Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.431
    Torget vurderinger
    12
    Det gjør de så absolutt, men Ola Dunk synes fremdeles tysk diesel er storartet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.602
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Har ikke det mye med geografi å gjøre? Hva er det mest praktiske og økonomiske (og antagelig også miljøvennlige) ute i distriktet der man har lange avstander og får byer der NOx og partikkelutslipp er et problem? Man fikk jo et økonomisk incitament for noe år siden, og mange ser også på drivstoffutgiften som viktig (noe det jo ikke er i det store og hele), og nå koster jo diesel gjerne 3 kr mindre pr. liter enn bensin hvis man bare passer på å fylle tanken på de rette tidspunktene.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tok en nærmere titt på den Renault Zoe-en som står utstilt på Oasen kjøpesenter på Nordheim. Forferdelig dårlig lakkjobb, må jeg si. Har aldri sett en produksjonsbil med så sloppy lakkarbeid, skulle nesten trodd den var lakkert av en amatør.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.431
    Torget vurderinger
    12
    Har ikke det mye med geografi å gjøre? Hva er det mest praktiske og økonomiske (og antagelig også miljøvennlige) ute i distriktet der man har lange avstander og får byer der NOx og partikkelutslipp er et problem? Man fikk jo et økonomisk incitament for noe år siden, og mange ser også på drivstoffutgiften som viktig (noe det jo ikke er i det store og hele), og nå koster jo diesel gjerne 3 kr mindre pr. liter enn bensin hvis man bare passer på å fylle tanken på de rette tidspunktene.
    Litt kanskje, selv om vi dimensjonerer etter maks last. En langtur i året tilsier stoooooor bil ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.602
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Ja :)
    Min brukes til 3 langturer i året. Ellers står den stort sett i ro. Den er nedbetalt og koster meg ikke mer en forsikring og veiavgift (+ diesel) og bruktverdien er så liten at det ikke er noen vits i å selge den. Service tar jeg i Praha, da sparer jeg omtrent det turen ned dit koster. Og så er det masse plass til vin i bagasjerommet på hjemturen (som i år går via Mosel) :D
    Når jeg i tillegg liker å kjøre bil, er det ren win-win! :D:D:D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.431
    Torget vurderinger
    12
    Det er en grei og logisk historie. Jeg tenker mer på nybilkjøpere og monster-SUVer.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er en grei og logisk historie. Jeg tenker mer på nybilkjøpere og monster-SUVer.
    Ja, jeg er stadig litt overrasket over at folk rundt meg kjøper nye biler til 500+ tusen med diesel i disse dager. Sikkert ikke helt på bærtur, men jeg er mer kommet på tanker om en e-Golf 2017 og om ikke den kan dekke behovene for 4 stk.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.431
    Torget vurderinger
    12
    Jeg står vel godt plassert i køen til Tesla 3 og det er vel en mer fremtidsrettet iPad. Du vet, jeg anser dagens 3-serie som en fornuftig familiebil for 5 stk og synes det meste som er større er unødvendig stort. Jeg har ikke inntrykk av at bilmarkedet deler dette synet. Trenden er mindre boenheter og større biler. Jeg tenker omvendt. Logisk spør du meg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.602
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    En e-Golf er vel litt i minste laget for 4, men som bybil er den helt OK. Brukbar plass i baksetet i Golf VII faktisk. Man skal jo ikke kjøre langt i en e-Golf uansett.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.431
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er vokst opp i en tid der en Fiat 126 var stor nok til å frakte 5 personer, bagasje og mat fra Polen til norske jordbæråkre .....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.602
    Antall liker
    10.876
    Sted
    Trondheim
    Vi reiste på telttur fra Narvik til København. 3 voksne og 2 barn i en VW boble. I 1959. Man var ikke så godt vant før.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.431
    Torget vurderinger
    12
    En tidligere kollega fortalte om sommerferie i en VW boble med 2 røykende foreldre foran og en røykende bror ved sin side og alle vinduene igjen, for trekk var jo skadelig :cool:
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.634
    Antall liker
    7.300
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er veldig etter behov.

    Jeg kjører relativt ofte fram og tilbake til hytta. Da er det mellom 20 og 50L vann, 20L bensin, scooterklær, bagasje, mat, et par hjelmer osv med på lasset. Det er ikke uvanlig at det er med ei 11kg gassflaske også.

