Dette er et meget godt FF kamera, selv i dag. Lite og lett. Det som har vert problemet med dette er "dirty sensor", dvs oljeflekker på sensor. Dette har blitt skiftet på garanti i de fleste tilfeller og var vel hovedforskjellen til D610 som enda er i salg. Det har heller ikke det beste autofokus systemet, det er det samme som sitter i DF. For en amatør skal det mye, mye, mye til for å bli begrenset av kameraet. For min del mangler det ae knappen. Da jeg programmerer AF knappen på baksiden for autofokus er jeg avhengig av ae knappen for lysmåling. Derfor har aldri kameraet vert aktuelt for min del. Ikke D750 heller for den del.. Min venn Knut Bry brukte D600 i en periode (hvis dere kjenner til han) og det burde si noe om kvaliteten på bildefilene.Kan noen gi en omtale av min D 600. Trodde den var bra da jeg kjøpte, men ser at Nikon spyr ut nye modeller i rekordfart.
mvh
Kjenner til problemet. Og Knut Bry er jo en kjent fotograf. I mine øyne minst like dyktig som Morten Krogvold.Det som har vert problemet med dette er "dirty sensor", dvs oljeflekker på sensor. Dette har blitt skiftet på garanti i de fleste tilfeller og var vel hovedforskjellen til D610 som enda er i salg.
Det er notertDu trenger ikke nødvendigvis å hoppe på fullformat for å få bedre bildekvalitet enn D300s. Alle Nikons crop/DX-modeller med 24 Mpx sensor (og selvsagt 21 Mpx sensoren til D500 og D7500) overgår D300s meg ganske god margin både når det gjelder dynamisk omfang og høy isoytelse. Dog ville jeg ha styrt unna D3k serien da den har noen betydelige begrensinger bl.a. innen autofokusytelse og antall punkter, og bare 12-bits raw som de "høyere" modellene ikke har. Kan derimot anbefale D5500 og D5600 som har greit autofokussystem, 14-bit raw og utvippbar og dreibar berøringsskjerm hvor man kan navigere både i bildene og menyene.
Noe brukt opp igjennom har det blitt og eneste gang jeg har vert missfornøyd var med et tele-objektiv som stativ-foten manglet og det var riper i glass. Han tok objektivet tilbake og er i så måte mer skeptisk til objektiv da det er mer utsatt for riper samt det er mange som er glepphendte og hvis objektivet har falt i bakken kan det absolutt påvirke. Kamerahus er ofte mer robuste for støt og røff behandling. På speilrefleks er jo speilet utsatt. Generelt på alle kamerahus er sensoren utsatt. Jeg har solgt mye brukt og vet at kamerahusene som kommer fra meg er i topp stand selv om de er godt brukt, derfor hadde jeg aldri vert i tvil om annet hvis jeg selv skal handle. Det eneste du skal være obs på og kanskje spørre om er om kameraet er brukt i presse samenheng hvis kameraet er i denne klassen vom. Disse er som regel veldig slitasjeutsatt og lever under røffe forhold.Jeg har kjøpt en god del optikk brukt, og har stort sett vært fornøyd.
Brukte kamerahus bør man kanskje være litt mer forsiktige med å kjøpe? Noen med erfaringer?
Hadde ikke behovet for det da jeg hadde andre kamera som hadde knappen..Kan du ikke bare legge AE-funksjonen på en av knappene foran?
Har både kjøpt og solgt brukt, og har så langt bare gode erfaringer med det. Fordelen er at man kan videreselge etter en viss tid uten å tape så veldig med penger, og at man kan kjøpe relativt "proft" utstyr uten å tappe kontoen for mye. Det er veldig mange som kjøper ganske dyrt utstyr som knapt bruker det og selger det igjen noen måneder eller år senere og det ser ut som om det er nettopp tatt ut av esken. Hvis man ikke MÅ ha siste skrik innen objektiver og kamerahus, så er det nye å spare på å kjøpe brukt. Men det lønner seg å holde et øye med både bruktmarkedet over tid og hva butikker selger ut av gamle modeller. Rett som det er ser man noen selger et pent brukt kamerahus til en høyere pris enn hva man kan få i butikken helt nytt.Jeg har kjøpt en god del optikk brukt, og har stort sett vært fornøyd.
Brukte kamerahus bør man kanskje være litt mer forsiktige med å kjøpe? Noen med erfaringer?
HEHE...... Right on point!A = Amateur
P = Professional
M = Master
S = Superduper
AV-Aperture ValueEr ikke så god på dette her.
Hva betyr egentlig "av/tv/m/a/s/p"?
Og så er det en ting som er viktig. Gamle objektiver kan være vel så gode som nye objektiver. Husker jeg hadde en gammel Tokina 17mm f1,7 av en spesiell årgang som er det beste objektivet jeg brukte til bolig og interiør med en fantastisk crisphet og farge. Husker ikke helt men mener det var fra 1979. Her var det laget flere versjoner der de andre var dårlige med stor fortegning og uskarpe, men dette stod da altså ut som et meget bra. Det var kun en bokstav i betegnelsen som skilte, tror det var en s. Angrer på at jeg solgte dette videre da jeg kunne hatt det enda med adapter..Har både kjøpt og solgt brukt, og har så langt bare gode erfaringer med det. Fordelen er at man kan videreselge etter en viss tid uten å tape så veldig med penger, og at man kan kjøpe relativt "proft" utstyr uten å tappe kontoen for mye. Det er veldig mange som kjøper ganske dyrt utstyr som knapt bruker det og selger det igjen noen måneder eller år senere og det ser ut som om det er nettopp tatt ut av esken. Hvis man ikke MÅ ha siste skrik innen objektiver og kamerahus, så er det nye å spare på å kjøpe brukt. Men det lønner seg å holde et øye med både bruktmarkedet over tid og hva butikker selger ut av gamle modeller. Rett som det er ser man noen selger et pent brukt kamerahus til en høyere pris enn hva man kan få i butikken helt nytt.Jeg har kjøpt en god del optikk brukt, og har stort sett vært fornøyd.
