Gratulerer med bestilling av spennende høyttalere. Denne tråden er IMO den mest interessante som går på HFS for tiden. Artig med mange synsere og bråkjekke innlegg. Selv har jeg overhode ingen teoretisk erfaring med hverken horn eller akustikk-tiltak. Jeg har imidlertid god erfaring med lytting til et utall forskjellige typer anlegg gjennom de siste 35 år. Min erfaring tilsier at et rom som brukes av så mange familiemedlemmer som mulig, vil være godt egnet til musikk. De fleste "man-caves" jeg har hatt æren av å bli invitert til, har vært begredelige seanser.
Mht. sub i ditt framtidige oppsett, har jeg også en generell erfaring jeg gjerne vil dele. Nesten uten unntak når folk kjøper gode små stativhøyttalere, har de fått anbefalt (av fagfolk) å bare legge til en aktiv sub. Mange av oss vet åssen det går. Har du gode lydkilder, som spiller med god output ned til omkring 70Hz, Så trenger du ikke en sub som spiller til 20Hz. Du trenger en rask sak som hjelper til fra 100Hz og nedover til kanskje 35Hz. Med en 0 - 180 graders faseknapp kan en slik avhjelping integreres helt sømløst i lydbildet.
Romakustikk er artig, men det er dyrt, ser helt for jævlig ut, ødelegger rommet, og virker sjeldent. Siste setningen skal kanskje tas med en klype salt
Steen
Deler opp innlegget så jeg får svart litt oversiktlig.
Ang. Avsnitt 1, så tror jeg denne opplevelsen har en ganske simpel grunn, og det er at de fleste stuene du har hørt musikk i har vært et mye større rom enn mancavene, i tillegg har nok begge typene rom hatt lite eller dårlige/feilaktige akustikk tiltak. Da er det ikke rart at du opplever det som bedre. Størrelsen på rommet må absolutt ikke undervurderes. Kun tipping fra min side though.
Ang sub, så er jeg av den oppfatningen at jeg aldri har hørt skikkelig bra bass fra et system som ikke har mye membranareal/følsomhet i bassen. Det er mye som kan spille like høyt i spl, men det taktile er bare ikke der. Membranareal/størrelse/følsomhet har også en del å si. Jeg ville aldri i livet delt en stativhøyttaler under 100hz. Det har ikke nok kapasitet til at det taktile skal bli bra. For mye forvrengning er det også for min del. Og må vel i det minste ha variabel faseknott? Helst bør det jo være mulighet til å justere på tid. Hva gjør du om du har funnet en bra plassering, men riktig fase ifht rom og høyttalerne er 100 grader vridning?
Av alle oppsettene jeg har hørt, så har alle de virkelig gode oppsettene til felles at de alle har et stort bassystem. Så det later ikke bare til å være bare meg som mener dette her. Tips fra meg, skikkelig bass blir stort imo.
Edit: jeg hører også helt fint blindt forskjell om anlegget går til 35 kontra til 20-25hz. Feks forsvinner de nederste tonene på et PA/konsert anlegg på grunn av dette. Det finnes omtrent ikke kommersielle løsninger som går flatt til 25, så jeg måtte bygge en løsning selv med en kompis. Og det er svært hørbar forskjell i musikk fundamentet med noe som spiller med autoritet helt ned under 30hz kontra et vanlig pa system som ruller av ved 35hz. Spesielt på elektronisk og klassisk musikk. Vi blindtestet en del på dette når vi skulle velge løsning, siden vi vil jo ikke bygge dett til til å gå dypere enn nødvendig pga lav hz= større, men vi kunne høre forskjell blindt helt ned til 25hz på mye musikkmateriale.
Ang romakustikk så er dyrt relativt, og flere her inne som har brukt minst slike summer på en effektblokk f.eks, det går like mye på vilje. At det er stygt kan jeg være enig i, men det er dersom du går for DIY. Det finnes ganske mye lekre løsninger kommersielt.
Det store problemet slik jeg ser det, er at folk ikke er villig til å gjøre det skikkelig, og det helt ekstremt mye feildemping ute å går. Typisk veldig mange tynne plater, eller masse veggtepper/molton osv. Om det er slik akustikk du har hørt, så skjønner jeg oppfatningen din av akustikk. Spesielt om du har et rom med mye klang fra før. Demper man bredbåndet så vil det ikke oppleves slik.