Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nå ble jeg nysgjerrig... hvordan må disse tingene tunes forskjellig, mener du? Og jeg skjønner intuitivt hvordan flerkanal og rundstrålende kan skape naturlig lyd. Men hva er grunnen til at du mener horn kan gjøre det samme?



    Gøy! Ser at det var tilløp til en fin diskusjon i tråden din den gangen. Det var vel rett etter at jeg hadde meldt meg inn på HFS første gang, og på et tidspunkt der jeg hadde null forutsetninger til å si noe om hva som blir sagt i den videoen... så jeg tror jeg er unnskyldt for at jeg ikke deltok i diskusjonen ;)
    Det er bra jeg trigget nysjerrigheten din, men jeg har ingen visjon om at jeg skal klare å forklare dette skriftlig. Litt usikker på om jeg ville klart det face to face heller. :)

    Alt til sin tid. Diskusjonen blei vel ikke det store da, men en fin video om viktige ting som ikke kan sies for ofte virker det som.

    Apropos forskning på flerkanals så er min opplevelse at de kritiske i likhet med forskning om rundstrålere generelt er ganske svak og preget av en god posjon bias.

    PS: må nesten poengtere at anlegget mitt ikke er så aller verst i forhold til pinpointing da. Det er bare at jeg ikke ønsker å høre hvilken mikrofontype som er brukt og høre at miksen av nær og fjernmikking. Har hatt slik lyd i noen år, men ville nå prioritere anderledes for å ha mer naturlighet og robusthet. Selv om det besvisst er lagt et lite slør faseinformasjonen på direktelyden fra mikrofonene er lydbildet her til gjengjeld robust plasseringsmessig og gir god variasjon både innenfor opptaket. ;)
    Interresant TrompetN. Takk. Skal bli spennende å se om/når du gyver løs på å utforske andre løsninger enn de du har nå! :)

    Og ja, jeg har blitt mer skeptisk til en del av den lyttepanel-baserte forskningen. Tipper det er en naturlig prosess når man blir mer kjent med forskningsbildet.
    Mitt oppsett blir nok som det er til eventuelt livssituasjonen endrer seg, men jeg er så heldig å få bidra på andres prosjekter, så det var det jeg siktet til. :)

    Bra du er skeptisk. Tror det kun handler om økt innsikt. Når man har stor innsikt i et felt er det lett å se unøyaktigheter og mangler. Bevares, det er skissert mange gode og grove linjer. :)

    Edit: skrev forresten litt om monokilder her http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/84870-flerkanals-stereo.html#post2322278
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Nå handler det forsåvidt ikke så mye om hva man har hørt, men mer om nødvendige tekniske parametre.

    Har ikke hørt M2, men har hørt et hornoppsett hvor hornet/waveguiden som har M2 ble brukt. Det ble da kombinert med mellombasshorn og hornsubwoofer. Noe som egentlig gjør det til en mye bedre høyttaler enn M2, som bare har et fronfyrende element under hornet. Det oppsettet låt uansett veldig bra. Hornet i M2 er allikevel et kompromiss p.g.a. størrelsen og det samme med bruk av fronfyrende element uten hornlading og som er presset til å spille dypbass. Det er en kompakt høyttalerkonstruksjon som ikke må være for stor for å selge bra. Slik er det med det meste.

    Geithan RL 801K har jeg ikke kjennskap til, men kan ikke se utifra spesifikasjoner at den har de egenskapene jeg nevnte.
    Vel, jeg har hørt førstnevnte. Det er en full range-høyttaler som jeg tror passerer de standarder filmbransjen setter til lydutstyr. Koherensen er veldig bra; lydbildet er der selv om du reiser deg og rusler rundt. Dette var i et rom som målte 8x10x5m (BxLxH).

    Jeg er vant til å lytte til koaksialhøyttalere med gode punktkildeegenskaper for nærere felt. M2 er i mine øyne det kanskje mest intelligente (rasjonelle) valget inn i high end. Jeg kan ikke se hvor M2s spesifikasjoner stryker i din bok. Stort spørsmålstegn herfra :)

    Geithains toppmodell med 2kW forsterkning pr. høyttaler går bare ned til 25 hertz. Til gjengjeld er det en koaksialhøyttaler med kardioide egenskaper for lavere frekvenser. Det skulle sikre koherensen, i alle fall på papiret.

    Jeg ser ikke helt hvordan disse høyttalerne stryker på dine kriterier om koherens, kapasitet og forvrengning.
    Hvorfor måtte du skrive om den Geithain-modellen, S-V... Vil ha!!
    Noen anelse om hvor mye er par koster? Vi prater sikkert mer enn 100000, men hvor mye mer?
    Litt over 100k for "stuemodellen" (2-4 m lytteavstand) og 200k for den som har et bredere nedslagsfelt blant profesjonelle (3-6 m lytteavstand).

    Spesifikasjonsmessig er også dette den mest rasjonelle veien inn i high end. De mangler litt i forhold til større høyttalere som går helt ned til 17-20 hertz, men det kan man kanskje leve med? Eventuelt leverer de aktive, kardioide 14-tommere også (1kW forsterkning pr. boks), men de oppgis ikke til å gå lavere enn 25 hertz. De går kanskje litt lavere i et vanlig rom enn i det ekkofrie?

    Geithain er et østtysk selskap som ikke bryr seg om noe annet enn lyd; de var tidligere nasjonalisert, men ble privatisert etter murens fall. De ser ikke poenget med å snakke om hifi og pro, forbrukerorientert lyd og studiolyd; lyd er lyd. Som om jeg skulle sagt det selv :)

    Meningen med å nevne M2 og Geithain i denne tråden var selvsagt å fremkalle det atferdsforskerne og markedsføringsbransjen kaller "regret" etter at du har gått "all in" i noe annet ;-)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette kommer jo veldig an på hva slags konserter man går på. Rockekonserter er en vegg av lyd fra PA-en, og man kan ikke høre at ett instrument kommer et annet sted fra enn et annet. Når man kan det fra denne sjangerens studioplater, er det en kunstig greie laget i produksjonen. Sånn sett er det kanskje mest realistisk å spille liveplater i mono? ;)
    Det prinsipielle problemet med slike sjangre i en hifi-sammenheng, Dazed, er jo som du skriver at det ikke finnes noen akustisk referanse noe sted. Dermed gir det ikke mening å snakke om high-fidelity i mer utvidet betydning. High-fidelity blir da intet annet enn å gjengi opptaket omtrent slik det hørtes ut på produsentens miksebord. Og det er det ingen som har tilgang til. Alternativet blir jo å bygge opp et anlegg som gjør at musikken man hører på høres bra ut for en selv. Og det er et mål så bra som noe!
    Exactemundo!

    Det gjelder iofs. til en viss grad alle konserter som ikke er akustiske og plater som ikke er "binaural"-opptak. Ikke bare rock.
    95 prosent enig. (Gidder ikke krangle om de siste fem prosentene!)

