Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Bilkjøpere er fasinerende greier.. f.eks solgte nye xc90 som varmt hvetebrød lenge før den kom på tross av at den gamle var en skikkelig drittbil.. Mercedes er også nevnt. En av de få som faktisk har gått under er Lancia i sin tid
    Nå er vel ikke Lancia helt borte enda, men SAAB er. Og alt som sorterte under BL.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Toyota var ute og syklet en stund de også, da det ble oppdaget bremsefeil på disse. Ingen som brydde seg nevneverdig om denne ssanen som kunne gå på sikkerheten løs. Samme gjaldt bilene (flere merker, hovedsaklig japanske) som var/er utstyrt med airbag fra en leverandør, der de kunne utløse uten forvarsel. Hvis jeg måtte velge av tre onder, hadde jeg da valgt å kjøre en bil med høyere utslipp enn oppgitt enn å miste bremser eller en airbag som ikke utløser ved et sammenstøt
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Men dette er jo bare semantikk. Jukser du så er det juks.

    Fiat-Chrysler:
    "The software reduced the amount of nitrogen oxide emitted during emissions tests, obscuring the fact that they spew more of the pollutant than is allowed under the Clean Air Act, officials said. They stopped short of calling the technology a “defeat device,” which is illegal, but said the company has not yet offered another explanation for the software."
    “Failing to disclose software that affects emissions in a vehicle’s engine is a serious violation of the law, which can result in harmful pollution in the air we breathe,” Cynthia Giles, assistant administrator for EPA’s Office of Enforcement and Compliance Assurance, said in a statement."

    Fremdeles under etterforskning.


    I januar startet franske myndigheter etterforskning av Renault pga av mistanke om svindel.

    "German auto giant Daimler has made legal threats against an environmental group after it tested diesel cars. The results appeared to show that Mercedes and BMW models are also cheating on emissions tests."


    "Nissan has been found guilty of using a cheat device on the Renault-sourced 1.6-litre diesel engine on the British-built Qashqai SUV sold in South Korea, the country's government has ruled."

    "Mitsubishi: We've been cheating on fuel tests for 25 years"

    "Researchers found BMW, Ford, Mazda and Mercedes cars emitted levels of nitrogen oxides up to seven times the legal limit
    Volkswagen engines polluted 35 per cent less than comparable cars
    Findings suggest other manufacturers have found ways to pass the tests"

    Mye gråsone her. Vanskelig for noen av oss å se at VW er noe værre enn andre.
    Alle har jukset, men noen av oss er ikke så prinisppielt opphengt i hvordan det er gjort.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Bilkjøpere er fasinerende greier.. f.eks solgte nye xc90 som varmt hvetebrød lenge før den kom på tross av at den gamle var en skikkelig drittbil.. Mercedes er også nevnt. En av de få som faktisk har gått under er Lancia i sin tid
    Den nye er også en skikkelig dritbil. Har kjørt flere tusen timer i en slik. Sto to dager på verksted hver uke. Elendig styring, dårlige kjøreegenskaper og elendig ergonomi.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Nei, det er jus. Det betyr at sannheten måles og vurderes mot lover og regler, ikke en gjengs rettferdighetsoppfatning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men dette er jo bare semantikk. Jukser du så er det juks.

    Fiat-Chrysler:
    "The software reduced the amount of nitrogen oxide emitted during emissions tests, obscuring the fact that they spew more of the pollutant than is allowed under the Clean Air Act, officials said. They stopped short of calling the technology a “defeat device,” which is illegal, but said the company has not yet offered another explanation for the software."
    “Failing to disclose software that affects emissions in a vehicle’s engine is a serious violation of the law, which can result in harmful pollution in the air we breathe,” Cynthia Giles, assistant administrator for EPA’s Office of Enforcement and Compliance Assurance, said in a statement."

    Fremdeles under etterforskning.


    I januar startet franske myndigheter etterforskning av Renault pga av mistanke om svindel.
    De er ikke tatt for svindel ennå. Mulig det er en "defeat device" der, men det er ikke bevist. OM det blir bevist kan de også se frem til milliardbøter, erstatningskrav og mulig fengselsstraff for ledere. Og mulig kjøreforbud for biler som har blitt typegodkjent under falske premisser. Straff utmåles ikke på mistanke, men etter etterforskning, bevis og domfellelse.

    Aktuell parallell:
    - Richard M Nixon ble tatt for "obstruction of justice", ble tvunget til å overlevere lydbåndopptak (som viste seg å ha slettede partier på kritiske tidspunkter) og valgte å gå av før han ble avsatt
    - Donald J Trump kan se ut til å ha blandet seg opp i en etterforskning av sin egen kampanje og antyder selv å ha opptak av samtaler med FBI-sjefen. Det er ikke bevist ennå, men kanskje grunn til å opprette en etterforskning, og så får vi se hvor den leder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Toyota var ute og syklet en stund de også, da det ble oppdaget bremsefeil på disse. Ingen som brydde seg nevneverdig om denne ssanen som kunne gå på sikkerheten løs. Samme gjaldt bilene (flere merker, hovedsaklig japanske) som var/er utstyrt med airbag fra en leverandør, der de kunne utløse uten forvarsel. Hvis jeg måtte velge av tre onder, hadde jeg da valgt å kjøre en bil med høyere utslipp enn oppgitt enn å miste bremser eller en airbag som ikke utløser ved et sammenstøt
    Ingen brydde seg? ???

    Si det til Toyota og Honda.
    Toyota to pay $1.2B settlement in vehicle acceleration lawsuit | New York Post
    The Takata Airbag Recall Is Now a Full-Blown Crisis | Fortune.com
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Bilkjøpere er fasinerende greier.. f.eks solgte nye xc90 som varmt hvetebrød lenge før den kom på tross av at den gamle var en skikkelig drittbil.. Mercedes er også nevnt. En av de få som faktisk har gått under er Lancia i sin tid
    Den nye er også en skikkelig dritbil. Har kjørt flere tusen timer i en slik. Sto to dager på verksted hver uke. Elendig styring, dårlige kjøreegenskaper og elendig ergonomi.
    Slik som passaten til dansken der jeg jobbet før skjønner jeg. Og jammen kjøpte han en til som var like dårlig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    De er ikke tatt for svindel ennå. Mulig det er en "defeat device" der, men det er ikke bevist. .
    Du kan gjerne hekte deg opp i juridiske spissfindigheter, men man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne hva dette dreier seg om (hva skulle denne sofwaren fra Fiat ellers være godt for?). Fiat-Chrysler HAR brutt loven. Nissan HAR faktisk fått kjøreforbud (i Korea). Mitsubishi HAR faktisk tilstått juks.

    Min spådom er at det hele vil koke ut i kål fordi "alle" er involvert. VW vil betale sine bøter og that's it....
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Toyota var ute og syklet en stund de også, da det ble oppdaget bremsefeil på disse. Ingen som brydde seg nevneverdig om denne ssanen som kunne gå på sikkerheten løs. Samme gjaldt bilene (flere merker, hovedsaklig japanske) som var/er utstyrt med airbag fra en leverandør, der de kunne utløse uten forvarsel. Hvis jeg måtte velge av tre onder, hadde jeg da valgt å kjøre en bil med høyere utslipp enn oppgitt enn å miste bremser eller en airbag som ikke utløser ved et sammenstøt
    Ingen brydde seg? ???

    Si det til Toyota og Honda.
    Toyota to pay $1.2B settlement in vehicle acceleration lawsuit | New York Post
    The Takata Airbag Recall Is Now a Full-Blown Crisis | Fortune.com
    Jeg tenker på kundene da de fortsatt selger som "hakka møkk". Beklager at jeg var litt uklar
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    VW inngår i en lang tradisjon. Etterhvert mange bilmerker man ikke kan kjøpe. Tesla kanskje?

    "Volkswagen only the latest in list of car, truck makers caught cheating with 'defeat devices' "

    https://www.usnews.com/news/busines...est-in-long-list-of-companies-caught-cheating
    I tilfelle du ikke har fått det med deg: Tesla ble saksøkt for en tid tilbake for å ha gitt uriktige opplysninger om motoreffekt. Av meg, blant andre. Sånt har selvfølgelig konsekvenser, men det behøver ikke nødvendigvis medføre livslang boikott. Når jeg personlig ikke kan se for meg å kjøpe VW igjen er det på grunn av min erfaring med assorterte kvalitetsproblemer, inkl rust, på den VW'en jeg hadde, kombinert med elendig service på verkstedene. Ikke spesielt lysten på å oppleve det igjen. At de også er tatt for svindel gjør meg ikke mer lysten på å kjøpe noe derfra.

