Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    18.497
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt gjør de det. Dette er det gamle "Cheap-Fast-Good" problemet. Du kan få to, men ikke alle tre. VW forsøker å innbille sine kunder, og lovgivende myndigheter, at de har klart å levere alle tre, vha en enkel software-oppdatering. (Dvs -- samme drivstoff-forbruk, reduserte utslipp, samme effekt). Om så var tilfelle, var det jo ikke behov for å fuske? Så argumentet faller på sin urimelighet, men mange er merkelig nok villige til å tro på det.
    Jeg har diskutert saken med VW og ledd av dem da de prøvde å innbille meg at de hadde løst problemet.

    GOOD-FAST-CHEAP.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Honnør til TV for at de sier det så tydelig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    18.497
    Torget vurderinger
    2
    Honnør til TV for at de sier det så tydelig.
    VW vil til slutt ryke på "billig". De har forsøkt å slippe unna billigst mulig i Europa, men når slike undersøkelser som den til TV blir offentliggjort, står selskapet avslørt tilbake. I min kommunikasjon med VW er det opplagt at man har satset mye på hvordan man skal formulere seg, hvem som skal si hva og hva man skal erkjenne av "problemets omfang og løsning". Advokatspråk hele veien, også fra ansatte på lavere trinn.

    VW eiere med problemmotor får nå et gavekort på 300 kroner fra Møller når bilen kalles inn til "software-fix" - da måtte jeg le høyt i telefonen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I beste fall har de greid å skremme livskiten så ettertrykkelig utav seg selv med dieselgateaffæren at de greier å overvinne organisasjonsmessig treghet og satse tilstrekkelig helhjertet på elektriske plattformer til å kunne overleve teknologiskiftet. Det er ingen selvfølge, men vil i så fall være dypt ironisk og nokså ufortjent.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    I beste fall har de greid å skremme livskiten så ettertrykkelig utav seg selv med dieselgateaffæren at de greier å overvinne organisasjonsmessig treghet og satse tilstrekkelig helhjertet på elektriske plattformer til å kunne overleve teknologiskiftet. Det er ingen selvfølge, men vil i så fall være dypt ironisk og nokså ufortjent.

    Det er vel omtrent det som har skjedd.....
    Dieselskandalen vil skape midlertidig vakum i pengepungen men vil fort bli glemt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Jepp, kopistene VW group lyttet til Elon Musk denne gangen. Siste kapittel i føljetongen "kunder som blir rævkjørt og liker det" er ikke skrevet. Selv holder jeg meg selvfølgelig langt unna :cool:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.575
    Antall liker
    10.828
    Sted
    Trondheim
    Ja, VW er fæle greier. De kan ikke lage biler. De har bare vunnet de 4 siste WRC sesongene, og 15 av de 17 siste Le Mans 24-timer løpene. Og som i 2016 var det mestselgende bilmerket world-wide. Nå skal de kopiere Elon Musk - som eier en bilprodusent som siden det ble startet i 2003 enda ikke har klart å tjene penger - siste kvartal hadde de et tap på over 2$ pr. aksje. Så kanskje du får det som du vil - at VW skal slutte å tjene penger og gå konkurs.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Jammen blir man tillagt mange rare holdninger :)

    Elon Musk sa selv at VW burde skifte til elektrisk rett etter de dreit seg ut med diesel. Audisjefen har senere sagt at Tesla har gjort alt rett og en av VW-sjefene har senere sagt at alt Tesla gjør kan de gjøre bedre. To pluss to er fire. Resten av innlegget ditt er irrelevant som kommentar til mitt innlegg. At jeg er meget kritisk til VW group etter rundluring av kundene er ikke spesielt hemmelig. At kundene tydeligvis synes VWs gjøren er helt greit finner jeg mildt sagt underlig og hvertfall veldig naivt.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes ikke det er greit hva Volkswagen har gjort. Faktum er imidlertid at hele bilindustrien slipper ut mer enn de er sertifisert for, og de fleste slipper sogar ut mere enn VW svindeldiesel.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Faktum er at VW har bevisst jukset og tatt for det. Og støter dermed slike teite potensielle kunder som meg så langt fra seg at jeg ikke en gang vil gå inn i en av deres butikker noensinne. Men vi er ikke mange nok og det er det skremmende.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    De med høyere utslipp en VW svindeldiesel har det altså ubevisst?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Du viser igjen at du ikke vil forstå saken. Jeg tenker ikke bruke mere tid på å forklare den igjen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.575
    Antall liker
    10.828
    Sted
    Trondheim
    Faktum er at VW har bevisst jukset og tatt for det.
    Jeg er helt enig med deg i det. Det VW har gjort er noe helt annet enn det de andre har gjort. De har bevisst installert programvare som skal sørge for falske målinger, noe ingen andre har gjort. Så VW er i en helt annen liga her.


    Og støter dermed slike teite potensielle kunder som meg så langt fra seg at jeg ikke en gang vil gå inn i en av deres butikker noensinne. Men vi er ikke mange nok og det er det skremmende.
    Men "problemet" er jo at de faktisk lager veldig gode biler som passer til veldig mange brukere. Og siden de ble tatt for det de gjorde, må de være veldig bevisste på å ikke prøve noe slikt igjen, noe som vel borger for at VW faktisk er det firma som pr. i dag har det største incitamentet for å lage rene biler.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Det var forsåvidt noe a la det Elon Musk uttalte som du reagerte på noen poster lenger opp.......
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Jeg har aldri og vil heller aldri komme til å la eksosutslipp være avgjørende for et eventuelt bilkjøp. Form, kjøreegenskaper, løsning, farge og kvalitet er avgjørende.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er helt enig med deg i det. Det VW har gjort er noe helt annet enn det de andre har gjort. De har bevisst installert programvare som skal sørge for falske målinger, noe ingen andre har gjort. Så VW er i en helt annen liga her.
    Det stemmer ikke. Fiat (og sikkert flere) har innstallert programvare som kun begrenser utslippene i 22 minutter. Den tiden testen tar. Deretter slipper en liten Fiat 500 ut langt mer enn en VW svindeldiesel i vanlig trafikk (ikke under test).
    Rensingen er ikke permanent innkoblet fordi dette vil skade motoren.
    Opel har innstallert programvare som slår av rensing dersom utetemperaturen er under 17 grader.
    Andre har også jukset. Det er ikke slik at disse satt på mirakuløs teknologi siom ikke var tilgjengelig for VW. Det er derfor alle sitter stille i båten.
    VW er imidlertid den eneste som har prøvd å selge disse dieselbilene i USA. Det er her hunden er begravet.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Før du gnager videre på den leksa der: hvilke andre bilprodusenter er tatt for, og dømt/forlikt/bøtelagt for ulovlig programvare?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Ingen er dømt. VW har tilstått.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    VW ble avslørt så grundig at den såkalte tilståelsen hadde ikke betydd mye fra eller til. Resultatet er mange milliarder i bøter og tiltale mot flere sentrale figurer. Så langt har ikke jeg sett noen andre som har opplevd dette, ergo er de i en annen liga.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    De fleste er vel klar over at VW har blitt tatt med buksene nede, men selv med reaksjoner i form av store bøter, så har andre konsekvenser uteblitt. Pussig eller hur? Så kan vi diskutere i evighet om hvorfor salget går så det suser, at de fortsatt er oppegående osv osv. VW er et gigantkonsern og tydeligvis skal det mer til for å velte dem.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Typisk krisemaksimering, som ser ut til å falle på trynet ifht utfallet som tråden startet med. Fasit er enda ikke gitt, men tesla gutta her inne står ikke til troende i denne saken..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Jeg vet ikke, jeg. 13 milliarder dollar i forlik i usa. Tilbakekjøp av store mengder biler, etterforskning av sentrale personer, gruppesøksmål fra kunder etc. Enda er ikke saken ferdig. Synes dette er helt i tråd med trådstarten fra "Teslagutta", hvem nå det er :).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det ble ikke det. Og det tror jeg eierne av en VW med EA189-motor skal være takknemlige for. Da det sto på som verst truet tilsynsmyndighetene med nettopp kjøreforbud. Det var en kombinasjon av maksimal innsats fra utviklingsavdelingen i VW og stadig nye frister fra myndighetene som gjorde at det ikke ble utfallet. Det var helt klart hjemmel for å trekke tilbake typegodkjennelsen på disse bilene, ettersom den var gitt med utgangspunkt i forfalskede testresultater, og da ville et øyeblikkelig kjøreforbud i EU og EØS blitt konsekvensen. Om det også var politisk vilje til å ta det helt dit kan selvsagt diskuteres. Myndighetene var ihvertfall villige til å forlenge fristen opptil flere ganger.

    Hvis man ikke vil innse hvor nære på det var, selv ikke i ettertid, så får det stå for egen regning. Dodged a bullet, er det noe som heter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.575
    Antall liker
    10.828
    Sted
    Trondheim

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Dett er europas største industrikonsern. Verdens største bilprodusent med noen av de mest solide merkevarene i industrien (VW, Audi, Bentley, Porsche, Lamborghini etc). I likhet med andre bilprodusenter (med enda høyere utslipp), bla annet fransk og italiensk bilindustri, har de statlige eierinteresser i tillegg til den enorme betydning for sysselsetting og verdiskapning.

    Dette blåser over. Der utenkelig at VW skulle komme ut av dette med brukket rygg, mens andre med høyere utslipp går fri. Så etter noen bøter og litt hoderulling er dette over og andre lands ministre og bilindustri puster lettet ut....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    BTW: Hvor mange biler som produseres i dag bruker EA189-motoren?
    Ingen. Dagens VAG diesler er blant de beste med hensyn til utslipp i følge uavhengige tester.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.575
    Antall liker
    10.828
    Sted
    Trondheim
    Det er EA288 som har overtatt?
    BTW: Regnet med at EA189 ikke ble benyttet lenger
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det ble ikke det. Og det tror jeg eierne av en VW med EA189-motor skal være takknemlige for. Da det sto på som verst truet tilsynsmyndighetene med nettopp kjøreforbud. Det var en kombinasjon av maksimal innsats fra utviklingsavdelingen i VW og stadig nye frister fra myndighetene som gjorde at det ikke ble utfallet. Det var helt klart hjemmel for å trekke tilbake typegodkjennelsen på disse bilene, ettersom den var gitt med utgangspunkt i forfalskede testresultater, og da ville et øyeblikkelig kjøreforbud i EU og EØS blitt konsekvensen. Om det også var politisk vilje til å ta det helt dit kan selvsagt diskuteres. Myndighetene var ihvertfall villige til å forlenge fristen opptil flere ganger.
    Grunnen til dette er ganske enkelt; man måtte gi kjøreforbud til det meste av biler på veien. Typegodkjenninger dreier seg faktisk om utslipp og VW var ingen versting her. Det ville tatt seg ut om en Passat fikk kjøreforbud mens en Fiat 500 med fire ganger så høy utslipp fikk kjøre...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Otare: Det skal de takke en unaturlig lojal kundegruppe for. De som "blir rævkjørt av VW og liker det" ;). Ingen tvil om at tyskerne er gode merkevarebyggere (ref Mercedes rusttragedie for noen år siden), men at det skal føre til en slags kollektiv naiv blindhet hadde jeg ikke sett komme.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    BTW: Hvor mange biler som produseres i dag bruker EA189-motoren?
    Ingen. Dagens VAG diesler er blant de beste med hensyn til utslipp i følge uavhengige tester.
    Nå er det ikke disse motorene (altså de som er nyere enn EA189) denne saken og tråden dreier seg om. Faen så vanskelig det er å fokusere da.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Nei, det ble ikke det. Og det tror jeg eierne av en VW med EA189-motor skal være takknemlige for. Da det sto på som verst truet tilsynsmyndighetene med nettopp kjøreforbud. Det var en kombinasjon av maksimal innsats fra utviklingsavdelingen i VW og stadig nye frister fra myndighetene som gjorde at det ikke ble utfallet. Det var helt klart hjemmel for å trekke tilbake typegodkjennelsen på disse bilene, ettersom den var gitt med utgangspunkt i forfalskede testresultater, og da ville et øyeblikkelig kjøreforbud i EU og EØS blitt konsekvensen. Om det også var politisk vilje til å ta det helt dit kan selvsagt diskuteres. Myndighetene var ihvertfall villige til å forlenge fristen opptil flere ganger.
    Grunnen til dette er ganske enkelt; man måtte gi kjøreforbud til det meste av biler på veien. Typegodkjenninger dreier seg faktisk om utslipp og VW var ingen versting her. Det ville tatt seg ut om en Passat fikk kjøreforbud mens en Fiat 500 med fire ganger så høy utslipp fikk kjøre...
    Jepp. Utslipp i forhold til de testene som VW så langt er alene om å ikke tilfredsstille på lovlig vis .....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Grunnen til dette er ganske enkelt; man måtte gi kjøreforbud til det meste av biler på veien. Typegodkjenninger dreier seg faktisk om utslipp og VW var ingen versting her. Det ville tatt seg ut om en Passat fikk kjøreforbud mens en Fiat 500 med fire ganger så høy utslipp fikk kjøre...
    Nei, man kunne (burde?) inndratt typegodkjennelsen på VAG-biler med EA189-motor. Det var bare den som var avslørt i å forfalske testresultatene. De andre slipper riktignok ut altfor mye i normal bruk, de også, men de oppfyller faktisk kravene i kjøresyklusen. Også på vei hvis bilen kjøres i henhold til kjøresyklusen, mens EA189 detekterte testsituasjonen og endret oppførsel når den var i testmodus. En bruker ville aldri oppnå de testresultatene på vei, uansett hvordan bilen ble kjørt. Der ligger det en enorm forskjell, som selskapsbøter, erstatninger og straffeforfølgelse av VW-sjefene viser. De andre får heller bekymre seg over at kjøresykluser og testbetingelser nå blir mer realistiske, og at dieselbiler i praksis vil være forbudt om få år.

    Det er eksakt ingen biler som produseres nå med EA189-motoren. De ville ikke blitt godkjent for bruk på offentlig vei.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Asbjørn, det poenget er repetert veldig mange ganger i denne tråden uten at alle har forstått det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.882
    Antall liker
    40.080
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Repetisjon er grunnlaget for all pedagogikk. Spørsmålet er heller om enkelte ikke vil forstå det uansett hvor pedagogisk det forklares.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Bilkjøpere er fasinerende greier.. f.eks solgte nye xc90 som varmt hvetebrød lenge før den kom på tross av at den gamle var en skikkelig drittbil.. Mercedes er også nevnt. En av de få som faktisk har gått under er Lancia i sin tid
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.408
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er bestemt på at det ikke er tvil om sistnevnte....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn