S
svk
Gjest
Spotify kommer vel også med lossless. Lurer på hvilken kvalitet de tilbyr?
Godt mulig, men jeg har forholdt meg til det som Bluesound app'n har liggende i sin Masters katalog, og der er det ikke mange jeg orker å høre på...Er ifm med tidal jeg har vurdert mqa. Bare noen få nye album som er mqa?Nå er det vel forsvinnende lite hørbart som ligger ute på f.eks Tidal.
Det vesle som ligger der har i hvertfall hatt en lyd jeg liker - folk får lytte og dømme selv.
Ligger drøye 2600 album i MQA iflg denne lista : https://docs.google.com/spreadsheets/d/10VtON9VjMAt3uyHC2-Oo2MjIa3orv9DKZfwiRQKmTAA/htmlview#
Jeg teller drøye 900 album. Stort sett de samme siste måneden. Bare noen få tilvalg siden jeg sjekket sistGodt mulig, men jeg har forholdt meg til det som Bluesound app'n har liggende i sin Masters katalog, og der er det ikke mange jeg orker å høre på...Er ifm med tidal jeg har vurdert mqa. Bare noen få nye album som er mqa?Nå er det vel forsvinnende lite hørbart som ligger ute på f.eks Tidal.
Det vesle som ligger der har i hvertfall hatt en lyd jeg liker - folk får lytte og dømme selv.
Ligger drøye 2600 album i MQA iflg denne lista : https://docs.google.com/spreadsheets/d/10VtON9VjMAt3uyHC2-Oo2MjIa3orv9DKZfwiRQKmTAA/htmlview#
Skal ta en titt på lista.
Kan du gi eksempler på album hvor du opplevde dette?Testet MQA noen timer i dag med en Mytek Brooklyn, var ikke noe for meg ihvertfall. Hørtes kunstig oppblåst og luftig ut med detaljer dratt frem i lydbildet og mindre trøkk i lyden,slitsomt i lengden.
Kan du gi eksempler på album hvor du opplevde dette?Testet MQA noen timer i dag med en Mytek Brooklyn, var ikke noe for meg ihvertfall. Hørtes kunstig oppblåst og luftig ut med detaljer dratt frem i lydbildet og mindre trøkk i lyden,slitsomt i lengden.
Gamle innspillinger låter kanskje best på vinyl?Konsentrerte meg om album jeg kjenner godt og har spilt ørten ganger, David Bowie:Hunky Dory , Deep Purple:Fireball , Eagles:Holtel California , Doorsoors
Testet MQA noen timer i dag med en Mytek Brooklyn, var ikke noe for meg ihvertfall. Hørtes kunstig oppblåst og luftig ut med detaljer dratt frem i lydbildet og mindre trøkk i lyden,slitsomt i lengden.
Kan du gi eksempler på album hvor du opplevde dette?
MQA! Ofte får du satt de riktige ordene på det.Gamle låter best på CD. Nyere innspillinger og remastrede lyder best på LP, synes jeg.
Har endelig gitt opp pc-streaming, og kjøpt streamer selv. Slik jeg opplever MQA nå, er det omtrent sånn som du beskriver. Et tap av presisjon, litt soft, bløtere helhet og litt forhøya frekvensgang rundt 8-10 kHz (tipper jeg på øremål). Jeg likte det IKKE. Jeg opplevde streaming av ordinære 44.1 - filer som klarere, mer i fokus og mer lineære i frekvensgangen.Testet MQA noen timer i dag med en Mytek Brooklyn, var ikke noe for meg ihvertfall. Hørtes kunstig oppblåst og luftig ut med detaljer dratt frem i lydbildet og mindre trøkk i lyden,slitsomt i lengden.
Jeg må si at jeg liker MQA, særlig når jeg hører på album som Jon Mitchells Blue. Hvordan spiller dette albumet hos deg forresten?Godt å se att andre har opplevd akkurat det samme som meg.
Jeg må si at jeg liker MQA, særlig når jeg hører på album som Jon Mitchells Blue. Hvordan spiller dette albumet hos deg forresten?Godt å se att andre har opplevd akkurat det samme som meg.
Needless to say that there are superior and truly lossless compression algorithms available today with license free decoders and better sonic performance that could easily steal our show with clear advantages, but they don't have our clever and focused marketing campaign with the reality distortion field. Ultimately, a format war is decided in marketing, not engineering. We have made this experience all too often.
Intervjuobjekt er Andreas Koch. Han har en interessant "bio".Question: Does this mean that the world doesn't really need a new format right now, because the world doesn't have a big enough problem that a new format would be able to solve?
