Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.033
    Sted
    Trondheim
    "Prøve å legge til rette". Det betyr ikke at man skal bruke mange milliarder til det, men f.eks. å bygge bredere fortau med egen sykkelbane med lavere overgang mellom fortau og vei i kryssene når man likevel oppruster en vei. Det behøver ikke koste all verden. Jeg har forøvrig syklet mye her i Trondheim, også på hovedveier, uten at det er opplevd som veldig farlig. Hold godt ut til høyre, orienter deg om trafikken rundt deg, og ikke bruk hodetelefoner, så går det helt fint. Hvis du derimot oppfører deg som om du eier veien blir det problemer. Jeg skjønner f.eks. ikke folk som sykler opp Bøckmannsveien og hindrer biltrafikken, når det er en egen sykkelvei som går parallellt med veien. Sykkelveien er smal på et punkt, men da får man heller være ekstra forsiktig der.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    De har nok forbilder fra sykkelparkering i andre land, skal du se, totte. I Køben er det meget godt tilrettelagt, på flere ulike måter, som denne.

    blogger-image--2115008116.jpg

    Når det gjelder selve sykkelbanene/-stiene som er anlagt, så er jeg skeptisk til disse som er malt og til hvordan de er malt. Det laget kommer ikke til å vare lenge, slikt må freses opp og brennes inn. Nytter ikke å bare male.

    Men det er rart med det. Snart fungerer nok dette også.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Visst har de nok forbilder fra sykkelparadiser de drømmer om. Jeg har ingen problemer med å tro på at MDG har vært på studieturer i både Danmark og Nederland*, og nå sitter de sikkert hjemme og holder inspirerte ideverksteder, Eivind og Lan Marie og de andre.

    Om det begynner å nærme seg parkeringsproblemer for sykler i Oslo skal jeg ikke avvise problemstillingen, men foreløpig eksisterer det ikke. Alle har opplevd å kjøre rundt på leting etter parkeringsplass i bil, men ingen har opplevd det samme på sykkel. Allikevel skal sykkelparkering liksom være et problem som må løses for å få folk til å begynne å sykle. Hadde byen sluppet opp for uløste oppgaver å bruke tid og penger på, så javel, men vi er vel ikke helt der heller ennå.

    Bred vei med oppmerkede sykkelfelt er en dårligere løsning enn bred vei uten oppmerkede sykkelfelt. Uten sykkelfelt er det like god plass for bilene til å kjøre forbi syklisten, og da unngår man også at den ytterste meteren blir oppsamlingsplass for glasskår og gruss og skit som gjør sykkelfeltet uegnet for sykling. Dessuten er det uten oppmerking ikke lenger et feltskifte når man som syklist må svinge unna hull og biler som parkerer der. At malingen slites bort er ikke problemet. Skrap den av. Ned med tilretteleggingen!

    *Med tog
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ^ Du har ikke syklet mye om du ikke har hatt utfordring med sykkelparkering.

    Det er parkering forbudt på en rekke fortau, utenfor butikker og på plasser og almenninger. Sykkelen må dessuten låses solid fast til omgivelsene da tyveri av sykkel er svært vanlig. Folk som bor i byen tar den gjerne med inn i leiligheten eller opp og inn på kontoret. Først da er den trygg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    men f.eks. å bygge bredere fortau med egen sykkelbane
    OK. Der er vi rett og slett uenige.

    På en og annen strekning, f.eks. Kongsveien opp fra rundkjøringen ved Oslo Hospital til bomstasjonen, så er det greit nok (6% stigning). Men da som gjest på fortauet, og med mulighet til å vike for fotgjengere, ned i veibanen og å komme seg opp igjen. Det ville være fin tilrettelegging for meg med snaue 15 km/t i snitt opp bakken. Elsykler, og de som kan klatre uten, har ingen ting på et fortau å gjøre på denne strekningen heller.

    Fortau på flatmark er fullstendig uegnet for sykling. Det ser man f.eks. på Tvetenveien ved Haugerud. Livsfarlig å sykle i sykkelfart på den delte og tydelig avmerkede sykkeldelen av gang-/sykkelstien. De har til og med latt den gå mellom busskur og holdeplasser.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    ^ Du har ikke syklet mye om du ikke har hatt utfordring med sykkelparkering.

    Det er parkering forbudt på en rekke fortau, utenfor butikker og på plasser og almenninger. Sykkelen må dessuten låses solid fast til omgivelsene da tyveri av sykkel er svært vanlig. Folk som bor i byen tar den gjerne med inn i leiligheten eller opp og inn på kontoret. Først da er den trygg.
    Rull inn Larson. Jeg har syklet daglig det meste av året i Oslo og Bergen siden 1989. Jeg sykler til og fra jobb, konsert, besøk, butikk, møter og i det hele tatt og døgnet rundt. Jeg har alltid funnet et sted å låse sykkelen. De som finner det utfordrende å sykkelparkere i byen i dag bør kanskje ikke være ute i trafikken. At nærmeste sted å sette fra seg sykkel skal gi mer gangavstand enn å ta trikk eller buss er nok uvanlig. At man tar bilen fordi den er mer lettparkert stemmer vel sjelden.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Så fortell meg. Hvis du skal sykle til Galleriet i Bergen. Hvor parkerer du sykkelen din?

    "Jeg har alltid funnet et sted å låse sykkelen"
    "At nærmeste sted å sette fra seg sykkel skal gi mer gangavstand enn å ta trikk eller buss er nok uvanlig"

    ^ Er ikke dette å innrømme at du må lete rundt etter sykkelparkering?


    edit:
    Sykkelparkeringsproblematikken er nok mindre i Oslo enn i Bergen. Og siden vi snakker om Oslo, så skal jeg la det ligge. Men at enkelte folk velger vekk sykkel, fordi de ikke har trygg og tilgjengelig parkeringsplass er fakta.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Oslo (og jeg tipper Bergen) har strengt tatt tre grunnleggende problemer i forhold til transportsykling og de 'brede lag' av befolkningen.

    -Det er for bratt for mange. Litt ut av gryta, og det er høydemetere. Ikke alle som gidder eller kan.

    -Det er tettbygd og trangt, og vrient å finne plass til biler sykler og fotgjengere sammen på mange strekninger i gryta.

    -Det er varierende vær- og føreforhold. Ikke alle som gidder.

    Klarer politikerne å finne gode løsninger på dette, så er mye gjort. Etterpå kan vi gjenoppta diskusjonen om parkeringsproblemer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.782
    Nei, man må ikke lete rundt etter sykkelparkering. Det er et særdeles lite problem i livet som syklist i Oslo. Det er mulig at en del folk og politikere som ikke har syklet særlig tror at sykkelfelt, sykkelparkering og alt slikt er det som gjør livet lettere, men som syklist finner man relativt fort ut at så ikke er tilfelle. Egne sykkelveier ville forsåvidt vært fint, men da under forutsetning om at det ikke fantes en eneste fotgjenger der, ingen mammaer på trilletur og ingen småunger som vingler fra side til side på sykkelen sin og holder lusefart og ingen steder hvor det plutselig kan dukke opp en fotgjenger eller fem helt ut av det blå (eksempelvis fra et leskur ved bussholdeplass eller lignende).

    En av fordelene med biltrafikk er tross alt at den er rimelig regelbundet og man kan som syklist relativt greit forutse hva som kommer til å skje i trafikken før det skjer.

    Som Zomby er inne på er det relativt mye oppoverbakker til og fra sentrum i Oslo. Det er veldig stor del av befolknignen som bor 100-200 høydemeter over sentrum og man skal være litt i form for å ta den turen hver eneste dag. Det går uansett ikke spesielt fort utover for de aller, aller sprekeste. Nedover går det dog stort sett greit i den samme farten trafikken uansett flyter i.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Så fortell meg. Hvis du skal sykle til Galleriet i Bergen. Hvor parkerer du sykkelen din?

    "Jeg har alltid funnet et sted å låse sykkelen"
    "At nærmeste sted å sette fra seg sykkel skal gi mer gangavstand enn å ta trikk eller buss er nok uvanlig"

    ^ Er ikke dette å innrømme at du må lete rundt etter sykkelparkering?
    Jeg har dessverre ikke noen stedsanvisning for deg ved Galleriet. Kanskje du må gi opp, sykle hjem og ta bussen ned igjen.