    Uansett tror jeg det er greit å ha klart for seg hva som er målet med eget anlegg. Målet for meg er å lure meg selv til å tro at det står musikere og spiller på akustiske instrumenter i mitt eget rom, på de opptakene som gjør det mulig. Så får det heller legge føringer for hvordan resten av musikken vil høres ut på samme anlegg.
    Temmelig enig der!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nå handler det forsåvidt ikke så mye om hva man har hørt, men mer om nødvendige tekniske parametre.

    Har ikke hørt M2, men har hørt et hornoppsett hvor hornet/waveguiden som har M2 ble brukt. Det ble da kombinert med mellombasshorn og hornsubwoofer. Noe som egentlig gjør det til en mye bedre høyttaler enn M2, som bare har et fronfyrende element under hornet. Det oppsettet låt uansett veldig bra. Hornet i M2 er allikevel et kompromiss p.g.a. størrelsen og det samme med bruk av fronfyrende element uten hornlading og som er presset til å spille dypbass. Det er en kompakt høyttalerkonstruksjon som ikke må være for stor for å selge bra. Slik er det med det meste.

    Geithan RL 801K har jeg ikke kjennskap til, men kan ikke se utifra spesifikasjoner at den har de egenskapene jeg nevnte.
    Vel, jeg har hørt førstnevnte. Det er en full range-høyttaler som jeg tror passerer de standarder filmbransjen setter til lydutstyr. Koherensen er veldig bra; lydbildet er der selv om du reiser deg og rusler rundt. Dette var i et rom som målte 8x10x5m (BxLxH).

    Jeg er vant til å lytte til koaksialhøyttalere med gode punktkildeegenskaper for nærere felt. M2 er i mine øyne det kanskje mest intelligente (rasjonelle) valget inn i high end. Jeg kan ikke se hvor M2s spesifikasjoner stryker i din bok. Stort spørsmålstegn herfra :)

    Geithains toppmodell med 2kW forsterkning pr. høyttaler går bare ned til 25 hertz. Til gjengjeld er det en koaksialhøyttaler med kardioide egenskaper for lavere frekvenser. Det skulle sikre koherensen, i alle fall på papiret.

    Jeg ser ikke helt hvordan disse høyttalerne stryker på dine kriterier om koherens, kapasitet og forvrengning.
    Hvorfor måtte du skrive om den Geithain-modellen, S-V... Vil ha!!
    Noen anelse om hvor mye er par koster? Vi prater sikkert mer enn 100000, men hvor mye mer?
    Litt over 100k for "stuemodellen" (2-4 m lytteavstand) og 200k for den som har et bredere nedslagsfelt blant profesjonelle (3-6 m lytteavstand).

    Spesifikasjonsmessig er også dette den mest rasjonelle veien inn i high end. De mangler litt i forhold til større høyttalere som går helt ned til 17-20 hertz, men det kan man kanskje leve med? Eventuelt leverer de aktive, kardioide 14-tommere også (1kW forsterkning pr. boks), men de oppgis ikke til å gå lavere enn 25 hertz. De går kanskje litt lavere i et vanlig rom enn i det ekkofrie?

    Geithain er et østtysk selskap som ikke bryr seg om noe annet enn lyd; de var tidligere nasjonalisert, men ble privatisert etter murens fall. De ser ikke poenget med å snakke om hifi og pro, forbrukerorientert lyd og studiolyd; lyd er lyd. Som om jeg skulle sagt det selv :)

    Meningen med å nevne M2 og Geithain i denne tråden var selvsagt å fremkalle det atferdsforskerne og markedsføringsbransjen kaller "regret" etter at du har gått "all in" i noe annet ;-)
    Jeg tror fint jeg kan klare meg med "bare" 25 hz. Litt over 100 k er jo ikke mye i high end-sammenheng, når man tenker på at forsterkere m.m. er med i pakken. Selvfølgelig er det mye penger i seg selv (for de fleste av oss), men sammenliknet med totalprisen for mye annen hifi... Mitt oppsett kommer jo antakelig på rundt det samme - og jeg prøver jo å knipe til på alt annet enn høyttalerne. Synes det ser ut som en veldig spennende konstruksjon. Mitt eneste ankepunkt er at delefrekvensen er midt på 2000-tallet, altså det mest sensitive området for hørselen. Sånn i prinsippet tror jeg at en delefrekvens som enten er mye høyere eller mye lavere kan være fordelaktig. Men det kan jo også være at Gethain har klart å løse de utfordringene dette kan gi. Vet du om det går an å høre disse i Norge noe sted?
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor måtte du skrive om den Geithain-modellen, S-V... Vil ha!!
    Noen anelse om hvor mye er par koster? Vi prater sikkert mer enn 100000, men hvor mye mer?
    Litt over 100k for "stuemodellen" (2-4 m lytteavstand) og 200k for den som har et bredere nedslagsfelt blant profesjonelle (3-6 m lytteavstand).

    Spesifikasjonsmessig er også dette den mest rasjonelle veien inn i high end. De mangler litt i forhold til større høyttalere som går helt ned til 17-20 hertz, men det kan man kanskje leve med? Eventuelt leverer de aktive, kardioide 14-tommere også (1kW forsterkning pr. boks), men de oppgis ikke til å gå lavere enn 25 hertz. De går kanskje litt lavere i et vanlig rom enn i det ekkofrie?

    Geithain er et østtysk selskap som ikke bryr seg om noe annet enn lyd; de var tidligere nasjonalisert, men ble privatisert etter murens fall. De ser ikke poenget med å snakke om hifi og pro, forbrukerorientert lyd og studiolyd; lyd er lyd. Som om jeg skulle sagt det selv :)

    Meningen med å nevne M2 og Geithain i denne tråden var selvsagt å fremkalle det atferdsforskerne og markedsføringsbransjen kaller "regret" etter at du har gått "all in" i noe annet ;-)
    Jeg tror fint jeg kan klare meg med "bare" 25 hz. Litt over 100 k er jo ikke mye i high end-sammenheng, når man tenker på at forsterkere m.m. er med i pakken. Mitt oppsett kommer jo antakelig på rundt det samme - og jeg prøver jo å knipe til på alt annet enn høyttalerne. Synes det ser ut som en veldig spennende konstruksjon. Mitt eneste ankepunkt er at delefrekvensen er midt på 2000-tallet, altså det mest sensitive området for hørselen. Sånn i prinsippet tror jeg at en delefrekvens som enten er mye høyere eller mye lavere kan være fordelaktig. Men det kan jo også være at Gethain har klart å løse de utfordringene dette kan gi. Vet du om det går an å høre disse i Norge noe sted?
    Har ikke hørt Geithain selv, men jeg tipper frykten knyttet til delefrekvensen er av mer teoretisk interesse.

