S
Slubbert
Gjest
Den dagen staten kutter helsebudsjettene med 47mrd skulle jeg likt og sett.Her er det bare å kjøre på med motargumenter.
Helsefordel ved elbiler: – 47 milliarder kroner - Elbil - VG
Den dagen staten kutter helsebudsjettene med 47mrd skulle jeg likt og sett.Her er det bare å kjøre på med motargumenter.
Helsefordel ved elbiler: – 47 milliarder kroner - Elbil - VG
Det skal bygges endel vei og parkeringsplasser i Oslo dersom hver enkelt av oss skal kjøre 1 og 1 til jobb etcHer er det bare å kjøre på med motargumenter.
Helsefordel ved elbiler: – 47 milliarder kroner - Elbil - VG
Sliter med å forstå hva du mener. Elbilen er ikke mindre enn en vanlig bil og vi som kan reiser vel kollektivt uansett?Det skal bygges endel vei og parkeringsplasser i Oslo dersom hver enkelt av oss skal kjøre 1 og 1 til jobb etcHer er det bare å kjøre på med motargumenter.
Helsefordel ved elbiler: – 47 milliarder kroner - Elbil - VG
Hvor mange i Oslo som har elbil reiser kollektivt? 6 stk? Man fronter altså at incentivene må bestå, men det lar seg jo umulig gjøre.Sliter med å forstå hva du mener. Elbilen er ikke mindre enn en vanlig bil og vi som kan reiser vel kollektivt uansett?Det skal bygges endel vei og parkeringsplasser i Oslo dersom hver enkelt av oss skal kjøre 1 og 1 til jobb etcHer er det bare å kjøre på med motargumenter.
Helsefordel ved elbiler: – 47 milliarder kroner - Elbil - VG
Jeg er i alle fall en av de. Jeg tar bilen kun til sentrum når jeg absolutt "må". Det er mye hassle, selv med elbil og gratis parkering (som er borderline umulig å finne).Hvor mange i Oslo som har elbil reiser kollektivt? 6 stk? Man fronter altså at incentivene må bestå, men det lar seg jo umulig gjøre.
For all del, og nå har jeg ikke sett regnestykkene som dette bygger på, men hvis personen enten lever til 85 års alder med KOLS og astma de siste 10 årene, eller lever til 90 års alder med noenlunde velfungerende luftveier inntil man dør av noe annet - det er potensielt ganske mange "gode leveår" inni der.Sånne vurderinger er interessante de:
"– Kostnaden omfatter sykdom, redusert produktivitet på grunn av sykefravær og for tidlig død som følge av utslipp fra fossilbiler."
Sykefravær er relevant. Resten kan man se på ymse måter. Før eller siden blir folk sjuke og dauer og da koster det mer eller mindre det samme uansett. Men i mellomtiden har man kanskje levd et par år lenger og belastet helse- og pensjonssystemer med ekstra kostnader. Alternativkostnad er alltid en bitch i sånne sammenligninger.
Bare sånn for å leke djevelens advokat og kyniker et lite øyeblikk.
Absolutt, og hele poenget mitt er at hele konklusjonen henger på forutsetningene. Mange gode år for den enkelte, men kostnadene for samfunnet er ikke entydige.men hvis personen enten lever til 85 års alder med KOLS og astma de siste 10 årene, eller lever til 90 års alder med noenlunde velfungerende luftveier inntil man dør av noe annet - det er potensielt ganske mange "gode leveår" inni der.
Disse mister parkeringsmuligheter på lik linje med alle andre. Poenget er man vil ha færrest mulig biler inn i bykjernen, om noen så bør det være en elbil.Men løsningen er ikke 2,5tonns elbiler, null mva, null bom, null parkeringsavgift, billig ladestrøm, fri kollektivkjøring enig?
Kommer an på hvilket problem man vil løse. Det funket bra for meg, så lenge det varer/varte.Men løsningen er ikke 2,5tonns elbiler, null mva, null bom, null parkeringsavgift, billig ladestrøm, fri kollektivkjøring enig?
Jo det er en utmerket løsning. Vi er allerede det landet i verden som har kommet lengst i omleggingen av bilparken takket være slike tiltak. Men det er alltid noen nausteguber og ludditter med forurensingsmobiler som er litt svartsyke og dårlige i regning.Men løsningen er ikke 2,5tonns elbiler, null mva, null bom, null parkeringsavgift, billig ladestrøm, fri kollektivkjøring enig?
Så 2,5 millioner biler med fordelene over er løsningen?Jo det er en utmerket løsning. Vi er allerede det landet i verden som har kommet lengst i omleggingen av bilparken takket være slike tiltak. Men det er alltid noen nausteguber og ludditter med forurensingsmobiler som er litt svartsyke og dårlige i regning.Men løsningen er ikke 2,5tonns elbiler, null mva, null bom, null parkeringsavgift, billig ladestrøm, fri kollektivkjøring enig?
30%, eller 1 i timen, dør av å sitte stille. Antar pølsespisende elbileiere, gjerne med yrke innen IT og finans, som kjører mye mer enn før er i faresonen.Vi mennesker har en fabelaktig evne til å ignorere åpenbare trusler mot liv og helse, og heller være monomant opptatt av trusler som er langt fjernere og usannsynlige.
Byer tar livet av folk i ekstremt høy grad, på grunn av elendig luftkvalitet, fordi transport og oppvarming i mange tilfeller skjer slik at skadelige partikler slippes ut. Hittil har vi akseptert dette, nå har vi alternativer.
Det er mye politikerne kan tulle med, men folkehelsen kan de ikke sette på spill, der har de klare forpliktelser, som i tillegg er lovfestet, etter nasjonale og internasjonale lover.
Etter at utslippsjukset til bilfabrikantene, og spesielt VW, ble avslørt, står bilprodusentene maktesløse overfor bymyndigheter og nasjonale myndigheter som de klarte å bløffe i tiår.
Nå settes det beinharde krav til biler. Her hjemme klager vi over at det kan bli dieselforbud på dager med akutt høy luftforurensning; i London blir det forbudt for dieselbiler produsert før fastsatte datoer å nærme seg byperiferien. Tilsvarende i mange andre byer i utlandet.
Enig med Asbjørn når det gjelder hva folk kommer til å tenke om hva vi tillot i byene. Skulle sivilisasjon og planet overleve global oppvarming, kommer de som levde fra den industrielle revolusjon til nå til å bli kalt "kullbrennerne".
Ja, da er vi mål. Når annet enn veteranbiler og samleobjekter med eksosmotorer får lov til å kjøre på veiene er vi der menneskeheten må være om kort tid.Så 2,5 millioner biler med fordelene over er løsningen?Jo det er en utmerket løsning. Vi er allerede det landet i verden som har kommet lengst i omleggingen av bilparken takket være slike tiltak. Men det er alltid noen nausteguber og ludditter med forurensingsmobiler som er litt svartsyke og dårlige i regning.Men løsningen er ikke 2,5tonns elbiler, null mva, null bom, null parkeringsavgift, billig ladestrøm, fri kollektivkjøring enig?
Null stress med egen fast ladeplass hjemme. Hadde jeg skulle kjøpt Tesla nå hadde jeg kjøpt med mindre batteri. Har rimelig god timelønn for de få ekstra ladestoppene det ville medført noen veldig få ganger i året.Jeg er søren ikke sikker. En gang i tiden ladet man mobilen 2 til 5 ganger i måneden med helt normal bruk. I dag er det heller snakk om 20 til 50 ganger. Er da virkelig lading av bil så arbeidssomt og tungvint? Det er hvertfall vesentlig enklere å sette i en plugg hjemme enn å kjøre til en bensinstasjon.
Ok, ser nå at det er 13A, var vel før 16 ble mer vanlig.Kontakten må være jordet. Det er ikke anbefalt å lade med mer enn 8A med vanlig stikkontakt pga fare for varmgang. Kan evt sette opp er blått industristikk, de tåler belastningen mye bedre. Evt en ladestasjon så kan laderen ligge permanent i bilen. De koster en 5-6000.
Elbiler trekker meg bekjent Max 13a fra en vanlig stikkontakt. Jeg lader stort sett med 7A på teslaen, aldri hatt bruk for noe mer
Ok. Men eksisterende anlegg har ikke det kravet? Jeg trenger kun å lade stille og rolig så jeg vil tro 6A er ganske trygt på en 16A kurs.Nye installasjoner som er dedikerte ladekurser skal ha en jordfeilbryter av type B. (Føler på likestrøm.)
Søke kommunen er bare vås, men om en skal lade på enfas over 25 A kan det hende everket vil ha et ord med i laget.
Prisene på B-vern varierer kraftig, så forhør deg litt om du skal ha en sånn. Alt fra tusenlappen til det firedobbelte.
På tide å få ut finger'nOk. Men eksisterende anlegg har ikke det kravet? Jeg trenger kun å lade stille og rolig så jeg vil tro 6A er ganske trygt på en 16A kurs.Nye installasjoner som er dedikerte ladekurser skal ha en jordfeilbryter av type B. (Føler på likestrøm.)
Søke kommunen er bare vås, men om en skal lade på enfas over 25 A kan det hende everket vil ha et ord med i laget.
Prisene på B-vern varierer kraftig, så forhør deg litt om du skal ha en sånn. Alt fra tusenlappen til det firedobbelte.
Deph: Enig i det, men litt tiltak i hus å trekke nytt over til garasjen (frittstående). Uansett lurt å vurdere en mer permanent løsning, det ser ikke ut til at elbiler er en døgnflue...
Ja, er nok det. Dog tenker jeg å finne noe litt lavere i pris til bil 2 og heller kjøpe en bil 1 med lengre rekkevidde om 2-3 år.På tide å få ut finger'nOk. Men eksisterende anlegg har ikke det kravet? Jeg trenger kun å lade stille og rolig så jeg vil tro 6A er ganske trygt på en 16A kurs.Nye installasjoner som er dedikerte ladekurser skal ha en jordfeilbryter av type B. (Føler på likestrøm.)
Søke kommunen er bare vås, men om en skal lade på enfas over 25 A kan det hende everket vil ha et ord med i laget.
Prisene på B-vern varierer kraftig, så forhør deg litt om du skal ha en sånn. Alt fra tusenlappen til det firedobbelte.
Deph: Enig i det, men litt tiltak i hus å trekke nytt over til garasjen (frittstående). Uansett lurt å vurdere en mer permanent løsning, det ser ikke ut til at elbiler er en døgnflue...
Mobba en kar i en liten Toyota i dag på E18 i bakken opp fra Asker mot Drammen. Først lå han i venstrefeltet og passet på at ingen kjørte fortere enn fartsgrensen på 90. Når jeg kom på han ganske raskt la han seg ut slik at jeg kom forbi men la seg så på hjul. Et lite trykk på gassen så var han borte gitt - du ypper deg ikke mot en I3 i motbakke .