Brukte kamerahus bør man kanskje være litt mer forsiktige med å kjøpe? Noen med erfaringer?
Ok. takk for svar.AV-Aperture ValueEr ikke så god på dette her.
Hva betyr egentlig "av/tv/m/a/s/p"?
TV-Time Value
M-Manuell
A-Aperture
S-Shutter
P-programed Auto
Ikke direkte uenig i dette, men vil ikke anbefalt gamle zoomobjektiver. Eldre objektiver med fast brennvidde derimot og da helst teleobjektiver over 200mm kan gjerne være noen generasjoner gamle.Og så er det en ting som er viktig. Gamle objektiver kan være vel så gode som nye objektiver. Husker jeg hadde en gammel Tokina 17mm f1,7 av en spesiell årgang som er det beste objektivet jeg brukte til bolig og interiør med en fantastisk crisphet og farge. Husker ikke helt men mener det var fra 1979. Her var det laget flere versjoner der de andre var dårlige med stor fortegning og uskarpe, men dette stod da altså ut som et meget bra. Det var kun en bokstav i betegnelsen som skilte, tror det var en s. Angrer på at jeg solgte dette videre da jeg kunne hatt det enda med adapter..
Det jeg særlig tenkte på med spørsmålet, var den gamle påstanden om at objektiver kan vare livet ut, mens kamerahus blir slitt og må byttes. Men som antydet er det kanskje bare pressefotografer som opplever slikt?Og så er det en ting som er viktig. Gamle objektiver kan være vel så gode som nye objektiver. Husker jeg hadde en gammel Tokina 17mm f1,7 av en spesiell årgang som er det beste objektivet jeg brukte til bolig og interiør med en fantastisk crisphet og farge. Husker ikke helt men mener det var fra 1979. Her var det laget flere versjoner der de andre var dårlige med stor fortegning og uskarpe, men dette stod da altså ut som et meget bra. Det var kun en bokstav i betegnelsen som skilte, tror det var en s. Angrer på at jeg solgte dette videre da jeg kunne hatt det enda med adapter..Har både kjøpt og solgt brukt, og har så langt bare gode erfaringer med det. Fordelen er at man kan videreselge etter en viss tid uten å tape så veldig med penger, og at man kan kjøpe relativt "proft" utstyr uten å tappe kontoen for mye. Det er veldig mange som kjøper ganske dyrt utstyr som knapt bruker det og selger det igjen noen måneder eller år senere og det ser ut som om det er nettopp tatt ut av esken. Hvis man ikke MÅ ha siste skrik innen objektiver og kamerahus, så er det nye å spare på å kjøpe brukt. Men det lønner seg å holde et øye med både bruktmarkedet over tid og hva butikker selger ut av gamle modeller. Rett som det er ser man noen selger et pent brukt kamerahus til en høyere pris enn hva man kan få i butikken helt nytt.Jeg har kjøpt en god del optikk brukt, og har stort sett vært fornøyd.
Brukte kamerahus bør man kanskje være litt mer forsiktige med å kjøpe? Noen med erfaringer?
Må være det som skjedde med mitt kamerahus. da jeg skulle ta det i bruk etter noen år, virket det ikke - uten at jeg helt skjønte hvorfor. Det døde sikkert pga for lite omsorg og kjedsomhet.En ting som er sikkert er at kamerahus trenger omsorg og service for å holde seg i god stand. Det er heller ikke bra om objektivene/ kameraet blir liggende å "tørke" ut uten å bli brukt heller.. Omtrent som i bilverdenen.
Beklager seint svar, det har gått litt i ett de siste dagene.Hva synes du om de objektivene?
Ser man litt rundt så er det vanskelig å bli klok på hvilke objektiver som man kan forvente, bortsett fra at Nikon historisk lanserer rundt 5 nye objektiver i året.Nikon is rumored to announce five new Nikkor lenses in 2017
https://nikonrumors.com/2017/03/10/nikon-is-rumored-to-announce-five-new-nikkor-lenses-in-2017.aspx/
Sannsynligvis fordi begge disse har svakheter som kommer til syne når de brukes på nyere kamerahus med høy pixeltetthet.En ny 70-300? Vel, jeg har Tamrons variant og den ga omtrent samme resultat som Nikons, hvis man tør stole på diverse tester.
Tiltredes. Den tilårskomne 17-55 f/2,8 er for lengst overmoden for oppdatering, og det mange som etterlyser et DX-objektiv tilsvarende 70-200mm, altså en 50-150mm med god og konstant lysstyrke....
men det er et som det har gått rykter om lenge. Det har dog litt større blender ved 300 enn nåværende, men for min egen del mener det er andre hull som burde fylles først, som f.eks en skikkelig DX rekke!
Det var på objektivsiden jeg mente.Vel, de har lansert veldig mange gode DX-kamera de siste årene, så litt prioritet må det ha, men hvorfor ikke følge opp med tilsvarende gode DX-objektiver?
- og dette var en av grunnene til at jeg hoppet over til fullformat.Det var på objektivsiden jeg mente.Vel, de har lansert veldig mange gode DX-kamera de siste årene, så litt prioritet må det ha, men hvorfor ikke følge opp med tilsvarende gode DX-objektiver?