    Jeg behøver etterhvert å skifte ut den gamle Subaruen med tilhengerkrok. I øyeblikket er det bare Tesla Model X å velge mellom, men det haster ikke. Vi får se hva som finnes på markedet om et år eller to. Mulig det blir en Model X, eller kanskje noe annet med kapasitet til å dra to tonn tilhenger. Elektrisk, selvsagt.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    VW inngår i en lang tradisjon. Etterhvert mange bilmerker man ikke kan kjøpe. Bare Tesla kanskje?

    "Volkswagen only the latest in list of car, truck makers caught cheating with 'defeat devices' "

    https://www.usnews.com/news/busines...est-in-long-list-of-companies-caught-cheating
    Ingen unnskyldning ift hva som er gjort, men det var da både små bøter/omfang og gamle saker ift VWs 13 milliarder dollar i bøter, tilbakekjøp og etterforskning av ledelse. Om 20 år så har vel VW kunnet avslutte sin sak også......
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Om 20 år finnes vel ikke Tesla en gang...En fjert i bilhistorien... Kom til rett tid ifht å endre markedet, tjente ikke en krone på noe av det de produserte og ble stående igjen da de andre satte opp tempoet på sine kreasjoner ...Eller er dette krisemaksimering ? :). Ja VW har driti på draget, og virkningene er fortsatt uklare...Fortsetter kjøperne å handle deres biler ? Ja..Merkelig nok... Er det snakk om KJØREFORBUD som det ble famøst slått opp i denne tråden ?Neim er visst ikke det ... Etikk og moral jovisst, men VW fortsetter å vokse, selge biler og lage enda bedre biler.. Og jeg liker ikke VW engang.. 8)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Det dreier seg vel om tillit. Hvem ville du stolt på: en svindler som tilstår og betaler bøter eller en svindler som nekter for alt. Eventuelt kommer seg unna ved smutthull i regelverket for samme svindel?

    For de fleste er dette akademisk og derfor fortsetter VW å selge så lenge produktene er konkurransedyktige.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Nei, det ble ikke det. Og det tror jeg eierne av en VW med EA189-motor skal være takknemlige for. Da det sto på som verst truet tilsynsmyndighetene med nettopp kjøreforbud. Det var en kombinasjon av maksimal innsats fra utviklingsavdelingen i VW og stadig nye frister fra myndighetene som gjorde at det ikke ble utfallet. Det var helt klart hjemmel for å trekke tilbake typegodkjennelsen på disse bilene, ettersom den var gitt med utgangspunkt i forfalskede testresultater, og da ville et øyeblikkelig kjøreforbud i EU og EØS blitt konsekvensen. Om det også var politisk vilje til å ta det helt dit kan selvsagt diskuteres. Myndighetene var ihvertfall villige til å forlenge fristen opptil flere ganger.

    Hvis man ikke vil innse hvor nære på det var, selv ikke i ettertid, så får det stå for egen regning. Dodged a bullet, er det noe som heter.
    Merk at saken langt fra er over for VW; SVV melder at de fremdeles i ytterste konsekvens kan avskilte bilen dersom den ikke får ny SW hos Møller.

    Det er også interessant å merke seg at britiske myndigheter truer med å trekke typegodkjennelsen for Skoda da den er utstedt i UK og ikke i DE. Britiske myndigheter er nemlig ikke fornøyd med VW svar rundt feks levetid etter ny SW lastes inn i bilens ECU.

    Bemerk at bilen vil sote 3 ganger mer med ny SW og regenerering vil finne sted hyppig hver 5-600km. Det er altså all grunn til å styre langt unna ny SW hos Møller tross SVV vurderer avskiltning dersom bilen har gammel SW når kampanjen er over. I UK er det hele en frivillig aksjon i motsetning til Norge, men jeg tror neppe SVV kommer å begjære skiltene.

    EA189 bilene kommer til å hefte VW lenge fremover; i UK og SE byttes det nå EGR ventiler på goodwill i fleng.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Kanskje det kommer en boks ala den lastebilene benytter for å overstyre AdBlue og som gjør slik at de ikke soter. Ulovlig vel og merke
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    Bare for ordens skyld, fuskemotoren til VW kostet og koster konsernet langt mer enn USD 13 milliarder. Det konsernet skal betale til amerikanske myndigheter har hittil nådd 25 milliarder. I tillegg kommer tilbakekjøp av hundretusener av biler, samt hva man må ut med etter mengder av sivile søksmål som ligger i rettsapparatet. En rekke delstater er heller ikke ferdige med VW.

    På toppen kommer altså hva VW må ut med i andre land, samt hva det vil koste å "fikse" 11 millioner biler. Den som innbiller seg at dette "er det samme som andre bilfabrikker har gjort" er spesielt glad i VW.

    Og en rekke VW-direktører og seksjonsledere i FoU står tiltalt for seriøse lovbrudd. En av dem skal vel sitte noen år i fengsel i USA, blant annet, og selv Winterkorn er nå i tyske myndigheters søkelys.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.632
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ingen må jo komme å fortelle at kontrollfreaken Winterkorn ikke ante noe...

    Det er en grunn til at det er ingen bilfabrikanter annet en Tesla som var stor i kjeften. Alle fabrikantene sitter jævlig stille i båten, rett og slett fordi de er fullstendig klar over at utslipstallene deres er fullstendig rav ruske gale.

    Johan-Kr
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Det er nok ikke utslippstallene som er rav ruske gale. Det er testsyklusen som er urealistisk ift normal kjøring (hva nå enn det er). Siden utslippstallene optimaliseres ift testsyklusen fremstår dette avviket tydeligvis uforståelig for hopen og myndigheter. Siden fabrikantene er gode lobbyister så er ikke dette en heldig situasjon. Dette spillet hadde nok kunne fortsette hvis ikke VW hadde blitt avslørt så ettertrykkelig slik at man ikke kunne sitte stille å la det passere lenger. Heldigvis kanskje. På den annen side, er det virkelig noen som noensinne har trodd at oppgitte forbrukstall skal kunne gjenspeiles i normal trafikk?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok ikke utslippstallene som er rav ruske gale. Det er testsyklusen som er urealistisk ift normal kjøring (hva nå enn det er). Siden utslippstallene optimaliseres ift testsyklusen fremstår dette avviket tydeligvis uforståelig for hopen og myndigheter. Siden fabrikantene er gode lobbyister så er ikke dette en heldig situasjon. Dette spillet hadde nok kunne fortsette hvis ikke VW hadde blitt avslørt så ettertrykkelig slik at man ikke kunne sitte stille å la det passere lenger. Heldigvis kanskje. På den annen side, er det virkelig noen som noensinne har trodd at oppgitte forbrukstall skal kunne gjenspeiles i normal trafikk?
    Enig, de testsyklusene er nokså urealistiske, og alle produsenter har "optimert" programvaren i bilen til å gi ekstremt lave utslipp under eksakt de betingelsene. Det problemet ligger hos myndighetene med deres urealistiske testbetingelser og vilje til å ignorere at gapet mellom testresultater og faktiske utslipp på vei økte dramatisk. Hvis man bare lukket øynene kunne jo også myndighetene peke på testresultatene og si "se her, utslippene fra nyregistrerte biler går ned - vår kloke politikk fungerer!"

    Men, for 1001 gang: VW greide ikke å få til det engang med EA189-motoren. De fikk ikke til en akseptabel kombinasjon av utslipp, forbruk og kjørbarhet med den teknologien de selv hadde, og de var for arrogante til å kjøpe inn teknologi fra andre. Så de jukset ved å legge inn programvare som detekterer at bilen er i testlab og satte motoren i en spesiell modus for test. Det er regelrett svindel, de ble tatt, det ble dyrt, men VAG ser ut til å overleve den smellen.

    Dette fikk jo også den komfortable "don't ask, don't tell"-holdningen mellom industri og myndigheter til å kollapse. Resultatet blir i praksis forbud mot dieselmotorer i personbiler i løpet av få år. Jeg har astmatikere i familien, så kanskje jeg burde vært takknemlig ovenfor VW for å ha avslørt affæren, men jeg mener nok heller at de slapp litt billig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.148
    Antall liker
    10.821
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nox utslippet i min lille bensin turbomotor fra Ford (1,6 l/150 HK) er (IIRC) oppgitt til 38 (i en eller annen måleenhet), mens tilsvarende for Mercedes sin splitter nye dieselmotor (2 l/195 HK) er litt over 50 i samme måleenhet.

    Jeg er ganske sikker på at forskjellen i praktisk kjøring mellom høytytende bensinturbomotorer og NB moderne velkonstruerte dieselmotorer (Mercedes bruker BlueTec) er langt mindre enn folk tror (eller politikerne liker å tenke på).

    Og CO2 utslippet er suverent i dieselens fordel. For familier som har to biler, mener jeg fortsatt at den eneste fornuftige løsningen er en liten elektrisk familiefrakter (vi har en Ampera i bestilling som vil bli brukt til daglige transportbehov) og en moderne diesel for langkjøring. Og bensinhydrider er selvsagt en tvilsom løsning for de fleste brukere med de rekkeviddebegrensninger de har i dag.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Og for 1002-gang; egentlig ikke store forskjellen på VW sitt juks og Fiat, Opel mfl.

    Testsyklusen varer i 20 minutter; Fiat slår av avgassrensingen etter 21 minutter.
    Testsyklusen skal finne sted ved 20 grader; Opel slår av avgassrensingen ved 17 grader
    Testsyklusen skal gjennomføres etter et bestemt kjøremønster; VW tilfredsstiller dette, men slår av avgassrensingen dersom man avviker fra dette kjøremønsteret
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og for 1002-gang; egentlig ikke store forskjellen på VW sitt juks og Fiat, Opel mfl.

    Testsyklusen varer i 20 minutter; Fiat slår av avgassrensingen etter 21 minutter.
    Testsyklusen skal finne sted ved 20 grader; Opel slår av avgassrensingen ved 17 grader
    Testsyklusen skal gjennomføres etter et bestemt kjøremønster; VW tilfredsstiller dette, men slår av avgassrensingen dersom man avviker fra dette kjøremønsteret
    Som høydehus vs bloddoping. Man kan være uenig i reglementet, men å bli tatt på fersken med kanyle og blodposer er ikke en God Ting.

    VW's programvare detekterer forøvrig ikke "kjøremønster", men hastighetsforskjell mellom forhjul og bakhjul. Hvis den er større enn en grenseverdi deduserer bilen at den står på en dyno og går inn i en spesiell test defeat-modus som aldri utløses på vei, uansett kjøremønster. Det er juks og svindel.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Og for 1002-gang; egentlig ikke store forskjellen på VW sitt juks og Fiat, Opel mfl.

    Testsyklusen varer i 20 minutter; Fiat slår av avgassrensingen etter 21 minutter.
    Testsyklusen skal finne sted ved 20 grader; Opel slår av avgassrensingen ved 17 grader
    Testsyklusen skal gjennomføres etter et bestemt kjøremønster; VW tilfredsstiller dette, men slår av avgassrensingen dersom man avviker fra dette kjøremønsteret
    Så langt er det stor forskjell på konsekvensen. Ingen av de nevnte er såvidt meg bekjent i nærheten av VWs situasjon. Merkelig at de ikke blir bøtelagt, fengslet, tiltalt, gjennomføre tilbakekjøp etc. Dette er konsekvensen av jus og ingenting med menigmanns synsing å gjøre.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Og for 1002-gang; egentlig ikke store forskjellen på VW sitt juks og Fiat, Opel mfl.

    Testsyklusen varer i 20 minutter; Fiat slår av avgassrensingen etter 21 minutter.
    Testsyklusen skal finne sted ved 20 grader; Opel slår av avgassrensingen ved 17 grader
    Testsyklusen skal gjennomføres etter et bestemt kjøremønster; VW tilfredsstiller dette, men slår av avgassrensingen dersom man avviker fra dette kjøremønsteret
    Som høydehus vs bloddoping. Man kan være uenig i reglementet, men å bli tatt på fersken med kanyle og blodposer er ikke en God Ting.

    VW's programvare detekterer forøvrig ikke "kjøremønster", men hastighetsforskjell mellom forhjul og bakhjul. Hvis den er større enn en grenseverdi deduserer bilen at den står på en dyno og går inn i en spesiell test defeat-modus som aldri utløses på vei, uansett kjøremønster.
    Dette blandes sammen her i tråden med lignende funksjoner som skal beskytte motoren, men så langt ser ut til å være på den riktige siden av lovverket. Lik det eller ei. Den gjengse "de andre er like ille" holder derfor ikke uansett hvor urettferdig (sukk....) det måtte virke.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Mener dette er feil Asbjørn; se film jeg har linket til tidligere. VW kjenner igjen kjøremønsteret. Paradoksalt midt i krisen i US rullet VW ny SW siden VW oppdaget at bilene litt for ofte havnet i testmodus på veien!
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Og for 1002-gang; egentlig ikke store forskjellen på VW sitt juks og Fiat, Opel mfl.

    Testsyklusen varer i 20 minutter; Fiat slår av avgassrensingen etter 21 minutter.
    Testsyklusen skal finne sted ved 20 grader; Opel slår av avgassrensingen ved 17 grader
    Testsyklusen skal gjennomføres etter et bestemt kjøremønster; VW tilfredsstiller dette, men slår av avgassrensingen dersom man avviker fra dette kjøremønsteret
    Som høydehus vs bloddoping. Man kan være uenig i reglementet, men å bli tatt på fersken med kanyle og blodposer er ikke en God Ting.

    VW's programvare detekterer forøvrig ikke "kjøremønster", men hastighetsforskjell mellom forhjul og bakhjul. Hvis den er større enn en grenseverdi deduserer bilen at den står på en dyno og går inn i en spesiell test defeat-modus som aldri utløses på vei, uansett kjøremønster.
    Dette blandes sammen her i tråden med lignende funksjoner som skal beskytte motoren, men så langt ser ut til å være på den riktige siden av lovverket. Lik det eller ei. Den gjengse "de andre er like ille" holder derfor ikke uansett hvor urettferdig (sukk....) det måtte virke.
    Det er derfor det komplett uforståelig hvorfor VW har havnet der de er; grunnen til at de ikke renser permanent er levetid på komponentene, så VW kunne brukt "beskytte motoren" argumentet.

    Uansett; poenget var egentlig noe annet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Lurer på hva enkelte i tråden gjør om VW kjøper Tesla, eller slår seg sammen med BMW for å lage en felles elbilplattform hehe.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Og for 1002-gang; egentlig ikke store forskjellen på VW sitt juks og Fiat, Opel mfl.

    Testsyklusen varer i 20 minutter; Fiat slår av avgassrensingen etter 21 minutter.
    Testsyklusen skal finne sted ved 20 grader; Opel slår av avgassrensingen ved 17 grader
    Testsyklusen skal gjennomføres etter et bestemt kjøremønster; VW tilfredsstiller dette, men slår av avgassrensingen dersom man avviker fra dette kjøremønsteret
    Som høydehus vs bloddoping. Man kan være uenig i reglementet, men å bli tatt på fersken med kanyle og blodposer er ikke en God Ting.

    VW's programvare detekterer forøvrig ikke "kjøremønster", men hastighetsforskjell mellom forhjul og bakhjul. Hvis den er større enn en grenseverdi deduserer bilen at den står på en dyno og går inn i en spesiell test defeat-modus som aldri utløses på vei, uansett kjøremønster.
    Dette blandes sammen her i tråden med lignende funksjoner som skal beskytte motoren, men så langt ser ut til å være på den riktige siden av lovverket. Lik det eller ei. Den gjengse "de andre er like ille" holder derfor ikke uansett hvor urettferdig (sukk....) det måtte virke.
    Det er derfor det komplett uforståelig hvorfor VW har havnet der de er; grunnen til at de ikke renser permanent er levetid på komponentene, så VW kunne brukt "beskytte motoren" argumentet.

    Uansett; poenget var egentlig noe annet.
    Det er dessverre ikke bøterabatt for å opptre som dumme ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Lurer på hva enkelte i tråden gjør om VW kjøper Tesla, eller slår seg sammen med BMW for å lage en felles elbilplattform hehe.
    Siden undertegnede overhode ikke er hverken merketro eller fanboy så ville ikke dette spilt stor rolle for meg hvertfall. Selv om det neppe vil skje. Det finnes så mange merker. Tror faktisk VW group skal se opp for kineserne i stedet. De handler raskt om dagen i elsegmentet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.102
    Antall liker
    3.195
    Torget vurderinger
    1
    Om noen år, når bilparken er elektrifisert og det å kjøre bil med eksosrør er like sosialt akseptabelt som å røyke i stua, da kommer man til å spørre seg hva pokker vi holdt med på...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.880
    Antall liker
    40.071
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mener dette er feil Asbjørn; se film jeg har linket til tidligere. VW kjenner igjen kjøremønsteret. Paradoksalt midt i krisen i US rullet VW ny SW siden VW oppdaget at bilene litt for ofte havnet i testmodus på veien!
    OK, du har visst rett i det:
    According to the EPA's violation letter to Volkswagen, dated Sept. 18, "the position of the steering wheel, vehicle speed, the duration of the engine’s operation, and barometric pressure" -- all very specific indicators of an emissions test -- acted as the activation switch for the "deafeat device".

    Essentially, the vehicles' electronic control module (ECM) was set to "clean" mode for the remainder of the emission's test procedure.

    "The 'switch' was activated and the vehicle ECM software ran a separate 'road calibration' which reduced the effectiveness of the emission control system (specifically the selective catalytic reduciton or the lean NOx trap," the EPA stated.
    A diesel whodunit: How software let VW cheat on emissions | Computerworld
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn