Det forutsetter dog mulighet for å dusje på jobb - noe som for min del er mye viktigere for at jeg skal sykle (eller løpe) til jobben enn om det er et sykkelfelt eller ikke.
Dette tror jeg er et vesentlig punkt. De gangene jeg har bodd i grei sykkelavstand til jobb har det vært et hinder. Man kan ikke være våt og svett på jobb når man arbeider med andre mennesker.
Hadde man fra kommunalt hold satset på slike fasiliteter på de fleste kommunale arbeidsplasser så ville man kanskje oppnådd mye mer enn å fokusere på parkering og egne felter i gatene.
Inne i byen der det godt kan være bilfritt, kan det gjerne være sykkelfritt også. Ser man på sykkelbyer som Amsterdam, så må man virkelig se seg godt for ikke å bli påkjørt, og det er syklistene som er farligst. Nå vender man seg jo til dette etterhvert, men sykler og fotgjengere er ikke noen bedre venner enn syklister og biler, eller biler og fotgjengere. De to siste holde ser i det minste for seg selv, mens syklister er uforutsigbare og virrer rundt det hele, i bilbanen, på fortauer, langs gangstier etc. og de er ofte raske og lydløse. Det er ikke så greit når man holder seg på et fortau og ikke forventer å kunne bli påkjørt.
Så skal man gjøre sentrum bilfri kan man godt gjøre den sykkelfri i samme slengen. La syklene parkere i utkanten slik bilene må, og la området være forbeholdt fotgjengere, samt rullestoler og mindre plasskrevende fremkomstmidler som rullebrett og rulleskøyter.
Nå må det sies at jeg ikke opplever syklister i Bergen som noe problem overhodet, men jeg ønsker meg slett ikke like mange av dem som man finner f.eks. i Amsterdam, og ønsker heller ikke at det skal tilrettelegges for det.