Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.108
    Antall liker
    14.666
    Synes det er godt gjort å bruke 0,6 på mila med en Octavia. Til sammenligning bruker A6 min 0.5 liter på mila i snitt. Jeg kjører også 30 000km i året. Den rundet forøvrig 531 600 km i dag.....
    Jeg snittet på 0.7 da jeg hadde dieselskoda i følge kjørecomputeren. Mindre på langkjøring selvsagt, men mye småkjøring dro opp snittet en god del. Webasto to ganger om dagen om vinteren kommer i tillegg.

    Kjørte ca 11k pr pr. Hadde jeg langpendlet ville snittet kanskje blitt 0.6 eller så.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vi får se.

    Allerede neste år med den nye hydrogen bilen fra Hyundai tror jeg den vil være en god konkurrent til Tesla for nettopp drosjenæringen. Man kan da velge en hydrogen bil med rekkevidde på ca. 80 mil til ca. 650k eller en Tesla med ca. halve rekkevidden på vinterstid til ca. 850k. Ok, Teslaen er rimeligere i bruk da strøm er billigere. Men rekkevidden er på grensen til å være for knapp og førstegangsinvesteringen er større. Jeg tror mange i drosjenæringen vil velge en hydrogen bil som Hyundai allerede da.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.781
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke kjørecomputer i bilen. Var kjip da jeg spesifiserte den. Med 30 000km i året antar jeg at det dreier seg om mye langkjøring. Det meste min har brukt er 0.76 på mila. Det var når jeg jobbet i Oslo og sto å stanget i Sinsenkrysset hver dag. Motoren rakk akkurat å bli varm da jeg ankom Universitetet.

    Når det gjelder hydrogen; er den noen drosjer som kjører på det? Hvorfor ikke bruke diesel?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vi får se.

    Allerede neste år med den nye hydrogen bilen fra Hyundai tror jeg den vil være en god konkurrent til Tesla for nettopp drosjenæringen. Man kan da velge en hydrogen bil med rekkevidde på ca. 80 mil til ca. 650k eller en Tesla med ca. halve rekkevidden på vinterstid til ca. 850k. Ok, Teslaen er rimeligere i bruk da strøm er billigere. Men rekkevidden er på grensen til å være for knapp og førstegangsinvesteringen er større. Jeg tror mange i drosjenæringen vil velge en hydrogen bil som Hyundai allerede da.
    Hvis takhøyden bak er som i Ioniq tviler jeg på at drosjesjåfører vil ha den. For et elendig bildesign.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En stor forskjell på hydrogen og elektriske biler er at det finnes millioner av stikk- kontakter mot ingen hydrogen stasjoner. Ok en 2-3 stk. Forutsettningene for å lykkes med de to teknologiene er svært forskjellige
    Mindre elbil til privatbrukt og bykjøring i Norge er rimelig overlegent. Lading hjemme og tilstrekkelig rekkevidde.
    Men for drosjenæringen og for større biler som varebiler så er rekkevidde og lading en utfordring. Tesla kan fungere som drosje, men er kostbar. Nissan sin el varebil har latterlig lav rekkevidde og de færreste har tid til å lade i løpet av arbeidsdagen. Her har hydrogen en stor fordel. Lang rekkevidde og man fyller like kjapt som man gjør med fossilt drivstoff.

    Når det gjelder hydrogen; er den noen drosjer som kjører på det? Hvorfor ikke bruke diesel?
    Diesel vil bli ulovlig for taxier. Innen 2022 skal hele drosjenæring i Oslo over på nullutslipp. Så da har man valget mellom elbil eller hydrogen.
    Snart skal alle drosjene i Oslo være utslippsfrie - Aftenposten
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis takhøyden bak er som i Ioniq tviler jeg på at drosjesjåfører vil ha den. For et elendig bildesign.
    Det er snakk om en stor SUV. Så neppe noe problem med takhøyden der. Men en Mercedes GLC er nok mer tiltalende for mange.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Problemet er mangel på hydrogenstasjoner etter åpningen av stasjonen på kjørbo i sandvika er det meget sparsomt med info om videre utbygging. Elbilene blir stadig flere og bedre. Det popper opp flere ladepunkter. Det er få hydrogen bilmodeller og langt mellom pumpene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.781
    Torget vurderinger
    1
    Kommer en helelektrisk Audi Q6 neste år med 500km+ rekkevidde.....
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Volvo kjøre hardt på radioreklame for den største sleden, XC90. 320 Hk bensinmotor kvitrer damen gledesstrålende. De har mage nok til å omtale den som avgiftsvinner og ikke miljøvennlig hverfall.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Som pendler kjører jeg cirka 30 000 kilometer hvert år i min Skoda Octavia med dieselmotor. Med et gjennomsnittsforbruk på 0,6 liter per mil, slurper den i seg totalt 1800 liter diesel. Med en pumpepris på 12,50 kroner per liter, utgjør det 22 500 kroner i året - et solid innhugg i privatøkonomien.
    Gjennomsnittlig strømforbruk for elbiler varierer etter temperatur og kjøremønster. Basert på kjøredata fra flere elbiltester, anslår jeg mitt snittforbruk til 17 kWh/100 km og et årlig forbruk (30 000 km) på 5100 kWh.
    Gjennomsnittprisen på strøm fra mitt strømselskap i januar 2016 var 43,75 øre/kWh. Ganger vi dette med 5100 kWh, gir det en total ladekostnad på 2231 kroner per år. I tillegg kommer ekstra nettleie på cirka 2000 kr/år.


    Diesel er vel i snitt litt over kronen dyrere nå.

    ...

    Du bruker hydrogen for ni kroner per 10 kilometer. Motorjournalisten i regnestykket bruker altså 27.000 på sine 30.000km/år.

    (Hydrogen blir solgt per kilo, ikke per liter, og en kilo hydrogen koster ca. 90 kr per kilo. En tommelfingregel sier at man kan kjøre 10 kilometer på 100 gram hydrogen, altså en kostnad på 9,- per mil.)
    Batterier må nedskrives også. Hva koster batteripakken på en Tesla som er garantert for 8-10 år.

    170 000 kr /10 = 17000 kr/år.

    Regnet ut at km pris blir ca 77 øre pr km, dvs det samme som på en diesel bil.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Som pendler kjører jeg cirka 30 000 kilometer hvert år i min Skoda Octavia med dieselmotor. Med et gjennomsnittsforbruk på 0,6 liter per mil, slurper den i seg totalt 1800 liter diesel. Med en pumpepris på 12,50 kroner per liter, utgjør det 22 500 kroner i året - et solid innhugg i privatøkonomien.
    Gjennomsnittlig strømforbruk for elbiler varierer etter temperatur og kjøremønster. Basert på kjøredata fra flere elbiltester, anslår jeg mitt snittforbruk til 17 kWh/100 km og et årlig forbruk (30 000 km) på 5100 kWh.
    Gjennomsnittprisen på strøm fra mitt strømselskap i januar 2016 var 43,75 øre/kWh. Ganger vi dette med 5100 kWh, gir det en total ladekostnad på 2231 kroner per år. I tillegg kommer ekstra nettleie på cirka 2000 kr/år.


    Diesel er vel i snitt litt over kronen dyrere nå.

    ...

    Du bruker hydrogen for ni kroner per 10 kilometer. Motorjournalisten i regnestykket bruker altså 27.000 på sine 30.000km/år.

    (Hydrogen blir solgt per kilo, ikke per liter, og en kilo hydrogen koster ca. 90 kr per kilo. En tommelfingregel sier at man kan kjøre 10 kilometer på 100 gram hydrogen, altså en kostnad på 9,- per mil.)
    Batterier må nedskrives også. Hva koster batteripakken på en Tesla som er garantert for 8-10 år.

    170 000 kr /10 = 17000 kr/år.

    Regnet ut at km pris blir ca 77 øre pr km, dvs det samme som på en diesel bil.
    Basert på det man vet i dag tror man at batteriet vil holde lenger enn bilen i moderert tempererte land som Norge....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.781
    Torget vurderinger
    1
    Basert på det man vet i dag tror man at batteriet vil holde lenger enn bilen i moderert tempererte land som Norge....
    Ikke nødvendigvis et gode dersom det ikke holder i 20 år. Det som kan skje er at batteriet vare så lenge at bilen er blitt så gammel at oppgradering av batteripakken ikke er regningsvarende. Dermed kan vi risikere at elbiler får 50% kortere gjennomsnittlig levetid sammenlignet med fossilbiler. Da blir livsløpsregnskapet for bilen noe anderledes....
    Vi får se....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.705
    Torget vurderinger
    2
    Du har mer enn nok penger igjen til eventuelt batteribytte, gitt alt man ellers sparer. Men erfaringene hittil tilsier at dette ikke er et problem, selv ikke på biler som kjøres jævlig hardt.

    – Det er mange faktorer med tanke på hvor raskt litiumbatteriene mister kapasitet. Om du for eksempel bruker den som drosje vil du få raskere degradering av kapasiteten enn vanlige brukere. – I øyeblikket har vi fem-seks års erfaring, og vi har noen drosjekunder som har kjørt over 200.000 kilometer. Vi ser at noen av disse er nede i 75 til 80 prosent av opprinnelig kapasitet etter denne avstanden. Det er veldig beroligende, på den måten at vi ser at batteriet virkelig varer lenger enn bilen, sier Carranza Sierra.

    https://www.tu.no/artikler/sa-lenge-kan-du-forvente-at-batteriet-i-elbilen-varer/346750
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Batterier må nedskrives også. Hva koster batteripakken på en Tesla som er garantert for 8-10 år.

    170 000 kr /10 = 17000 kr/år.

    Regnet ut at km pris blir ca 77 øre pr km, dvs det samme som på en diesel bil.
    Hele bilen må jo avskrives fordelt på dens levetid.

    Men om man vil lage regnestykke med batteri så er det vel mer riktig å se på hva et nytt batteri med tilsvarende kapasitet vil koste om 10 år, om man ser for seg at det er på tide å bytte det da. Svært mye som tyder på at det vi bli en helt annen pris enn i dag. Det har jo allerede skjedd mye på de få siste årene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.602
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Det blir vel også et spørsmål om bilens levetid? Det defineres vel forskjellig fra land til land. Hvis vi definerer en blis levetid til 8 år (eller 10 for den saks skyld) er det jo ikke noe problem. Her i Norge lever vel bilene lenger enn det? Se bare på det som skrives om at med det nye biodrivstoffet vil bensinbiler produsert før 2002 ikke kunne brukes mer. Det ansees som et problem, men de bilene er jo over 16 år før dette skal innføres, og det er vel "langt over bilens levetid"?
    Noen av oss tar jo vare på bilene våre og har dem lenge.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.781
    Torget vurderinger
    1
    Gjennomsnitt levetid er rundt 18 år her til lands. Mange blir godt over 20 år gamle.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.602
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Ja, og jeg ser at de som uttaler seg om dette med batterienes levetid ofte er fra land der en bils levetid kanskje ikke er mer enn 8 år. Da er det jo greit å si at batteriene vil vare ut bilens levetid, men når forventet levetid for en bil blir 20 år +, blir plutselig det argumentet ganske svekket.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.634
    Antall liker
    7.300
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Batteriets levetid har bl.a. direkte sammenheng med temperatur. For høye temperaturer tar fort kål på batteriene, så forventet levetid i Norge vil være vesentlig bedre enn i f.eks. Texas.

    En annen faktor som spiller inn er kapasiteten når bilen er ny. Har man en marginal batteripakke, som da tappes helt ned og må sprenglades for at en skal berge seg i løpet av dagen, så slites for det første batteriet mange ganger fortere. For det andre er det heller ikke noe reservekapasitet å gå på i utgangspunktet. Har du da mistet 10% kapasitet, så blir du avhengig av å få ladet underveis.

    I praksis er det slik at de helt marginale modellene, slik som Renault Tweezy, Mitsubishi i-Miev, Buddy osv må betraktes som mopedbiler - De kjøpes av folk som har behov for korte svippturer i byen og ingenting annet. Om rekkevidden er 50, 100 eller 120km, spiller det liten rolle, for de kjøres maks et par mil om dagen.

    Når det gjelder levetid på biler, så varierer dette sterkt mellom merkene. Gamle Volvo og Mercedes brukes gjerne helt opp, så er de i snitt 22år før de skrotes, mens for andre merker vil gjenomsnittlig skrotealder bare være 16 år. Dette ser ut til å henge relativt godt sammen med pris...

    Om en får en bil til 250',med vesentlig lavere drifts- og vedlikeholdskostnader enn tilsvarende størrelse bensinbil så er en levetid på kanskje 12 år ikke så galt alikevel. En Tesla til 700' forlanger man lengre levetid for, men all den tid den har vesentlig høyere kapasitet i utgangspunktet, så kan den dermed tape en god del batterikapasitet før den kan defineres som ubrukelig.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.602
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Enig med siste taler.
    Grunnen til at biler lever så lenge i Norge er vel i hovedsak pris. Når bilene blir billigere (som elbiler jo er grunnet avgiftsfritak) vil man ikke "tyne" dem så lenge. Så hvis bilene blir gjenvunnet på en fornuftig måte (og ikke bare havner som skrot) er jo dette en win-win sak. Man får stadig bedre og sikrere biler, og de gamle trafikkfarlige bilene forsvinner fra veiene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.108
    Antall liker
    14.666
    Tja, staten skal nok etter hvert ha inn inntektsbortfallet fra bilavgifter på en eller annen måte og det ville ikke overraske meg særlig om det skjer gjennom en eller annen bilavgift...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Enig med siste taler.
    Grunnen til at biler lever så lenge i Norge er vel i hovedsak pris. Når bilene blir billigere (som elbiler jo er grunnet avgiftsfritak) vil man ikke "tyne" dem så lenge. Så hvis bilene blir gjenvunnet på en fornuftig måte (og ikke bare havner som skrot) er jo dette en win-win sak. Man får stadig bedre og sikrere biler, og de gamle trafikkfarlige bilene forsvinner fra veiene.
    Mange eldre biler var bygget for å vare og bli tatt vare på. Jeg har inntrykk av at det nå er mye mer forbruksvare som som skal kastes etter noen år, som en utslitt kaffetrakter eller en laptop med Windows XP. Trenger ikke være bare negativt det heller. Gjenvinning og gjenbruk endrer helt klart på det.

    Stål og olje er litt på vei ut.

    Kvalitet (i betydningen noen som kan vare) kan ende opp som sentimentalitet og noe som hipsterne verdsetter.

    Nye biler vil bli mer og mer teknologi og dingser, og noe som det ikke er ønskelig å ta vare på mer enn noen får år før man bytter dem ut. Og ... så rått det enn måtte høres ut ... da er det sløseri å bruke kvalitet og teknologi som er dimensjonert for å vare mye lengre enn produkter kommer til å leve.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.104
    Antall liker
    10.649
    Enig med siste taler.
    Grunnen til at biler lever så lenge i Norge er vel i hovedsak pris. Når bilene blir billigere (som elbiler jo er grunnet avgiftsfritak) vil man ikke "tyne" dem så lenge. Så hvis bilene blir gjenvunnet på en fornuftig måte (og ikke bare havner som skrot) er jo dette en win-win sak. Man får stadig bedre og sikrere biler, og de gamle trafikkfarlige bilene forsvinner fra veiene.
    Mange eldre biler var bygget for å vare og bli tatt vare på. Jeg har inntrykk av at det nå er mye mer forbruksvare som som skal kastes etter noen år, som en utslitt kaffetrakter eller en laptop med Windows XP. Trenger ikke være bare negativt det heller. Gjenvinning og gjenbruk endrer helt klart på det.

    Stål og olje er litt på vei ut.

    Kvalitet (i betydningen noen som kan vare) kan ende opp som sentimentalitet og noe som hipsterne verdsetter.

    Nye biler vil bli mer og mer teknologi og dingser, og noe som det ikke er ønskelig å ta vare på mer enn noen får år før man bytter dem ut. Og ... så rått det enn måtte høres ut ... da er det sløseri å bruke kvalitet og teknologi som er dimensjonert for å vare mye lengre enn produkter kommer til å leve.
    Det der er vel ikke helt sant. Da jeg kjøpte min første bil for drøye 40 år siden så var det veldig viktig at den ikke hadde rundet 100' Km. For de pengene jeg hadde så fikk jeg en 6-7 år gammel Amazon. Det var dengang en bil som hadde rundt ca. 90' Km og var pr. definisjon godt brukt. 10 år gamle biler var på den tiden nesten skrot. Når en bil hadde passert 200' var det egentlig bare å hive den.
    En bil som idag er 15 år gammel og har rundet 250' Km er en bedre bil enn de nevnte.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Enig med siste taler.
    Grunnen til at biler lever så lenge i Norge er vel i hovedsak pris. Når bilene blir billigere (som elbiler jo er grunnet avgiftsfritak) vil man ikke "tyne" dem så lenge. Så hvis bilene blir gjenvunnet på en fornuftig måte (og ikke bare havner som skrot) er jo dette en win-win sak. Man får stadig bedre og sikrere biler, og de gamle trafikkfarlige bilene forsvinner fra veiene.
    Mange eldre biler var bygget for å vare og bli tatt vare på. Jeg har inntrykk av at det nå er mye mer forbruksvare som som skal kastes etter noen år, som en utslitt kaffetrakter eller en laptop med Windows XP. Trenger ikke være bare negativt det heller. Gjenvinning og gjenbruk endrer helt klart på det.

    Stål og olje er litt på vei ut.

    Kvalitet (i betydningen noen som kan vare) kan ende opp som sentimentalitet og noe som hipsterne verdsetter.

    Nye biler vil bli mer og mer teknologi og dingser, og noe som det ikke er ønskelig å ta vare på mer enn noen får år før man bytter dem ut. Og ... så rått det enn måtte høres ut ... da er det sløseri å bruke kvalitet og teknologi som er dimensjonert for å vare mye lengre enn produkter kommer til å leve.
    Det der er vel ikke helt sant. Da jeg kjøpte min første bil for drøye 40 år siden så var det veldig viktig at den ikke hadde rundet 100' Km. For de pengene jeg hadde så fikk jeg en 6-7 år gammel Amazon. Det var dengang en bil som hadde rundt ca. 90' Km og var pr. definisjon godt brukt. 10 år gamle biler var på den tiden nesten skrot. Når en bil hadde passert 200' var det egentlig bare å hive den.
    En bil som idag er 15 år gammel og har rundet 250' Km er en bedre bil enn de nevnte.
    Har vel noe med at man har fått bedre maskiner som kan produsere bedre overflater og toleranser samt bedre oljer. Før måtte man bruke en innkjøringsolje de første 1000 km og skiftet fort olje hver 5000. I dag trenger man ikke dette lenger og olje intervallen kan fort være 15-50' og slikt som giroljer mm holder bilens levetid.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.049
    Antall liker
    40.362
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På den andre siden er rullende elektrisk materiell fra 1908 fortsatt i drift, inkludert en av de opprinnelige glødelampene i salongvognens lysekrone. Det hjelper en hel del å ikke ha en forbrenningsmotor som spyr ut karbonpartikler, sure nitrogenoksider og svovelforbindelser.

    6650.jpg

    Det var forresten en motorsykkel som kolliderte med det togsettet i en planovergang for et par år siden. Motorsykkelen ble knøvlet under togsettet, dratt med 20 meter og tok fyr, men det var i prinsippet bare å tørke litt sot av togsettet og kjøre videre. Motorsyklisten overlevde og fikk 12000 i bot.

    fannrem2.jpg
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Men som du sier dominere symaskin-el, vesentlig pga lavere pris en tilsvarende uten, så alt for tidlig å skvise elbil fordelene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.705
    Torget vurderinger
    2
    Men som du sier dominere symaskin-el, vesentlig pga lavere pris en tilsvarende uten, så alt for tidlig å skvise elbil fordelene.
    Enig. Det var en dårlig beslutning. En el-drevet symaskin i bilen, for å få ned norske avgifter på en i hovedsak forbrenningsmotordrevet bil, er dårlig politikk.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Langt flere privatforbrukere vil nok velge en ren elbil når utvalget med biler med større rekkevidde er tilgjengelig. Noe som ser først ut til å skje i 2018. Da vil det være minst tre biler i rimelig prisklasse med god rekkevidde (Ampera-e, Model 3 og Leaf) og flere valg i høyere prisklasse.

    Edit:
    Ny Nissan Leaf lanseres allerede i september i år.
    https://www.tu.no/artikler/neste-nissan-leaf-lanseres-i-september/377831
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen vits i å betale depositum for den nye Jaguaren?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.327
    Antall liker
    8.781
    Torget vurderinger
    1
    Audi to drop 40% of its powertrains as it ramps up EV development by CAR Magazine


    ‘In the long run we will reduce up to 40% of the current drive versions’, stated Rupert Stadler, chairman of the board of management at Audi at the company’s recent AGM. ‘We take complexity off the system and will hereby free up resources for the electric drive systems of the future’, he continued.

    ‘In Europe, the Volkswagen Group with Porsche and Audi plans to establish a joint venture in cooperation with BMW, Daimler and Ford. Together, we want to set up a high-performance charging points with up to 350kW for fast charging when on long journeys on the main highway routes in Europe.’
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.705
    Torget vurderinger
    2
    Stor usikkerhet i Stuttgart. Byen har 600.000 innbyggere og 300.000 biler. Luften er Tysklands mest forurensede. Etter å ha strittet imot, er tysk bilindustri på vei til å akseptere at fremtiden er elbiler og batteridrift. Fagforeningen frykter at biler med langt færre deler, som ikke trenger utskifting, vil sende en ljå gjennom arbeidsstokken. Det har de rett i.
    Ledelsen frykter at melkekua dieselbilen blir forbudt. Mercedes-sjefen sier rett ut at diesel er grunnstammen i selskapet, som finansierer annen innsats.

    Jordskjelv, med andre ord. God artikkel.

    https://www.theguardian.com/world/2...ossroads-congested-polluted-car-industry-jobs
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.432
    Torget vurderinger
    12
    Kanskje skjebnens ironi er at tysk bilindustri greier seg fordi og ikke til tross for at VW jukset og tvinger tyskerne til å tenke annerledes.

    En annen morsom ting er at kinesiske Chery stevner Mercedes for tyveri av deres varemerke EQ. Verden forandrer seg og denne historien morer meg da jeg elsker å bli utfordret på forutinntatthet.

    Chery Files Trademark Against Mercedes' EQ Electric Division
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.182
    Antall liker
    10.949
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tvang til å tenke annerledes er nøkkelen til omstilling. Det er derfor vi trenger sterke og fremsynte regjeringer, og det er derfor amerikanske bilindustri er utkonkurrert (ikke tilfeldig at Tesla ikke kom fra bilbransjen). Det er også derfor Trumps åpning for kull og oljesand kommer til å bli et solid nakkeskudd for mange amerikanske næringer på sikt. Det funker så lenge hjemmemarkedet ditt er stort nok, og du kan beskyttes for konkurranse, men internasjonalt blir du rævkjørt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.432
    Torget vurderinger
    12
    Hvis nytenkning er tvang til å tenke annerledes så. Tesla tenkte nytt i motsetning til f.eks. Think som lagde lekebiler med batterier.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.705
    Torget vurderinger
    2
    Hvis nytenkning er tvang til å tenke annerledes så. Tesla tenkte nytt i motsetning til f.eks. Think som lagde lekebiler med batterier.
    Nja, små lithium-batterier med høy kapasitet, til bruk for smarttelefoner, var ikke tilgjengelige da Think satte i gang. Og da slike kom på markedet var Think i økonomisk uføre, fordi Ford hadde droppet dem (nyttårsaften 2003 takket Ford for følget).

    Tesla satte sammen en batteripakke med smarttelefonbatterier, fremfor å satse på enheter med større celler. Dette gjorde det også enklere å satse på fart, fordi slike batterier avgir stor effekt på kort tid, om ønskelig. Men dette kom altså år etter at Think kom i gang på Aurskog.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.432
    Torget vurderinger
    12
    Det er riktig, men poenget mitt var at Tesla i tillegg laget en ordentlig bil og ikke bare nok en rar liten bil med batterier. Think var aldri ment som familiens primærbil (model S) eller som en morsom nr 2 bil (Roadster). Ikke har jeg sett at de hadde planer om det heller.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.297
    Antall liker
    18.705
    Torget vurderinger
    2
    Det er riktig, men poenget mitt var at Tesla i tillegg laget en ordentlig bil og ikke bare nok en rar liten bil med batterier. Think var aldri ment som familiens primærbil (model S) eller som en morsom nr 2 bil (Roadster). Ikke har jeg sett at de hadde planer om det heller.
    Dersom California hadde beholdt loven om at først 2% og siden 10% av alle biler solgt i delstaten skulle være elektriske (ble fjernet i 2003), så ville situasjonen vært en annen.
    Må huske hvor fort ting går. Roadster kom i 2008 (iPhone i 2007). På det tidspunktet var bilbransjen i ferd med å kikke på hybrider, og man anså elektriske biler som uaktuelle, pga batterikapasitet. Eberhardt så muligheten i lithium-batteriene. Så får vi se hvordan det utvikler seg -- nå har bilbransjen endelig akseptert at om den ønsker å levere biler i årene som kommer, så er forbrenningsmotoren død. Kina driver utviklingen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn