Joa, men kodak mistet omtrent hele markedet sitt "over natta" det er jo lite som tyder på at elbilen er det nye digitalkameraet i USA. Det er foreløpig bare noen treehuggers og filmstjerner i California som kjører el og hybrid.
Nåja, jeg så ganske mange elbiler i CA da jeg var der i sommer. Kanskje ikke riktig like stor prosent som i Oslo, men ikke så langt fra heller. Det kan da ikke være
så mange filmstjerner der borte.
Kodak hadde teknologien for digitale kameraer allerede i 1975, men lanserte ikke produktet for ikke å kannibalisere melkekua i tradisjonell film. Apple's digitale kameraer på 1990-tallet var designet og produsert av Kodak. De lanserte sine egne midt på 1990-tallet og var #1 i digitalkameraer i USA rundt 2000. Jeg hadde selv et. Men så kom Canon, Nikon, Sony og Panasonic med bedre og billigere kameraer, og i 2010 var Kodak #7 i markedet. Volumene både på film og digital forsvant, men den gamle giganten satt fortsatt med kostnader tilpasset helt andre volumer og marginer. Kodak prøvde desperat å bygge opp ny business i printere etc samtidig med at de sa opp titusenvis av ansatte. Omstillingen gikk for sakte, og selskapet brukte penger fortere enn det kunne tjene dem inn. Så kom smarttelefonene, og i 2012 var det Chapter 11. Kodak finnes fortsatt, nå med fokus på helt andre markedssegmenter enn i glansdagene.
Jeg vil ikke si at 1975-2012 var "over natta", akkurat. Det gikk sakte til å begynne med, da produktet var for de spesielt teknisk interesserte. Så var det en periode ca 1995-2000 hvor avveiningen mellom film og digital handlet om oppløsning på brikken og antall pixels i et forstørret bilde. Det var parallellen til "rekkeviddediskusjonen" for elbiler. Og så gikk toget for alvor da oppløsningen ble god nok for alle praktiske formål og det hele ble et spørsmål om pris og volum. Smarttelefonene banket bare inn den siste spikeren i kisten.
Legg også merke til at damplokomotivprodusentene heller ikke kollapset over natten, men snarere gikk inn i en langsom nedgang etterhvert som markedet for damp forsvant og de selv ikke greide å utvikle konkurransedyktige dieselelektriske alternativer. De første dieselelektriske "streamliners" kom i 1934 og begynte å ta over markedet like etter annen verdenskrig (jfr "Texas, 1947"), men Alco ble ikke oppløst før i 1969 og Baldwin i 1972.
I tider med teknologiskifte er det ikke de store fiskene som spiser de små, men de raske fiskene som spiser de trege. Det er slike scenarier aksjemarkedet begynner å prise inn for bilprodusentene nå. Det lett ironiske er at VAG muligens skremte seg selv såpass med "dieselgate" at de gjør et tilstrekkelig helhjertet forsøk på teknologiskifte til å overleve. De andre - vel, vi får se. Uthalingsteknikkene med hybrider og real-soon-now-hydrogenbiler har kanskje kjøpt dem litt tid, men jeg er ikke sikker på at de har brukt tiden godt nok.