    Nei, det er overhodet ikke noen innrømmelse av at jeg må lete rundt, og det ligner heller ikke på det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.782
    Man skal heller ikke glemme at en veldig stor del av befolkningen sannsynligvis rett og slett er late.... Jeg både bor- og jobber ganske nærme trikkestopp (ca 5 minutters gange i hver ende), men å løpe de 6-7 kilometerene til og fra jobb tar meg faktisk ikke mer enn ca 10 minutt lengre enn å reise kollektivt. Løpeturen hjemmenfra tar meg 32-33 minutter vs 23-24 minutter kollektivt fra dør til dør. Det er altså en smal sak å klokke inn en ganske bra mengde treningstimer pr. uke uten egentlig å bruke noe tid på det. Det forutsetter dog mulighet for å dusje på jobb - noe som for min del er mye viktigere for at jeg skal sykle (eller løpe) til jobben enn om det er et sykkelfelt eller ikke.

    Dette er også på en strekning der trikken kjører eget trasé og således ikke er påvirket av rushtrafikken. Andre steder ville regnestykket sett enda bedre ut.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Så fortell meg. Hvis du skal sykle til Galleriet i Bergen. Hvor parkerer du sykkelen din?
    Jeg har dessverre ikke noen stedsanvisning for deg ved Galleriet. Kanskje du må gi opp, sykle hjem og ta bussen ned igjen.
    Det som skjer er at du finner en lyktestolpe e.l. og låser den fast til den selv om det står tydelig merket sykkelparkering forbudt. Neste gang lar du sykkelen stå hjemme og i stedet sterkt vurderer å ta bilen som enkelt finner plass i klostergarasjen/city park par kvartaler unna.

    Oslo har ikke helt samme problematikken og siden vi begrenser oss til Oslo så var det feil av meg å påpeke utfordringer som er større i andre byer. At folk velger vekk sykkel grunnet parkeringsutfordringer er fakta. Ganske enkelt dråpen som får begeret til å flyte over. Heldigvis ikke største problemet i Oslo.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Jeg har aldri vært i så god form som da jeg syklet mellom Vinderen og Skøyen, trillet på jobb og jobbet meg hjem igjen i pedalene ...

    Det er blitt fart på antallet syklister i Oslo på ganske kort tid, syns jeg. Men jeg er enig med totte i at det blir underlig med disse malte sykkelstiene i veiene. Egentlig burde man få ut bilene først, og så planlegge sykkeltraséer og gjerne mer permanente løsninger enn å gå løs med malingspann og kost, slik man har gjort.

    Danskene viser vei, selvsagt.

    222075.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I Bergen kan man jo f.eks. stå i parkeringshuset på bystasjonen med sykkel så vel som bil. Gratis er det også. Er man sprek nok til å sykle så klarer man sikkert å gå de siste metrene ned til Torgallmenningen.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    I Bergen kan man jo f.eks. stå i parkeringshuset på bystasjonen med sykkel så vel som bil. Gratis er det også. Er man sprek nok til å sykle så klarer man sikkert å gå de siste metrene ned til Torgallmenningen.
    Bergen er foran Oslo med "walkable city" løsninger på blanding av biler og sykler, etter prinsippene til Monderman.

    P7160084.jpg
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Flott bilde. Måtte det blir mer av denne sykkelstien. Den er på kanskje 800m, nettopp startet der kbildet er tatt, men gaten lenger oppe er sperret grunnet oppussingsarbeid av en bygning. Sykling forbudt faktisk. Sykkelstien krysser en hovedbilvei vha lyskryss og ender nær festplassen hvor det for 15 år siden sto parkert 100 biler. For et ramaskrik det var da de bestemte seg for å lage en plass for mennesker og ikke for metallburslagring.

    Bergen er flott med sine gangavstander i sentrum.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det forutsetter dog mulighet for å dusje på jobb - noe som for min del er mye viktigere for at jeg skal sykle (eller løpe) til jobben enn om det er et sykkelfelt eller ikke.
    Dette tror jeg er et vesentlig punkt. De gangene jeg har bodd i grei sykkelavstand til jobb har det vært et hinder. Man kan ikke være våt og svett på jobb når man arbeider med andre mennesker.

    Hadde man fra kommunalt hold satset på slike fasiliteter på de fleste kommunale arbeidsplasser så ville man kanskje oppnådd mye mer enn å fokusere på parkering og egne felter i gatene.

    Inne i byen der det godt kan være bilfritt, kan det gjerne være sykkelfritt også. Ser man på sykkelbyer som Amsterdam, så må man virkelig se seg godt for ikke å bli påkjørt, og det er syklistene som er farligst. Nå vender man seg jo til dette etterhvert, men sykler og fotgjengere er ikke noen bedre venner enn syklister og biler, eller biler og fotgjengere. De to siste holde ser i det minste for seg selv, mens syklister er uforutsigbare og virrer rundt det hele, i bilbanen, på fortauer, langs gangstier etc. og de er ofte raske og lydløse. Det er ikke så greit når man holder seg på et fortau og ikke forventer å kunne bli påkjørt.

    Så skal man gjøre sentrum bilfri kan man godt gjøre den sykkelfri i samme slengen. La syklene parkere i utkanten slik bilene må, og la området være forbeholdt fotgjengere, samt rullestoler og mindre plasskrevende fremkomstmidler som rullebrett og rulleskøyter.

    Nå må det sies at jeg ikke opplever syklister i Bergen som noe problem overhodet, men jeg ønsker meg slett ikke like mange av dem som man finner f.eks. i Amsterdam, og ønsker heller ikke at det skal tilrettelegges for det.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Jeg har aldri vært i så god form som da jeg syklet mellom Vinderen og Skøyen, trillet på jobb og jobbet meg hjem igjen i pedalene ...

    Det er blitt fart på antallet syklister i Oslo på ganske kort tid, syns jeg. Men jeg er enig med totte i at det blir underlig med disse malte sykkelstiene i veiene. Egentlig burde man få ut bilene først, og så planlegge sykkeltraséer og gjerne mer permanente løsninger enn å gå løs med malingspann og kost, slik man har gjort.

    Danskene viser vei, selvsagt.

    Vis vedlegget 428679
    Farlige feller slike kantsteiner.

    Der jeg går til jobb har man laget en skrå kantstein mellom fortau og sykkelvei. Jeg kom i skade for å trampe på kantsteinen da jeg møtte noen folk en glatt vinterdag i fjor. Sklei naturligvis, men trodde jeg tok meg inn med den andre foten. Dessverre satte jeg ned den også på kansteinen, så jeg fikk bare enda mer fart på rundkastet. Hadde vondt i albuen et halvår etterpå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.033
    Sted
    Trondheim
    Jeg har aldri vært i så god form som da jeg syklet mellom Vinderen og Skøyen, trillet på jobb og jobbet meg hjem igjen i pedalene ...

    Det er blitt fart på antallet syklister i Oslo på ganske kort tid, syns jeg. Men jeg er enig med totte i at det blir underlig med disse malte sykkelstiene i veiene. Egentlig burde man få ut bilene først, og så planlegge sykkeltraséer og gjerne mer permanente løsninger enn å gå løs med malingspann og kost, slik man har gjort.

    Danskene viser vei, selvsagt.

    Vis vedlegget 428679
    Det der er en slik løsning jeg tenkte på når jeg skrev om å lage bredere fortau med plass til både sykkel og gående når man likevel utbedrer en vei. Viktig med "skarp" kant mellom gående og syklister slik at syklistene ikke kommer opp på den delen av fortauet som er reservert gående (og slik at gående ikke sklir når det er glatt), og en myk kant mellom bil og sykkel slik at det er lett for syklistene å kjøre ut i veien når det er nødvendig (i veikryss f.eks.).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Spennende prosjekt.

    Ikke minst blir det spennende å se hvordan dette blir hensyntatt i den nye kommuneplanen og arealdelplanen som legges ut i april.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    De gjorde det samme i Bergen for noen år siden også. Da også gikk det plutselig fra 2-300 kroner til 2-3000.

    Det begynte også med sentrum, men nå vokser det i alle retninger.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.652
    Antall liker
    7.338
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tidobling av prisen blir en nokså misvisende overskrift, selv om den isolert sett er riktig.

    3000kr for fri parkering i "hjemmesona" er forsåvidt ikke urimelig pris i en større by. Gateparkering er ellers vesentlig mye dyrere. Om en bor i sentrum og det er avgiftsparkering til 20kr/t fra 08-18 på hverdager og 10-16 på lørdager, så utgjør det 380kr/uke om en trenger parkering fra 1600 i uka og hele lørdag...

    Johan-Kr
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Et utmerket grep er det, og de rød-grønne vil få svi for det. Vinn-vinn.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et utmerket grep er det, og de rød-grønne vil få svi for det. Vinn-vinn.
    Sikkert, men er det først innført blir det aldri borte.....
    Det kan man være helt sikker på, og prisen vil bare øke for evig fremtid. Når politikere først har funnet en ny måte å beslaglegge flere penger på, så finner de alltid noe verdig å bruke dem på igjen.

    Nå er ikke konseptet boligsoneparkering i seg selv en dårlig ide. Mange steder fører det til bedre forhold for beboere og mindre "gjesteparkering". Men som en ny skatt for å parkere langs offentlig vei er det mye mer tvilsomt.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nja. Det er fullt mulig med provenynøytral endring av skattlegging. At den delen av befolkningen som holder seg med bil uten egen parkeringsplass i områder der parkeringsplasser er en ressurs som både er begrenset, plasskrevende, vedlikeholdskrevende, og dessuten har en betydelig pengeverdi må betale for å parkere er bare rimelig. Ingen grunn til at det noensinne skal bli gratis, nok av andre skatter og avgifter det kan lempes på i stedet.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.652
    Antall liker
    7.338
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat dette med provenynøytralitet er på en måte en sikker måte å sikre at det skjer fint lite.

    Om endringene i skattlegging skal gjøre forskjell i handlingsmønster, så må det enten skje med gulerot, pisk eller en kombinasjon.

    Dersom dette er ting som ikke betyr så så mye praktisk for folk, så vil en reduksjon i avgifter gi en betydelig endring i vaner og dermed et inntekstap på avgiftene. Dersom det medfører vansker - f.eks. at de billigere bilmodellene blir for upraktiske for folk flest, så blir det et politisk problem å øke avgiftene for mye. Dermed blir det økninger på marginale modeller, lettelser på marginale modeller og lite endringer på den store andelen modeller.

    Det at f.eks. elbil har blitt såpass populært har sammenheng med at staten har vært villig til å gi avkall på proveny for disse. Det er vanskelig nok politisk med konsekvensene av dette - der f.eks. enkelte fergesamband nå sliter økonomisk, fordi fritaket på elbiler fører til at svært mange pendlere har kjøpt elbiler.

    Ergo - å kutte avgifter for å endre adferd virker, men man taper proveny. Øke avgifter for å endre adferd virker også, men øker man avgiftene nok til at adferden endres hos mange, må man også forvente tap i inntekter.

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det går vel strengt tatt an å bli pisket med gulrøtter også, om de er lange og slappe nok.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er ingen tvil om at det er utbyggingskåte politikere i Oslo kommune i dag:confused:

    https://www.nrk.no/ostlandssendingen/saumfarer-oslo-for-a-bygge-hoyt-og-tett-1.13451970

    Hvorfor ikke heller begynne med å fortette og utvikle de virkelig sentrumsnære områdene i steden. F.eks hele Frogner-området. Det er jo sentrumsnært med særdeles lite arealeffektiv bebyggelse. Mye stoooore leiligheter m/opp mot 4m innvendig takhøyde osv. En fortetting der med 10 - 17 etg blokker ville gitt mange nye svært sentrumsnære leiligheter.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Eller den andre muligheten for å ballesparke byens bemidlede borgere? Flytte markagrensa litt nordover og forbi Holemkollen? :D
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Det er ingen tvil om at det er utbyggingskåte politikere i Oslo kommune i dag:confused:

    https://www.nrk.no/ostlandssendingen/saumfarer-oslo-for-a-bygge-hoyt-og-tett-1.13451970

    Hvorfor ikke heller begynne med å fortette og utvikle de virkelig sentrumsnære områdene i steden. F.eks hele Frogner-området. Det er jo sentrumsnært med særdeles lite arealeffektiv bebyggelse. Mye stoooore leiligheter m/opp mot 4m innvendig takhøyde osv. En fortetting der med 10 - 17 etg blokker ville gitt mange nye svært sentrumsnære leiligheter.
    Det er ganske fascinerende at MdG-byråd Marcussen åpenbart synes Oslos eksisterende småhusområder og beboeres interesser/verdier bare må vike til fordel for tilflytning og hodeløse fortetningsplaner. Hun vil jo gjerne transformere Nedre Grefsen fordi "det er et så fint område at flere burde få muligheten til å bo der." Underforstått; drit i dem som har investert dyrt i bolig der nettopp fordi det IKKE er et blokkområde og hvor det fremdeles finnes noen hageflekker.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er mange av byens politikere som har noen feberfantaserende forvridde forestillinger om hvordan Oslo bør utvikle seg. Marcussen er dessverre ikke alene, og hva nå enn feberen ser ut til å være forårsaket av, så virker den å være smittsom.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel bare å se ser rundt i Oslo så ser man at denne sykdommen har vart lenge - total mangel på struktur og enhetlig byggestil - må være en av Europas styggeste hovedsteder.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    I 1985 bodde det 447 351 personer i Oslo.

    Det forventes fortsatt en sterk befolkningsvekst i Oslo, men noe lavere enn i fjorårets framskrivning. Per 1.1.2016 hadde Oslo 658 390 personer, mens i 2040 viser framskrivningen omtrent 890 000 innbyggere. Befolkningen forventes med andre ord å øke med 35 prosent fram til 2040 med sterkest vekst de første årene. I 2015 vokste befolkningen i Oslo med 1,65 prosent. Framskrivningen viser at veksten vil synke til drøye 1,1 prosent frem til 2040.

    https://www.oslo.kommune.no/politik...tistikk/befolkning/befolkningsfremskrivinger/
     
    Sist redigert av en moderator:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er helt greit å vise til dette - og ja det vil bli en befolkningsøkning i Oslo i årene fremover, men..... forventes? Hvem er det som sier at det skal være en slik utvikling?

    Oslopolitikerne har et sterkt ønske (av ulike motiv) om at Oslo snarest mulig skal bli en millionby, og dermed stimulerer og legger til rette så godt de kan til at en slik utvikling kan skje raskere enn det som både er ønsket av veldig mange og fornuftig.

    I dette ligger det bl.a lemping av de fleste tidligere gjeldene krav og forutsetninger i plan- og bygningsbestemmelsene, omreguleringer av mange (på sikt de fleste) områder med småhusbebyggelse, variert bebyggelse og næringsbebyggelse til vesentlig fortettede boligområder.

    Utbyggerne og de store eiendomsinvestorene gnir seg selvfølgelig i hendene og lobber på så godt de kan. De ser jo en glimrende mulighet til å mele sin kake - hvilket i praksis går ut på å bygge mest mulig salgbare kvm med boligareal, helt uten ansvar for hva slags bo-miljø og bydelsmiljøer de etterlater seg. Så lenge det avsettes (i praksis til dels teoretiske) %-andeler grøntarealer, noen lekeplasser og sk "friområder" er det vel-vilje fra politikerne til å sette i gang. Det nye nå virker å være at takterrasser vil kunne bli godkjent som en andel av "grøntarealer" i fortettingsområdene. Det lobbes i hvert fall sterkt for dette.

    Hva med infrastrukturen - i sin helhet. Hvordan skal utvikling av den henge med? Hva med arealer til fritidsaktiviteter for barn - og kanskje spesielt tilbud til ungdom? I flere av bydelene som pr. i dag omfattes av fortetting vil det etter hvert bo like mange mennesker som i en liten norsk by - og det med særdeles få tilbud til barn- og ungdomsaktiviteter. Hva vil konsekvens av det etter hvert bli?

    Hvor skal næringslivet være etablert - når "alle" områdene omreguleres? På meg så virker enkelte politikere å "leve" i en (feberfantasi-) verden der næringslivet kun består av butikker i et handlesenter, kaffebarer, restauranter, frisører og kontor-relatert virksomhet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn