Hehe Alive and kicking!Håper du ikke har gått i graven allerede. Hos meg ble bildene veldig svarte.
Hehe Alive and kicking!Håper du ikke har gått i graven allerede. Hos meg ble bildene veldig svarte.
Kanskje det - det var noen andre som ble svarte også. Men morsomt var det lell!Ser bildene hos meg, så det er kanskje Internet Explorer som spiller deg et puss, Grammofon....
Hehe, den slags innlegg er det jeg vil ha i tråden!Kanskje det - det var noen andre som ble svarte også. Men morsomt var det lell!Ser bildene hos meg, så det er kanskje Internet Explorer som spiller deg et puss, Grammofon....
Godt å høre at Olav lever. Leve Olav, Leve Kongen!
Red: Gikk over til Chrome: Nå dukket bildene opp gitt. Men mye mindre spennende. 8)
Elektronikk: Lavest mulig forvrengning og minst mulig tilført egenlyd.Hva legger du i "mest mulig kvalitet"?
Hm... Er vel mer at jeg ønsker å gjøre det så rimelig som mulig, både ut fra økonomiske grunner og ut fra snobbehets-grunner. (Urban Dictionary: anti-snob snob)Tror du derav at dyrere elektronikk gjør noe utav seg?
Jeg er ikke uenig med deg i at mye billig gjør ting bra. Spørsmålet er mer hvorfor du setter ytelse opp i mot pris.
En kommentar til det du skriver om klangkarakter. Utstyr med egenlyd - eller farging av lyden om du vil - inneholder vel forvrengning i en eller annen form. Om det går an å lage en form for forvrengning som passer i enhver situasjon og som "forbedrer" lydopplevelsen, stiller jeg meg tvilende til. Det der giver en smuk gengivelse av Mozart, giver måske en ringe gengivelse av Nirvana...? Ikke sitat Kortvarig, men ha kunne sikkert ha skrevet noe liknende, skjønt han hevdet en gang i tiden at et anlegg som har evne til å gjengi piano riktig, vil gjøre det like bra på alle kilder. Mitt poeng er at man må foreta en del valg mht hva slags lyd man vil ha, og man får ikke både i pose og sekk, med mindre man har dobbelt opp av utstyr (slik jeg har valgt - he, he).Jeg tror ikke at dyrere elektronikk gjør mer utav seg fordi den er dyr. Men en god del dyrt audiofil elektronikk er jo laget for å tilføre en eller annen klangkarakter. Ingenting galt i det. Spørsmålet for meg er bare hvor mye man må gi for å få elektronikk som er transparent? Jeg har ikke noe klart svar der.
Sanne ord HCJeg mener at all elektronikk farger, uansett. Grad er forskjellig, en må finne den "løgnen " i illusjonen en tror mest på.. Billig og dyrt har da mindre å si..
Det kan være. Og i så fall er det vel bare å finne bedre opptak? -- som jo uansett er ekstremt avgjørende for gode lydopplevelser!Kan det ikke være slik at transparent og målemessig topp elektronikk avslører opptaket som teknisk og kjedelig?
Altså, jeg skal prøve å være ydmyk siden jeg har vært mye kortere i hifi-gamet enn mange av dere andre... (og dessuten har begrenset med erfaring med bytting av komponenter). Men er det ikke logisk at noen komponenter farger lyden mindre enn andre? Det virker liksom litt opplagt på meg at en forsterker som lager en stor tilt i diskanten farger lyden mer enn en forsterker som lager en mindre tilt. Og kanskje finnes det også andre og mer subitle klangfarger i komponenter, som er vanskelige å avlese i enkle målinger. Men selv om få eller ingen komponenter kan være helt transparente, er det vel noen som kommer nærmere enn andre?En kommentar til det du skriver om klangkarakter. Utstyr med egenlyd - eller farging av lyden om du vil - inneholder vel forvrengning i en eller annen form. Om det går an å lage en form for forvrengning som passer i enhver situasjon og som "forbedrer" lydopplevelsen, stiller jeg meg tvilende til. Det der giver en smuk gengivelse av Mozart, giver måske en ringe gengivelse av Nirvana...? Ikke sitat Kortvarig, men ha kunne sikkert ha skrevet noe liknende, skjønt han hevdet en gang i tiden at et anlegg som har evne til å gjengi piano riktig, vil gjøre det like bra på alle kilder. Mitt poeng er at man må foreta en del valg mht hva slags lyd man vil ha, og man får ikke både i pose og sekk, med mindre man har dobbelt opp av utstyr (slik jeg har valgt - he, he).Jeg tror ikke at dyrere elektronikk gjør mer utav seg fordi den er dyr. Men en god del dyrt audiofil elektronikk er jo laget for å tilføre en eller annen klangkarakter. Ingenting galt i det. Spørsmålet for meg er bare hvor mye man må gi for å få elektronikk som er transparent? Jeg har ikke noe klart svar der.
Teoretisk sett skulle det "beste" utstyret være utstyr uten egenlyd, DVs at man betaler for "ingenting". Men alle som har holdt på en stund i dette gamet, vet at slik er det ikke i praksis. Og det er nok en tendens til at utstyr som måler perfekt - gjerne transistorbasert - kan låte litt teknisk og kjedelig.
Problemet er at noen av oss vil "høre" Toscanini dirigere, eller Louis Armstrong synge på en konsert på 30-tallet. Og da må man jo ta opptakene slik de er, med mindre man tror på engler og slikt. Løsningen for meg er å ha et dårlig anlegg for dårlige opptak og et godt anlegg for gode opptak, samt en rørpre for gode og dårlige opptak som låter godt med rørpre....Det kan være. Og i så fall er det vel bare å finne bedre opptak? -- som jo uansett er ekstremt avgjørende for gode lydopplevelser!Kan det ikke være slik at transparent og målemessig topp elektronikk avslører opptaket som teknisk og kjedelig?
Helt enig, men den rørpreen som jeg har, og som måler ræva men spiller som Vårherre, kommer til kort hvis man leter etter detaljer i komplisert musikk. For det formålet må jeg ha en pre (SS) som måler topp, men låter litt kjedeligere.Ville du ha valgt en komponent pga av dens gode målinger fremfor en som kommuniserte musikk på en bedre måte etter dine ører?
Ting er ikke svart hvitt, det finnes de som måler og lyder godt. Men og de som måler ræva og spiller troverdig. Kom gjerne med dine tanker på spørsmålet over.
Altså, i et hypotetisk scenario der komponent A måler perfekt men ikke gir meg noe musikalsk, og komponent B ikke måler perfekt men likevel gir meg rikere emosjonelle opplevelser, velger jeg hands down komponent B. Men dette er et hypotetisk scenario, av flere grunner:Ville du ha valgt en komponent pga av dens hode målinger fremfor en som kommuniserte musikk på en bedre måte etter dine ører?
Øy! Jeg er jo i full gang med å handle nå jo! Nye forsterkere er på vei, og snart dac også... og så kommer nye høyttalere en gang i løpet av året!Synes fortsatt du preker for mye og handler for lite bror!;D
Learning by doing!
Men tok faktisk til meg de gode rådene om å få hørt mer av andres oppsett, og lese mindre whitepapers, som du og HCS kom med. Så både denne uka og neste er det booka inn to lyttebesøk hos folk her vestpå.Ok! Beklager!
Det siste sier vel alle som nettopp har dradd noe nytt i husEr ikke så dumt. Lærer like mye av oppsett som ikke helt treffer som de perfekte. Skal se du lykkes med å få i sammen drømmeanlegget til slutt og bare kan lene deg tilbake å nyte musikken. Jeg merker selv jeg begynner å nå metning på innkjøpssiden av hobbyen.
Ja, planen er å få hørt veldig forskjellige typer oppsett!Så bra du får hørt andre ting. Å lese seg alene til god lyd er ikke lett, om mulig i det hele tatt. Ved å besøke andre lærer en ikke bare om det anlegget, men og hva en ønsker seg. Bonus er og litt sosialisering. Alle anlegg har kompromiss, gjelder bare å finne ut hvor en kan ha sine.
Regner med at du besøker andre enn Omf og?
Du sier noe.. Men interiør, det holder vi utafor... Glava, madrasser og Rockwool har uansett aldri bidratt til estetikk, men praktisk er det om en vil ha lyden tunet mer til øra og ikke gjenklang fra rommet..Det kommer vel an på stua, HCS.
Drit og dra! Er veldig fornøyd med mine Rockwool skulpturer.Du sier noe.. Men interiør, det holder vi utafor... Glava, madrasser og Rockwool har uansett aldri bidratt til estetikk, men praktisk er det om en vil ha lyden tunet mer til øra og ikke gjenklang fra rommet..Det kommer vel an på stua, HCS.
Når jeg lengre ikke klarer å skille dacene fra hverandre blindt selv så er de "transparent" nok for meg. Selv om det sikkert finnes noe bedre der ute.Lynx er vel ikke gratis den heller? Har møtt den et par ganger og den gjorde seg ikke bort. Atle og 8x12 har vel en slik mener jeg å huske.
Istedet for å snakke om elektronikk som farger minst mulig har jeg gått til den erkjennelse at den farger. Så kan jeg la konstruktør bestemme ved å legge frem målebrev og tester. Eller jeg kan høre selv. Å være så subjektiv at en kun ser på objektive fakta er en ting jeg ikke helt skjønner. Jeg var ikke i studio, ei heller på konserten hvor opptaket ble gjort. Men det er i min stue det skal spille. Slik at jeg tror på det. Og da er ikke graden av egenlyd det som opptar meg, men evnen til å kommunisere musikken. Og det gjør gode komponenter. Endel av de måler og veldig bra . Men at Lynx et noe stueroms møbel, nei det vil jeg ikke si ;D
Fått litt mye glassvatt på pungen nå eller? . Skulpturene er sikkert smukke de. Heldig når en har eget rom.Drit og dra! Er veldig fornøyd med mine Rockwool skulpturer.Du sier noe.. Men interiør, det holder vi utafor... Glava, madrasser og Rockwool har uansett aldri bidratt til estetikk, men praktisk er det om en vil ha lyden tunet mer til øra og ikke gjenklang fra rommet..Det kommer vel an på stua, HCS.
Litt migrene av all 10 Hertzen i rommet...;DFått litt mye glassvatt på pungen nå eller? . Skulpturene er sikkert smukke de. Heldig når en har eget rom.Drit og dra! Er veldig fornøyd med mine Rockwool skulpturer.Du sier noe.. Men interiør, det holder vi utafor... Glava, madrasser og Rockwool har uansett aldri bidratt til estetikk, men praktisk er det om en vil ha lyden tunet mer til øra og ikke gjenklang fra rommet..Det kommer vel an på stua, HCS.