Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.802
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.182
    Antall liker
    10.945
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sånne vurderinger er interessante de:

    "– Kostnaden omfatter sykdom, redusert produktivitet på grunn av sykefravær og for tidlig død som følge av utslipp fra fossilbiler."

    Sykefravær er relevant. Resten kan man se på ymse måter. Før eller siden blir folk sjuke og dauer og da koster det mer eller mindre det samme uansett. Men i mellomtiden har man kanskje levd et par år lenger og belastet helse- og pensjonssystemer med ekstra kostnader. Alternativkostnad er alltid en bitch i sånne sammenligninger.

    Bare sånn for å leke djevelens advokat og kyniker et lite øyeblikk.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.270
    Antall liker
    882
    Det skal bygges endel vei og parkeringsplasser i Oslo dersom hver enkelt av oss skal kjøre 1 og 1 til jobb etc
    Sliter med å forstå hva du mener. Elbilen er ikke mindre enn en vanlig bil og vi som kan reiser vel kollektivt uansett?
    Hvor mange i Oslo som har elbil reiser kollektivt? 6 stk? Man fronter altså at incentivene må bestå, men det lar seg jo umulig gjøre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Hvor mange i Oslo som har elbil reiser kollektivt? 6 stk? Man fronter altså at incentivene må bestå, men det lar seg jo umulig gjøre.
    Jeg er i alle fall en av de. Jeg tar bilen kun til sentrum når jeg absolutt "må". Det er mye hassle, selv med elbil og gratis parkering (som er borderline umulig å finne).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.040
    Antall liker
    40.351
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sånne vurderinger er interessante de:

    "– Kostnaden omfatter sykdom, redusert produktivitet på grunn av sykefravær og for tidlig død som følge av utslipp fra fossilbiler."

    Sykefravær er relevant. Resten kan man se på ymse måter. Før eller siden blir folk sjuke og dauer og da koster det mer eller mindre det samme uansett. Men i mellomtiden har man kanskje levd et par år lenger og belastet helse- og pensjonssystemer med ekstra kostnader. Alternativkostnad er alltid en bitch i sånne sammenligninger.

    Bare sånn for å leke djevelens advokat og kyniker et lite øyeblikk.
    For all del, og nå har jeg ikke sett regnestykkene som dette bygger på, men hvis personen enten lever til 85 års alder med KOLS og astma de siste 10 årene, eller lever til 90 års alder med noenlunde velfungerende luftveier inntil man dør av noe annet - det er potensielt ganske mange "gode leveår" inni der.

    Når vi omsider blir kvitt resten av fossilbiler i byene kommer vi til å undres over at vi noensinne kunne tillate å ha det slik som det har vært. Til og med vedta utslippskrav og regler om luftkvalitet, men se igjennom fingrene med at reglene ikke etterleves og at folk dør som følge av det. Merkelige greier.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.182
    Antall liker
    10.945
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    men hvis personen enten lever til 85 års alder med KOLS og astma de siste 10 årene, eller lever til 90 års alder med noenlunde velfungerende luftveier inntil man dør av noe annet - det er potensielt ganske mange "gode leveår" inni der.
    Absolutt, og hele poenget mitt er at hele konklusjonen henger på forutsetningene. Mange gode år for den enkelte, men kostnadene for samfunnet er ikke entydige.

    Hva er verdien av et "uproduktivt" leveår i BNP sammenheng? Og tro ikke at jeg er så kynisk som det kan virke her i forhold til livskvalitet ol, min kynisme er mer rettet mot kalkylene og de måtene de (meget forenklet) blir brukt og markedsført på.

