Som skrevet tidligere i denne tråden - Jeg trekkes til denne karen som flue til lort. Klarer ikke å la være og kommentere det til tider ufiltrerte våset han siterer og hva jeg opplever som kritikk av andres interesser. Synes faktisk dette trollet kunne holde seg for god å til og vurdere verdien av analog avspilling, all den tid han har 0 interesse eller evner å se hva som fascinerer oss som leker med det. Han har åpenbart en agenda!
ANM, det er ikke lett å holde seg til sak nå du kommer med slike følelsesladde utbrudd.
Tidligere har du avfeid John Watkinson, en AES Fellow og forfatter av flere bøker innenfor digital lyd, reproduksjon av lyd og aerodynamikk som inkompetent. Om jeg ikke husker feil, var du heller ikke begeistret da jeg viste til Earl Geddes (
http://www.gedlee.com/downloads/Earl_resume.pdf).
Nå skriver du at sitatene fra Jim Lesurf, en professor ("reader") i fysikk, er vås.
I stedet for å ta del i en diskusjon, angriper du budbringeren og de kildene han oppgir. Du får det til å virke som om åpenhet i kildebruk er noe negativt; i min bok er åpen kildebruk positivt.
Poenget med den siste kommentaren min om kvantemekanikk og analoge vs. digitale medier var å bygge bro mellom det analoge og det digitale. Slik du holder på, blir det ingen bro.
Du hadde nylig en egen tråd om digital vs analog; da ser det rart ut når du sår tvil ved intensjonen bak en annen tråd om samme tema, som forsøker å ha en objektiv og ikke en subjektiv tilnærming.
Hovedpoenget med denne og tidligere tråder jeg har hatt, er å utfordre tankesett med håp om at man kanskje lærer noe i prosessen. Så lenge jeg lærer noe ved å strukturere tankene mine, håper jeg at også et par andre kan ha glede av de beskrevne tankeprosessene.
Poenget med denne tråden om informasjonsproblemet er å innføre en innfallsvinkel til den tilbakevendende diskusjonen om lydformater og -medier. Vi har sett at MQA er noe tull når formatet brukes sammen med begrepet "Master", slik Tidal gjør. Og vi har sett at man kan fjerne oppsiktsvekkende mye informasjon og likevel sitte igjen med en kopi som er tro (dvs. hifi) mot originalen. Til sist så vi at vinyl kan ha høy nok informasjonskapasitet til å bære med seg nok informasjon fra originalen til at man kan snakke om å være tro mot originalen; men vi så at det i mediets natur ligger en form for "dithering" som endrer lyden i forhold til det som var på originalen.
I denne tråden har jeg for øvrig holdt meg strengt til selve mediet for å gjøre diskusjonen enklere og mindre utflytende. Eksempelvis er det mye mer komplekst å diskutere høyttalere og akustikk, for da blir variablene så mange. Når vi i denne omgang holder oss til selve distribusjonsmediet, burde det være enklere å komme frem til ukontroversielle innsikter og konklusjoner.
Det er ingenting i det jeg skriver som er nytt eller revolusjonerende, men jeg tror det likevel kan være nyttig å gjøre slike oppsummeringer for å komme myter og overtro til livs (f.eks. myten om at en analoge medier har "magi" i seg og egenskaper for øvrig som ikke kan kvantifiseres eller diskuteres ved bruk av terminologi som kan brukes på tvers av lydformatene og -mediene).
I en annen kommentar ovenfor skriver du følgende:
"
Den digitale tilnærmingen gir klare fastsatte grenser, mens det analoge fortsatt har mer udefinerte grenser som kanskje gjør det til en enda større synd at alle ressurser blitt spyttet inn i det førstnevnte".
Her får du det til å høres ut som om det digitale er en blindvei. Slikt hadde jeg ikke forventet å lese 50 år etter at Gordon Moore grunnla Intel (imidlertid startet Silicon Valley-historien litt før Den andre verdenskrig). Med en slik virkelighetsoppfatning er det ikke til å undres over at du avskrev bl.a. Watkinson (og Geddes?) og nå sist Lesurf.
I min avslutning til deg og andre som leser dette, vil jeg trekke frem én setning fra kommentaren min (#61) ovenfor: "
Med andre ord bygger kvantemekanikken, dvs. den moderne fysikkens verktøy, bro mellom det digitale og det analoge".