    Man må dra til Moss-traktene (Kråkerøy) for å lytte til dem:

    RL 801K
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Dersom det skulle dukke opp et brukt Geithain-par av de mindre modellene til en god pris... Kan det godt være jeg ville slå til :)

    Edit: jeg skrev et helt avsnitt om delefiltre her, men strøk det ut. Dette vet jeg faktisk ikke nok om til å kunne synse om det. Min egen erfaring: avi-monitorene jeg har nå har åtteordens (48 db/oktav) aktive delefiltre som er designet for å gi en mest mulig fasekoherent gjengivelse på delefrekvensen. Det gjør at de funker såpass bra i nærfelt. Men det at det brukes et delefilter midt i presensområdet tror jeg kan være en av årsakene til at jeg synes de fungerer mindre bra i fjernfelt - off-axis oppfører driverne seg fortsatt ganske forskjellig rundt delefrekvensen, og det gjør at refleksjonene blir ulike med frekvens. Men jeg vil tro at slike problemer blir minimert med koaksial-drivere.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hestekrefter/headroom, vol. 3

    Hei godtfolk, noen dager siden sist oppdatering her! Jeg har hatt litt mindre driv i meg til å være aktiv på HFS i det siste. Rent profesjonelt er det en udelt velsignelse... er seriøst på etterskudd med en del prosjekter på jobb, og internett-pludring kan lett ta for mye tid. Men merker også at engasjementet for å poste ting her inne har vært litt dalende. Vet ikke helt hvorfor. Kanskje fordi det er vår og jeg ikke vil taste bort sumarnatta. Eller kanskje fordi jeg jo har et system i bestilling som først kommer om noen måneder, og jeg derfor ikke har så mange egne ting jeg vil eller kan utforske fram til det kommer i hus.

    ------------

    Men i kveld kommer det likevel et innlegg! Jeg har jo skjønt at noen følger med i denne tråden like mye pga de tekniske diskusjonene som har oppstått som på grunn av min egen fantastiske smak i hifi eller musikk... ;) Så får vel følge opp det! Tenkte jeg skulle skrive et tredje og siste innlegg om dette med hestekrefter/headroom. Skrev litt om dette i tråden til ANM for noen dager siden, men gjentar det her. Jeg har altså bestilt forsterkere som er veldig mye kraftigere enn hva som er vanlig blant hifi-entusiaster flest. Det har vært basert på en slags hunch jeg har, som går på at musikk med litt dynamikk i seg ofte krever mer watt enn det man gjerne tror, fordi det er mange korte transienter som mye mer intense enn man merker.

    Men nå har jeg plutselig fått en slags tenknisk bekreftelse på dette. På anbefaling fra Svart-hvitt lastet jeg ned iPhone-appen Soundmeter, som skal være den mest nøyaktige decibel-målingen man kan få til iPhone. I følge uavhengige tester er den ekstremt nøyaktig, og kan brukes til profesjonell lydmåling til og med. Men så er den veldig dyr til å være en app også, da (Android-brukere har dessverre ikke tilgang til noen lydmåler-apper som er like nøyaktige). Det kule med denne appen er at den måler absoutte peaker i lyden - den smoother ikke over. Da får man se hvor mye dynamikk som virkelig gjemmer seg i musikken.

    For å snike inn litt musikk også: I kveld hører jeg på en fabelaktig ny plate med fiolinisten Guro Kleven Hagen, et av de unge stjerneskuddene på den norske klassiske musikkhimmelen. Fait pleurer les songes heter den, der hun sammen med den dansk-armenske pianisten Marianna Shiriniyan har spilt inn musikk for piano og fiolin av Ravel, Poulenc og Prokofief. Anbefales!

    PSC1354-1024x1024.jpg


    Jeg tok fram iPhonen, og startet Soundmeter. På andre satsen av Poulencs sonate for piano og fiolin ser det sånn ut midt i satsen. Utgangs-volumet er ikke spesielt høyt - 78-79 db. Og denne satsen har egentlig ikke i seg noen spesielt enormt stor dynamikk, i forhold til mye annen klassisk musikk (noen av de andre sporene på platen er mye mer dynamiske). Det rare er at jeg tvers gjennom satsen hadde en følelse av at det mer eller mindre like høyt. Likevel ser vi altså at det har vært peaks på opp til 101 db - over 20 db mer:

    IMG_0489.jpg


    Dette er peaks som øret mitt ikke har registrert i det hele tatt. Men de er der. Det vil si at hvis jeg vil at anlegget mitt skal gjengi all denne dynamikken, så må anlegget mitt klare 101 db - minst. Jeg innbiller meg også at det kan være en fordel hvis forsterkeren har litt ekstra krefter, slik at den ikke nærmer seg klipping på toppene.

    EDIT/TILLEGG: En ting jeg også fant ut, er at man ikke skal se seg blind på verdiene som anges på Dynamic Range-databasen. Jeg undersøkte hva som står om programmet som ofte brukes for å måle dynamic range. Det som angis er gjennomsnittsverdier, ikke absolutte peaks.

    Hva vil det si? Det meste jeg har registrert her under "vanlig" lytting er topper på 110 db. På platen jeg hører på i kveld var det et par topper på 106 db. Ideelt sett betyr det, tror jeg, hvis jeg vil være sikker på at forsterkeren aldri klipper, at systemet mitt bør kunne levere 115 db. Da bør det klare 110 db uten å svette.

    Mine kommende høyttalere er aktivt delt, og bassdriverne (opp til 1000 hz) har en litt lav følsomhet på 86 db. Jeg har lest enkelte steder at man "får" litt ekstra effekt ved aktiv drift, fordi forsterkeren kobles rett til elementene uten at det er noen ting i mellom. Likevel kan jeg ikke forstå annet enn at jeg bør ha forsterkere for bassdriverne som kan gi peaks på minimum 1000 watt - ideelt sett enda mer enn dette, opp til 2000 watt. Da tar jeg utgangspunkt i en lytteavstand på 1,5 til 2 meter, et utgangs-lyttevolum på 80 db, og headroom på 30 db siden jeg lytter mye til klassisk, elektronika og annen dynamisk kraftkrevende musikk.

    ---------------

    Kan man klare seg med mindre krefter enn dette? Selvsagt. De eneste jeg vet om som har undersøkt metodisk hva som skjer når transientene/toppene blir "kuttet" er Alan Shaw fra Harbeth, og HFS sin egen Øyvind Kvålsvoll. Begge konkluderte på samme måte: Når transienter kuttes på toppen er det ikke nødvendigvis veldig merkbart. Man må ofte sammenlikne med originalen for å merke at noe er borte. I følge Alan Shaw kan musikken til og med få et "mykere" og mer "rørforsterker-aktig" preg (beklager hvis noen rørfolk føler seg støtt nå :p).

    Men ut fra et objektivt ideal om high fidelity er det altså gode argumenter for å ha nok kraftreserver - selvfølgelig gitt det lyttevolumet man har, og hvor effektive/sensitive høyttalerne er. Hornfolka kommer lett unna ;)

    For min del, som har ganske lav effektivitet på mine kommende bassdrivere, er det altså dette som ligger bak når jeg har gått for kraftige kvalitetsforsterkere fra PA-verdenen. Hvis noen hadde gitt meg i gave high end-monoblokker med massive kraftreserver, hadde jeg selvfølgelig ikke takket nei... Men gitt de økonomiske rammene jeg har, i valget mellom hifi-forsterke med mindre kraft og PA-forsterkere med mye kraft som koster meg omtrent like mye, går jeg for det siste.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.496
    Antall liker
    110.450
    Torget vurderinger
    23
    Før du står steilt på teorien om at du kan komme unna med både det ene og det andre :rolleyes: prøv å få hørt på noen systemer som har godt integrert bassløsning som har en noenlunde anstendig effektivitet (100 dB++) Se/hør hva som skjer.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Før du står steilt på teorien om at du kan komme unna med både det ene og det andre :rolleyes: prøv å få hørt på noen systemer som har godt integrert bassløsning som har en noenlunde anstendig effektivitet (10 dB++) Se/hør hva som skjer.
    Nå må du ikke komme her og komme her og gi meg ytterligere hifi-nevroser, Slukster! ;)

    Men joa, du har nok et poeng. Har jo hørt DBA-oppsettet til OMF, og det var heftige saker. Er flere andre oppsett jeg har notert meg bak øret at jeg bør få hørt!

    Likevel er jo virkeligheten for en del av oss - inntil videre i hvert fall - at vi må ha anlegget i en flerbruksstue. Da blir det ofte kompromisser når det gjelder hva man kan presse inn av bass-systemer. Og for å få høy sensitivitet må vel ofte elementene opp i størrelse, eller tar jeg feil? Ingen gratis formiddagsmat osv.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Tror ikke du behøver stresse eller få noen nye nevroser før du får dine nye ting på plass. Nå har du vel hørt noen kompetente anlegg og har en formening om hva du ønsker å oppnå. Det er dessverre noen bruer du ikke kan gå over før du kommer til de og nye høyttalere er starten på jakten ikke slutten.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takker for platetips Olav. Den der så fristende ut. :)

    Dynamikk burde være barnelærdom for en audiofil. Tipper årsaken er at dette blir skubbet under det vitenskapelige teppet er at det er så vanskelig å objektivt kartlegge peakdynamikk samtidig som resultatene vil være svært nedslående. Vet ikke hvor mange ganger jeg har opplevd at en kraftigere forsterker gir en mer fysisk opplevelse av musikken. Man hører kanskje ikke komprimeringen av peaken, men min erfaring er at man kan føle den samtidig som at rominformasjon i bassen blir tydeligere.

    Har du lest noe om mastering og bruk av kompressorer? Litt av kunsten med kompressorer er å slippe gjennom den første delen av peaken og komprimere så den ikke varer for lenge. På den måten kan man komprimere musikken ganske kraftig og samtidig beholde livet i musikken.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke du behøver stresse eller få noen nye nevroser før du får dine nye ting på plass. Nå har du vel hørt noen kompetente anlegg og har en formening om hva du ønsker å oppnå. Det er dessverre noen bruer du ikke kan gå over før du kommer til de og nye høyttalere er starten på jakten ikke slutten.
    Du forstår meg du, ANM!

    Det er kanskje å banne litt kjerka å si dette, men fram til i dag er det nok ikke basskapasitet står aller øverst på lista over hva som er viktig for meg i et anlegg. Hvis jeg har muligheten, vil jeg selvfølgelig heller ha masse basskapasitet enn liten basskapasitet. Åpenbart. Men det oppsettet jeg har hørt som har gitt meg de største musikalske opplevelsene er fortsatt Piega Master One på Duet i Bergen (dipol fra 300 hz og opp, lukket kasse derfra og ned). Uten subwoofere eller noenting - to åtte-og-en-halv-tommere i bassen, men som riktignok er oppgitt å gå ned til 18 hz (vet ikke når de begynner å rulle av). For meg var dette nok til at jeg tenkte: "Kan stereo bli så mye bedre, egentlig?". Så kan det selvfølgelig være at jeg vil endre mening når jeg får hørt på enda flere oppsett med virkelig gode og integrerte bassoppsett. Men det som står aller høyest på min prioriteringsliste er nok tonal klang og naturlighet i hele spekteret, tett fulgt av holografi OG pinpointing, og så fulgt av dynamikk og driv og god bass.

    Men kan godt være at dette bare er rasjonalisering, gitt at jeg bor i leilighet i en bygård og bassmulighetene derfor brutalt begrenser seg selv... :)
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    En klager ofte på liten utvikling innen basis hifi, men en skal ikke glemme at man i dag, for en relativt rimelig penge, har tilgang på massevis av forvrengningsfri effekt. Dette medfører at de med begrensninger i bruk av areal kan benytte relativt ordinære høyttalere og nyte lyd med god takhøyde i signalveien.

    Vil påstå at mitt anlegg er såpass ordinært at nesten hvilken som helst partner hadde akseptert det i fellesrommet.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Tror ikke du behøver stresse eller få noen nye nevroser før du får dine nye ting på plass. Nå har du vel hørt noen kompetente anlegg og har en formening om hva du ønsker å oppnå. Det er dessverre noen bruer du ikke kan gå over før du kommer til de og nye høyttalere er starten på jakten ikke slutten.
    Du forstår meg du, ANM!

    Det er kanskje å banne litt kjerka å si dette, men fram til i dag er det nok ikke basskapasitet står aller øverst på lista over hva som er viktig for meg i et anlett.
    Ja, ta nå et steg av gangen. Om du trenger mer bass kan det tilføres etterhvert. Finn nå ut hvor langt du kommer med det som er på vei.

    Jeg følte også på sub-spøkelse lenge før jeg tok steget, ikke for at jeg nødvendigvis var misfornøyd, men var veldig nysgjerrig på de siste 10Hzene . Dessverre er den veien enveiskjørt og klarer meg ikke lenger uten.:(
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takker for platetips Olav. Den der så fristende ut. :)

    Dynamikk burde være barnelærdom for en audiofil. Tipper årsaken er at dette blir skubbet under det vitenskapelige teppet er at det er så vanskelig å objektivt kartlegge peakdynamikk samtidig som resultatene vil være svært nedslående. Vet ikke hvor mange ganger jeg har opplevd at en kraftigere forsterker gir en mer fysisk opplevelse av musikken. Man hører kanskje ikke komprimeringen av peaken, men min erfaring er at man kan føle den samtidig som at rominformasjon i bassen blir tydeligere.
    Bare hyggelig TrompetN - tipper du vil kunne sette pris på den plata! (har du forresten fått Tidal opp å gå hos deg, eller ikke ennå? Husker du nevnte noe om det i tråden din, før tråden din gikk over til HFS-trådenes evige jaktmarker)

    Veldig interessant å lese om erfaringene dine med rominformasjon i bassen.
    Ang. nedslående resultater: Ja. Det er ikke noe annet å si. Dersom jeg øker den primære lytteavstanden til 4 meter for eksempel, har jeg regnet meg frem til effektiviteten på høyttalerne mine vil kreve forsterkeri med peaks på 7000 watt for å gjengi all dynamikken... trøste og bære og huttemegtu.

    Har du lest noe om mastering og bruk av kompressorer? Litt av kunsten med kompressorer er å slippe gjennom den første delen av peaken og komprimere så den ikke varer for lenge. På den måten kan man komprimere musikken ganske kraftig og samtidig beholde livet i musikken.
    Nope, ikke lest noe særlig om dette. Høres spennende ut. Legg gjerne ut noen linker, hvis du har! :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Soundmeter er et godt valg.
    Jeg har alle appene til Faber Acoustical på min iPad. Bruker ekstern, kalibrert mikrofon direkte i iPaden.
    Har litt å hente på brukerterskelen, dog.

    En liten kommentar;
    Hvis du skal registrere SPL iht. øret sin logaritmiske dempningskarakteristikk, bør du ikke sette appen på A-veid måling istedenfor Flat? Litt usikker på hvor mye dette betyr i ditt tilfelle. Betyr nok mest under 100Hz.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Soundmeter er et godt valg.
    Jeg har alle appene til Faber Acoustical på min iPad. Bruker ekstern, kalibrert mikrofon direkte i iPaden.
    Har litt å hente på brukerterskelen, dog.

    En liten kommentar;
    Hvis du skal registrere SPL iht. øret sin logaritmiske dempningskarakteristikk, bør du ikke sette appen på A-veid måling istedenfor Flat? Litt usikker på hvor mye dette betyr i ditt tilfelle. Betyr nok mest under 100Hz.
    Godt poeng! Jeg har brukt både A-vekting og flat litt om hverandre. Nivået på peakene har vært omtrent like store, har vært min erfaring. For enkelhets skyld brukte jeg flat vekting nå, siden det viser de absolutte peaknivåene.

    Hvilken ekstern mikrofon bruker du som er iOS-kompatibel?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg følte også på sub-spøkelse lenge før jeg tok steget, ikke for at jeg nødvendigvis var misfornøyd, men var veldig nysgjerrig på de siste 10Hzene . Dessverre er den veien enveiskjørt og klarer meg ikke lenger uten.:(
    Har et veldig klart minne av at du for en del måneder tilbake ble oppbrakt og vonbroten en gang jeg skrev at bruk av subwoofere representerte et objektivt fremskritt innenfor hifi-verdenen... Men hvor lenge ble Adam i sitt subwoofer-frie paradis! :p
     
    A

    ANM

    Gjest
    Du er den andre som bemerker min negative innstilling til sub. Begynner snart å tro på påstandene. Sikker på at du ikke forveksler meg med særpingen Dazed?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Du er den andre som bemerker min negative innstilling til sub. Begynner snart å tro på påstandene. Sikker på at du ikke forveksler meg med særpingen Dazed?
    Hm. La meg tenke. Dere er begge to menn. Dere er begge fra Østfold. Dere liker vinyl. Dere har en tendens til å like musikk fra 80- og 90-tallet. Dere har begge to en slags blanding av objektivisk overbevisning og subjektivistiske hifi-valg. Så jo, kan fort gå i ball der... :)

    Jeg TROR likevel det var du som skrev dette. Det var i en av de eviglange filosoferingstrådene som Ketil startet opp, tror jeg, der noen kom inn på om hifi egentlig hadde gått fremover eller ikke.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Får ta deg på ordet Olav. ;)

    Rart egentlig da sub alltid har vært i mitt bakhodet og brukte diy 2x12 allerede i 96. Jeg kommer fra bilstereoverdenen... På den annen side, tydelig at du ikke har alt på stell, mitt musikkfokus befinner seg på 70 og 80 tallet, 90 tallet, med få unntak, er ikke mitt tiår.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Får ta deg på ordet Olav. ;)

    Rart egentlig da sub alltid har vært i mitt bakhodet og brukte diy 2x12 allerede i 96. Jeg kommer fra bilstereoverdenen... På den annen side, tydelig at du ikke har alt på stell, mitt musikkfokus befinner seg på 70 og 80 tallet, 90 tallet, med få unntak, er ikke mitt tiår.
    Det er nok ganske mye jeg ikke har på stell, er jeg redd! Det er vel heller Dazed som hører på mye 90talls-rock, mens du er en glad 80tallist ja. Men det hørtes kulere ut å si det på den måten.

    Ikke minst ser jeg at jeg kokte suppe på en spiker. Jeg fant innlegget jeg tenkte på. http://www.hifisentralen.no/forumet...av-oss-audiofile-ta-slutt-16.html#post2337206
    "Oppbrakt og vonbroten" var nok å ta litt i. Du var rett og slett uenig i min påstand om at subwoofere var blitt en selvsagt del av lydgjengivelsen i de tusen hjem, og det kan det for alt jeg vet være du har helt rett i:

    Screen Shot 2017-05-14 at 23.15.12.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hmmm, var det å være vonbroten og oppbrakt?;) Skrev vel at jeg ikke hadde sub og at mange fortsatt ikke hadde det? Nå har jeg, fortsatt mange som ikke har...

    Edit: Ok, du så selv at jeg ikke var så opprørt. Jeg er en følsom kar, så tilgir deg for å ha husket det slik.:)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, var det å være vonbroten og oppbrakt?;) Skrev vel at jeg ikke hadde sub og at mange fortsatt ikke hadde det? Nå har jeg, fortsatt mange som ikke har...
    Du har helt rett! Man kan gjøre en skjelm urett, som min gamle bestefar pleide å si.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Innspill til ny hifi-nevrose: (Ekstern) subwoofer gir faseproblemer!
     
    A

    ANM

    Gjest
    Uansett. Noe for å ta seg av de laveste oktaver har virkelig gjort underverker og jeg er nå enig. Det er et fremskritt i hifisammenheng.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Innspill til ny hifi-nevrose: (Ekstern) subwoofer gir faseproblemer!
    Er ikke det en gammel nevrose?
    Godt mulig. Uansett er det ikke en helt irrasjonell nevrose. Så akkurat at noen hadde gjort forskning som tyder på at vi er aller mest sensitive for forstyrrelser i tidsdomenet i bassen, som er de oktavene som gir i størst grad gir oss følelsen av timing og driv i musikken. Det er helt motsatt av hva man trodde i den psykoakustiske forskningen tidligere, hvis jeg ikke tar feil. Jeg tror likevel man kan løse det ganske greit hvis man er villig til å bruke DSP med fasekorreksjon à la Dirac Live eller Audiolense til subwoofer-integrasjon. Hvis ikke blir det en utfordring å løse manuelt.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Godt mulig. Uansett er det ikke en helt irrasjonell nevrose. Så akkurat at noen hadde gjort forskning som tyder på at vi er aller mest sensitive for forstyrrelser i tidsdomenet i bassen, som er de oktavene som gir i størst grad gir oss følelsen av timing og driv i musikken. Det er helt motsatt av hva man trodde i den psykoakustiske forskningen tidligere, hvis jeg ikke tar feil. Jeg tror likevel man kan løse det ganske greit hvis man er villig til å bruke DSP med fasekorreksjon à la Dirac Live eller Audiolense til subwoofer-integrasjon. Hvis ikke blir det en utfordring å løse manuelt.
    Tipper du tar feil og at DSP er en krykke av myk gummi. De fant nettopp ut at snus er trygt, gi det noen måneder...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takker for platetips Olav. Den der så fristende ut. :)

    Dynamikk burde være barnelærdom for en audiofil. Tipper årsaken er at dette blir skubbet under det vitenskapelige teppet er at det er så vanskelig å objektivt kartlegge peakdynamikk samtidig som resultatene vil være svært nedslående. Vet ikke hvor mange ganger jeg har opplevd at en kraftigere forsterker gir en mer fysisk opplevelse av musikken. Man hører kanskje ikke komprimeringen av peaken, men min erfaring er at man kan føle den samtidig som at rominformasjon i bassen blir tydeligere.
    Bare hyggelig TrompetN - tipper du vil kunne sette pris på den plata! (har du forresten fått Tidal opp å gå hos deg, eller ikke ennå? Husker du nevnte noe om det i tråden din, før tråden din gikk over til HFS-trådenes evige jaktmarker)

    Veldig interessant å lese om erfaringene dine med rominformasjon i bassen.
    Ang. nedslående resultater: Ja. Det er ikke noe annet å si. Dersom jeg øker den primære lytteavstanden til 4 meter for eksempel, har jeg regnet meg frem til effektiviteten på høyttalerne mine vil kreve forsterkeri med peaks på 7000 watt for å gjengi all dynamikken... trøste og bære og huttemegtu.

    Har du lest noe om mastering og bruk av kompressorer? Litt av kunsten med kompressorer er å slippe gjennom den første delen av peaken og komprimere så den ikke varer for lenge. På den måten kan man komprimere musikken ganske kraftig og samtidig beholde livet i musikken.
    Nope, ikke lest noe særlig om dette. Høres spennende ut. Legg gjerne ut noen linker, hvis du har! :)
    Tidal fungerer ikke med JRiver på mac dessverre. Kommer nok ikke 100% i mål før jeg går over til Windowsbasert PC. Grøss.....

    Når det gjelder lytteavstand så må jeg bare si at jeg stusser litt over bruken av denne i en slik setting. Jeg forstår at man regner avstand fra høyttalerene utendørs, i veldig store rom eller rom med mye demping, men i dagligstuer som direktelyden står for så liten del av lyden så forstår jeg ikke helt sammenhengen må jeg innrømme. Jeg tenker hvertfall at lyden i rommet er like høy nærmest uavhengig av avstand, mens andel direktelyd/reflektert lyd forandrer seg i mellomtonen og opp.
    Likevel er det kanskje litt oppløftende at peakwatt ikke er det samme som kontinuerlig watt bortsett fra oss med klasse D som vel ikke har ekstra peakwatt?

    Har ikke noen linker liggende om kompressorer. Det jeg kan har jeg lært direkte fra teknikere i studioer rundt omkring, men tror Bob Katz har noen videoer om temaet.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Tidal fungerer ikke med JRiver på mac dessverre. Kommer nok ikke 100% i mål før jeg går over til Windowsbasert PC. Grøss.....

    Når det gjelder lytteavstand så må jeg bare si at jeg stusser litt over bruken av denne i en slik setting. Jeg forstår at man regner avstand fra høyttalerene utendørs, i veldig store rom eller rom med mye demping, men i dagligstuer som direktelyden står for så liten del av lyden så forstår jeg ikke helt sammenhengen må jeg innrømme. Jeg tenker hvertfall at lyden i rommet er like høy nærmest uavhengig av avstand, mens andel direktelyd/reflektert lyd forandrer seg i mellomtonen og opp.
    Likevel er det kanskje litt oppløftende at peakwatt ikke er det samme som kontinuerlig watt bortsett fra oss med klasse D som vel ikke har ekstra peakwatt?

    Har ikke noen linker liggende om kompressorer. Det jeg kan har jeg lært direkte fra teknikere i studioer rundt omkring, men tror Bob Katz har noen videoer om temaet.
    Akk og ve - windows er the dark side! ;)
    Men ja, jeg har også vurdert egen media/musikk-pc med windows, selv om jeg har brukt mac all min dag. Nettopp fordi jeg har skjønt at det er litt mer fleksibelt med bruk av jriver og et par andre musikkprogrammer som kan være praktiske.

    Og jo, du kan godt har rett ang. lytteavstand. Sant at de kalkulatorene er basert på utendørslytting. Men jeg gjorde en enkel test nå ved hjelp av soundmeter-måleren. Kjekt å ha! Det blir ikke helt vitenskapelig, men dog: Satte på en kontinuerlig test-tone (1000 hz) og målte volumet der jeg lytter i nærfelt (1.5 m fra hver høyttaler), og flyttet meg så tre meter bakover i rommet. Det var en forskjell, selv om den ikke var veldig stor. Bak i rommet så det ut til å være mellom 2 og 3 db svakere. Det er sånn ca. i tråd med hva øret mitt sier om forskjellen også. Det er mindre enn hva Crown-kalkulatoren sier, men er jo likevel en liten forskjell. Så skal det sies at jeg har to åpne dører ut av stua, så det er mulig at en del av lydbølgene slipper ut der, slik at lydvolumet dermed reduseres noe når det blir mindre direktelyd.

    EDIT: Men uansett var nok peaks på 7000 watt å ta i litt vel mye for slik lytteavstand - heldigvis!

    Takk for tips om Bob Katz og mastring forresten. Skal lete litt. Ellers får vi snakke mer om det neste gang vi møtes :)
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hei gaudere, noen
    ...
    For å snike inn litt musikk også: I kveld hører jeg på en fabelaktig ny plate med fiolinisten Guro Kleven Hagen, et av de unge stjerneskuddene på den norske klassiske musikkhimmelen. Fait pleurer les songes heter den, der hun sammen med den dansk-armenske pianisten Marianna Shiriniyan har spilt inn musikk for piano og fiolin av Ravel, Poulenc og Prokofief. Anbefales!
    ...
    Nydelig musikk, flott produksjon med god lyd.

    Med utgangspunkt i musikkpreferanser og et par enkle fakta, har jeg noen gode nyheter til deg, og en dårlig.

    Den første gode nyheten er at de målingene og beregningene du har gjort, som viser x antall 1000 watt - det stemmer ikke.

    Å måle lyd med en mobilapp som ikke er kalibrert i forhold til noe som helst, bør ikke brukes til å beregne noe som helst, i hvertfall ikke noe som kan føre til audiofil nevrose (alle som leser/skriver her er i faresonen for å få dette..). Avviket mellom det som vises på skjermen og virkeligheten kan være veldig stort, og er i alle fall ukjent.

    Og setter du opp en kalibrert mikrofon og måler med instrumentering som viser peak spl, så kan ikke dette tallet brukes til å beregne noe som helst. For den lyden som oppstår i rommet er fasedreid i forhold til signalet på musikkfilen, og dette er også summen av lyden fra begge høyttalerene, samt refleksjoner og decay fra rommet.

    Først blir det +6dB fordi det er to høyttalere - selv om de ikke summerer perfekt så vil de en eller annen gang treffe, slik at peakverdien som registreres blir +6dB. Når fasen på signalet dreies, så endres forholdet mellom peak og rms verdi, hvor mye avhenger av høyttalerene og romaksutikken og programmaterialet. På flattrampet musikk kan peaknivå fort bli 10dB mer enn det som er på musikkfilen. Disse 10dB ekstra får du gratis, på en måte, peaknivået inn på høyttaleren er alltid slik som det var på musikkfilen.

    En enkel betraktning er å anta vanlig midlere spl for valgt lyttenivå, og så legger du på 20dB. Spiller du lavt, er spl 60-70dB. Passende høyt er 80dB. 90dB begynner å ligne realistisk lydnivå. Men husk at du har 2 høyttalere som skal lage denne lyden - du får 3 til 6dB ekstra.

    Den musikken du viser her passer for eksempel med masteren på -10dB - for meg. Det er piano, og fiolin. Dette passer jo ikke å spille slik at pianoet får huset til å riste. Da blir det 80dB + 20dB = 100dB, og 3 til 6 dB bonus = 94 - 97dB fra hver høyttaler - i peak. Så spørs det hvor langt unna man sitter, osv. Så lenge rommet ikke er veldig stort, så er det vel ikke så mange høyttalere som ikke greier dette.

    Den dårlige nyheten er at mere effekt ikke nødvendigvis virker så bra. Små drivere begynner å komprimere ved ganske lave effekter, og drar en på enda mer, blir det forvrengning - "skarp" lyd, ubehagelig, uklart.

    Om jeg har fått med meg detaljene riktig, så har du valgt en liten, rundstrålende høyttaler, med vanlig diskant og 7" bass/mellomtone? Det som for meg er litt rart, er all denne fokusen på headroom og dynamikk - for så å velge en høyttaler som av fysiske årsaker ikke er spesielt god på dette. Derimot så er det jo godt mulig at den er veldig god på å spille akkurat den typen musikk du viser som eksempel her. Prøv den først - og dra fram kalkulatoren etterpå, hvis det ikke fungerer.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hei gaudere, noen
    ...
    For å snike inn litt musikk også: I kveld hører jeg på en fabelaktig ny plate med fiolinisten Guro Kleven Hagen, et av de unge stjerneskuddene på den norske klassiske musikkhimmelen. Fait pleurer les songes heter den, der hun sammen med den dansk-armenske pianisten Marianna Shiriniyan har spilt inn musikk for piano og fiolin av Ravel, Poulenc og Prokofief. Anbefales!
    ...
    Nydelig musikk, flott produksjon med god lyd.

    Med utgangspunkt i musikkpreferanser og et par enkle fakta, har jeg noen gode nyheter til deg, og en dårlig.

    Den første gode nyheten er at de målingene og beregningene du har gjort, som viser x antall 1000 watt - det stemmer ikke.

    Å måle lyd med en mobilapp som ikke er kalibrert i forhold til noe som helst, bør ikke brukes til å beregne noe som helst, i hvertfall ikke noe som kan føre til audiofil nevrose (alle som leser/skriver her er i faresonen for å få dette..). Avviket mellom det som vises på skjermen og virkeligheten kan være veldig stort, og er i alle fall ukjent.

    Og setter du opp en kalibrert mikrofon og måler med instrumentering som viser peak spl, så kan ikke dette tallet brukes til å beregne noe som helst. For den lyden som oppstår i rommet er fasedreid i forhold til signalet på musikkfilen, og dette er også summen av lyden fra begge høyttalerene, samt refleksjoner og decay fra rommet.

    Først blir det +6dB fordi det er to høyttalere - selv om de ikke summerer perfekt så vil de en eller annen gang treffe, slik at peakverdien som registreres blir +6dB. Når fasen på signalet dreies, så endres forholdet mellom peak og rms verdi, hvor mye avhenger av høyttalerene og romaksutikken og programmaterialet. På flattrampet musikk kan peaknivå fort bli 10dB mer enn det som er på musikkfilen. Disse 10dB ekstra får du gratis, på en måte, peaknivået inn på høyttaleren er alltid slik som det var på musikkfilen.

    En enkel betraktning er å anta vanlig midlere spl for valgt lyttenivå, og så legger du på 20dB. Spiller du lavt, er spl 60-70dB. Passende høyt er 80dB. 90dB begynner å ligne realistisk lydnivå. Men husk at du har 2 høyttalere som skal lage denne lyden - du får 3 til 6dB ekstra.

    Den musikken du viser her passer for eksempel med masteren på -10dB - for meg. Det er piano, og fiolin. Dette passer jo ikke å spille slik at pianoet får huset til å riste. Da blir det 80dB + 20dB = 100dB, og 3 til 6 dB bonus = 94 - 97dB fra hver høyttaler - i peak. Så spørs det hvor langt unna man sitter, osv. Så lenge rommet ikke er veldig stort, så er det vel ikke så mange høyttalere som ikke greier dette.

    Den dårlige nyheten er at mere effekt ikke nødvendigvis virker så bra. Små drivere begynner å komprimere ved ganske lave effekter, og drar en på enda mer, blir det forvrengning - "skarp" lyd, ubehagelig, uklart.

    Om jeg har fått med meg detaljene riktig, så har du valgt en liten, rundstrålende høyttaler, med vanlig diskant og 7" bass/mellomtone? Det som for meg er litt rart, er all denne fokusen på headroom og dynamikk - for så å velge en høyttaler som av fysiske årsaker ikke er spesielt god på dette. Derimot så er det jo godt mulig at den er veldig god på å spille akkurat den typen musikk du viser som eksempel her. Prøv den først - og dra fram kalkulatoren etterpå, hvis det ikke fungerer.
    Tusen takk, Kvålsvoll! Veldig glad for at du kommer med slike gode refleksjoner.

    Jeg tror jeg må tenke litt mer over de tekniske tingene du skriver i morgen, med et friskt hode... Det virker jo som det er en god nyhet ang. kraftbehov, i hvert fall! Skal lese på nytt i morgen:)

    Men ang. mobilappen Soundmeter tror jeg faktisk du tar feil. Ettersom iPhone er et produkt som er en "known quantity" for software-utviklere (i motsetning til Android), kan appen lages veldig fininnstilt til hver enkelt iPhone-modell og mikrofonen som er innebygd. Og uavhengige undersøkelser har vist at den er veldig nøyaktig, også når den sammenliknes med kalibrerte mikrofoner.

    EDIT: Jeg dobbeltsjekket undersøkelsene om dette. Eksterne kalibrerte mikrofoner er fortsatt bedre. Men Soundmeter på iPhone er målt til å ha ca. 1 db +- variasjon i forhold til kalibrerte proffmikrofoner for A-vektede målinger. For å få et helt nøyaktig bilde av lydnivået er det jo bedre å bruke ekstern mikrofon. Men for å få et grovt bilde av peak-nivået, feks, tror jeg denne appen er mer enn god nok.

    Ang. dynamikk og høyttalerne jeg har kjøpt: Det er et godt og relevant spørsmål. Men jeg tror og håper at driverne her kan levere mer enn små drivere flest. De har veldig lang slaglengde sammenliknet med hva som er vanlig for tradisjonelle drivere - 32 mm på 7-tommeren, og 2 mm på diskanten. Såvidt jeg har skjønt pleier ikke vanlige diskanter ha mer enn maksimum 1 mm slaglengde, og 6- til 8-tommere ligger vel ofte på maksimum 10 mm? (her vet jeg ikke sikkert hva som er vanlig altså). Dessuten kan de ta veldig mye mer kraft enn hva som er vanlig. Wooferen kan ta kontinuerlig kraft mellom 250 og 500 watt og enda større peaks, og diskanten kan ta peaks på opptil 400 watt. Jeg tror derfor at dette ikke vil komprimere like mye som man skulle tro gitt størrelsen.

    Likevel ville jeg neppe valgt denne høyttaleren dersom dette primært skulle brukes til hjemmekino, eller dersom jeg ofte hørte på musikk opptil 90-95 db. Men med mitt lyttevolum (ytterst sjelden baseline høyere enn 85) tror jeg ut i fra spesifikasjonene at det vil gi tilstrekkelig med dynamikk og snert - i det minste dersom jeg får integrert subwoofere.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tidal fungerer ikke med JRiver på mac dessverre. Kommer nok ikke 100% i mål før jeg går over til Windowsbasert PC. Grøss.....

    Når det gjelder lytteavstand så må jeg bare si at jeg stusser litt over bruken av denne i en slik setting. Jeg forstår at man regner avstand fra høyttalerene utendørs, i veldig store rom eller rom med mye demping, men i dagligstuer som direktelyden står for så liten del av lyden så forstår jeg ikke helt sammenhengen må jeg innrømme. Jeg tenker hvertfall at lyden i rommet er like høy nærmest uavhengig av avstand, mens andel direktelyd/reflektert lyd forandrer seg i mellomtonen og opp.
    Likevel er det kanskje litt oppløftende at peakwatt ikke er det samme som kontinuerlig watt bortsett fra oss med klasse D som vel ikke har ekstra peakwatt?

    Har ikke noen linker liggende om kompressorer. Det jeg kan har jeg lært direkte fra teknikere i studioer rundt omkring, men tror Bob Katz har noen videoer om temaet.
    Akk og ve - windows er the dark side! ;)
    Men ja, jeg har også vurdert egen media/musikk-pc med windows, selv om jeg har brukt mac all min dag. Nettopp fordi jeg har skjønt at det er litt mer fleksibelt med bruk av jriver og et par andre musikkprogrammer som kan være praktiske.

    Og jo, du kan godt har rett ang. lytteavstand. Sant at de kalkulatorene er basert på utendørslytting. Men jeg gjorde en enkel test nå ved hjelp av soundmeter-måleren. Kjekt å ha! Det blir ikke helt vitenskapelig, men dog: Satte på en kontinuerlig test-tone (1000 hz) og målte volumet der jeg lytter i nærfelt (1.5 m fra hver høyttaler), og flyttet meg så tre meter bakover i rommet. Det var en forskjell, selv om den ikke var veldig stor. Bak i rommet så det ut til å være mellom 2 og 3 db svakere. Det er sånn ca. i tråd med hva øret mitt sier om forskjellen også. Det er mindre enn hva Crown-kalkulatoren sier, men er jo likevel en liten forskjell. Så skal det sies at jeg har to åpne dører ut av stua, så det er mulig at en del av lydbølgene slipper ut der, slik at lydvolumet dermed reduseres noe når det blir mindre direktelyd.

    EDIT: Men uansett var nok peaks på 7000 watt å ta i litt vel mye for slik lytteavstand - heldigvis!

    Takk for tips om Bob Katz og mastring forresten. Skal lete litt. Ellers får vi snakke mer om det neste gang vi møtes :)
    Forsøk samme test med pinknoise eller 100hz. Nå er det gjerne heller ikke 1Khz som er utfordringen for forsterkeren. Vi har en del å snakke om neste gang ja. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Skulle tro at dere med sosialvitenskapelig bakgrunn ville vært på en måte bedre egnet til å velge løsninger for godlyd i stuen. Guruene og nerdene i bransjen er imo for stor grad ensrettet til å være fullverdige kilder til uhildet viten for den gemene hop. Uansett hvilke valg man tar kommer det "eksperter" fra sidelinjen for å helle kaldt vann over ens entusiasme.

    Tenk om det fantes guruer med feks Trompets nyanserte syn. Beklager Trompet, mener ikke påstå at du ikke er kunnskapsrik. Men grunnen til at jeg ofte ender opp med å være enig med deg er din litt mindre skråsikre og bastante tilnærming. Deg gjør deg i mine øyne til den mest interessante her inne, trass i at du sikkert fra tid til annen tar feil.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Etterhvert har det gått opp for meg at mange eksperter har et sånt avsindig krav til bunnivå på den teoretiske siden at det blir helt utopisk for de aller fleste. Interessant nok virker det som at det er få av dem som har noe tilsvarende krav til sitt eget anlegg hjemme.

    Godt nok til formålet er og blir godt nok uansett hva teori måtte si om det. Tenker at du gjør lurt i å avvente teoretiske dommedagsprofetier til dagen du sitter misfornøyd med det kommende anlegget ditt. Den dagen er det på ingen måte sikkert at vil komme ;)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk gutter! Gode råd og innspill.

    Men bare for å si det: jeg vil 1000 ganger heller at eksperter som Kvålsvoll skal helle kaldt vann i hodet mitt enn at de ikke skal gjøre det. Det er på den måten jeg kan lære. Så er det på en måte opp til meg som entusiast å sile ut hva jeg vil lytte til. (i blant er jo også ekspertene uenige). I dette tilfellet virker det for eksempel på meg som om Kvålsvoll har helt rett i at decibel-målinger med to høyttalere i et lite rom kan gi misvisende decibel og peak-verdier. Det er det viktig for meg å være klar over og forstå.

    Forøvrig helt enig i godordene om TrompetN :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn