2020 sesongen nærmer seg start og det er et par ting som lager overskrifter i år, for det første har Roger Penske via Penske Entertainment Corp, kjøpt INDYCAR og Indianapolis Motor Speedway fra privat eide Hulman & Company. INDYCAR er det styrende organ for Indycar Series, Indy Lights, Indy Pro 2000 Championship, U.S. F2000 National Championship, hvor de tre siste er utviklingsklasser for Indycar Series i "Road to Indy", samt også Global MX-5 Cup. Indiana Motor Speedway er heller ingen småtass, det er den største sportsarena i verden med over 250 000 sitteplasser (og man regner med det er plass til rundt 400 000 totalt).
Fernando Alonso er også en som skaper overskrifter. Alonso er åpen på at han er på jakt etter Trippel Crown of Motor Racing, som består av å vinne Monaco Grand Prix i F1, 24 Hour LeMans og Indy500 i Indycar Series. Han har nå bare Indy500 igjen og etter at han fikk alt lagt til rette av Andretti Autosport i 2017 og gjorde en god figur i løpet til motoren havarerte, gikk det derimot skikkelig dårlig i fjor hvor han rett og slett ikke klarte å kvalifisere seg blant de 33 startende sammen med McLaren. Interessant er det dog at i januar i år gikk det ut en pressemelding om at Alonso hadde kuttet forbindelsene med McLaren og var ikke lenger teamets ambassadør. Samtidig var han i forhandlinger med Andretti Autosport for å kjøre for dem igjen i årets Indy500 og avtalen var nesten i mål da Honda sjefen i Japan la ned veto om at Alonso skulle kjøre med Honda motor. I ettertid er det bekreftet at Alonso er tilbake i McLaren og skal kjøre for dem i årets Indy500.
Ellers er det en del endringer i team. Nevnte McLaren er tilbake for full sesong siden 70-tallet og har slått seg sammen med Arrow Schmidt Peterson Motorsport og blitt til Arrow McLaren SP. Samt at de har gått over fra Honda til Chevrolet motorer.
Mayer Shank Racing vil kjøre hele sesongen.
Dragonspeed vil kjøre delvis sesong, og videre er det en del mindre endringer og samarbeidsprosjekter.
Også til dels store endringer i sjåfører. Veteranene Sebastien Bourdaise og Tony Kanan kjører ikke full sesong lenger, og skal dele bil hvor Kanan kjører ovalene og Bourdaise skal kjøre fire andre løp og nybegynner Dalton Kellett skal kjøre resterende. Arrow McLaren SP har gitt James Hinchcliffe fyken og ansatt 2019 Indy Lights mester Oliver Askew og 2018 Indy Lights mester Patrico O'ward, samt Alonso for Indy500. Ellers er Charlie Kimball tilbake i full sesong for A. J Foyt. Pluss noen andre mindre endringer.
Det er kun én endring på kalenderen og det er at Pocono Raceway er ute og er erstattet av Richmond Raceway.
Bilene og motor er stort sett uendret bortsett fra at fra og med årets sesong er det obligatorisk med "frontvindu" på bilene for å forhindre gjenstander å treffe sjåføren i forbindelse med ulykker. Årsaken til at Indycar Series ikke gikk for "halo" som bl.a. F1, er at en halo vil blokkere synsvinkelen i de skarpe, doserte svingene på ovaler.
Etter en mindre nedtur ser det ut til at Indycar Series har økende popularitet og er nå oppe i 25-26 startende i hvert løp, og flere team har kommet til de siste par årene, bl.a. McLaren, Mayer Shank, Dragonspeed og Carlin.
For 2021 kommer det ny motor og hybridløsning som skal gi ytelser på over 900hk, og kanskje til og med flere motorleverandører, samt at det går rykter og at 7 ganger NASCAR Sprint Cup mester Jimmie Johnson ønsker å kjøre deler av neste års sesong.
Synd det er så utfordrende å se Indycar Series her på berget. Da Verizon var hovedsponsor la de løpet i sin helhet ut på Youtube etter et par dager, men med NTT som hovedsponsor fra og med fjorårssesongen er det bare private opplastinger å finne mange dager etter løpsdag. Det er også mulig med diverse livestreaminger, men er oftest av elendig kvalitet.