Batteriets levetid har bl.a. direkte sammenheng med temperatur. For høye temperaturer tar fort kål på batteriene, så forventet levetid i Norge vil være vesentlig bedre enn i f.eks. Texas.
En annen faktor som spiller inn er kapasiteten når bilen er ny. Har man en marginal batteripakke, som da tappes helt ned og må sprenglades for at en skal berge seg i løpet av dagen, så slites for det første batteriet mange ganger fortere. For det andre er det heller ikke noe reservekapasitet å gå på i utgangspunktet. Har du da mistet 10% kapasitet, så blir du avhengig av å få ladet underveis.
I praksis er det slik at de helt marginale modellene, slik som Renault Tweezy, Mitsubishi i-Miev, Buddy osv må betraktes som mopedbiler - De kjøpes av folk som har behov for korte svippturer i byen og ingenting annet. Om rekkevidden er 50, 100 eller 120km, spiller det liten rolle, for de kjøres maks et par mil om dagen.
Når det gjelder levetid på biler, så varierer dette sterkt mellom merkene. Gamle Volvo og Mercedes brukes gjerne helt opp, så er de i snitt 22år før de skrotes, mens for andre merker vil gjenomsnittlig skrotealder bare være 16 år. Dette ser ut til å henge relativt godt sammen med pris...
Om en får en bil til 250',med vesentlig lavere drifts- og vedlikeholdskostnader enn tilsvarende størrelse bensinbil så er en levetid på kanskje 12 år ikke så galt alikevel. En Tesla til 700' forlanger man lengre levetid for, men all den tid den har vesentlig høyere kapasitet i utgangspunktet, så kan den dermed tape en god del batterikapasitet før den kan defineres som ubrukelig.
Johan-Kr