RojohII
Hi-Fi freak
Hørtes nesten ut som om du hadde plassert ene suben midt i døråpningen, og snart oppdager ulempen?
En enkel regel som virker er å plugge bassportene med skumgummi. Det reduserer bidraget fra porten rundt tuning og bedrer faseresponsen.... Selv grubler jeg f.eks. over hvordan det går hvis man setter XO for nært hovedhøyttalerens tuningfrekvens (gitt at det er bassrefleks). Da har man jo en 180o fasedrei som gjerne er gjeldende over en hel oktav.
...
Plasseringen ble gjort enkelt og med vekt på det visuelle - horn skal synes. Det er dessverre slik at det som er visuelt og praktisk ikke nødvendigvis passer best akustisk.Hørtes nesten ut som om du hadde plassert ene suben midt i døråpningen, og snart oppdager ulempen?
Høyden er lengste målet - med mindre du velger å plassere den liggende, for det går nemlig an med alle disse.Mulig du har skrevet det før, men er disse basshornene beregnet for hjørneplassering?
Når du oppgav målene på de forskjellige subbene, så regner jeg med at det siste målet er høyden? Dvs at V110 er 114cm høy? Vet du hva denne vil veie?
Akustisk sett blir det det samme - det blir mer åpenbart når bilder av de nye horndesignene kommer.Kan ikke basshorn bygges som en integrert del av hjørnet, mao. 'innbygget' hvis plassen tillater dette?
Fra 80-100Hz og oppover til en 150-200Hz?...
Hva er det du definerer som øvre bass da?
...
Jeg leser hva du skriver, og det er bra. Men en gang må du fortelle mer i detalj hva disse diagrammene inneholder av informasjon så jeg ikke må gjette.Nevnte nettopp Panda Dub - First Meet som eksempel i en annen tråd om musikk for testing av bass, som en slags referanselåt.
Kan prøve å beskrive hvordan denne er, for jeg hørte den nettopp i Rom2 med 2x V80.
Den starter med særdeles kraftige, massive basstransienter som oppleves som om en blir blåst tilbake i stolen. Det spesielle her er at disse transientene er fullfrekvente, med mye energi som dekker et bredt frekvensområde helt ned til den dypeste dypbassen. Dette gir en opplevlse av kraft og plutselighet som ikke er tilstede i vanlig elektronisk musikk. For å få med dette på realistisk lydvolum må en ha tilstrekkelig kapasitet helt til bunns i frekvensområdet.
Midt uti låten så er det partier der lavfrekvente nyanser lever sitt eget liv.
Mot slutten kommer basstransientene inn igjen, og denne gangen med et tilskudd av kraftig lavfrekvens som lever adskilt fra resten av bassen, det er detaljer og nyanser, og det er KRAFTIG. Hvis bassystemet greier å gjengi dette med nyansering og oppløsning og KRAFT samtidig, så er det et oppsett med egenskaper litt utenom det vanlige.
Frekvensspekter fra First Meet - basstransientene har energi fra rundt 16-18hz og oppover, og en kan se dypbasseffekter med innhold ned til under 16hz:
Vis vedlegget 437597
For å si det på godt norsk: Awesome!Som de fleste andre så lever jeg stort sett i min egen verden, og antar alle andre har vokst opp med spektrumplot og skjønner disse ut og inn, selv om skalering osv. er uleselig.
Slik er det selvsagt ikke, så her kommer en slags forklaring.
Spektrumbildene viser frekvensspektrum over tid, mens musikken spiller. Slike diagrammer brukes bl a for å analysere filmlyd når vi skal gjøre Bass-EQ.
Tiden går langs den horisontale aksen, frekvens er i vertikal retning. Lydstyrke er vist som farge, i disse diagrammene blir det rødere jo mere lyd det er, helt opp til det blir svart.
I et slikt spektrumbilde ser vi hva slags frekvenser lyden er satt sammen av. Vi kan se at trommer og transienter er korte stolper i tid, mens de strekker seg bredt utover i frekvens. Vi kan se om signalet er filtrert, og vi kan se om det er lavfrekvent informasjon.
Hvordan dette blir seende ut og hva slags detaljering vi får er avhengig av hvordan transformasjonen fra tid til frekvens gjøres. Skal vi ha god oppløsning i frekvens, blir det dårlig oppløsning i tid, og omvendt. Denne omregningen kalles fouriertransformasjon, og det er vanlig å bruke en algoritme som kalles FFT - fast fourier transform.
Skalering og akser:
Vis vedlegget 437701
Hva dette betyr:
Vis vedlegget 437698
Nei, virker ikke. Stor fare for at Scaggs - Thanks to you faller ut av listen.Hvorfor ikke skifte til en annen Scaggs låt?
Loan me a dime med Duane Allman på gitar.
Herlig bass i denne. Og så er det enkel og grei musikk som kan spilles med litt volum uten at det blir for travelt.Godt å se at du omsider trykket Stay til ditt hjerte.
Olav, at du og jeg ikke hører på mer enn maks 80 dB i det daglige, kan kanskje ha noe med det akustiske å gjøre?Artig å lese, Kvålsvoll! Men dimensjoneringen kommer jo også an på hvor høyt man vanligvis lytter? Hvis man sjelden lytter over 80-85 db trenger man ikke 120 db. Og med mindre man har veldig sensitive horn, er det en veldig forskjell i hvilke forsterkerkreftee som trengs for å klare 110 og 120 db. Men klart, hvis man gjerne hører på musikk ved 90 db volum, er ikke 120 db i kapasitet så dumt.
Det blir i så fall mye bæring av høyttalere og bassystemer når disse sjeldne tilfellene inntreffer.Artig å lese, Kvålsvoll! Men dimensjoneringen kommer jo også an på hvor høyt man vanligvis lytter? Hvis man sjelden lytter over 80-85 db trenger man ikke 120 db. Og med mindre man har veldig sensitive horn, er det en veldig forskjell i hvilke forsterkerkreftee som trengs for å klare 110 og 120 db. Men klart, hvis man gjerne hører på musikk ved 90 db volum, er ikke 120 db i kapasitet så dumt.