Answer: Exactly. If you see a new format emerge today, it is most likely motivated by a manufacturer's thirst for licensing revenue. If they market it cleverly, they could possibly count on some music label's support, because they always like to sell you their same existing recordings in yet a new format again.
Question: How then would a manufacturer or inventor of a new format have to market it to find a large number of adopters?
Answer: Generally, by combining the format with a feature or promise that the adopter or end user is really interested in. For instance, pick a streaming service catering to signal-quality-conscious customers, and promise a significant quality enhancement with the new format. A streaming service can reach a relatively large number of customers virtually overnight, and therefore provides an effective marketing tool. Furthermore, streaming services is only one stop for the format creator—only one degree of separation, with no physical inventory and the logistics thereof. Perfect. So let's create a new format on the basis of quality enhancement and have it be incompatible to PCM, so that everybody is forced to switch. No wait, that didn't work in the past. Let's make it compatible with PCM then, and at the same time allowing the streaming service to charge a premium for the "enhanced" service, and with every song encoded in the new format being playable on any standard PCM playback device. Win-win. The customer may get confused as to which is which, but who cares? It worked in the past.
Oh yes, the new format has to be proprietary and patentable so royalties can be collected. After all that is the entire reason to do it—selfish greed. As we have seen above, there is no other good reason, no customer benefit.
Andreas Koch has been involved in the creation of SACD from the beginning while working at Sony. He was leading a team of engineers designing the world's first multichannel DSD recorder and editor for professional recording (Sonoma workstation), world's first multi channel DSD converters (ADC and DAC), and participated in various standardization committees world-wide for SACD. Later he went on as a consultant to design a number of proprietary DSD processing algorithms for converting PCM to DSD and DSD to PCM, and other technologies for D/A conversion and clock jitter control in DACs. In 2008 he co-founded Playback Designs to bring to market his exceptional experience and know-how in DSD in the form of D/A converters and CD/SACD players. In 2015 he took over the entire company. Earlier he was part of an engineering team at Studer in Switzerland, designing one of the world's first digital tape recorders, then lead a team of engineers working on a multichannel hard disk recorder. He also spent three years in a stint at Dolby as the company's first digital design engineer.
All of this has given him a well-rounded foundation of audio know-how and experience. He can be reached via email at andreas@akdesigninc.com.
Veldig interessante kilder du legger ut. Takk!Mer om MQA og slikt.
MQA
Anbefaler å lese hele!
Noen utdrag:
Needless to say that there are superior and truly lossless compression algorithms available today with license free decoders and better sonic performance that could easily steal our show with clear advantages, but they don't have our clever and focused marketing campaign with the reality distortion field. Ultimately, a format war is decided in marketing, not engineering. We have made this experience all too often.Intervjuobjekt er Andreas Koch. Han har en interessant "bio".Question: Does this mean that the world doesn't really need a new format right now, because the world doesn't have a big enough problem that a new format would be able to solve?
Answer: Exactly. If you see a new format emerge today, it is most likely motivated by a manufacturer's thirst for licensing revenue. If they market it cleverly, they could possibly count on some music label's support, because they always like to sell you their same existing recordings in yet a new format again.
Question: How then would a manufacturer or inventor of a new format have to market it to find a large number of adopters?
Answer: Generally, by combining the format with a feature or promise that the adopter or end user is really interested in. For instance, pick a streaming service catering to signal-quality-conscious customers, and promise a significant quality enhancement with the new format. A streaming service can reach a relatively large number of customers virtually overnight, and therefore provides an effective marketing tool. Furthermore, streaming services is only one stop for the format creator—only one degree of separation, with no physical inventory and the logistics thereof. Perfect. So let's create a new format on the basis of quality enhancement and have it be incompatible to PCM, so that everybody is forced to switch. No wait, that didn't work in the past. Let's make it compatible with PCM then, and at the same time allowing the streaming service to charge a premium for the "enhanced" service, and with every song encoded in the new format being playable on any standard PCM playback device. Win-win. The customer may get confused as to which is which, but who cares? It worked in the past.
Oh yes, the new format has to be proprietary and patentable so royalties can be collected. After all that is the entire reason to do it—selfish greed. As we have seen above, there is no other good reason, no customer benefit.
Andreas Koch has been involved in the creation of SACD from the beginning while working at Sony. He was leading a team of engineers designing the world's first multichannel DSD recorder and editor for professional recording (Sonoma workstation), world's first multi channel DSD converters (ADC and DAC), and participated in various standardization committees world-wide for SACD. Later he went on as a consultant to design a number of proprietary DSD processing algorithms for converting PCM to DSD and DSD to PCM, and other technologies for D/A conversion and clock jitter control in DACs. In 2008 he co-founded Playback Designs to bring to market his exceptional experience and know-how in DSD in the form of D/A converters and CD/SACD players. In 2015 he took over the entire company. Earlier he was part of an engineering team at Studer in Switzerland, designing one of the world's first digital tape recorders, then lead a team of engineers working on a multichannel hard disk recorder. He also spent three years in a stint at Dolby as the company's first digital design engineer.
All of this has given him a well-rounded foundation of audio know-how and experience. He can be reached via email at andreas@akdesigninc.com.
Jeg synes MQA har noe ved seg i mange innspillinger. Hører fra pc til Abrahamsen DAC og fra PC/MAC til en dacmagic og hodetelefoner på jobben.. Akkurat Hunky Dory er like ille som de andre versjoner som ligger på Tidal. Dette har med dynamikkødeleggende mastring mer enn noe annet. Orket ikke høre særlig på den men jeg er fornøyd med svært mange andre album.Konsentrerte meg om album jeg kjenner godt og har spilt ørten ganger, David Bowie:Hunky Dory , Deep Purple:Fireball , Eagles:Holtel California , Doorsoors
Kan du gi eksempler på album hvor du opplevde dette?Testet MQA noen timer i dag med en Mytek Brooklyn, var ikke noe for meg ihvertfall. Hørtes kunstig oppblåst og luftig ut med detaljer dratt frem i lydbildet og mindre trøkk i lyden,slitsomt i lengden.
Etter det jeg har forstått så er ikke MQA formatet bare en måte å pakke/komprimere musikkfiler på. MQA musikkfilene er mastret helt på nytt og ikke bare "vanlige" 24 bit et eller annet htz. Jeg snakket med en representant fra Tidal om hva som skilte MQA fra andre hires 24 bit musikkfiler som man kan kjøpe og det var svaret i korte trekk. Det henger også på greip i forhold til hva Hiresaudio.com sliter med. Mulig jeg har misforstått alt og jeg legger meg flat hvis noen har bedre innsikt.Er ikke mqa mest aktuell ifm streaming?er det ikke sånn at mqa er komprimert? Om en skal kjøpe, er ikke 96kHz flac et bedre valg?
Fins det dokumenterbart belegg for dette?Etter det jeg har forstått så er ikke MQA formatet bare en måte å pakke/komprimere musikkfiler på. MQA musikkfilene er mastret helt på nytt og ikke bare "vanlige" 24 bit et eller annet htz. Jeg snakket med en representant fra Tidal om hva som skilte MQA fra andre hires 24 bit musikkfiler som man kan kjøpe og det var svaret i korte trekk. Det henger også på greip i forhold til hva Hiresaudio.com sliter med. Mulig jeg har misforstått alt og jeg legger meg flat hvis noen har bedre innsikt.Er ikke mqa mest aktuell ifm streaming?er det ikke sånn at mqa er komprimert? Om en skal kjøpe, er ikke 96kHz flac et bedre valg?
Mulig jeg formulerte meg feil iht mastering. Det som ivertfall er klart i mitt hode er at de er nødt til å ha den orginale mastertapen og ikke bare f.eks en 24 bit 192khz fil som de pakker/komprimerer i MQA format. Her er hva det står på MQA hjemmeside:Fins det dokumenterbart belegg for dette?Etter det jeg har forstått så er ikke MQA formatet bare en måte å pakke/komprimere musikkfiler på. MQA musikkfilene er mastret helt på nytt og ikke bare "vanlige" 24 bit et eller annet htz. Jeg snakket med en representant fra Tidal om hva som skilte MQA fra andre hires 24 bit musikkfiler som man kan kjøpe og det var svaret i korte trekk. Det henger også på greip i forhold til hva Hiresaudio.com sliter med. Mulig jeg har misforstått alt og jeg legger meg flat hvis noen har bedre innsikt.Er ikke mqa mest aktuell ifm streaming?er det ikke sånn at mqa er komprimert? Om en skal kjøpe, er ikke 96kHz flac et bedre valg?
Tillegg:
http://www.hifisentralen.no/forumet...ming-forela-pige-inntrykk-28.html#post2481620 ( post #541) sier intet om dette.
Mener du i betydningen 'hva det innebærer' eller er det bare uforståelig teknobabbel?^
Hva betyr dette?
Det er vel en egen tråd her inne som omhandler innspillinger med god lyd.Min mening er at man ikke trenger noe bedre enn CD. Det store problemet med dagens musikk er ikke formatet eller oppløsningen, men kvaliteten på opptaket eller mastringen. Slik jeg ser det forsøker MQA å løse et ikke-problem.
Kan vi sikkert.Moderator: enig i at det meste nå kan være sagt i denne tråden. Kan vi stenge den?