Ketil
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 11.05.2004
- Innlegg
- 2.318
- Antall liker
- 892
..
Nei.Så du tror at en monitor for brukt i studio bestandig er det optimale hjemme hos sluttbruker?OPERA PÅ "MIKROMONITORER"Forsøker ikke å vinne noe som helst. Tåpelig uttrykk forøvrig, "vinne", når det er deling av kunnskap som er intr. Hvis du faktisk har lest alt du fremlegger og påstår du har lest, hvordan kan du da sitte med en avlegs proff dac og et par mikro monitorer som sannhetsvitner på hvordan musikken lød i et operahus feks ? Virker helt KOKO på meg, uansett hvem du linker til. Er det flere ting du lurer på ,eller er jeg uklar ?
HCS,
jeg har jo allerede svart på dette innlegget, her: http://www.hifisentralen.no/forumet...le-finnes-det-noen-vinner-33.html#post2428987
Men jeg bet meg også fast i bemerkningen din om at "...mikro monitorer som sannhetsvitner på hvordan musikken lød i et operahus feks ? Virker helt KOKO på meg...".
Det morsomme er at dagen etter ditt innlegg publiserer Genelec en artikkel på Facebook-siden sin med lenke til en artikkel om operahuset i Stockholm. Her er utdrag fra artikkelen det er lenke til:
"The core of the studio is a Studer Vista console with a Merging Technologies DAW attached to it. The audio monitoring is by Genelec and comprises five units of the Model 8351 coaxial three-way system with subwoofers".
Kilde: The Royal Opera House in Stockholm | LIVE-PRODUCTION.TV
Høyttalerne brukes til produksjon av surroundopptak fra stockholmsoperaen som sendes til f.eks. kinoer.
Med andre ord brukes nettopp de nevnte "mikromonitorer" i produksjonen av operainnspillinger hvor høy kvalitet på både lyd og bilde er målet.
Dette virker kanskje "helt KOKO" på deg, men du ser her at det finnes flere veier til god lyd; og operaen i Stockholm har altså valgt Genelec 8351a.
Beklager å komme nok en gang tilbake om samme innlegg, men jeg klarte ikke å legge bånd på meg i dette tilfellet.
;-)
Vis vedlegget 420006
Vis vedlegget 420007
Om dette egentlig er rasjonelt fundert kan man jo så spørre seg. Hvis man f.eks har en preamp med innebygget romkorreksjon er det vel heller eieren som har en skrue løs hvis han ikke aktiverer DSP funksjonen i denne. Hvis man har kun digitale kilder og setter inn en DSP prosessor mellom digital kilde og DAC, kan man jo også spørre om dette medfører noen forringelse av signalet fra kilde. Svaret vil jeg anta er nei, og siden prosesseringen tilpasser signalet til rommet vil jeg anta det er riktigere å si at signalet heller er forbedret enn forringet.Jeg vet det sitter i hodet, MEN problemet med denne skrutrekkeren er det faktumet at den ikke kan legges tilbake i verktøykassen etter bruk. Den blir stående der til evige påminnelse og forstyrrer totalestetikken i opplevelsen.Da kan en DSP hjelpe -- som en skrutrekker i en verktøykasse for å skru inn en løs skrue i trappa slik at den ikke knirker lengre.
Ja, etter hundreogørten sider koker det ned til dette: Alle har rett og alle tar feil. De som har rett, er de som holder sine meninger for seg selv. Resten av oss som åpner kjeften, tar et standpunkt og våger ytre seg...velVil vel mene at det er noen som liker lyden fra monitorer, og så er det andre som ikke liker det.
Hei!Det verste er vel i grunnen at mange av dem er helstuderte og vel så det. Og så tror de at dette gjør dem i stand til å overprøve det meste av det verden har funnet ut om lydgjengivelse de siste 100 årene. Kanskje de burde starte det nye året med å å få en utredelse av hørselen, eller kanskje enda bedre: Prøve å lære å spille et instrument slik at de kanskje greier å få litt musikalsk intelligens inn i skallen (selv om det sikkert er lovlig sent).Like sikkert som vinter følger høst dukker halvstuderte høgskoleingeniører med Mesías kompleks i elektronikk opp og skal frelse verden. Stak driten ut av øra. Stans surret.
Er uansett synd de bruker så mye innsats på å engasjere seg i noe de likevel for det meste verken hører eller forstår, så flott om noen av dem kan ta seg en velfortjent pause. De kan trygt komme tilbake om 20 år og se at ingenting har endret seg.
Hvorfor det? Det blir ikke en forringelse av å bruke DSP bare fordi man ikke har gjort akustisk forbedring av rommet. Jeg lurer på om det er litt diffus forståelse av DSP og hva den gjør. For nå tenkte du kanskje på romkorrigering og sånn? -- Min personlige mening om akkurat det temaet er at jeg hittils aldri har hørt en romkorrigering som jeg er enig i lydidealet. Derfor har jeg unngått å bruke det. Det er ikke slik jeg bruker en DSP, men jeg bruker DSP allikevel.Noe som jeg synes er litt interessant er grunnen for at man vegrer seg for å ta i bruk DSP. Et argument kan selvfølgelig formuleres slik:
Om dette egentlig er rasjonelt fundert kan man jo så spørre seg. Hvis man f.eks har en preamp med innebygget romkorreksjon er det vel heller eieren som har en skrue løs hvis han ikke aktiverer DSP funksjonen i denne. Hvis man har kun digitale kilder og setter inn en DSP prosessor mellom digital kilde og DAC, kan man jo også spørre om dette medfører noen forringelse av signalet fra kilde. Svaret vil jeg anta er nei, og siden prosesseringen tilpasser signalet til rommet vil jeg anta det er riktigere å si at signalet heller er forbedret enn forringet.Jeg vet det sitter i hodet, MEN problemet med denne skrutrekkeren er det faktumet at den ikke kan legges tilbake i verktøykassen etter bruk. Den blir stående der til evige påminnelse og forstyrrer totalestetikken i opplevelsen.Da kan en DSP hjelpe -- som en skrutrekker i en verktøykasse for å skru inn en løs skrue i trappa slik at den ikke knirker lengre.
Et forbehold må vel likevel taes. Det er hvis man setter inn en DSP prosessor i et anlegg uten å ha foretatt en akustisk forbedring av rommet først. I et slikt tilfelle er det vel riktig å si at å innføre en DSP løsning i anlegget medfører en forringelse. Dette begrunnet med at korreksjonene som må foretas er av en slik art at verktøyet brukes på feil måte. Det er ikke riktig å tvinge en skeiv planke på plass med en skrue. Da retter man først opp planken, og bruker til slutt skruen for å feste den helt.
På den andre siden vil ikke en akustisk forbedring av rommet medføre noe ekstra fra verktøykassen plassert inn i anlegget, innbilt eller ei. Og i den grad man ønsker å begi seg inn på tematikken omkring rom/DSP er dette definitivt stedet å begynne, da det ikke medfører innbilte verktøy og gir det beste utgangspunkt skulle man begi seg over på steg 2 med signalprosessering.
Det finnes mange måter å tilnærme seg kunsten å sette opp et Hifi anlegg. Alt i fra vinyl-rør-horn til den digitale motsats med strømming og digitale forsterkere. Blant de med mer fartstid innen Hifi ser man kanskje en polarisering i to ulike retninger. Disse retningene kan kanskje karakteriseres ved en vektlegging på det målemessige versus en vektlegging på mer tradisjonelle klassiske Hifi dyder.
Kanskje det kan oppsummeres slik:
Et anlegg basert på en målemessig filosofi:
- målinger betyr mer enn subjektive lytteintrykk
- mye fokus på høyttalere
- mye fokus på rom
- DSP løsninger
- ikke så mye fokus på elektronikk så lenge den målemessig er adekvat
- gjerne aktiv drift
- bruk av løsninger fra proffmarkedet
- lite eller ingen fokus på tweaks
- tar den subjektive Hifi pressen med en klype salt
Et anlegg basert på klassiske Hifi dyder:
- stort fokus på enklest mulig signalvei, i forhold til KISS prinsippet
- mye fokus på elektronikk, i forhold til "trash in, trash out" prinsippet
- noe fokus på rom, men ikke i like stor grad som overnevnte
- ikke bruk av DSP løsninger
- lite eller ingen bruk av aktive løsninger
- det subjektive betyr mye, hva som "føles bra"
- i stor grad basert på subjektive oppfatninger av utstyr fra Hifi pressen
Så finnes det noen fasit over hva som gir et best resultat? Vil disse to filosofiene gi seg utslag i anlegg som rent konkret skiller seg fra hverandre rent lydmessig? Med andre ord; vil man med bind foran øynene kunne si noe om hvilken av de to filosofiene et anlegg er bygd opp etter? Er det noen vinner, eller er de like gode men bare forskjellig?
Jo, det stemmer. Takk for invitasjonen, kunne kanskje gjort det en dag. Jeg anbefaler forresten et besøk hos Duet Audio, som holder til i (utkanten av) sentrum om du ikke har vært der. Han spiller på steindyre Soulution- komponenter, og da kan du vel høre noe av det bedre "DSP- frie" en har mulighet å høre her i byen. Var tilfeldigvis innom der i sommer i forbindelse med kjøp av en Rega- DAC til TV- en og fikk hørt en bra stund. Likeledes har Roald Mikkelsen antagelig flere interessante anlegg oppe å gå i butikken sin (men har ikke vært der på mange år selv om jeg har fått invitasjoner til demo av alle de dyre Sonus Faber- høyttalerne, det sier vel litt om hvor sløv jeg er for tiden..).Bor ikke du i Bergen....? I så falll vil jeg gjerne invitere deg til meg for en lytt på et "måleanlegg" og jeg vil gjerne ha ærlige tilbakemeldinger på lyden.
Åpningsinnlegget var satt opp for å skape litt debatt om forskjellige tilnærmingsmåter til Hifi. Sånn sett var det av den litt populistiske varianten som ikke nødvendigvis reflekterte alle nyansene i forhold til temaet. Det er jo disse nyansene det er meningen en debatt skal avdekke. Hvis fasiten presenteres i åpningsinnlegget har man vel intet grunnlag for en debatt. Og som du skriver finnes det adskillige måter å sy sammen et anlegg på.Det finnes mange måter å tilnærme seg kunsten å sette opp et Hifi anlegg. Alt i fra vinyl-rør-horn til den digitale motsats med strømming og digitale forsterkere. Blant de med mer fartstid innen Hifi ser man kanskje en polarisering i to ulike retninger. Disse retningene kan kanskje karakteriseres ved en vektlegging på det målemessige versus en vektlegging på mer tradisjonelle klassiske Hifi dyder.
Kanskje det kan oppsummeres slik:
Et anlegg basert på en målemessig filosofi:
- målinger betyr mer enn subjektive lytteintrykk
- mye fokus på høyttalere
- mye fokus på rom
- DSP løsninger
- ikke så mye fokus på elektronikk så lenge den målemessig er adekvat
- gjerne aktiv drift
- bruk av løsninger fra proffmarkedet
- lite eller ingen fokus på tweaks
- tar den subjektive Hifi pressen med en klype salt
Et anlegg basert på klassiske Hifi dyder:
- stort fokus på enklest mulig signalvei, i forhold til KISS prinsippet
- mye fokus på elektronikk, i forhold til "trash in, trash out" prinsippet
- noe fokus på rom, men ikke i like stor grad som overnevnte
- ikke bruk av DSP løsninger
- lite eller ingen bruk av aktive løsninger
- det subjektive betyr mye, hva som "føles bra"
- i stor grad basert på subjektive oppfatninger av utstyr fra Hifi pressen
Så finnes det noen fasit over hva som gir et best resultat? Vil disse to filosofiene gi seg utslag i anlegg som rent konkret skiller seg fra hverandre rent lydmessig? Med andre ord; vil man med bind foran øynene kunne si noe om hvilken av de to filosofiene et anlegg er bygd opp etter? Er det noen vinner, eller er de like gode men bare forskjellig?
Nei det gjør faktisk ikke det. Det du lister opp som det målemessige i første innlegg. Kan like gjerne beskrive en aktiv delt høytaler via dsp
Der det er brukt målinger for å bekrefte at man er på rett vei med deling og eventuelt det man trenger av eq for å gi høytaler elementet riktige arbeidsbetingelser
Uten at det er gjort noen direkte romkorreksjon via dsp
I mange sammenhenger kan dette være en sannhet, men det kommer helt an på. Har man et fleksibelt nok rommkorrigeringsverktøy og man kan bruke det vil jeg si at det trumfer akustikktiltak. Det beste er likevel at høyttalerne spiller på lag med rommet før man korrigerer.Noe som jeg synes er litt interessant er grunnen for at man vegrer seg for å ta i bruk DSP. Et argument kan selvfølgelig formuleres slik:
Om dette egentlig er rasjonelt fundert kan man jo så spørre seg. Hvis man f.eks har en preamp med innebygget romkorreksjon er det vel heller eieren som har en skrue løs hvis han ikke aktiverer DSP funksjonen i denne. Hvis man har kun digitale kilder og setter inn en DSP prosessor mellom digital kilde og DAC, kan man jo også spørre om dette medfører noen forringelse av signalet fra kilde. Svaret vil jeg anta er nei, og siden prosesseringen tilpasser signalet til rommet vil jeg anta det er riktigere å si at signalet heller er forbedret enn forringet.Jeg vet det sitter i hodet, MEN problemet med denne skrutrekkeren er det faktumet at den ikke kan legges tilbake i verktøykassen etter bruk. Den blir stående der til evige påminnelse og forstyrrer totalestetikken i opplevelsen.Da kan en DSP hjelpe -- som en skrutrekker i en verktøykasse for å skru inn en løs skrue i trappa slik at den ikke knirker lengre.
Et forbehold må vel likevel taes. Det er hvis man setter inn en DSP prosessor i et anlegg uten å ha foretatt en akustisk forbedring av rommet først. I et slikt tilfelle er det vel riktig å si at å innføre en DSP løsning i anlegget medfører en forringelse. Dette begrunnet med at korreksjonene som må foretas er av en slik art at verktøyet brukes på feil måte. Det er ikke riktig å tvinge en skeiv planke på plass med en skrue. Da retter man først opp planken, og bruker til slutt skruen for å feste den helt.
På den andre siden vil ikke en akustisk forbedring av rommet medføre noe ekstra fra verktøykassen plassert inn i anlegget, innbilt eller ei. Og i den grad man ønsker å begi seg inn på tematikken omkring rom/DSP er dette definitivt stedet å begynne, da det ikke medfører innbilte verktøy og gir det beste utgangspunkt skulle man begi seg over på steg 2 med signalprosessering.
For min del handler denne hobbyen om litt mer en bare å høre på musikk. Siden jeg har mulighet, tid og ork til å lage noe litt utenom det vanlige, synes jeg også det er artig å vise fram det jeg har fått til, og ikke minst det å reise litt rundt å se hvordan andre holder på. Blir for dumt hvis du f.eks hadde modellbygging som hobby og bygde en vanvittig seilskute, og så fort du var ferdig låste det inne i er sikkert skap så ingen fikk se den. At det er en litt mindre uhøytidelig konkurranse opp i det hele er vel ikke så farlig, men det er også viktig å gi hverandre litt kredd, selv om det kanskje ikke er akkurat den samme vei som en selv ville valgt. Vi bør bli flinkere på å ikke rakke ned på hverandre. Diskusjon og meningsutveksling er vel helt greit, mens pissekonkurranse bør være noe vi har sluttet med for noen år siden.Det er ikke noen pissekonkurranse å høre på musikk. har man et enkelt oppsett som meg. 2 små høytalere (aktive) i en stue hvor det ikke er aktuelt med akustikktiltak og hvor plassering er gitt. stiller man inn høytalere etter beste evne. har man et avansert oppsett er det fint med måling og ofte også DSP som et supplement. har man et ekstremt oppsett med flere kvm mebran, eget lytterom, en stabel elektronikk er måleutstyr, DSP og slikt en nødvendighet. Det handler å få musikken til å svinge på den ene eller den andre måten
Åpningsinnlegget var satt opp for å skape litt debatt om forskjellige tilnærmingsmåter til Hifi. Sånn sett var det av den litt populistiske varianten som ikke nødvendigvis reflekterte alle nyansene i forhold til temaet. Det er jo disse nyansene det er meningen en debatt skal avdekke. Hvis fasiten presenteres i åpningsinnlegget har man vel intet grunnlag for en debatt. Og som du skriver finnes det adskillige måter å sy sammen et anlegg på.Det finnes mange måter å tilnærme seg kunsten å sette opp et Hifi anlegg. Alt i fra vinyl-rør-horn til den digitale motsats med strømming og digitale forsterkere. Blant de med mer fartstid innen Hifi ser man kanskje en polarisering i to ulike retninger. Disse retningene kan kanskje karakteriseres ved en vektlegging på det målemessige versus en vektlegging på mer tradisjonelle klassiske Hifi dyder.
Kanskje det kan oppsummeres slik:
Et anlegg basert på en målemessig filosofi:
- målinger betyr mer enn subjektive lytteintrykk
- mye fokus på høyttalere
- mye fokus på rom
- DSP løsninger
- ikke så mye fokus på elektronikk så lenge den målemessig er adekvat
- gjerne aktiv drift
- bruk av løsninger fra proffmarkedet
- lite eller ingen fokus på tweaks
- tar den subjektive Hifi pressen med en klype salt
Et anlegg basert på klassiske Hifi dyder:
- stort fokus på enklest mulig signalvei, i forhold til KISS prinsippet
- mye fokus på elektronikk, i forhold til "trash in, trash out" prinsippet
- noe fokus på rom, men ikke i like stor grad som overnevnte
- ikke bruk av DSP løsninger
- lite eller ingen bruk av aktive løsninger
- det subjektive betyr mye, hva som "føles bra"
- i stor grad basert på subjektive oppfatninger av utstyr fra Hifi pressen
Så finnes det noen fasit over hva som gir et best resultat? Vil disse to filosofiene gi seg utslag i anlegg som rent konkret skiller seg fra hverandre rent lydmessig? Med andre ord; vil man med bind foran øynene kunne si noe om hvilken av de to filosofiene et anlegg er bygd opp etter? Er det noen vinner, eller er de like gode men bare forskjellig?
Nei det gjør faktisk ikke det. Det du lister opp som det målemessige i første innlegg. Kan like gjerne beskrive en aktiv delt høytaler via dsp
Der det er brukt målinger for å bekrefte at man er på rett vei med deling og eventuelt det man trenger av eq for å gi høytaler elementet riktige arbeidsbetingelser
Uten at det er gjort noen direkte romkorreksjon via dsp
Selv om jeg forstår tankegangen er jeg likevel ikke helt enig. De to små aktive høyttalerne du har i stuen kan utmerket inneholde både DAC og DSP for en adskillig forbedret lydgjengivelse for ditt bruk.Det er ikke noen pissekonkurranse å høre på musikk. har man et enkelt oppsett som meg. 2 små høytalere (aktive) i en stue hvor det ikke er aktuelt med akustikktiltak og hvor plassering er gitt. stiller man inn høytalere etter beste evne. har man et avansert oppsett er det fint med måling og ofte også DSP som et supplement. har man et ekstremt oppsett med flere kvm mebran, eget lytterom, en stabel elektronikk er måleutstyr, DSP og slikt en nødvendighet. Det handler å få musikken til å svinge på den ene eller den andre måten
Jeg tenker nå at din erfaring med DSP er en av disse nyansene debatten var ment å skulle fange opp. Og at dine bidrag er mer enn velkomne og interessante, så her er det ingen grunn til å tusle stille utÅpningsinnlegget var satt opp for å skape litt debatt om forskjellige tilnærmingsmåter til Hifi. Sånn sett var det av den litt populistiske varianten som ikke nødvendigvis reflekterte alle nyansene i forhold til temaet. Det er jo disse nyansene det er meningen en debatt skal avdekke. Hvis fasiten presenteres i åpningsinnlegget har man vel intet grunnlag for en debatt. Og som du skriver finnes det adskillige måter å sy sammen et anlegg på.Det finnes mange måter å tilnærme seg kunsten å sette opp et Hifi anlegg. Alt i fra vinyl-rør-horn til den digitale motsats med strømming og digitale forsterkere. Blant de med mer fartstid innen Hifi ser man kanskje en polarisering i to ulike retninger. Disse retningene kan kanskje karakteriseres ved en vektlegging på det målemessige versus en vektlegging på mer tradisjonelle klassiske Hifi dyder.
Kanskje det kan oppsummeres slik:
Et anlegg basert på en målemessig filosofi:
- målinger betyr mer enn subjektive lytteintrykk
- mye fokus på høyttalere
- mye fokus på rom
- DSP løsninger
- ikke så mye fokus på elektronikk så lenge den målemessig er adekvat
- gjerne aktiv drift
- bruk av løsninger fra proffmarkedet
- lite eller ingen fokus på tweaks
- tar den subjektive Hifi pressen med en klype salt
Et anlegg basert på klassiske Hifi dyder:
- stort fokus på enklest mulig signalvei, i forhold til KISS prinsippet
- mye fokus på elektronikk, i forhold til "trash in, trash out" prinsippet
- noe fokus på rom, men ikke i like stor grad som overnevnte
- ikke bruk av DSP løsninger
- lite eller ingen bruk av aktive løsninger
- det subjektive betyr mye, hva som "føles bra"
- i stor grad basert på subjektive oppfatninger av utstyr fra Hifi pressen
Så finnes det noen fasit over hva som gir et best resultat? Vil disse to filosofiene gi seg utslag i anlegg som rent konkret skiller seg fra hverandre rent lydmessig? Med andre ord; vil man med bind foran øynene kunne si noe om hvilken av de to filosofiene et anlegg er bygd opp etter? Er det noen vinner, eller er de like gode men bare forskjellig?
Nei det gjør faktisk ikke det. Det du lister opp som det målemessige i første innlegg. Kan like gjerne beskrive en aktiv delt høytaler via dsp
Der det er brukt målinger for å bekrefte at man er på rett vei med deling og eventuelt det man trenger av eq for å gi høytaler elementet riktige arbeidsbetingelser
Uten at det er gjort noen direkte romkorreksjon via dsp
Ser poenget ditt for å skape debatt Og i så måte blir min bruk og erfaring med DSP egentlig en ren avsporing av debatten.
Jeg ville egentlig bare sette fokus på at DSP ikke nødvendigvis må ha noe med romkorreksjon å gjøre.
Det er nå gjort av både meg og andre. Så da tar jeg på tøfflene og tusler stille og rolig ut av debatten
Jeg var med Bergen Lydlaug sitt besøk hos Roald før jul - da hørte vi på tre ulike opppsett - jeg stakk også innom hos Duet et par helger senere og hørte da på en Piega høyttaler. Generellt så synes jeg at alle oppsettene låt veldig godt. Nå hørte jeg ikke på et dyrt oppsett hos Duet, men det kostet vel likefullt mer enn det jeg har stående.Jo, det stemmer. Takk for invitasjonen, kunne kanskje gjort det en dag. Jeg anbefaler forresten et besøk hos Duet Audio, som holder til i (utkanten av) sentrum om du ikke har vært der. Han spiller på steindyre Soulution- komponenter, og da kan du vel høre noe av det bedre "DSP- frie" en har mulighet å høre her i byen. Var tilfeldigvis innom der i sommer i forbindelse med kjøp av en Rega- DAC til TV- en og fikk hørt en bra stund. Likeledes har Roald Mikkelsen antagelig flere interessante anlegg oppe å gå i butikken sin (men har ikke vært der på mange år selv om jeg har fått invitasjoner til demo av alle de dyre Sonus Faber- høyttalerne, det sier vel litt om hvor sløv jeg er for tiden..).Bor ikke du i Bergen....? I så falll vil jeg gjerne invitere deg til meg for en lytt på et "måleanlegg" og jeg vil gjerne ha ærlige tilbakemeldinger på lyden.
Kan jeg få be om å få være sterkt uenig, Ketil? Digitalisering hører vel kanskje mest hjemme jo mer komplekst et høyttalersystem er, gjør det ikke? Tenk deg å sette opp titalls høyttalere "analogt", i et miljø hvor ting flyttes og mengden mennesker varierer. Skal du ha hjemmekino eller surround som utnytter 2Ls Grammy-nominerte innspillinger, hva gjør du da? Og selv om det er delte meninger om f.eks. BO90 så viser jo dette beistet at det ikke bare er smått som er naturlig bruksområde for digital prosessering (Genelecs 1236 er et annet eksempel på et beist på nesten 200 kilo pr. høyttaler som har DSP-muligheter).Selv om jeg forstår tankegangen er jeg likevel ikke helt enig. De to små aktive høyttalerne du har i stuen kan utmerket inneholde både DAC og DSP for en adskillig forbedret lydgjengivelse for ditt bruk.Det er ikke noen pissekonkurranse å høre på musikk. har man et enkelt oppsett som meg. 2 små høytalere (aktive) i en stue hvor det ikke er aktuelt med akustikktiltak og hvor plassering er gitt. stiller man inn høytalere etter beste evne. har man et avansert oppsett er det fint med måling og ofte også DSP som et supplement. har man et ekstremt oppsett med flere kvm mebran, eget lytterom, en stabel elektronikk er måleutstyr, DSP og slikt en nødvendighet. Det handler å få musikken til å svinge på den ene eller den andre måten
Jeg tenker nesten litt omvendt av deg at det er nettopp innen slike løsninger som mindre aktive høyttalere, bruk av DAC/DSP har en større fremtid. Dette begrunnet med at det gir en mulighet for å produsere "set up and forget" løsninger til stuebruk for de som ikke har tid eller plass til å ha Hifi som hobby. Slik Hifi selges i dag er det lite forbrukervennlig. De fleste vegrer seg for store svarte bokser med ditto høyttalere, som i tillegg ofte ikke låter bra fordi man ikke tar hensyn til integrasjon av lyd i rommet det plasseres. Hvis man isteden kan tilby mindre aktive høyttalere med alt innebygget og som i tillegg enkelt lar bruker foreta en integrasjon av lyd i rommet, kan kanskje stereoanlegget ha en fremtid ut over iPad dock'er.
Var vel ikke noe større poeng enn å fortelle det åpenbare. Vi som kverulerer om alt og alle i denne tråden er egentlig veldig enig i det mesteHva er poenget? Det finnes selvsagt de som har det slik, men det er vel ikke en diskusjon om hva som er vinnerne av et godt satt opp aktivt system og et dårlig implementert passivt? Isåfall er svaret gitt, men det er et svar som er helt uinteressant fordi det kan da umulig være utgangspunktet for hva vi diskuterer her.Jeg er temmelig sikker på at lyden av gode aktive høyttalere satt sammen ved hjelp av målinger og dsp i et akustikkbehandlet rom basert på målinger og kunnskap vil låte flere hakk bedre enn et tradisjonelt audiofilt system som er satt sammen av utseende, imponatorfaktor, fancy kabler og svindyre forsterkere i et ubehandlet rom.
Men jeg er samtidig ganske sikker på at jeg ville hatt veldig lyst på sistnevnte for å tilfredsstille min indre jåle.
Vil et perfekt implementert passivt "kjøpesystem" låte dårligere enn et aktivt system med DSP, det er hva vi diskuterer. Og ut fra det jeg har lest i denne tråden har spørsmålet det hele startet med fått et rungende klart svar, det finnes ingen vinner.
Jeg mener aktive saker med integrert dac og dsp er veien å gå uansett. På billig skjit låter det uansett skjit, så like greit å spare seg bryet med flere små bokser skjit.Selv om jeg forstår tankegangen er jeg likevel ikke helt enig. De to små aktive høyttalerne du har i stuen kan utmerket inneholde både DAC og DSP for en adskillig forbedret lydgjengivelse for ditt bruk.
Jeg tenker nesten litt omvendt av deg at det er nettopp innen slike løsninger som mindre aktive høyttalere, bruk av DAC/DSP har en større fremtid. Dette begrunnet med at det gir en mulighet for å produsere "set up and forget" løsninger til stuebruk for de som ikke har tid eller plass til å ha Hifi som hobby. Slik Hifi selges i dag er det lite forbrukervennlig. De fleste vegrer seg for store svarte bokser med ditto høyttalere, som i tillegg ofte ikke låter bra fordi man ikke tar hensyn til integrasjon av lyd i rommet det plasseres. Hvis man isteden kan tilby mindre aktive høyttalere med alt innebygget og som i tillegg enkelt lar bruker foreta en integrasjon av lyd i rommet, kan kanskje stereoanlegget ha en fremtid ut over iPad dock'er.
Fyr i vei du gangsta'Eller fyrer jeg bare nå?
å få et lite anlegg til å spille i en vanlig stue på moderat volum er grei skuring. Hvis du bygger system for realistisk gjengivelse må det kompetanse til HiFi er etter min mening en hobby som gir mer enn å høre på musikk 8 ganger 12. Å mene noe annet er tøys i min bok. Musikk kan man høre på i bilen ( intet ironifilter)Selv om jeg forstår tankegangen er jeg likevel ikke helt enig. De to små aktive høyttalerne du har i stuen kan utmerket inneholde både DAC og DSP for en adskillig forbedret lydgjengivelse for ditt bruk.Det er ikke noen pissekonkurranse å høre på musikk. har man et enkelt oppsett som meg. 2 små høytalere (aktive) i en stue hvor det ikke er aktuelt med akustikktiltak og hvor plassering er gitt. stiller man inn høytalere etter beste evne. har man et avansert oppsett er det fint med måling og ofte også DSP som et supplement. har man et ekstremt oppsett med flere kvm mebran, eget lytterom, en stabel elektronikk er måleutstyr, DSP og slikt en nødvendighet. Det handler å få musikken til å svinge på den ene eller den andre måten
Jeg tenker nesten litt omvendt av deg at det er nettopp innen slike løsninger som mindre aktive høyttalere, bruk av DAC/DSP har en større fremtid. Dette begrunnet med at det gir en mulighet for å produsere "set up and forget" løsninger til stuebruk for de som ikke har tid eller plass til å ha Hifi som hobby. Slik Hifi selges i dag er det lite forbrukervennlig. De fleste vegrer seg for store svarte bokser med ditto høyttalere, som i tillegg ofte ikke låter bra fordi man ikke tar hensyn til integrasjon av lyd i rommet det plasseres. Hvis man isteden kan tilby mindre aktive høyttalere med alt innebygget og som i tillegg enkelt lar bruker foreta en integrasjon av lyd i rommet, kan kanskje stereoanlegget ha en fremtid ut over iPad dock'er.
Det har jeg ingen problemer med. Når den rette musikken spraker ut av høyttalerne på min Maxi Caddy, går finger'n på rattetå få et lite anlegg til å spille i en vanlig stue på moderat volum er grei skuring. Hvis du bygger system for realistisk gjengivelse må det kompetanse til HiFi er etter min mening en hobby som gir mer enn å høre på musikk 8 ganger 12. Å mene noe annet er tøys i min bok. Musikk kan man høre på i bilen ( intet ironifilter)Selv om jeg forstår tankegangen er jeg likevel ikke helt enig. De to små aktive høyttalerne du har i stuen kan utmerket inneholde både DAC og DSP for en adskillig forbedret lydgjengivelse for ditt bruk.Det er ikke noen pissekonkurranse å høre på musikk. har man et enkelt oppsett som meg. 2 små høytalere (aktive) i en stue hvor det ikke er aktuelt med akustikktiltak og hvor plassering er gitt. stiller man inn høytalere etter beste evne. har man et avansert oppsett er det fint med måling og ofte også DSP som et supplement. har man et ekstremt oppsett med flere kvm mebran, eget lytterom, en stabel elektronikk er måleutstyr, DSP og slikt en nødvendighet. Det handler å få musikken til å svinge på den ene eller den andre måten
Jeg tenker nesten litt omvendt av deg at det er nettopp innen slike løsninger som mindre aktive høyttalere, bruk av DAC/DSP har en større fremtid. Dette begrunnet med at det gir en mulighet for å produsere "set up and forget" løsninger til stuebruk for de som ikke har tid eller plass til å ha Hifi som hobby. Slik Hifi selges i dag er det lite forbrukervennlig. De fleste vegrer seg for store svarte bokser med ditto høyttalere, som i tillegg ofte ikke låter bra fordi man ikke tar hensyn til integrasjon av lyd i rommet det plasseres. Hvis man isteden kan tilby mindre aktive høyttalere med alt innebygget og som i tillegg enkelt lar bruker foreta en integrasjon av lyd i rommet, kan kanskje stereoanlegget ha en fremtid ut over iPad dock'er.
DuNår den rette musikken spraker ut av høyttalerne på min Maxi Caddy, går finger'n på rattet
Det kunne jeg jo aldri funnet på, så der står det fantastiske originalanlegget.DuNår den rette musikken spraker ut av høyttalerne på min Maxi Caddy, går finger'n på rattet
slurver vel ikke med lyd i varebilen ?
Jeg tror nok det er delte opplevelser mellom digitalt styrte høyttalere og passive høyttalere. For å trekke en slags parallell til bil, så har jeg tidligere alltid hatt bensinbil, og ville ikke ha diesel fordi de var så trege - trodde jeg. Så kjøpte vi Avensis dieselbil i 2008 med 2 liter turbo og 125 hk, og opplever at denne har mye mer krefter og bånndrag enn Mazda 626 med V6 og 170 hk jeg hadde før denne. Opplevelsen etter 4000 omdreininger er det stor forskjell på i motsatt retning.Var vel ikke noe større poeng enn å fortelle det åpenbare. Vi som kverulerer om alt og alle i denne tråden er egentlig veldig enig i det mesteHva er poenget? Det finnes selvsagt de som har det slik, men det er vel ikke en diskusjon om hva som er vinnerne av et godt satt opp aktivt system og et dårlig implementert passivt? Isåfall er svaret gitt, men det er et svar som er helt uinteressant fordi det kan da umulig være utgangspunktet for hva vi diskuterer her.Jeg er temmelig sikker på at lyden av gode aktive høyttalere satt sammen ved hjelp av målinger og dsp i et akustikkbehandlet rom basert på målinger og kunnskap vil låte flere hakk bedre enn et tradisjonelt audiofilt system som er satt sammen av utseende, imponatorfaktor, fancy kabler og svindyre forsterkere i et ubehandlet rom.
Men jeg er samtidig ganske sikker på at jeg ville hatt veldig lyst på sistnevnte for å tilfredsstille min indre jåle.
Vil et perfekt implementert passivt "kjøpesystem" låte dårligere enn et aktivt system med DSP, det er hva vi diskuterer. Og ut fra det jeg har lest i denne tråden har spørsmålet det hele startet med fått et rungende klart svar, det finnes ingen vinner.
Jeg mener aktive saker med integrert dac og dsp er veien å gå uansett. På billig skjit låter det uansett skjit, så like greit å spare seg bryet med flere små bokser skjit.Selv om jeg forstår tankegangen er jeg likevel ikke helt enig. De to små aktive høyttalerne du har i stuen kan utmerket inneholde både DAC og DSP for en adskillig forbedret lydgjengivelse for ditt bruk.
Jeg tenker nesten litt omvendt av deg at det er nettopp innen slike løsninger som mindre aktive høyttalere, bruk av DAC/DSP har en større fremtid. Dette begrunnet med at det gir en mulighet for å produsere "set up and forget" løsninger til stuebruk for de som ikke har tid eller plass til å ha Hifi som hobby. Slik Hifi selges i dag er det lite forbrukervennlig. De fleste vegrer seg for store svarte bokser med ditto høyttalere, som i tillegg ofte ikke låter bra fordi man ikke tar hensyn til integrasjon av lyd i rommet det plasseres. Hvis man isteden kan tilby mindre aktive høyttalere med alt innebygget og som i tillegg enkelt lar bruker foreta en integrasjon av lyd i rommet, kan kanskje stereoanlegget ha en fremtid ut over iPad dock'er.
Potensialet for god lyd er bedre dersom man tar utgangspunkt i aktive høyttalere med dsp for å kompensere for elementenes svakheter, plassering osv.
Så hvis god lyd er målet er det veien å gå i høye prisklasser også. Uten tvil. Uten unntak.
Eller fyrer jeg bare nå?
Jeg må innrømme jeg måtte lese innlegget to ganger for å få et grep om hva du la i begrepet digitale høyttalere.Jeg tror nok det er delte opplevelser mellom digitalt styrte høyttalere og passive høyttalere.