    Man kan late som om man kan regne på det, men forutsetningene (som i stor grad dreier seg om verdivalg og politiske målsettinger og preferanser) styrer konklusjonene. Man kunne like gjerne regnet på gevinstene ved at folk og arbeidsplasser flytter ut av byene (vips er luftforurensningsproblemet løst, man trenger ikke bygge ny opera og boligprisene og markagrensa er ikke lenger et problem, uten at en eneste elbil er kjøpt), men det vil man ikke.....
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kollektivtransport er overhodet ikke miljøvennlig så lenge det foregår med tunge dieselmonstre som spiser veiene og spyr eksos. Forurensningen fra 1 buss kan fort tilsvare mange mange hundre elbiler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.040
    Antall liker
    40.351
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    NSB bruker mer energi pr passasjerkilometer enn når jeg kjører alene i en Tesla Model S...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    En stund siden man sluttet med disse dieselnonstrene, som rene bybusser. Kollektovtransport dreier seg heller ikke bare om klimautslipp
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.270
    Antall liker
    882
    Men løsningen er ikke 2,5tonns elbiler, null mva, null bom, null parkeringsavgift, billig ladestrøm, fri kollektivkjøring enig?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Vi mennesker har en fabelaktig evne til å ignorere åpenbare trusler mot liv og helse, og heller være monomant opptatt av trusler som er langt fjernere og usannsynlige.
    Byer tar livet av folk i ekstremt høy grad, på grunn av elendig luftkvalitet, fordi transport og oppvarming i mange tilfeller skjer slik at skadelige partikler slippes ut. Hittil har vi akseptert dette, nå har vi alternativer.
    Det er mye politikerne kan tulle med, men folkehelsen kan de ikke sette på spill, der har de klare forpliktelser, som i tillegg er lovfestet, etter nasjonale og internasjonale lover.

    Etter at utslippsjukset til bilfabrikantene, og spesielt VW, ble avslørt, står bilprodusentene maktesløse overfor bymyndigheter og nasjonale myndigheter som de klarte å bløffe i tiår.
    Nå settes det beinharde krav til biler. Her hjemme klager vi over at det kan bli dieselforbud på dager med akutt høy luftforurensning; i London blir det forbudt for dieselbiler produsert før fastsatte datoer å nærme seg byperiferien. Tilsvarende i mange andre byer i utlandet.

    Enig med Asbjørn når det gjelder hva folk kommer til å tenke om hva vi tillot i byene. Skulle sivilisasjon og planet overleve global oppvarming, kommer de som levde fra den industrielle revolusjon til nå til å bli kalt "kullbrennerne".
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men løsningen er ikke 2,5tonns elbiler, null mva, null bom, null parkeringsavgift, billig ladestrøm, fri kollektivkjøring enig?
    Disse mister parkeringsmuligheter på lik linje med alle andre. Poenget er man vil ha færrest mulig biler inn i bykjernen, om noen så bør det være en elbil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.040
    Antall liker
    40.351
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men løsningen er ikke 2,5tonns elbiler, null mva, null bom, null parkeringsavgift, billig ladestrøm, fri kollektivkjøring enig?
    Kommer an på hvilket problem man vil løse. Det funket bra for meg, så lenge det varer/varte. :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men løsningen er ikke 2,5tonns elbiler, null mva, null bom, null parkeringsavgift, billig ladestrøm, fri kollektivkjøring enig?
    Jo det er en utmerket løsning. Vi er allerede det landet i verden som har kommet lengst i omleggingen av bilparken takket være slike tiltak. Men det er alltid noen nausteguber og ludditter med forurensingsmobiler som er litt svartsyke og dårlige i regning.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.270
    Antall liker
    882
    Men løsningen er ikke 2,5tonns elbiler, null mva, null bom, null parkeringsavgift, billig ladestrøm, fri kollektivkjøring enig?
    Jo det er en utmerket løsning. Vi er allerede det landet i verden som har kommet lengst i omleggingen av bilparken takket være slike tiltak. Men det er alltid noen nausteguber og ludditter med forurensingsmobiler som er litt svartsyke og dårlige i regning.
    Så 2,5 millioner biler med fordelene over er løsningen?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.270
    Antall liker
    882
    Vi mennesker har en fabelaktig evne til å ignorere åpenbare trusler mot liv og helse, og heller være monomant opptatt av trusler som er langt fjernere og usannsynlige.
    Byer tar livet av folk i ekstremt høy grad, på grunn av elendig luftkvalitet, fordi transport og oppvarming i mange tilfeller skjer slik at skadelige partikler slippes ut. Hittil har vi akseptert dette, nå har vi alternativer.
    Det er mye politikerne kan tulle med, men folkehelsen kan de ikke sette på spill, der har de klare forpliktelser, som i tillegg er lovfestet, etter nasjonale og internasjonale lover.