    Om det er noe jobbing på gang, enten på hytta eller på hjemgården, så er det å få med seg gjærsag m/stativ, dykksag, kanskje kompressor og spikerpistol(er).

    Da blir de fleste elbiler rett og slett for små. Nå er det en gang slik at jeg ikke har råd (eller) plass til to biler, så jeg må ha en bil som fyller samtlige behov. Da må det bli en stasjonsvogn eller større suv - gjerne i varebilutgave og med hengerfeste. Det er kun Tesla modell X som kan fylle mesteparten av ønskelista, og den blir for dyr.

    Idag har jeg en nokså sliten varebilregga Mercedes ML. Neste bil er det stygt mulig blir en VW Amarok - med diesel.

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.295
    Antall liker
    18.696
    Torget vurderinger
    2
    Tror vi står overfor et ordentlig skifte, som vil skje på meget kort tid, når det gjelder hva som driver bilene våre. Etter VWs bevisste fusk står bilprodusentene avkledde og har ikke lenger den tyngden som skal til for å motvirke tiltak. Dermed får vi slike undersøkelser, der man tidligere lot det stå åpent hva som var årsaken til dårlig luftkvalitet, "for bilene er så rene".

    https://www.theguardian.com/environ...e-live-in-uk-areas-with-illegal-air-pollution

    Ett er at det vil bli dyrt å kjøre en dieselbil inn i bykjerner i årene som kommer, der det ikke er regelrett forbudt; noe annet er om man faktisk ønsker å være den som blåser dieseleksos i trynet på folk ...

    Skjermbilde 2017-04-22 kl. 11.16.14.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Selv en Tesla Model X får en svært begrenset rekkevidde med henger, ser Teslabjørn bruker 400W/km på å trekke en liten jolle. Begynner å nærme seg dobling av forbruk.

    Med en kraftig fossilbil merker man knapt endring i forbruket med en såpass liten henger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Fysikken mht ekstra vekt, ekstra luftmotstand og ekstra friksjon er uavhengig av motortypen. Men elbiler generelt er svært aerodynamiske så der er den relative endringen større.

    At drivstofforbruket knapt øker med henger på en fossilbil er uansett tullball. Det må leveres en ekstra mengde energi for å trekke henger, og denne ekstra energien blir fortsatt konvertert fra bensin/diesel med en virkningsgrad på 30% på en god dag.

    Det sagt så er Tesla Model x en bil for soccer mums. Den er ikke et spesielt godt alternativ til en normal SUV i same størrelse utover å være ca like stor.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Skal du kjørerundt med campingvogn eller båter på henger over lange avstander er nok ikke model x riktig bil. Veldig mange av oss derimot bruker henger en tur på søppla i ny og ne eller en tur på byggevaren osv
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Jeg har faktisk ikke savnet hengerkrok en eneste gang på to år. Men da vi pusset opp huset ble det mye hengerkjøring. Nå låner jeg bil + henger av svigers en gang eller to om året. Det er i det hele litt merkelig å gjøre et bilvalg basert på svært sjeldne behov. jeg har heller aldri eid en tilhenger, forsåvidt.

    Byggevarer i Oslo er er lite mysterium at så mange henter selv hele tiden. Thaugland tar 500 kroner for hjemkjøring og da slipper man å bruke tid på å plukke varene og laste de opp i tillegg.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg har brukt nabobil et par ganger. Når det gjelder byggevarer så er hjemlevering fint, de gangene man ikke nødvendigvis skal ha så mye og vil ha det med en gang er jo henger et fint alternativ.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Joda jeg har handlet byggevarer og annet selv med henger. Nå som elbilist tar jeg små kjøp på taket og i bagasjerommet. Større leveranser får jeg tilkjørt. Svigers har også bil og henger så har god tilgang de ytterst få gangene det er greit med tilhenger. Har vel lånt den to ganger på to år.

    Men det holder strengt tatt stort sett lenge at en person i omgangskretsen har henger og bil som kan dra den, det er for de langt fleste ikke et hyppig behov.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fysikken mht ekstra vekt, ekstra luftmotstand og ekstra friksjon er uavhengig av motortypen. Men elbiler generelt er svært aerodynamiske så der er den relative endringen større.

    At drivstofforbruket knapt øker med henger på en fossilbil er uansett tullball. Det må leveres en ekstra mengde energi for å trekke henger, og denne ekstra energien blir fortsatt konvertert fra bensin/diesel med en virkningsgrad på 30% på en god dag.

    Det sagt så er Tesla Model x en bil for soccer mums. Den er ikke et spesielt godt alternativ til en normal SUV i same størrelse utover å være ca like stor.
    En henger blir liggende mer i dragsuget på en mindre aerodynamisk bil.

    Jeg tror ikke en kloss som for eksempel V70 får prosentvis like mye økt energiforbruk som en X ved å dra en liten henger.

    60% økning i energiforbruk ved å dra en liten tilhenger, hadde det enda vært en sigøynertralle eller cabincruiser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.107
    Antall liker
    14.666
    Nei du skjønner ikke hvor energieffektive elmotorer er i utgangspunktet. Jeg bruker ca 30% ekstra når der er kaldt med en Tesla. For en fossilbil spiller det liten rolle siden det er et osean av spillvarme å ta av for å varme opp kupeen uansett.

    Batteripakken på en Tesla tilsvarer ca 7-10 liter bensin avhengig av hvilken batteripakke man har. Hvor langt kommer en kraftig fossilbil med tung (eller lett) henger med 7-10 liter på tanken?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tror heller at vi snakker forbi hverandre.

    Selv om energibehovet for tilhenger er ca likt så vil prosentvis økning av forbrukt energi avhenge av hvor effektivt utgangspunktet er.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.182
    Antall liker
    10.949
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror heller at vi snakker forbi hverandre.

    Selv om energibehovet for tilhenger er ca likt så vil prosentvis økning av forbrukt energi avhenge av hvor effektivt utgangspunktet er.
    Joda, men de fleste av oss lever ikke av prosenter. Kan du leve bedre med at prisen på tyggegummi går opp med 10% eller med at prisen på den boligen du har planlagt å kjøpe går opp med 10%?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Angående dette med hengerfeste på elbil; Er det ikke litt paradoksalt at løsningen som presenteres, siden elbiler flest mangler hengerfester, er at vi skal basere oss på at andre har fossilbiler som stilles til disposisjon for oss?

    Det at en bil skal ha mulighet for en hengerkrok skal da ikke ha noe som helst å gjøre med om bilen drives av bensin, diesel, etanol, hydrogen eller elektrisitet.

    Om produsentene bare får ut fingern og gidder å ta seg bryet med å gjøre klar for hengerfestemuligheter på elbilene sine, så har vi frigjort oss fra hele problemstillingen. Man er plutselig ikke avhengig av fossilbiler bare fordi man skal kjøre en gammel vaskemaskin på dynga, eller plukke opp en sofa man har funnet på finn.no, eller om man skal på tur og trenger et stort, hengermontert sykkelstativ eller en ekstern oppbevaringsboks (for å kompensere for at elbiler flest, med unntak av Teslaene selvsagt, ikke akkurat er kjent for å ha imponerende bagasjeplass)

    Dette bør være et ganske enkelt grep for å fortsette den positive utviklingen. Hvor vanskelig kan det være?
    Er det, basert på hva dere kjenner til, noen spesiell grunn til at man ikke skulle kunne få hengerfeste på elbiler?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.042
    Antall liker
    40.353
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er ingen spesiell grunn, bare prioritering. Hvis Elon hadde hatt bruk for tilhengerfeste, ville Model S hatt det fra lansering. Men han hadde en haug småbarn, så han behøvde ekstra barnesete i stedet, og da ble gulvet i bagasjerommet brukt til fotbrønn og utviklingsinnsatsen lagt på krasjbeskyttelse i stedet. Det er den fotbrønnen som egentlig hindrer et tilhengerfeste forankret i bakre subframe på Model S. Økt effektbruk og varmeutvikling krever bare litt mer utviklingsinnsats. Model X viser jo at det lar seg gjøre på samme plattform.

    Tesla har visstnok en semitrailer på gang, og jeg regner jo med at den vil være i stand til å dra henger. :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo vel å bra at de kommer med nye gigantiske konstruksjoner, som kan trekke med seg enda større ting. Men for oss med mer hverdagslige behov, som strengt talt kunne kjørt en bitteliten bil til daglig, men vet veldig godt at man har bruk for muligheter for litt ekstra plass (f.eks når man bytter høyttalere) innimellom, så hadde det vært fint å hatt mulighet til å hekte på en henger ved behov istedenfor å måtte kjøpe en kjempestor bil.

    Slik situasjonen er i dag er det større sjanse for at jeg selv ville kjøpe en Tesla Pickup enn en Model 3 (forutsatt at de begge blir gode biler i sine respektive klasser) selv om jeg egentlig kunne ha klart meg med en BMW i3 om den hadde hatt hengerfeste. Rett og slett fordi jeg ikke vil ende opp med å angre på at jeg har kjøpt en bil som ikke kan løse oppgavene jeg kan ha behov for at den skal løse. En eller annen gang.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.539
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det er jo vel å bra at de kommer med nye gigantiske konstruksjoner, som kan trekke med seg enda større ting. Men for oss med mer hverdagslige behov, som strengt talt kunne kjørt en bitteliten bil til daglig, men vet veldig godt at man har bruk for muligheter for litt ekstra plass (f.eks når man bytter høyttalere) innimellom, så hadde det vært fint å hatt mulighet til å hekte på en henger ved behov istedenfor å måtte kjøpe en kjempestor bil.
    Nå må du gi deg med maset :) Denne Elon fyren hadde ikke bruk for hengerfeste - hvorfor skulle andre ha det behovet..?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.431
    Torget vurderinger
    12
    Noen som vet om T3 kan få hengerfeste? Mener jeg har lest om det, men er ikke sikker. Fant det likevel :)

    IMG_9302.jpg
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.264
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...og plutselig ble situasjonen en helt annen....

    Spennende utvikling!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.431
    Torget vurderinger
    12
    Betalte depositum på T3 5min etter salget åpnet så det bør vel gi en bra køplass dersom jeg vil ha den. Kjøper ikke bil uten å ha prøvd den eller sett den i virkeligheten. Kjøreegenskaper, form og merke er mine prioriterte kriterier. Heldigvis forenkler det siste av disse utvalget drastisk.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Utvikling eller ikke. Jeg vurderer en liten elbil som kona kan bruke til og fra jobb, og til litt handling og sånt. Og som jeg kan bruke mellom hullene på golfbanen. Er denne grei, eller blir det for smått og for kort rekkevidde?

    61639222[1].jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.802
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Utvikling eller ikke. Jeg vurderer en liten elbil som kona kan bruke til og fra jobb, og til litt handling og sånt. Og som jeg kan bruke mellom hullene på golfbanen. Er denne grei, eller blir det for smått og for kort rekkevidde?

    Vis vedlegget 437526
    Lånte meg en sånn i vinter, god å kjøre i tettbygd strøk og rekkevidden var 7-8 mil.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Utvikling eller ikke. Jeg vurderer en liten elbil som kona kan bruke til og fra jobb, og til litt handling og sånt. Og som jeg kan bruke mellom hullene på golfbanen. Er denne grei, eller blir det for smått og for kort rekkevidde?
    Ville heller ha kjøpt en brukt Nissan Leaf. Helt annen komfort, kvalitet og bedre rekkevidde.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Utvikling eller ikke. Jeg vurderer en liten elbil som kona kan bruke til og fra jobb, og til litt handling og sånt. Og som jeg kan bruke mellom hullene på golfbanen. Er denne grei, eller blir det for smått og for kort rekkevidde?
    Ville heller ha kjøpt en brukt Nissan Leaf. Helt annen komfort, kvalitet og bedre rekkevidde.
    OK. Rekkevidden skremmer litt.... Takk for svar. Dessuten tente ikke kona noe særlig på ideen. :cool:
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Utvikling eller ikke. Jeg vurderer en liten elbil som kona kan bruke til og fra jobb, og til litt handling og sånt. Og som jeg kan bruke mellom hullene på golfbanen. Er denne grei, eller blir det for smått og for kort rekkevidde?
    Ville heller ha kjøpt en brukt Nissan Leaf. Helt annen komfort, kvalitet og bedre rekkevidde.
    OK. Rekkevidden skremmer litt.... Takk for svar. Dessuten tente ikke kona noe særlig på ideen. :cool:
    Da er jo saken klar....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn