Jeg har vurdert anskaffelse av en eller annen streamer for å gjøre det litt enklere å spille av musikk mens jeg gjør andre ting på tven.
Det finnes visst mange typer og mange prisklasser her, og i den forbindelse lurer jeg på et par ting;
- Jeg skal kjøre digitalt ut slik at det blir dacen i de aktive høyttalerne som blir, er, gjeldende dac og volumkontroll. Vil det da være noen forskjell i lydkvalitet på diverse streamere?
- Noen streamere har ikke wifi, kun Lan. Virker å være noe spesielt for meg, men er det mulig å tape lydkvalitet ved wifi?
- Både tv og playstation står i nærheten av der streameren vil stå og bruker også wifi - tilkobling. Betyr det noe?
Utgangspunktet mitt er at jeg ikke har troen på at det vil være noe forskjell all den tid jeg bruker ekstern dac, men tar jeg feil?
Jeg har tenkt og testet en del med samme utgangspunkt som deg det siste halvannet året. Min erfaring er at det er en klar forskjell, uten at jeg forstår noe mer enn alle andre om grunnene til dette. Jeg har ingen interesse av en "politisk" diskusjon rundt dette, men deler gjerne de erfaringene jeg har gjort meg. Det kan godt være noe placebo ute og går i det jeg har gjort, men jeg er temmelig overbevist om at også skeptikerne hadde blitt overbevist hvis de faktisk hadde testet. Å ikke ville godta
muligheten for at det forskjeller på digitale signaler, på et rent teoretisk nivå uten praktisk testing, er ikke et veldig godt utgangspunkt for en diskusjon.
Det som gjør det vanskelig å lytte etter forskjellene på ulike steamere som kjører digitalt ut, er at de i svært liten grad påvirker lydsignaturen fra anlegget. Når man bytter en annen komponent vil man stort sett enkelt høre forskjell, selv om det kan være vanskelig å si hva som er "best". Men det digitale signalet påvirker ikke den totale opplevelsen på en like umiddelbart hørbar måte som høyttalere, en pickup osv. Derfor er det vanskeligere å identifisere forskjellene i en kort blindtest, men jeg er helt sikker på at jeg skulle klart det i en blindtest over noen timer. Det gode digitale signalet klarer å skape et liv i musikken som ikke er der med de dårligere løsningene. Jeg er temmelig sikker på at skeptikerne også hadde blitt overbevist, hvis de hadde gitt det muligheten.
Mitt utgangspunkt for halvannet år siden var at jeg brukte en PC koblet til DAC, men ville ha en trådløs løsning av praktiske og estetiske hensyn.
Jeg kjøpte Chromecast Audio akkurat da den kom på markedet og koblet den til DAC med optisk kabel, og tenkte at jeg hadde løst hele saken for rundt 400 kroner og var ekstremt fornøyd. Jeg merket imidlertid ganske fort at det var kjedeligere å høre på streaming enn på CD gjennom samme DAC (som da var en Audiolab 8200CD-spiller med digitale innganger). Dette kan naturligvis skyldes kvalitet på streamingfilene vs CD, men det fikk meg iallefall til å ville teste litt videre.
Jeg hadde et par uker med en lånt Bluesound Node, som jeg syntes var mindre brukervennlig en CCA og hørte ingen forskjell på. Stadig forbedret brukergrensesnitt osv, kan godt gjøre Bluesound Node 2 til et godt alternativ nå - det vet jeg ingenting om.
Deretter byttet jeg litt på hele anlegget mitt og endte med å bruke DAC'en i en Devialet 200 og kjøpte en Oppo 103, som kan streame Tidal. Med Oppo og CCA koblet samtidig inn i samme DAC kun jeg bytte frem og tilbake spille av de nøyaktig samme filene fra Tidal. Som nevnt tidligere, lydsignaturen påvirkes veldig lite og det er lett å avskrive det som ingen forskjell, men ved konsentrert lytting hørte jeg klart forskjellene. Lyden er litt mer fyldig og med bedre bass. Over en kveld med lytting merket jeg fort at det var gøy å høre på streaming igjen, etter å ha endt opp med å foretrekke CD og vinyl til nesten all lytting en stund.
Oppildnet av dette, og et godt brukttilbud, endte jeg til slutt opp med å teste en Aurender N-100. Dette er naturligvis et stort prismessig sprang, men igjen hørte jeg forbedret bassrespons, og en merkbart forbedret ro i lydbildet. Noen andre kan sikkert beskrive det bedre og mer utførlig. Det er naturligvis ganske mye penger for relativt små forbedringer, men forbedringene er der definitivt. Det forteller meg at mitt utgangspunkt om at alle digitale signaler er like rett og slett er for enkelt.
Nå har jeg CCA, Oppo og Aurender alle tilkoblet samme DAC, og har lekt meg litt med å hoppe frem og tilbake. Forskjellene er absolutt der, og jeg ville klart å ta dem i en A/B-blindtest. Men hvis noen bare hadde satt på en av de og bedt meg si hvilken, så ville jeg kanskje ikke klart det uten å høre en stund.
Jeg hadde egentlig regnet med at jeg skulle selge Aurender videre etter å ha stilt nysgjerrigheten, men den har blitt her og kommer til å bli. Jeg ville nok ikke lagt så mye penger i en Aurender hvis det bare var for streaming (eller hvis jeg hadde kjøpt den til nypris), men totalpakka av streaming, innebygget harddisk som jeg uansett trengte osv gjør det til en løsning jeg trives veldig godt med.
Min konklusjon på denne reisen har vel blitt omtrent den at det definitivt er forskjell på digitale signaler, men at man sikkert kan kjøpe seg større oppgraderinger for de samme pengene andre steder i lydkjeden.
Etter å ha lest en del, så ser jeg at det også er gitt gode forklaringer på hvorfor det er forskjell på rene digitale signaler. John Atkinson i Stereophile har f.eks. noen pedagogiske og (såvidt jeg kan skjønne med middels teknisk innsikt) meget solide forklaringer på hvorfor det blir forskjeller. Forklaringene kan vel stort sett oppsummeres med noe så lite eksotisk som gode, gamle "jitter". Det kreves ekstrem presisjon i det digitale signalet når det skal gjenskape en analog lydstrøm. Alle forstår jo egentlig konseptet "jitter" - derfor overrasker det meg litt at det likvele tviholdes på at digitale signaler
må være like.
Men dette kan godt bety at man kan løse saken med en høypresisjon klokke i DAC'en, istedenfor streameren. Det vet jeg ingenting om. Men DAC'en i min Devialet 200 klarer det iallefall ikke.