Verden i en tråd - Rainer Werner Fassbinder (1973)
En teknologisk bedrift skaper ved hjelp av datamaskiner et hemmelig, parallelt univers der mennesker lever, og non tro om ikke det finnes enda et univers over der igjen. Forskeren som er i ferd med avsløre disse ulike universene må stanses for hver en pris.
Fassbinder laget bare én sci-fi film, og den var utilgjengelig i mange år, men ble plukket frem og restaurert i 2010.
Filmen er laget som en to-delt miniserie for tv, filmet av den emminente Micael Ballhaus, i 16 mm, og har en rekke av de skuespillerne som Fassbinder hadde som fast ensemble. Til og med Fassbinders mor er med i en liten rolle, som så ofte i hans filmer spiller hun sekretær.
Tema er hva er virkelig og hva er ikke, hva er fri vilje og hva er styrt av andre; er vi ikke alle marionetter når det kommer til stykket?
Selv om filmen er relativt tidlig i Faassbinders karriere så har den alle elementene som er typisk for han, bruken av speil for å fortelle av alt er ikke slik vi tror, dukker og statuer for å vise at menneske kan være like dødt som en gjenstand, glassflater som splintrer opp motivet.
Filmingen er utsøkt og kompleks, lange fine tagninger med innstuderte kjøreturer - krevende både for skuespillere og teknisk mannskap.
Regisstilen er stilisert; du er aldri i tvil om at dette er en film, og at Fassbinder ønsker å fortelle oss noe mer enn å underholde. Her skal vi ikke under huden, vi skal forstå, og ikke føle.
Hovedrollen innehas av Klaus Löwisch. Han er mye brukt av Fassbinder, og er mest kjent fra
Maria Bauns ekteskap; Fassbinders mest suksessrike film.
Personlig synes jeg filmen blir for treig. Det blir flere steder forklart som en forløper til Matrix - men her er lite action.
Kjekk å ha sett er den, om ikke annet som cinematisk dannelse og historiekunnskap.
Jeg liker langt bedre kammerspillene hans som
Angsten eter sjelen og Maria Brauns ekteskap og ikke minst den monumentale 16 timers lange
Berlin Alexanderplatz. Og vi må ikke glemme den sorte perlen
Querelle, den som skulle bli hans testamente; en rystende film om identitet og svik; om prisen for å bli seg selv.