolske viser... så er jeg jo helt enig i at det ikke er optimalt med eq gjennom hardware, nettopp fordi det gjør at man blir låst til en spesiell lydsignatur. Det er for eksempel en grunn til at den innbygde equalizeren i iOS-dingser (som riktignok bare funker sammen med den innebygde musikkavpilleren) har ferdige eq-presets for ulike musikk-sjangre ("latino", "pop", "classical" osv), selv om disse eq-presetene ofte lager krøll også.Se der! Folk er forskjellige, og det må de få lov til å være.
Jeg, for min del, liker tanken om det rene og det å ta del i en kunstners uttrykk uten tilsetninger - både når det gjelder avspilling og avsmakning.
Hvis jeg går lei av fransk, går jeg over til italiensk - eller asiatisk.
Det finnes så mange gode innspillinger at det er mer enn nok å finne i arkivet.
Jeg synes en innspillings mangel på ditt og for mye av datt er en del av historien. Og husk at hvis kuløren du tilfører lyden gjennom hardware, så har du ikke mulighet til å nullstille lydbildet til det nøytrale. Passer kuløren i hardwaren alle avspillinger? Vil det nøytrale derfor være en gyllen middelvei?
Men jeg er naturligvis enig med deg i at smaken er delt og at det ikke finnes én vei.
Uansett er jeg fascinert av det digitale, hvor man kan gjøre endringer i lydbildet på 64-bits nivå - og hvor manipuleringen ikke burde gi hørbare artefakt i avspillingen. Vi er ikke helt der ennå at det finnes 64-bits programvare for oss forbrukere hvor vi med letthet kan manipulere lyden for å få det fotavtrykket vi ønsker.
Men det finnes eksempler fra prosiden (ikke nødvendigvis ment for å gi det som faglig sett anses som godlyd, men en effekt), jf. lenkene nedenfor. Kanskje slikt vil komme til oss forbrukere etter hvert?
Abbey Road Plugin Collection | Bundles | Waves
peacock
Jepp, godt poeng ("Det er ikke min greie, men jeg forstår at det kan være riktig tilnærming for noen")!For meg som i løpet av en typisk uke hører på alt fra avantgardistisk samtidsmusikk til Justin Bieber til tekno til trad-jazz til hardrock til melankolske viser... så er jeg jo helt enig i at det ikke er optimalt med eq gjennom hardware, nettopp fordi det gjør at man blir låst til en spesiell lydsignatur. Det er for eksempel en grunn til at den innbygde equalizeren i iOS-dingser (som riktignok bare funker sammen med den innebygde musikkavpilleren) har ferdige eq-presets for ulike musikk-sjangre ("latino", "pop", "classical" osv), selv om disse eq-presetene ofte lager krøll også.Se der! Folk er forskjellige, og det må de få lov til å være.
Jeg, for min del, liker tanken om det rene og det å ta del i en kunstners uttrykk uten tilsetninger - både når det gjelder avspilling og avsmakning.
Hvis jeg går lei av fransk, går jeg over til italiensk - eller asiatisk.
Det finnes så mange gode innspillinger at det er mer enn nok å finne i arkivet.
Jeg synes en innspillings mangel på ditt og for mye av datt er en del av historien. Og husk at hvis kuløren du tilfører lyden gjennom hardware, så har du ikke mulighet til å nullstille lydbildet til det nøytrale. Passer kuløren i hardwaren alle avspillinger? Vil det nøytrale derfor være en gyllen middelvei?
Men jeg er naturligvis enig med deg i at smaken er delt og at det ikke finnes én vei.
Uansett er jeg fascinert av det digitale, hvor man kan gjøre endringer i lydbildet på 64-bits nivå - og hvor manipuleringen ikke burde gi hørbare artefakt i avspillingen. Vi er ikke helt der ennå at det finnes 64-bits programvare for oss forbrukere hvor vi med letthet kan manipulere lyden for å få det fotavtrykket vi ønsker.
Men det finnes eksempler fra prosiden (ikke nødvendigvis ment for å gi det som faglig sett anses som godlyd, men en effekt), jf. lenkene nedenfor. Kanskje slikt vil komme til oss forbrukere etter hvert?
Abbey Road Plugin Collection | Bundles | Waves
peacock
Men for å gå tilbake til utgangspunktet for tråden: Dersom man i stor grad hører på visse typer musikk, kan jeg absolutt se poenget med at det kan gi mening med eq gjennom hardware, slik som forsterkere med en spesiell lydsignatur (enten det er rør eller solid state). Det er ikke min greie, men jeg forstår at det kan være riktig tilnærming for noen.
Imponerende! Jeg leker med tanken på å ha to anlegg (for både å kunne bade meg i deilig rundstråling som fyller hele rommet, og å kunne sitte i nærfelt foran monitorer og pinpointe), men både økonomi og plass setter enn så lenge begrensninger... Hva er forresten grunnstammen i anlegg nr. 2?I realiteten varierer lydkvaliteten også atskillig innen samme sjanger. Det gjelder ikke minst innen klassisk musikk, hvor mange opptak (de fleste) låter mer eller mindre dritt. Mye av dette kan neppe rettes på uansett hvor mye man manipulerer med ulike digitale dingser, og så er det jo det at jeg egentlig ikke ønsker å leve i en digital verden i det hele tatt. I alle fall ikke når det gjelder musikk. Løsningen for meg - i den grad det finnes noen løsning - er å ha flere anlegg og dessuten flere alternativer på hvert anlegg. Det vil si flere preamper, flere vinylsnurrer etc etc.
Mange gode spørsmål der som går litt utenfor denne trådens primære spørsmå, eller? Kanskje mer egnet for å belyses i dedikerte tråder?(svart-hvitt )Gitt at du har et opptak som skal avspilles; bør opptaket spilles slik at det fremstår som mest tro mot kilden, eller bør opptaket manipuleres på avspillingssiden slik at det klinger bedre?
Definer "tro mot kilden" Er det hva de hørte i studio.(som ingen av oss vet noe om siden vi ikke var der.) Er det ett piano i en stor konsert sal.
Samme piano på en intim konsert i ett lite lokale.
Er det siste utekonserten med full pa rigg. Eller et det gitaren du hørte på nachspiel. Siden vår referanse er vidt forskjellig. Blir også hva vi søker etter i eget annlegg helt forskjellig. Sikkert derfor vi velger forskjellig resturant når vi skal kose oss også
Helt enig i at det blir litt vel OT i denne tråden. Beklager for det ReptepMange gode spørsmål der som går litt utenfor denne trådens primære spørsmå, eller? Kanskje mer egnet for å belyses i dedikerte tråder?(svart-hvitt )Gitt at du har et opptak som skal avspilles; bør opptaket spilles slik at det fremstår som mest tro mot kilden, eller bør opptaket manipuleres på avspillingssiden slik at det klinger bedre?
Definer "tro mot kilden" Er det hva de hørte i studio.(som ingen av oss vet noe om siden vi ikke var der.) Er det ett piano i en stor konsert sal.
Er det siste utekonserten med full pa rigg. Eller et det gitaren du hørte på nachspiel. Siden vår referanse er vidt forskjellig. Blir også hva vi søker etter i eget annlegg helt forskjellig. Sikkert derfor vi velger forskjellig resturant når vi skal kose oss også
Men jeg håper spørsmålene som reises har gjort trådstarter og andre interesserte lesere litt mer oppmerksom på kompleksiteten bak avspilling som faller i smak hos den enkelte, og avspillinger som fortjener anerkjennelse som high fidelity.
Hvorfor er det ulike priser på sitteplassene i et konsertlokale?Helt enig i at det blir litt vel OT i denne tråden. Beklager for det ReptepMange gode spørsmål der som går litt utenfor denne trådens primære spørsmå, eller? Kanskje mer egnet for å belyses i dedikerte tråder?(svart-hvitt )Gitt at du har et opptak som skal avspilles; bør opptaket spilles slik at det fremstår som mest tro mot kilden, eller bør opptaket manipuleres på avspillingssiden slik at det klinger bedre?
Men jeg håper spørsmålene som reises har gjort trådstarter og andre interesserte lesere litt mer oppmerksom på kompleksiteten bak avspilling som faller i smak hos den enkelte, og avspillinger som fortjener anerkjennelse som high fidelity.![]()
Men jeg synes det er viktig å belyse at våre referanser er så vidt forskjellige. Så hvis man skal navigere etter andres rådgivning. Bør man først fastslå at vi hører/ser verden sånn nogenlunde likt. To kompiser kan nemlig gå på samme konsert og høre pianoet på to vidt forskjellige måter. Litt avhengig av hva de to fokuserer på under konserten. Og da snakker jeg ikke om dama som står litt lenger fremme i lokalet![]()
Spørs hvor mange innlegg en har definert pr side, noe jeg har nettop lært av godeste LMCMagien i rørforsterkere ligger i at man i løpet av noen timer er oppe i 12 sider.
Da vil jeg anbefale deg å lese tråden.Spørs hvor mange innlegg en har definert pr side, noe jeg har nettop lært av godeste LMCMagien i rørforsterkere ligger i at man i løpet av noen timer er oppe i 12 sider.
Har ikke giddet å lese tråden men kan magien nevnes med to korte punkter kanskje?
-Lav dempefaktor
-Lavere ordens harmonisk vreng
Hehe! OkDa vil jeg anbefale deg å lese tråden.Spørs hvor mange innlegg en har definert pr side, noe jeg har nettop lært av godeste LMCMagien i rørforsterkere ligger i at man i løpet av noen timer er oppe i 12 sider.
Har ikke giddet å lese tråden men kan magien nevnes med to korte punkter kanskje?
-Lav dempefaktor
-Lavere ordens harmonisk vreng![]()
Hehe! OkDa vil jeg anbefale deg å lese tråden.Spørs hvor mange innlegg en har definert pr side, noe jeg har nettop lært av godeste LMCMagien i rørforsterkere ligger i at man i løpet av noen timer er oppe i 12 sider.
-Lav dempefaktor
-Lavere ordens harmonisk vreng![]()
![]()
Tipper egentlig at ingen tar feil. Folk som har hørt en del hifi, har etter hvert lært seg hva som får foten deres til å trampe rundt av seg selv. Ingen grunn til å overprøve deres subjektive opplevelser, i grunn.Folk med forskjellige preferanser og oppfatninger om hva som er god lyd/engasjerer/likes/har lyst på og forsøker å overbevise den andre om han tar feil. Blondiner eller brunetter? Ja takk. Selv kan jeg like begge deler. Det er ikke så mye legoklossene i seg selv som skaper forskjellen, men hva man bygger med dem. Men så er jeg mer opptatt av at lyden skal engasjere enn at den skal være såkalt "korrekt".
Tipper egentlig at ingen tar feil. Folk som har hørt en del hifi, har etter hvert lært seg hva som får foten deres til å trampe rundt av seg selv. Ingen grunn til å overprøve deres subjektive opplevelser, i grunn.Folk med forskjellige preferanser og oppfatninger om hva som er god lyd/engasjerer/likes/har lyst på og forsøker å overbevise den andre om han tar feil. Blondiner eller brunetter? Ja takk. Selv kan jeg like begge deler. Det er ikke så mye legoklossene i seg selv som skaper forskjellen, men hva man bygger med dem. Men så er jeg mer opptatt av at lyden skal engasjere enn at den skal være såkalt "korrekt".
Mvh
Håkon Rognlien
Det er først ved SET at magien kommer fram. Men satses det fra 15.000 og oppover så begynner det å virkelig bli gode forsterkere å få. De rimeligste klassene, som gjerne ligger på firesifrede priser er det ikke så mye magi å spore i dag. Har ikke hørt LMs alternativer, men de er neppe dårligere enn mine Xindak-blokker til 20k.Nå vil jeg bare skyte inn at akkurat rimelige KT88-baserte forsterkere ikke nødvendigvis er det beste stedet å starte om det er "rørmagien" du er ute etter. Mye gode forsterkere i den klassen også, men det "magiske" uttrykket har de ikke best grep om.Mine er ikke til salgs, men det må jo ha vært solgt mange flere enn mine av rimelige KT88-effektforsterkere som dukker opp på markedet innimellom. De jeg har koster små 20 kilokroner fra Mala, og det vil jeg kalle god valuta for pengene når vi tross alt snakker om to monoblokker som leverer 60 watt (men med 3 db forvrengning på full guff). Men dit kommer du aldri til å komme med ekstra hjelp i bunnen av transistordrevet bass-system. Jeg har stor tro på en slik blanding av teknologi, og du har erfaringen med denslags deling så du får det nok til.Tar litt av denne tråden ser jeg. Har ikke hatt mulighet til å titte innom før nå.
Jeg setter stor pris på aktivt i tråden, selv om ikke alt handler direkte om spørsmålene mine. Jeg tror nok jeg må få i hus en rørpre for å teste selv. Lurer litt på det Cabin settet som NAT selger
Håper på å få lånt det med hjem.
Ellers så låter det såpass greit her nå at jeg nok ikke kommer til å haste meg videre. Tar tiden til hjelp.
Men, jeg ser innimellom billige forforsterkere fra feks Mingda på børsen og pp finn. Selv om dette er billige preamper, vil de kunne gi meg en smakebit av hvordan tør vil låte? Eller er det bare tåpelig og bortkastet kroner?
Men som jeg har skrevet tidligere, du skal jo ha todelt løsning så du må gjerne begynne med pre. Selv om høyttalerne vel egentlig ber om rør i effektforsterkeren.
Mvh
Håkon Rognlien
Lot meg inspirere av denne diskusjonen, og koblet opp min Audio Note P2SE Signature. Ikke av de mest avanserte rørforsterkere på noen måte, men herregud...! Altså dette spiller så inni hampen nydelig, så sitrende levende og emosjonelt kommunikativt at jeg gir vel en god dag i hvor feil dette kan vise seg å være. Uansett er det betydelig nærmere virkelig, levende musikere, enn det aller, aller meste av transistorutstyr. Bare for å ha det sagt; jeg blir så glad av sånn formidling at jeg like godt åpner en IPA, jeg, gitt!
Mvh
Håkon Rognlien
(PS: Det ligger et skikkelig sett monoblokker fra AN på børsen akkurat nå. Da snakker vi magi i store mengder.)
Det er nettopp det jeg mener, du må føle deg fram til hva som er troverdig. Kun når jeg hører det som er spilt inn og mikset hos meg kan jeg vite hvordan det låt i skapelsesprosessen. Og i noen få tilfeller der jeg var tilstede utenfor eget studio.Jeg synes ikke målet er at det skal låte som under opptak for det er det knapt noen som vet. Høres det troverdig ut og/eller engasjerende er det nok for meg. Alt dette er subjektivt akkurat som musikk er.