Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt el-bil i snart to mndr.Hyundai Ioniq,mest brukt av fruen til jobb kjøring,32 km daglig.
    Kjørte en handletur i går,fruen ertet meg litt da hun hadde brukt mindre strøm enn meg på strekningen.
    Klarte 9 kwh/100km.Hun mente jeg måtte ha ladet mens jeg nedenfor;)
    Spurte da vi fikk bilen om vi skulle la det gå konkurranse i økonomikjøring.
    Nei var svaret,men nå er vi i gang;)

    Bilen lades med http://www.yourvismawebsite.com/elb...stasjon-med-5m-rett-kabel-t2?tm=ladestasjoner.

    Til el-bil er det krav om type B vern,enten sikringi skap med B vern eller B vern i lader
    Kjøpte på anbefaling overganger og en kabelstump til event. oppgradering til 32A enfase lading.
    Der er en 16A kurs til garasjen,med allerede 6mm2 kabel lagt frem.
    Det en må være obs på med enfase 32A lader er spenningusymetri.
    Du kan ha spenningsusymetri i egen installasjon uten utbedringsplikt.
    Dersom det i utgangspunket er spenningsusymetri fra netteiers side (fordelingstrafo)
    er netteier utbedringspliktig.
    Dersom du med 32A enfase skaper spenningsusymetri i fordelings systemet blir det du som
    må betale utbedrings kostnaden.

    El-bil foreningen har dette på dagsordenen,spesielt nå når "alle" Opel Ampere e kommer
    med 32a enfase lader innebygd.Dette er noe Bilkjøpere må tenke litt på.
    Tror en skal kontakte netteier ved nyopplegg til bil lader med 32A enfase.
    3 fase lader er ikke meldings pliktig.

    Til vårt daglige bruk lades den med 16A sånn hver andre til tredje dag.

    Var på "langtur" nylig.

    Sauda- Kongsberg via Ølen,torsdag 415 km 11,4 kWt/100km
    Lading,Etne,Røldal,Seljord og Kongsberg

    Kongsberg- Sauda via Ølen,søndag 412 km 13,0 kWt/100km
    Lading,Åmot,Røldal.

    221km til rådighet i Røldal.Hjemme etter 168 km,0 grader og snø/regn
    fra Røldal,26 km igjen på "tanken".Fikk føle litt på rekkeviddeangst siste biten hjem.
    Hadde tre lademuligheter siste strekkning,men ville teste dette ut.

    En skal jo opp fra noen få meter(Etne) og ca 450m (Røldal) til ca. 900 - 1000 moh to ganger pr. tur.
    Det er alltid mest økonomisk å ta mange høydemetre på kort tid.
    Dvs. kjøring fra vest til øst.
    Øst til vest får en laaange motbakker nesten hele veien opp til
    Midtlæger som vel er veiens høyeste punkt? før en kjører raskt ned.
    Må innrømme litt rekkeviddeangst på slutten.Fruen var ivrig til å kikke på instrument panelet på slutten.
    Farten var tidvis en del rundt 90 + km/t.Høy far = økt forbruk.
    Drittvær på vestsiden av "værskifte tunnelen" ved Dyrskar begge veier,snø,sludd og regn.

    Ingen irritasjon pga ladinger.Fruen satte faktisk pris på pausen.En trenger jo ikke lade fullt opp
    hver gang.Trenger bare nå neste ladestasjon.
    Slike pauser burde vi hatt når barna var små mente mente hun og at el-bil således er ideel for barnefamilier på langtur.

    Så nå vurderes hurtig overgang til el-bil nr. 2 til meg.
    Trenger ikke så store rekkevidden til meg,så en brukt Leaf er interessant.
    Batteriet bekymrer meg heller ikke lenger.
    Hyundai har utvidet batteri garantien i USA fra 8 år/200 000km til livstidsgaranti.
    Tror den garantien kommer her også,med tilbakevirkende kraft for oss som har kjøpt Ioniq.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sikkert fin, men den varianten med grå plast i fronten ser ikke pen ut. Skulle kanskje ikke si det siden jeg kjører i3 - mange meninger om den og, selv om jeg synes den er lekker...;)
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Sikker fin men den varianten med grå plast i fronten ser ikke pen ut. Skulle kanskje ikke si det siden jeg kjører i3 - mange meninger om den og, selv om jeg synes den er lekker...;)
    Enig, grillen på Ioniq ble for meg litt "hva skjedde her?". Jeg synes Ioniq var god å kjøre og virket godt skrudd sammen. Minus ble grillen og klein takhøyde i baksetet. Ellers synes jeg Hyundai har levert en solid pakke.

    Hybrid-grillen hadde vært mye penere på den.

    Samme med TM3 - jeg forstår at grillen ikke trengs lengre, men det blir litt nakent foran ut fra hva en er vant med.

    ioniq-line-up.jpg
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ser det er flere på elbilforum som snakker om å lakkere eller foliere sin...

    Den hvite på bildet ser jo ikke så gal ut - men rød bil ser det helt for j... ut. Hadde en bak meg ut E18 i går, litt møkk på den i tillegg gjør ikke saken bedre - holdt på å kjøre av veien :eek:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tja, jeg synes det er helt "greit", men den savner liksom litt "tekstur".

    hyundai-ioniq-ev-front-above.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Jeg synes elbiler uten grill kan være pene da formen blir renere. Men kun dersom den er designet slik og at det ikke bare er grillen som er tettet igjen.

    Den i3en var grusom. Bestemor ducks bil blir ikke tøffere av kraftig cambervinkel. Og så er det noe med 2-fargede biler....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.802
    Antall liker
    9.717
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det ryktes at BMW i3 skal få enda større batteri neste år. Dagens 33kwh batteri skal få enda mer kapasitet, da begynner vi å snakke bil nr.1
    Edit; Med 33kwh er reel rekkevidde 200km. BMW ønsker å gi bilen en rekkevidde på 300km. Navnet på bilen blir BMW i3 S
    Synes den er tøff jeg:)
    cq5dam.resized.img.585.low.time1447950998802.jpg
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes elbiler uten grill kan være pene da formen blir renere. Men kun dersom den er designet slik og at det ikke bare er grillen som er tettet igjen.

    Den i3en var grusom. Bestemor ducks bil blir ikke tøffere av kraftig cambervinkel. Og så er det noe med 2-fargede biler....
    Jeg synes den var råtøff men intet nytt at vi ikke er enig, og cambervinkelen er nok riktig - det er bare du som trenger briller pga skjeve hornhinner :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har briller pga skjeve hornhinner. Bildet viser KRAFTIG negativ camber, men det kan selvfølgelig skyldes optikken. Ellers er det ikke noe poeng for meg om vi er enige eller uenige.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.634
    Antall liker
    7.299
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Spør du meg, så er det mange av disse oppstylede (små-)bilene som ikke ser ut i måneskinn...

    En del designere som rett og slett trenger å bli passet opp i en mørk bakgate og få banket inn litt god smak.

    Johan-Kr
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Når man først skal bygge opp en el-bil fra scratch så er det ikke noe poeng at den skal ligne en sidrumpa Golf.
    Skal allikevel innrømme at det er mye stygt der ute, men dette gjelder ikke i3 (etter min personlige smak, selvsagt).
    Dem som har prøvd en i3 - og mener den er ræva - skal få min respekt. Alt annet blir synsing.
    Alle som prøver i3'en min blir 'vilt' begeistret.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva koster dekk til i3'n? 155/70 19 er vel ikke lagervare rundt om
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Jeg har briller pga skjeve hornhinner. Bildet viser negativ camber, men det kan selvfølgelig skyldes optikken. Ellers er det ikke noe poeng for meg om vi er enige eller uenige.
    Jeg regner med at du kjører med positiv camber da? Alle BMW er satt opp med noe negativ camber fra fabrikk og slik skal det være. ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Les det som du vil. Jeg skrev kraftig cambervinkel i det første innlegget og regnet leserne som smarte nok til å ha det i bakhodet i neste innlegg ;). Satte inn "kraftig" foran "negativ" i det andre innlegget. Moro dette ...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    For meg ser camberen ut til å være temmelig nært 0 på bildet, derfor lurte jeg på om du foretrekker positiv camber.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Sikker fin men den varianten med grå plast i fronten ser ikke pen ut. Skulle kanskje ikke si det siden jeg kjører i3 - mange meninger om den og, selv om jeg synes den er lekker...;)
    Enig, grillen på Ioniq ble for meg litt "hva skjedde her?". Jeg synes Ioniq var god å kjøre og virket godt skrudd sammen. Minus ble grillen og klein takhøyde i baksetet. Ellers synes jeg Hyundai har levert en solid pakke.

    Hybrid-grillen hadde vært mye penere på den.

    Samme med TM3 - jeg forstår at grillen ikke trengs lengre, men det blir litt nakent foran ut fra hva en er vant med.

    Vis vedlegget 438485

    Fikk negative 60 talls assosiasjoner av den fronten,men i denne fargen ble det bedre.
    En venner seg til det meste.Fikk tilbud om foliering av den grå plasten foran og bak
    hos den første forhandler..de hadde en svart demo bil og der hadde nok en svart folie
    gjort seg.


    lånt bilde,har samme farge
    l_24345996.jpg


    Ingen Citroen C5 komfort,men gikk greit på langkjøring allikevel.
    Sjelden det er voksne i baksete.Takhøyde er ok synes jeg.Verre er det med benplassen i baksete.
    Men 95% av bruken er 15 -20 min jobbkjøring og vi er bare to eldre sjeler igjen i heimen.


    Her 60 talls biler med hekk motor og mindre pene fronter

    450px-1973_Simca_1000_GL.JPG

    800px-13-04-05-Skoda_Museum_Mladá_Boleslav_by_RalfR-121.jpg

    8462423.jpg

    Renault_R_10_Major_2009.jpg
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Første gang jeg så den var jeg litt meeehh... Men nå synes jeg den er stilig. Eneste punktet jeg ikke helt klarer helt er rett bakfra.

    Hadde den vært litt større og hatt normale dører bak hadde jeg nok kjøpt en slik.
    Når du blir vant til de bakdørene er de veldig praktiske, i alle fall når man kjøre 1-2 i bilen for det meste. Synes bakenden er fin, nesten dekket av glass helt ned til fangeren, men den samler møkk som f...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Personlig liker jeg nok bedre ordinært designede elektrofiserte biler. Jeg forstår ikke hensikten med å lage sære design på elbilene hvis det ikke for å begrense salget ift bensinbilene. På dette feltet scorer Tesla poeng i min bok med S og 3.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Personlig liker jeg nok bedre ordinært designede elektrofiserte biler. Jeg forstår ikke hensikten med å lage sære design på elbilene hvis det ikke for å begrense salget ift bensinbilene. På dette feltet scorer Tesla poeng i min bok med S og 3.
    Vel du sitter høyt, god avstand til dashbord og får SUV følelse selv om bilen er liten - helt konge. Det er tross alt en bil som er tiltenkt bruk i bynære strøk, som den stort sett og brukes til. Du får holde deg til Golf...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Nå liker jeg å sitte lavt og ikke ha SUV-følelse, men Golf da de? Kjøper ikke bil av juksemakere....
    Og det sære designet jeg nevner gjelder mer rare vinduslinjer og 2-farget lakk. Den originale Panda er et stjerneeksempel på et en liten kompakt bil med god oversikt og plassutnyttelse uten å se rar ut så det gikk an for nesten 40 år siden...
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    Renault zoe, ser normal ut, god plass og vesentlig bedre rekkevidde enn BMW. Den har mindre motor og dermed blir det ikke så meget klampen i bånn som i i3
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Dekkslitasjen vil øke dramatisk ettersom elbilandelen øker. Forundrer meg ikke om hardere dekk med langt dårligere grep og lenger bremsestrekning og dårligere sikkerhetsmarginer kan bli konsekvensen av dette. Noe skal man vel bruke pengene på som man sparer på redusert driftskostnad.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Kikket litt på Zoe,men den ble vraket hovedsakelig pga lade-problematikken.
    Utrolig at Renault ikke vil ta grep som Tesla gjorde for biler som skal til Norge.
    Renault må ha egen ladekabel og/eller denne bøtta med skilletrafo pga det norske IT nettet.
    Hurtilading er ikke mulig på Zoe.Ioniq har hurtilading.30 min ved tomt batteri,
    men i praksis på lengre turer er 15 - 20 min godt nok for.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dekkslitasjen vil øke dramatisk ettersom elbilandelen øker. Forundrer meg ikke om hardere dekk med langt dårligere grep og lenger bremsestrekning og dårligere sikkerhetsmarginer kan bli konsekvensen av dette. Noe skal man vel bruke pengene på som man sparer på redusert driftskostnad.
    Tviler jeg sterkt på. Er det noe som elmotorer egner seg god til er det å sikre godt veigrep gjennom nøyaktig justering ev effekten. Med klampen i bånn på en sprek Tesla vil du ikke engang klare å spinne om du måker pedalen i bånn fra stillstand på tørr asfalt.

    Og hvorfor skulle man bruke dårligere dekk på elbiler enn på eksosbiler? Det gir jo overhodet ingen mening.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.102
    Antall liker
    10.647
    Dekkslitasjen vil øke dramatisk ettersom elbilandelen øker. Forundrer meg ikke om hardere dekk med langt dårligere grep og lenger bremsestrekning og dårligere sikkerhetsmarginer kan bli konsekvensen av dette. Noe skal man vel bruke pengene på som man sparer på redusert driftskostnad.
    Tviler jeg sterkt på. Er det noe som elmotorer egner seg god til er det å sikre godt veigrep gjennom nøyaktig justering ev effekten. Med klampen i bånn på en sprek Tesla vil du ikke engang klare å spinne om du måker pedalen i bånn fra stillstand på tørr asfalt.

    Og hvorfor skulle man bruke dårligere dekk på elbiler enn på eksosbiler? Det gir jo overhodet ingen mening.
    Man må nødvendigvis ikke spinne for å slite ut dekk. Moderne biler spinner ikke, uansett motorisering. De aller fleste biler med høy effekt har en eller annen form for traction-control.
    For å få ned energiforbruket på el-biler så brukes det harde, smale dekk og da blir veigrepet dårligere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dekkslitasjen vil øke dramatisk ettersom elbilandelen øker. Forundrer meg ikke om hardere dekk med langt dårligere grep og lenger bremsestrekning og dårligere sikkerhetsmarginer kan bli konsekvensen av dette. Noe skal man vel bruke pengene på som man sparer på redusert driftskostnad.
    Tviler jeg sterkt på. Er det noe som elmotorer egner seg god til er det å sikre godt veigrep gjennom nøyaktig justering ev effekten. Med klampen i bånn på en sprek Tesla vil du ikke engang klare å spinne om du måker pedalen i bånn fra stillstand på tørr asfalt.

    Og hvorfor skulle man bruke dårligere dekk på elbiler enn på eksosbiler? Det gir jo overhodet ingen mening.
    Man må nødvendigvis ikke spinne for å slite ut dekk. Moderne biler spinner ikke, uansett motorisering. De aller fleste biler med høy effekt har en eller annen form for traction-control.
    For å få ned energiforbruket på el-biler så brukes det harde, smale dekk og da blir veigrepet dårligere.
    De fleste elbiler har vel normale dekk, selv om noen av dem, slik som i3 bruker dekk som ligner mer på noe man vanligvis finner på en moped. Med en gang man kommer over donaldsegmentet så er det vel ikke en problemstilling.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Personlig liker jeg nok bedre ordinært designede elektrofiserte biler. Jeg forstår ikke hensikten med å lage sære design på elbilene hvis det ikke for å begrense salget ift bensinbilene. På dette feltet scorer Tesla poeng i min bok med S og 3.
    Vi likte ikke Bokløvstilen heller når den kom. Vi må bare eksponeres litt over tid.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.102
    Antall liker
    10.647
    Dekkslitasjen vil øke dramatisk ettersom elbilandelen øker. Forundrer meg ikke om hardere dekk med langt dårligere grep og lenger bremsestrekning og dårligere sikkerhetsmarginer kan bli konsekvensen av dette. Noe skal man vel bruke pengene på som man sparer på redusert driftskostnad.
    Tviler jeg sterkt på. Er det noe som elmotorer egner seg god til er det å sikre godt veigrep gjennom nøyaktig justering ev effekten. Med klampen i bånn på en sprek Tesla vil du ikke engang klare å spinne om du måker pedalen i bånn fra stillstand på tørr asfalt.

    Og hvorfor skulle man bruke dårligere dekk på elbiler enn på eksosbiler? Det gir jo overhodet ingen mening.
    Man må nødvendigvis ikke spinne for å slite ut dekk. Moderne biler spinner ikke, uansett motorisering. De aller fleste biler med høy effekt har en eller annen form for traction-control.
    For å få ned energiforbruket på el-biler så brukes det harde, smale dekk og da blir veigrepet dårligere.
    De fleste elbiler har vel normale dekk, selv om noen av dem, slik som i3 bruker dekk som ligner mer på noe man vanligvis finner på en moped. Med en gang man kommer over donaldsegmentet så er det vel ikke en problemstilling.
    Har Fetter Anton-bilen din helt standard dekk, bortsett fra dimmensjon?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Dekkdimensjonen på i3 skyldes nok mindre rullemotstand. Den vingler dog noe mer når man kommer litt opp i fart.
    Fra siden så ser det fett ut med 21" felger.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Dekkslitasjen vil øke dramatisk ettersom elbilandelen øker. Forundrer meg ikke om hardere dekk med langt dårligere grep og lenger bremsestrekning og dårligere sikkerhetsmarginer kan bli konsekvensen av dette. Noe skal man vel bruke pengene på som man sparer på redusert driftskostnad.
    Tviler jeg sterkt på. Er det noe som elmotorer egner seg god til er det å sikre godt veigrep gjennom nøyaktig justering ev effekten. Med klampen i bånn på en sprek Tesla vil du ikke engang klare å spinne om du måker pedalen i bånn fra stillstand på tørr asfalt.

    Og hvorfor skulle man bruke dårligere dekk på elbiler enn på eksosbiler? Det gir jo overhodet ingen mening.
    Man må nødvendigvis ikke spinne for å slite ut dekk. Moderne biler spinner ikke, uansett motorisering. De aller fleste biler med høy effekt har en eller annen form for traction-control.
    For å få ned energiforbruket på el-biler så brukes det harde, smale dekk og da blir veigrepet dårligere.
    Et halvt tonn med batterier bidrar også. Og visst gir det mening at ola dunk skal spare penger på dekk og dermed kjøper noe skit.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Personlig liker jeg nok bedre ordinært designede elektrofiserte biler. Jeg forstår ikke hensikten med å lage sære design på elbilene hvis det ikke for å begrense salget ift bensinbilene. På dette feltet scorer Tesla poeng i min bok med S og 3.
    Vi likte ikke Bokløvstilen heller når den kom. Vi må bare eksponeres litt over tid.
    Det kan man jo bille seg inn ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har Fetter Anton-bilen din helt standard dekk, bortsett fra dimmensjon?
    Vinterdekkene er Nokian Hakkapeliitta R2 og sommerdekkene er Michelin Pilot Sport 3. Helt normale vanlig dekk. Om man skal bytte dekk så er det eneste man må passe på at de er godkjent for høye hastigheter. Men dette er jo samme for alle biler.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et halvt tonn med batterier bidrar også. Og visst gir det mening at ola dunk skal spare penger på dekk og dermed kjøper noe skit.
    Det kan bli en dyr opplevelse, er det noe man bør ha på en bil så er det vel gode dekk. Mye annet man bør velge bort før det.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er klar over betydningen av gode dekk, men det er nok av folk som velger på grunnlag av pris og levetid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn