Det er nettopp disse vanskeligheten med lading for mange som gjør at hydrogen trolig vil ta store prosentandeler på verdensbasis. Tenk hvilke utfordring lading vil være i storbyer med millioner som bor uten lademulighet hjemme.
Intill man får langt bedre rekkevidde og lading på ekstremt kort tid i stor utstrekning tilsvarende fylling på bensinstasjoner, så er jeg overbevist om at hydrogen vil også spille en viktig rolle på privatbilmarkedet.
Orso - jeg vet at du liker hydrogenbiler, men noen må jo lage dem? Det fungerer simpelthen ikke - ligningen går ikke opp. Hydrogenbiler har lavere energieffektivitet enn forbrenningsmotorer. Selv Daimler, som har brukt en formue på F&U på hydrogenbiler, har nå valgt å konsentrere seg om el-linjen de har i utvikling. Toyota, som av prestisjegrunner har tviholdt på hydrogen og hybrider, går nå inn for en elbil-linje.
Daimlers sjef:
https://www.engadget.com/2016/02/20/daimler-ceo-sees-electric-cars-beating-hydrogen/
Toyota:
http://pushevs.com/2016/11/07/toyota-changes-strategy-will-build-electric-cars/
Samsung, som har brukt milliarder på F&U på brenselceller for biler, har lagt det i grus og fokuserer nå på batterier til elbiler, som de ser som langt mer lønnsomt og energifornuftig.
Samsung to drop fuel cell business
Dersom hydrogenlinjer kan gjøres tre ganger mer effektive enn de beste av dagens, så kan de begynne å konkurrere med elbiler, som på samme tid er i rivende utvikling med mer effektive batteriløsninger.
Not - going - to - happen.
Her har du nåværende muligheter om du vil ha en hydrogenbil:
Og jeg gjentar meg selv, her har du nåværende muligheter om du vil ha en elbil - for lang for en skjermdump:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_electric_cars_currently_available
Hydrogen kan være aktuelt for tungtransport, men kommer ikke til å være aktuelt for personbiler.
Not - going - to - happen. Det er langt rimeligere å bygge ut lademuligheter enn å skulle løse det faktum at hydrogenbiler er latterlig energi-ineffektive.
http://ecars-now.wikidot.com/why:energy-efficient