Det er jo litt morsomt må jeg innrømme - en av mine naboer er iherdig mdg tilhenger med masse poster på Facebook om miljø og klima. Veldig hyggelig og oppegående fyr på alle måter, men jeg undrer veldig nå som han og kona har satt av deler av 2017 til resing jorden rundt med fly.
Ja er det ikke typisk og lite overraskende. De som preker daglig om hvordan vi skal te oss og flår oss med avgifter er vel de som flyr mest, og de passer godt på å ikke avgiftslegge flyvnig i særlig grad slik at de, retter sagt oss, må betale særlig avgifter dette svineriet.
Det er vel en mdg'er her inne og som har flydd mer en de fleste - men han er vel av samme ulla
Hva var det het: Gjør som sier men ikke som JEG gjør.
Det der er jo klokkeren hersketeknikk, som ikke har noe med sakskomplekset som sådan å gjøre. Fakta er fakta, uansett hvem budbringeren måtte være til en hver tid. For øvrig er det lite som sannsynliggjør at de mest miljøengasjerte er de som flyr mest. Argumentasjonen oppleves som din egen idé, mer enn at det finnes basis i fakta.
Selv om jeg selv sympatiserer sterkt med disse som engasjerer seg i klimadebatten (de som ønsker utslippsbegrensninger), krever min jobb at jeg flyr (alt for) mye. Jeg har gjeld, jeg lever i en verden med høye driftskostnader, kort sagt, jeg er en del av problemet. Det jeg ønsker, er systemiske endringer, som fører til endringer i folks handlingsmønster. Jeg mener det blir feil å pålegge enkeltpersoner å endre systemet nedenfra, kun de alle mest idealistiske er i stand til noe sånt. Jeg sier ikke opp min jobb, og havner i NAV-systemet, for å bevise at jeg er en engasjert klimadebattant. Da blir dessverre konsekvensen at jeg flyr for mye. Men jeg hilser velkommen en hver endring som medvirker til at det blir nedgang flybransjen verden over.... Samtidig som jeg selvsagt ser at også en slik endring, tvinger fram store omveltninger som heller ikke kan sies å være udelt positive. Uansett hvordan vi snur og vender på det, står menneskeheten foran noen svært vanskelige og til dels opprivende valg.
Ei heller er jeg sterk nok til å si til de rundt meg at jeg ikke unner dem (eller meg selv, for den del) 14 dager med garantert solskinn i løpet av sommeren. Jeg forsøker å trøste meg med at alle charterfly går stappende fulle, og har et forbruk under 0,3 liter pr. passasjer pr. mil. Såpass bensingjerrig hadde jeg ikke klart det om jeg hadde kjørt motorsykkel.
Endringene må komme fra politikk og samfunn. Nye løsninger må overta for de gamle og destruktive. Holdninger må endres på generelt nivå. Ære være dem som orker å ta byrden på egne skuldre, men vi kan ikke forvente at alle har den styrken. Jeg er selv et miljøsvin, men i det minste et med dårlig samvittighet.
Disqutabel