I hear you.har hørt "måleanlegg" , og det imponerer lite.
jeg må rom refleksjon for at det skal svinge, rom korreksjon er bannlyst...
har hatt Tact RCS 2.0 / 2.2x /minidsp / og ?hva heter de alle?
har prøvd det meste, kommer alltid tilbake til det analoge, gjerne med EQ
..som egentlig synd, fordi hele dette opplegget hadde vært betydelig mye enklere om det var lett å kvantisere.Som alltid; det som gir best lyd og fot -ut i fra den enkeltes preferanser innen lyd, er best. Enkelt og greit. Hva det måler, er derfor ikke spesielt interessant.
Jeg vil si at man må jobbe litt for å få god lyd. God lyd kan man oppnå på mange måter, men jo flere tilpasningsmuligheter jo bedre ideelt sett. Er man ikke interessert i det er jeg redd man hverken får god lyd med den klassiske varianten eller DSP.Og så kan man spørre hvor mange vanlige forbrukere, enda til entusiaster, som er villige til å gjøre denne jobben. Det tredje alternativet tenker jeg da er å utvikle et system som i større eller mindre grad er immun mot rombidrag. Jeg tror det er denne inngangen til markedet blant annet Bruno Putzeys har sett i utviklingen av Kii Three. Utvikle et komplett anlegg hvor man bare trenger å koble til en bærbar pc, hvor samtidig uheldige rombidrag blir minimert.Ligger ikke mye av nøkkelsen i at man har gjort seg god flid med arbeidet her? Kudos forøvrig!Interessant, et slags alternativ til elektronisk tilpasning av aktivt delefilter. Jeg vil tro dette ikke er veldig vanlig, men det har kanskje noen fordeler fremfor den elektroniske varianten rent lydmessig? Man kan ha en tilpasning til rom, men gjennom den klassisk varianten å sette opp et anlegg uten bruk av DSP.
Hvis man ser forbi diskusjonen om DSP vs. analog signalbehandling (som passivt delefilter er) og lar flammekrigen ligge et øyeblikk: Tar man utgangspunkt i at alt som kan gjøres analogt også kan gjøres digitalt, hvem i dag tar seg egentlig arbeidet med å tweake og tune digitale parametre med slik nøysomhet og tolmodighet? Veldig få er jeg redd. Jeg tror det er litt sånn, "la oss slå på denne digitale boksen, og så skal det bare virke". Derfor tror jeg også mange har fått litt feil inntrykk av hva man kan få til i den digitale sfæren og glemmer at mye av dette krever arbeid og nøysomhet uansett hvilken form man velger.
De fleste forbrukere som kjøper inn elektronikk, enten det er lyd eller bilde eller noe annet, vil i størst mulig ha noe som er "set up and forget". For mye komplisert oppsett og for mange faller fra.
Men kjedelig som fy... Og døden for mangfold....som egentlig synd, fordi hele dette opplegget hadde vært betydelig mye enklere om det var lett å kvantisere.Som alltid; det som gir best lyd og fot -ut i fra den enkeltes preferanser innen lyd, er best. Enkelt og greit. Hva det måler, er derfor ikke spesielt interessant.
De fleste mennesker bruker anlegget for å lytte til musikk. Audiofile bruker musikk for å lytte til anlegget ;-)Men kjedelig som fy... Og døden for mangfold....som egentlig synd, fordi hele dette opplegget hadde vært betydelig mye enklere om det var lett å kvantisere.Som alltid; det som gir best lyd og fot -ut i fra den enkeltes preferanser innen lyd, er best. Enkelt og greit. Hva det måler, er derfor ikke spesielt interessant.
En happy gjeng og end med andre ord.Jeg vil også stille meg bak HCS og si at jeg også er glad på dine vegne.
En happy gjeng og end med andre ord.Jeg vil også stille meg bak HCS og si at jeg også er glad på dine vegne.
Takker for i dag
Det var da voldsomt med Yea-sayers her inne plutseligEn happy gjeng og end med andre ord.Jeg vil også stille meg bak HCS og si at jeg også er glad på dine vegne.
Takker for i dag
Det er vi som skal takke min venn!
Nå er det vel omtrent 10 år siden jeg kjøpte en brukt Tact 2.2X og prøvde den.Tact RCS 2.2x gjør mye riktig......
Også dreper den plutselig musikken......
Problemet med Tact og forsåvidt en del andre vaianter (audessy+++) er at man ikke har kontroll på hva korreksjonen gjør.Hva er det som er Tesla innen DSP i dag da.
Hvem sier det når vi snakker om automatisk romkorreksjon (DSP innebærer mye)? Selgere av produktet?Da er det samme greie igjen. DSP greiene er kanskje korrekt, men den klassiske filosofien er den som gir sjel til musikken.
That’s because most if not all current such electronic filters employ brute-force corrections which make the cure worse than the disease. Grimm only tackles the impulse response and most critically is focused on a minimum phase sum.
http://www.grimmaudio.com/site/assets/files/1088/speakers.pdfIn short, brute-force correction sounds grainy and smudgy. When you hear cymbals go “splash” instead of “crash”, it’s naïve DSP at work
Trinnov, audilolense og Dirac Kanskje?Hva er det som er Tesla innen DSP i dag da.
Jeg er vel mest skeptisk til referansen: "Tesla" er ikke akkurat Rolls Royce når det gjelder kvalitetsinntrykk.Trinnov, audilolense og Dirac Kanskje?Hva er det som er Tesla innen DSP i dag da.
Nå er DSP et verktøy. Og det er litt dumt kritisere en verktøykasse, fordi det er ligger en tang eller en skiftnøkkel der du ikke liker å bruke.Dirac er vel i ferd med og overta i bilbransjen. De har IMO også en type korreksjon som er mer fornuftig bygget opp. De pøser ikke bare på med FIR korreksjon til alt, men gjør en kombinasjon hvor de f.eks også unngår å korrigere tidlige refleksjoner osv., hvis jeg har forstått det rett. Mer psykoakustisk riktig, selv om jeg tviler på det er helt uten problemer over bassområdet.
Dette har du skrevet før lars_erik, og jeg er helt enig med deg. Når det er snakk om nytt utstyr, skjeler jeg nok litt til spesifikasjonene, men jeg har vel aldri latt det være avgjørende. Men samtidig ser jeg jo at målingene betyr mye for mange, og at det gjerne blir prioritert. Og det er jo helt i orden.Som alltid; det som gir best lyd og fot -ut i fra den enkeltes preferanser innen lyd, er best. Enkelt og greit. Hva det måler, er derfor ikke spesielt interessant.
Det er klart at det er en stort forskjell på å kjøre en eller annen form for parametrisk EQ og kjøre automatisk korreksjon mot en targetkurve.Ja. Det er mange justeringsmuligheter. Jeg kjørte selv kun frekvenskorreksjon på slutten med Audiolense, men jeg fikk allikevel bedre resultat med en enkle proffe EQ plug-ins. Med autokorreksjon er man i fall overlatt til hvordan utvikleren har designet filtrene. Ifølge en ekspert på FIR, så kan dette skille ganske mye. Så usikker på hvor mye man egentlig kan endre og hva som er fastlåst.
Vi er nok veldig uenige her OMF og det jo greit. Jeg synes fortsatt lyden hos deg var veldig mye bedre da du brukte DEQX i stuen oppe.
Dette må vel være for at du var rimelig fersk på den tiden og manglet referanser på god lyd og ble litt lettere imponertJa. Det er mange justeringsmuligheter. Jeg kjørte selv kun frekvenskorreksjon på slutten med Audiolense, men jeg fikk allikevel bedre resultat med en enkle proffe EQ plug-ins. Med autokorreksjon er man i fall overlatt til hvordan utvikleren har designet filtrene. Ifølge en ekspert på FIR, så kan dette skille ganske mye. Så usikker på hvor mye man egentlig kan endre og hva som er fastlåst.
Vi er nok veldig uenige her OMF og det jo greit. Jeg synes fortsatt lyden hos deg var veldig mye bedre da du brukte DEQX i stuen oppe.
Du beskriver korreksjon av rommet som at det er helt uproblematisk til tross for at et helt fagmiljø er uenig med deg. Du bør lese på nytt det jeg skrev vedrørende minimum fase og sette deg litt inn i dette.Automatisk korreksjon mot en target kurve, tvinger lyden inn på streken men tusenvis av EQ punkter. Her forsvinnen alle signaturer, artefakter og avvik - og man får en helt jevn og homogen lyd uten annen signatur enn som ligger i target kurven. Jeg tror nok dette er en tilvenningssak.