    Etter at utslippsjukset til bilfabrikantene, og spesielt VW, ble avslørt, står bilprodusentene maktesløse overfor bymyndigheter og nasjonale myndigheter som de klarte å bløffe i tiår.
    Nå settes det beinharde krav til biler. Her hjemme klager vi over at det kan bli dieselforbud på dager med akutt høy luftforurensning; i London blir det forbudt for dieselbiler produsert før fastsatte datoer å nærme seg byperiferien. Tilsvarende i mange andre byer i utlandet.

    Enig med Asbjørn når det gjelder hva folk kommer til å tenke om hva vi tillot i byene. Skulle sivilisasjon og planet overleve global oppvarming, kommer de som levde fra den industrielle revolusjon til nå til å bli kalt "kullbrennerne".
    30%, eller 1 i timen, dør av å sitte stille. Antar pølsespisende elbileiere, gjerne med yrke innen IT og finans, som kjører mye mer enn før er i faresonen.

    inaktivitet - CERG - NTNU
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men løsningen er ikke 2,5tonns elbiler, null mva, null bom, null parkeringsavgift, billig ladestrøm, fri kollektivkjøring enig?
    Jo det er en utmerket løsning. Vi er allerede det landet i verden som har kommet lengst i omleggingen av bilparken takket være slike tiltak. Men det er alltid noen nausteguber og ludditter med forurensingsmobiler som er litt svartsyke og dårlige i regning.
    Så 2,5 millioner biler med fordelene over er løsningen?
    Ja, da er vi mål. Når annet enn veteranbiler og samleobjekter med eksosmotorer får lov til å kjøre på veiene er vi der menneskeheten må være om kort tid.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Litt å velge mellom, eksisterende og på "beddingen".

    18156887_1136730213099615_1453862461369205125_n.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jaguar I-pace står feilplassert med tanke på rekkevidde.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.602
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Det vi trenger for at folk skal "få ut fingeren" er hatchbacks med rekkevidde over 300 miles
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.431
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er søren ikke sikker. En gang i tiden ladet man mobilen 2 til 5 ganger i måneden med helt normal bruk. I dag er det heller snakk om 20 til 50 ganger. Er da virkelig lading av bil så arbeidssomt og tungvint? Det er hvertfall vesentlig enklere å sette i en plugg hjemme enn å kjøre til en bensinstasjon.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.956
    Antall liker
    4.485
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nja, det er fryktelig mange av oss som bor i borettslag/ bofellesskap som mangler den nødvendige infrastrukturen til hjemmelading. Det er selvsagt en nokså smal sak å ordne, men det koster peng, og tar tid. Husleia/ felleskostnadene vil nødvendigvis gjøre et byks, og du skal ikke se bort fra at flere strømleverandører må oppgradere nettet.

    B
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Jeg er søren ikke sikker. En gang i tiden ladet man mobilen 2 til 5 ganger i måneden med helt normal bruk. I dag er det heller snakk om 20 til 50 ganger. Er da virkelig lading av bil så arbeidssomt og tungvint? Det er hvertfall vesentlig enklere å sette i en plugg hjemme enn å kjøre til en bensinstasjon.
    Null stress med egen fast ladeplass hjemme. Hadde jeg skulle kjøpt Tesla nå hadde jeg kjøpt med mindre batteri. Har rimelig god timelønn for de få ekstra ladestoppene det ville medført noen veldig få ganger i året.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har vært på lukter'n en stund, men nå vurderer jeg å selge ekstra-dieselen og gå for elbil som jobbpendler. Kan kjøre rett inn i garasjen med 230 V-kontakt ved siden av bilen, 16A.

    Det vil holde til all min bruk, men er det krav til installasjon selv om man lader på standard kontakt? Krav til jordfeilbryter, søke kommune?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Kontakten må være jordet. Det er ikke anbefalt å lade med mer enn 8A med vanlig stikkontakt pga fare for varmgang. Kan evt sette opp er blått industristikk, de tåler belastningen mye bedre. Evt en ladestasjon så kan laderen ligge permanent i bilen. De koster en 5-6000.

    Elbiler trekker meg bekjent Max 13a fra en vanlig stikkontakt. Jeg lader stort sett med 7A på teslaen, aldri hatt bruk for noe mer
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.040
    Antall liker
    40.351
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke det er noen spesielle krav utover jording, men for din egen del bør du la en elektriker sjekke kursen. Den drar såpass mye strøm over tid at det lett vil bli varmt om det er noen løse klemmer eller lignede. Jeg tror ikke det er lov å sette opp større sikring enn 13 A til lading for å ha litt å gå på. Jeg har satt ned ladestrømmen enda lavere enn det (fordi det ikke behøves så mye) og har satt bilen til å begynne lading fra midnatt. Likevel er den klar til neste morgen.

    Behovet for store strømstyrker hjemme er sterkt overvurdert.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kontakten må være jordet. Det er ikke anbefalt å lade med mer enn 8A med vanlig stikkontakt pga fare for varmgang. Kan evt sette opp er blått industristikk, de tåler belastningen mye bedre. Evt en ladestasjon så kan laderen ligge permanent i bilen. De koster en 5-6000.

    Elbiler trekker meg bekjent Max 13a fra en vanlig stikkontakt. Jeg lader stort sett med 7A på teslaen, aldri hatt bruk for noe mer
    Ok, ser nå at det er 13A, var vel før 16 ble mer vanlig.

    Jeg ser at jeg også har en 3x2,5mm2 på 16 A - den er kanskje greiere å bruke? (Trefaset?)

    Jeg ser for meg å lade på lav belastning, ja. Tipper 5-6 A vil holde dersom den lader over natta. Kan alle biler justere hvor mye de trekker?

    Jeg spurte over da en elektriker-beskjent menter man måtte ha spesiell jordfeilbryter i skapet og søke kommunen om lov til å lade elbil på nettet - syntes det hørtes rart ut.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.935
    Nye installasjoner som er dedikerte ladekurser skal ha en jordfeilbryter av type B. (Føler på likestrøm.)
    Søke kommunen er bare vås, men om en skal lade på enfas over 25 A kan det hende everket vil ha et ord med i laget.

    Prisene på B-vern varierer kraftig, så forhør deg litt om du skal ha en sånn. Alt fra tusenlappen til det firedobbelte.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er jo heller ikke noen stor utgift i det store og hele og ha en skikkelig lader hjemme, med egen kurs.

    Jeg har en saltoboks som leverer 32A på egen kurs, med fastmontert kontakt som er bare å plugge i og forlate.

    Jeg kunne fint klart meg med mindre, men det viste jeg ikke da jeg kjøpte bilen. Men det er greit å kunne lade 30 KM/h de gangene man trenger det også. Kostnaden er som sagt ikke så stor. Men nå snakker jeg også om en bil med 85KWh, så med mindre batteri ville det i alle fall vært overkill å gå for dette.

    Helt tomt til fullt batteri vil ta 15 timer eller så. I praksis har man aldri helt tomt batteri, og de eneste gangene man fyller helt opp er når man skal ut på tur.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Å sjekke anlegget / kursen du skal bruke er nok like viktig som jordfeil A eller B eller C eller...

    Hos meg hadde elektrikeren jukset og lagt 1.5m2 på 16A kursen til garasjen. Oppdaget det ved en tilfeldighet og måtte ta en sjekk på hele huset. Av en eller annen grunn hadde han valgt å jukse bare på en kurs, der jeg skulle lade bilen. Nå ligger det 4 m2 der det før lå 1.5m2 - skjult.

    Du klarer deg nok med laderen som følger bilen men det er utrolig praktisk med en dedikert lader med spiralkabel hengende klar.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nye installasjoner som er dedikerte ladekurser skal ha en jordfeilbryter av type B. (Føler på likestrøm.)
    Søke kommunen er bare vås, men om en skal lade på enfas over 25 A kan det hende everket vil ha et ord med i laget.

    Prisene på B-vern varierer kraftig, så forhør deg litt om du skal ha en sånn. Alt fra tusenlappen til det firedobbelte.
    Ok. Men eksisterende anlegg har ikke det kravet? Jeg trenger kun å lade stille og rolig så jeg vil tro 6A er ganske trygt på en 16A kurs.

    Deph: Enig i det, men litt tiltak i hus å trekke nytt over til garasjen (frittstående). Uansett lurt å vurdere en mer permanent løsning, det ser ikke ut til at elbiler er en døgnflue... :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.935
    Ingen krav til eksisterende anlegg, bortsett fra de du stiller selv.

    Kjøp deg i det minste et nytt stikk om den du har er gammel, og se over alle koblingspunkt. Trekk etter alt.
    10 A skal da gå fint. Du kjenner om pinnene på støpselet blir varme etter et par timer.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nye installasjoner som er dedikerte ladekurser skal ha en jordfeilbryter av type B. (Føler på likestrøm.)
    Søke kommunen er bare vås, men om en skal lade på enfas over 25 A kan det hende everket vil ha et ord med i laget.

    Prisene på B-vern varierer kraftig, så forhør deg litt om du skal ha en sånn. Alt fra tusenlappen til det firedobbelte.
    Ok. Men eksisterende anlegg har ikke det kravet? Jeg trenger kun å lade stille og rolig så jeg vil tro 6A er ganske trygt på en 16A kurs.

    Deph: Enig i det, men litt tiltak i hus å trekke nytt over til garasjen (frittstående). Uansett lurt å vurdere en mer permanent løsning, det ser ikke ut til at elbiler er en døgnflue... :)
    På tide å få ut finger'n ;)

    Mobba en kar i en liten Toyota i dag på E18 i bakken opp fra Asker mot Drammen. Først lå han i venstrefeltet og passet på at ingen kjørte fortere enn fartsgrensen på 90. Når jeg kom på han ganske raskt la han seg ut slik at jeg kom forbi men la seg så på hjul. Et lite trykk på gassen så var han borte gitt - du ypper deg ikke mot en I3 i motbakke ;).
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nye installasjoner som er dedikerte ladekurser skal ha en jordfeilbryter av type B. (Føler på likestrøm.)
    Søke kommunen er bare vås, men om en skal lade på enfas over 25 A kan det hende everket vil ha et ord med i laget.

    Prisene på B-vern varierer kraftig, så forhør deg litt om du skal ha en sånn. Alt fra tusenlappen til det firedobbelte.
    Ok. Men eksisterende anlegg har ikke det kravet? Jeg trenger kun å lade stille og rolig så jeg vil tro 6A er ganske trygt på en 16A kurs.

    Deph: Enig i det, men litt tiltak i hus å trekke nytt over til garasjen (frittstående). Uansett lurt å vurdere en mer permanent løsning, det ser ikke ut til at elbiler er en døgnflue... :)
    På tide å få ut finger'n ;)

    Mobba en kar i en liten Toyota i dag på E18 i bakken opp fra Asker mot Drammen. Først lå han i venstrefeltet og passet på at ingen kjørte fortere enn fartsgrensen på 90. Når jeg kom på han ganske raskt la han seg ut slik at jeg kom forbi men la seg så på hjul. Et lite trykk på gassen så var han borte gitt - du ypper deg ikke mot en I3 i motbakke ;).
    Ja, er nok det. Dog tenker jeg å finne noe litt lavere i pris til bil 2 og heller kjøpe en bil 1 med lengre rekkevidde om 2-3 år.

    Leaf er på blokka, men svir fælt i øya.

    BMW i3 er kjempeartig å kjøre. Kickdown fra stillestående fikk meg til å le spontant alene i bilen. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Trefaselading funker kun om du har 400v-anlegg.

    Visstnok har elbilpladere temperaturføler i selve kontakten og kutter selv om det blir for varmt så faren er nok noe overdrevet. Jeg har kjent etter på min noen ganger og uansett ladestrøm er det ikke antydning til å være varmt.

    Jeg tar nesten aldri laderen med fra garasjen - det er kun på ferier stort sett. Men om jeg hadde trengt den på tur ofte hadde jeg i alle fall investert i en ladestasjon, det er ikke så gøy å rulle den inn og ut daglig.

    Til småkjøring i det daglige og pendling holder en stikkontakt lenge. Men i motsetning til hva som er populært å tro er behovet for ladeeffekt hjemme større jo mindre batteriet er - med en Tesla har man stort sett il enhver tid 15-20 mil rekkevidde på batteriet og spontane turer er ikke et problem. Det er noe ganske annet med en liten bil som kjøres nesten tom ofte.

    Eneste scenariet jeg kunne trenge mer guffe er dersom jeg har kjørt langt og kommer hjem med lite og skal kjøre langt kort tid etterpå. Med familie skjer det aldri og om så skjer så er ser hurtigladere tilgjengelig alle veier ut (jeg bor i Oslo). Så lenge jeg har en syv-10 mil rekkevidde kan jeg i praksis kjøre hborsomhelt nårsomhelst. Jeg holder bilen mellom 180 og 270km rekkevidde i det daglige.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn