Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Å laste inn varer og å hjelpe pensjonister inn i bilen er arbeid for roboter.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nei, men den blir. Dessuten trenger man ikke en androide til alt folk gjør nå.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.241
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Å laste inn varer og å hjelpe pensjonister inn i bilen er arbeid for roboter.
    Nå får jeg litt type Sci-Fi by-bilde på netthinnen her - med svevende førerløse kjøretøy som farter rundt omkring og roboter som service-ytere:).

    Hvor skal en slik robot oppbevares/være når den ikke er opptatt med å hjelpe tante Ågot (m/handleposer og gåstol) ut/inn av kjøretøy? I kjøretøyet, eller blir det en haug med C-3PO´r som står klar til tjeneste på annen hvert gatehjørne?

    Nei, da er det vel bedre at tante Ågot får varene levert hjem på døren - og at fremtiden vil sørge for å holde gamlingene innadørs, slik at de ikke reker rundt utadørs, til bryderi for infrastrukturen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.815
    Torget vurderinger
    1
    Historien har lært oss at fremtidsvyer alltid feil og altfor "optimistisk" med hensyn på fremskritt. Husk at svært kyndige folk proklamerte en gang at vi skulle ha månebaser i 1985 og i år 2000 skulle Mars koloniseres....
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Joda, men automatiseringen går ganske fort og besparelsene er store, så det stopper nok ikke opp som romfartseventyret på 70-tallet. Insentivene for å kvitte seg meg alt av sjåfører når det blir teknisk mulig er store, og gevinsten i å tilby noe som fungerer det samme.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Flere innpå her som umulig kan ha besøkt en fabrikk eller et lager de siste 10-20 årene
     
    Sist redigert av en moderator:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.815
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men automatiseringen går ganske fort og besparelsene er store, så det stopper nok ikke opp som romfartseventyret på 70-tallet. Insentivene for å kvitte seg meg alt av sjåfører når det blir teknisk mulig er store, og gevinsten i å tilby noe som fungerer det samme.
    I følge representanter for bilindustrien vil det ta ca ti år før selvkjørende biler er generelt tilgjengelig i de fleste bilklasser. Jeg tviler på om disse vil bli tillatt å kjøre uten sjåfør som kan gripe inn.
    Målet er en nøyaktighet i geografien på 20cm. Det vil gjøre dem ubrukelig på de fleste norske riksveier (og endel europaveier).

    Jeg stiller også spørsmål hvordan systemet takler føreforhold, holkeføre, sørpeføre, dårlig eller ingen brøyting. Sikkert bra på motorveier i LA.....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.827
    Antall liker
    9.755
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nei, men den blir. Dessuten trenger man ikke en androide til alt folk gjør nå.
    Gjør den sikkert, men det som kommer først er smarte programmer. Kundeservice, bank, forsikring for å nevne noe....
    Mennesker blir erstattet av bl.a.chatteroboter og programvare som leser og ev. godtar skademeldinger og lånesøknader.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.827
    Antall liker
    9.755
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et lite eksempel på smart programvare og besparelser.
    På kjøpesenteret her i byen så er det tillatt å stå gratis i maksimum 3 timer. Alle måtte ta en billett og legge i bilvinduet. Og Europark kom innom av og til og sjekket dette. Det er det nå slutt på. Et dataprogram sjekker bilskiltene når vi kjører inn og ut. De som ikke kommer seg ut i løpet av 3 timer får en faktura i posten. Fantastisk, parkeringsvakt ? Nei den jobben eksisterer snart ikke lenger. Borgerlønn sier du ? Tja si det....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg sendte nettopp en mail til Strava etter å slitt litt med teknikken.

    Eller strengt tatt, tenkikken min slet med teknikken til Strava eller med teknikken til Garmin, eller om det var teknikken til Garmin som slet med teknikken til Strava, eller omvendt eller motsatt.

    I alle fall. Det var ganske åpenbart at mailen jeg fikk tilbake var fra en robot, og at det var en robot som hadde lest mailen min.

    Menneskene har fortsatt en rolle og spille i noen år til. Etter det trengs vi ikke lenger, og det kommer til å bli rart.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det skal bli godt å slippe dem. People, they're the worst.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tror menneskene kommer til å bli stadig mer destruktive etterhvert som det blir mindre lønnsslaveri. Glem robotene. De kommer ikke til å lage kvalm.

    Men det er klart. Alt dette er Lans og MDGs feil, eller fortjeneste, ettersom.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.241
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er vanskelig å spå - spesielt om fremtiden.

    For min del er Kommuneplan Oslo 2040 mer konkret og interessant å forholde seg til, enn hva som "kan" skje av utvikling og bli potensielle realiteter om 50+ år.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.827
    Antall liker
    9.755
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er vanskelig å spå - spesielt om fremtiden.

    For min del er Kommuneplan Oslo 2040 mer konkret og interessant å forholde seg til, enn hva som "kan" skje av utvikling og bli potensielle realiteter om 50+ år.
    Førerløse fly, skip, biler og kollektive løsninger er rett rundt hjørnet og ikke femti år inn i tiden. Det er kun snakk om vilje om å få det til. Jeg tror dette er politikernes våte drøm. Kjøretøyene vil følge fartsgrensene, det vil bli langt færre ulykker. Noen som husker de to stygge ulykkene i flytrafikken i det siste? Lufthansaflyet ville ikke flydd i fjellveggen i Sør-Europa hvis det hadde vært styrt med programvare og ikke en syk pilot. Og flyet i Sør-Amerika ville ikke tatt av fra flyplassen med for lite fuel ombord. Når kombinasjonen høyere sikkerhetsnivå og lavere kostnader dukker opp så er det vanskelig/umulig å bremse eller stoppe denne utviklingen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.241
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Nå var det innlegget mitt rettet mot hva vi kan se for oss - og forvente oss at blir realiteter i Oslo (hvilket tråden omhandler) i "nærmere" fremtid, sett opp mot noen av trådens senere innlegg.
    Autonome kjøretøy og robotifisering innenfor en del områder handler ikke kun om vilje til å få det til. Om Musk innen noen få år kan få en førerløs bil til å krysse det amerikanske kontinentet - fra en spesifikk destinasjon til en annen er eksempelvis ikke synonymt med at hovedtyngden av slike kjøretøy dominerer Oslotrafikken i 2040.

    Også som et tilsvar til@Cruiser´s litt tidligere innlegg. Ja, jeg har ved flere anledninger besøkt automatiserte og robotifiserte lager og produksjonslinjer. Alt fra relativt enkle til det som pr. i dag er mer avanserte sådanne.
    Faktisk jobbet jeg noen få uker ved det som den gang (om jeg husker rett) var Norges første "robotlager" - OVD på Ulven. Dette var i 1981, og utviklingen har gått en bit videre fra det, for å si det forsiktig:).
    Fellesnevner for alt av automatiseringer og robotstyringer er at de er meget dyktige og nøyaktige på å levere akkurat det de er programmert til å gjøre. Men, om noe uforutsett oppstår, så stopper det opp. Roboter og automatiseringer må bli/være mer "intelligente" enn de er i dag før de blir i stand til å løse oppgaver der helt uventede forhold kan inntreffe. Og der er det fortsatt en bit utvikling som gjenstår.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.827
    Antall liker
    9.755
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^ Nå var det innlegget mitt rettet mot hva vi kan se for oss - og forvente oss at blir realiteter i Oslo (hvilket tråden omhandler) i "nærmere" fremtid, sett opp mot noen av trådens senere innlegg.
    Autonome kjøretøy og robotifisering innenfor en del områder handler ikke kun om vilje til å få det til. Om Musk innen noen få år kan få en førerløs bil til å krysse det amerikanske kontinentet - fra en spesifikk destinasjon til en annen er eksempelvis ikke synonymt med at hovedtyngden av slike kjøretøy dominerer Oslotrafikken i 2040.

    Også som et tilsvar til@Cruiser´s litt tidligere innlegg. Ja, jeg har ved flere anledninger besøkt automatiserte og robotifiserte lager og produksjonslinjer. Alt fra relativt enkle til det som pr. i dag er mer avanserte sådanne.
    Faktisk jobbet jeg noen få uker ved det som den gang (om jeg husker rett) var Norges første "robotlager" - OVD på Ulven. Dette var i 1981, og utviklingen har gått en bit videre fra det, for å si det forsiktig:).
    Fellesnevner for alt av automatiseringer og robotstyringer er at de er meget dyktige og nøyaktige på å levere akkurat det de er programmert til å gjøre. Men, om noe uforutsett oppstår, så stopper det opp. Roboter og automatiseringer må bli/være mer "intelligente" enn de er i dag før de blir i stand til å løse oppgaver der helt uventede forhold kan inntreffe. Og der er det fortsatt en bit utvikling som gjenstår.
    Det er vanskelig å se hva fremtiden bringer, men jeg tror Oslo har førerløse busser og T-banetog lenge før 2040. Prøveprosjektet for førerløse busser skal starte i 2018 såvidt jeg husker. Helt sikkert i liten skala men prosjektet er rundt hjørnet. Tipper de bruker noen år på å få det til å rulle og de må få krangla seg ferdig med fagforeningene. Men la oss si i 2025 så burde det være på plass. Da er det sannsynlig også førerløse taxier på gang. Men som sagt; Den som lever får se.:)
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    ^ Nå var det innlegget mitt rettet mot hva vi kan se for oss - og forvente oss at blir realiteter i Oslo (hvilket tråden omhandler) i "nærmere" fremtid, sett opp mot noen av trådens senere innlegg.
    Autonome kjøretøy og robotifisering innenfor en del områder handler ikke kun om vilje til å få det til. Om Musk innen noen få år kan få en førerløs bil til å krysse det amerikanske kontinentet - fra en spesifikk destinasjon til en annen er eksempelvis ikke synonymt med at hovedtyngden av slike kjøretøy dominerer Oslotrafikken i 2040.

    Også som et tilsvar til@Cruiser´s litt tidligere innlegg. Ja, jeg har ved flere anledninger besøkt automatiserte og robotifiserte lager og produksjonslinjer. Alt fra relativt enkle til det som pr. i dag er mer avanserte sådanne.
    Faktisk jobbet jeg noen få uker ved det som den gang (om jeg husker rett) var Norges første "robotlager" - OVD på Ulven. Dette var i 1981, og utviklingen har gått en bit videre fra det, for å si det forsiktig:).
    Fellesnevner for alt av automatiseringer og robotstyringer er at de er meget dyktige og nøyaktige på å levere akkurat det de er programmert til å gjøre. Men, om noe uforutsett oppstår, så stopper det opp. Roboter og automatiseringer må bli/være mer "intelligente" enn de er i dag før de blir i stand til å løse oppgaver der helt uventede forhold kan inntreffe. Og der er det fortsatt en bit utvikling som gjenstår.
    Det er vanskelig å se hva fremtiden bringer, men jeg tror Oslo har førerløse busser og T-banetog lenge før 2040. Prøveprosjektet for førerløse busser skal starte i 2018 såvidt jeg husker. Helt sikkert i liten skala men prosjektet er rundt hjørnet. Tipper de bruker noen år på å få det til å rulle og de må få krangla seg ferdig med fagforeningene. Men la oss si i 2025 så burde lyd være på plass. Da er det sannsynlig også førerløse taxier på gang. Men som sagt; Den som lever får se.:)

    Jeg tviler vel på at fagforeningene har mye å stille opp med. Ordninger a'la typografenes og maskinskrivernes rett til å bruke tastatur ser vi nok ikke igjen. Hva skulle fagbevegelsen kreve og hvordan skulle de kjempe mot? Streik?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.827
    Antall liker
    9.755
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^ Nå var det innlegget mitt rettet mot hva vi kan se for oss - og forvente oss at blir realiteter i Oslo (hvilket tråden omhandler) i "nærmere" fremtid, sett opp mot noen av trådens senere innlegg.
    Autonome kjøretøy og robotifisering innenfor en del områder handler ikke kun om vilje til å få det til. Om Musk innen noen få år kan få en førerløs bil til å krysse det amerikanske kontinentet - fra en spesifikk destinasjon til en annen er eksempelvis ikke synonymt med at hovedtyngden av slike kjøretøy dominerer Oslotrafikken i 2040.

    Også som et tilsvar til@Cruiser´s litt tidligere innlegg. Ja, jeg har ved flere anledninger besøkt automatiserte og robotifiserte lager og produksjonslinjer. Alt fra relativt enkle til det som pr. i dag er mer avanserte sådanne.
    Faktisk jobbet jeg noen få uker ved det som den gang (om jeg husker rett) var Norges første "robotlager" - OVD på Ulven. Dette var i 1981, og utviklingen har gått en bit videre fra det, for å si det forsiktig:).
    Fellesnevner for alt av automatiseringer og robotstyringer er at de er meget dyktige og nøyaktige på å levere akkurat det de er programmert til å gjøre. Men, om noe uforutsett oppstår, så stopper det opp. Roboter og automatiseringer må bli/være mer "intelligente" enn de er i dag før de blir i stand til å løse oppgaver der helt uventede forhold kan inntreffe. Og der er det fortsatt en bit utvikling som gjenstår.
    Det er vanskelig å se hva fremtiden bringer, men jeg tror Oslo har førerløse busser og T-banetog lenge før 2040. Prøveprosjektet for førerløse busser skal starte i 2018 såvidt jeg husker. Helt sikkert i liten skala men prosjektet er rundt hjørnet. Tipper de bruker noen år på å få det til å rulle og de må få krangla seg ferdig med fagforeningene. Men la oss si i 2025 så burde lyd være på plass. Da er det sannsynlig også førerløse taxier på gang. Men som sagt; Den som lever får se.:)

    Jeg tviler vel på at fagforeningene har mye å stille opp med. Ordninger a'la typografenes og maskinskrivernes rett til å bruke tastatur ser vi nok ikke igjen. Hva skulle fagbevegelsen kreve og hvordan skulle de kjempe mot? Streik?
    Behovet for ansatte vil jo gå ned, og fagforeningene vil ikke akseptere oppsigelser. Men det er mulig at naturlig avgang er nok.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hvor har du det fra at fagforeninger ikke aksepterer oppsigelser?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.241
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ For min del så synes jeg det mest relevante å diskutere i denne tråden er den politikken som daglig føres - og konsekvenser og meninger om det - og høringsutkastet til Kommuneplanen Oslo Mot 2040.
    Linker til denne:
    https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13213415/Innhold/Politikk%20og%20administrasjon/Politikk/Kommuneplan/Ny%20kommuneplan%20p%C3%A5%20h%C3%B8ring/Oslo%20kommune_Utkast_Kommuneplan_utskrift.pdf

    Dette høringsutkastet har følgende både innledende, gjentakende og førende tekst:
    OSLO MOT 2040 – EN GRØNNERE, VARMERE OG
    MER SKAPENDE BY MED PLASS TIL ALLE
    og inneholder:
    VISJON, MÅL OG STRATEGIER MOT 2040

    Etter min mening er det i dette høringsutkastet en god del bra saker, men samtidig mye floskler og en del selvmotsigelser. Ikke minst BY MED PLASS TIL ALLE er en sannhet med modifikasjoner.
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    MDG har hele tiden hevdet at miljø, og særlig klima, er den suverent viktigste politiske saken, og at alt annet er sekundært. Den åpenbare konsekvensen av det må vel være å ikke støte fra seg velgere som deler MDGs fokus på miljø ved å fronte posisjoner utenfor status quo eller sentrum i kontroversielle, ikke-miljørelaterte saker. Videre bør de vel unngå posisjoner som ikke gavner miljøsaken, som å slippe inn flere 3. verden-borgere som vel integrert kan få legge seg til et vestlig konsumnivå. At de allikevel adopterer venstrasidas "nei til egoisme" og "ja til en rausere flyktningepolitikk" er herlig på trynet. At MDG og SV dermed må dele på loddent skjegg-velgerne mens alle andre avskriver dem er for min del helt utmerket, så for all del: kjør på.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Evt så kan vi jo redusere litt på vår velstand og vårt vanvittige overforbruk av jordas ressurser? Da blir det kanskje rom for at andre deler av verden kan øke sin en smule? Neida svaret er å hermetisk stenge grensene.. gjerne med en svær mur slik at vi kan gasse oss i overflod her på innsiden uten forstyrrelser så lenge som mulig. Helt uten omtanke for den tredje verden og ikke minst våre egne barnebarn.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja skal vi adoptere MDGs ønsker om å kutte alle Norges inntekter fra oljen, så må budsjettene skjæret til bena og mer til. Da er det ikke snakk om mer full sykelønn, gode pensjoner, bonanza til tilreisende araberopportunister, bistand til de som har stelt seg dårlig, gavedryss til private næringsdrivende i landbruket. Samtidig blir det en voldsom økning av skatt på alt fra arbeid, mat, varer, tjenster, ... alt.

    Det er bare å begynne å lære seg hvilke ugressplanter man kan overleve på, og kjøpe seg en hagle for å forsvare flekken sin.

    MDGs vyer kan ikke kombineres med venstresidens sløseripolitikk.


    Med magre kår vil det også komme sosiale konflikter, bråk, etnisk vold og proteksjonisme.

    Man må velge, enten et ultraasketisk mgd-liv, eller SVs sløserivannvidd.

    Prøver man på begge deler går landet konkurs.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    MDG har hele tiden hevdet at miljø, og særlig klima, er den suverent viktigste politiske saken, og at alt annet er sekundært. Den åpenbare konsekvensen av det må vel være å ikke støte fra seg velgere som deler MDGs fokus på miljø ved å fronte posisjoner utenfor status quo eller sentrum i kontroversielle, ikke-miljørelaterte saker. Videre bør de vel unngå posisjoner som ikke gavner miljøsaken, som å slippe inn flere 3. verden-borgere som vel integrert kan få legge seg til et vestlig konsumnivå. At de allikevel adopterer venstrasidas "nei til egoisme" og "ja til en rausere flyktningepolitikk" er herlig på trynet. At MDG og SV dermed må dele på loddent skjegg-velgerne mens alle andre avskriver dem er for min del helt utmerket, så for all del: kjør på.
    Ja når man vet at hver somalier i snitt koster landet 10 millioner, og at det er over 40.000 av dem som har slått seg ned her allerede, så er det ganske så holdeløst og samtidig ville satse på en svensk innvandringspolitikk og kutt i alle statlige inntekter fra oljen.

    Det er en oppskrift på borgerkrigslignende tilstander om 20 år.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Evt så kan vi jo redusere litt på vår velstand og vårt vanvittige overforbruk av jordas ressurser? Da blir det kanskje rom for at andre deler av verden kan øke sin en smule? Neida svaret er å hermetisk stenge grensene.. gjerne med en svær mur slik at vi kan gasse oss i overflod her på innsiden uten forstyrrelser så lenge som mulig. Helt uten omtanke for den tredje verden og ikke minst våre egne barnebarn.
    Nå er det vel ikke slik at MDG-politikk i Norge vil gi nok lettelse for klima og miljø til at det gir rom for flere 1.-verdenborgere. Man må gjerne være for å slippe 3.-verdenborgere inn i Riket og å integrere dem til produktive borgere som folk flest, men da er manifestet om at miljøet trumfer alt kun en floskel. Jeg stemte MDG for 4 år siden, ikke fordi jeg hadde sans for eller tro på politikken deres, men fordi det var forfriskende med tilsynelatende korrespondanse mellom retorikk og vilje til tung og trist politikk. Nå minner MDG mer og mer om en ekstra fjollete utgave av SV, og det er faen meg godt gjort.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva skal verden bli til hvis man ikke kan fly frem og tilbake til London for å justere lengden på buksebeina? Hva skal man da skrive om på internett?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    For all del, men hva er relevansen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    C

    cruiser

    Gjest
    Relevansen er at mdg setter fingeren på et vanvittig overforbruk.. det er heller ingen motsetning mellom det og å bidra ved flyktningekriser
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.241
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Et par av de senere innlegg synes jeg har begrenset relevans til Oslopolitikken. Det finnes to andre utmerkede tråder for å diskutere partiprogram og partier på rikspolitisk (og globalt) nivå.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Jeg vurderer MDG fordi ord og handling henger tilsynelatende sammen. Mye tull men liker tanken på en mere bilfri by
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.241
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ som er en (tross alt) liten del av deres by-politikk. Dessverre kan man ikke kun velge en bit av kaken, men må svelge hele - hvilket ofte resulterer i et realt mageknip - og tilhørende etterklokskap.
    Jeg kunne lett formet min ideelle bypolitikk dersom jeg kunne plukket og komponert min egen meny utfra de ulike partiers fanesaker, men sånn fungerer det jo ikke.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.823
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Smurfeland
    Hvilke to bilmerker er det? Begynner ett av dem på "A", kanskje?
    Du er nok inne på noe der, ja. Og - andre som ferdes på 2 hjul vil nok nikke gjenkjennende til at det andre begynner på T (og ikke er japansk).
    ..... og ofte bare er få centimetere fra å ta med seg speilene på bilene de kjører mellom.
    Hvilket også i mange sammenhenger kan tilskrives det jeg nevnte om bilistenes plassering i kjørefeltet;). Men her er det jo også et samspill mellom å "presse" seg frem og å avgi plass.
    Glemte å svare på denne.

    Men tenkte meg det ja, disse "A" ene later ofte til å ha sjåfører hvis eneste misjon i trafikken er å tråkke andre på tærne. Også regner jeg med at det andre merket du sikter til som ikke er Japansk må være Trabant. Fæle sjåfører der også.

    Persongig pleier jeg alltid å legge meg ut til siden og gi plass, ellers ligger jeg vanligvis midt i feltet mitt på E18 der det er tre felt eller mer. Problemet er at motorsyklene ofte kommer såpass fort bakfra at man knapt rekker å registrere at de sneier speilet på bilen før de er forbi.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg vurderer MDG fordi ord og handling henger tilsynelatende sammen. Mye tull men liker tanken på en mere bilfri by
    Bilfri by er ikke dumt, de har noe for se på lokalt plan. Men på nasjonalt plan er det en gjeng med naustegubber, rosadrømmere og mennesker uten bakkekontakt.

    I tillegg til å flerdoble bestanden av ulver og arabere er den store planen deres om hvordan de skal redde norsk økonomi etter at de kutter alle inntekter fra oljeindustrien ... wait for it .... Romfart på Svalbard!

    Tjo Bing!

    De grønne vil tredoble den norske ulvebestanden - Dagbladet

    "Romfart på Svalbard
    Hva vi skal leve av etter at oljen er faset ut ble det snakket mye om på landsmøtets første dag.

    Ifølge partiet skal vi blant annet leve av romfart.

    Landsmøte har vedtatt satsing på romfart på Svalbard, et forslag som ble frammet fra Grünerløkka i Oslo.

    - Dette er en vanvittig vekstnæring som vi bør satse på. Norge har en unik posisjon til å satse på dette. Dette er en av de tingene vi skal leve av etter olja, argumenterte blant annet Eivind Trædal, delegat fra Aust-Agder.

    Ifølge vedtaket skal en erstatte kulldriften på Svalbard med satsing på nye næringsveier som fornybar energi, romfart, og kommunikasjon, forskning og reiseliv."

    ..

    Greit å investere i romfart, men noen god erstatning for oljen som inntektskilde er det neppe.... :)

    Søte, forleste på Sci-Fi, virkelighetsfjerne, romantiske og med en økonomisk politikk like sammenhengende som en dårlig dag i Trumps hode.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurderer MDG fordi ord og handling henger tilsynelatende sammen. Mye tull men liker tanken på en mere bilfri by
    Bilfri by er ikke dumt, de har noe for se på lokalt plan. Men på nasjonalt plan er det en gjeng med naustegubber, rosadrømmere og mennesker uten bakkekontakt.

    I tillegg til å flerdoble bestanden av ulver og arabere er den store planen deres om hvordan de skal redde norsk økonomi etter at de kutter alle inntekter fra oljeindustrien ... wait for it .... Romfart på Svalbard!

    Tjo Bing!

    De grønne vil tredoble den norske ulvebestanden - Dagbladet

    "Romfart på Svalbard
    Hva vi skal leve av etter at oljen er faset ut ble det snakket mye om på landsmøtets første dag.

    Ifølge partiet skal vi blant annet leve av romfart.

    Landsmøte har vedtatt satsing på romfart på Svalbard, et forslag som ble frammet fra Grünerløkka i Oslo.

    - Dette er en vanvittig vekstnæring som vi bør satse på. Norge har en unik posisjon til å satse på dette. Dette er en av de tingene vi skal leve av etter olja, argumenterte blant annet Eivind Trædal, delegat fra Aust-Agder.

    Ifølge vedtaket skal en erstatte kulldriften på Svalbard med satsing på nye næringsveier som fornybar energi, romfart, og kommunikasjon, forskning og reiseliv."

    ..

    Greit å investere i romfart, men noen god erstatning for oljen som inntektskilde er det neppe.... :)

    Søte, forleste på Sci-Fi, virkelighetsfjerne, romantiske og med en økonomisk politikk like sammenhengende som en dårlig dag i Trumps hode.
    Innlegget hadde sikkert passet best i MDG-tråden. Jeg meldte meg faktisk ut av MDG på torsdag, etter at partiet gikk tungt inn for Hyperloop mellom Oslo og København. Romfart på Svalbard ble "rosinen i pølsa". Mye oppstandelse fulgte, men det får være grenser for tøys. Samme Trædal gikk tungt inn for Uber, inntil det ble klart for ham hva slags selskap Uber er.

    Hyperloop er grunndumt, fra ende til annen og vil utgjøre et teknologisk mareritt i verdensklasse, før det realiseres.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn