På lengre sikt så er nok det veldig sannsynlig. Men en menneskelig lignende robot er ikke billig.Å laste inn varer og å hjelpe pensjonister inn i bilen er arbeid for roboter.
Nå får jeg litt type Sci-Fi by-bilde på netthinnen her - med svevende førerløse kjøretøy som farter rundt omkring og roboter som service-ytere.Å laste inn varer og å hjelpe pensjonister inn i bilen er arbeid for roboter.
I følge representanter for bilindustrien vil det ta ca ti år før selvkjørende biler er generelt tilgjengelig i de fleste bilklasser. Jeg tviler på om disse vil bli tillatt å kjøre uten sjåfør som kan gripe inn.Joda, men automatiseringen går ganske fort og besparelsene er store, så det stopper nok ikke opp som romfartseventyret på 70-tallet. Insentivene for å kvitte seg meg alt av sjåfører når det blir teknisk mulig er store, og gevinsten i å tilby noe som fungerer det samme.
Gjør den sikkert, men det som kommer først er smarte programmer. Kundeservice, bank, forsikring for å nevne noe....Nei, men den blir. Dessuten trenger man ikke en androide til alt folk gjør nå.
Førerløse fly, skip, biler og kollektive løsninger er rett rundt hjørnet og ikke femti år inn i tiden. Det er kun snakk om vilje om å få det til. Jeg tror dette er politikernes våte drøm. Kjøretøyene vil følge fartsgrensene, det vil bli langt færre ulykker. Noen som husker de to stygge ulykkene i flytrafikken i det siste? Lufthansaflyet ville ikke flydd i fjellveggen i Sør-Europa hvis det hadde vært styrt med programvare og ikke en syk pilot. Og flyet i Sør-Amerika ville ikke tatt av fra flyplassen med for lite fuel ombord. Når kombinasjonen høyere sikkerhetsnivå og lavere kostnader dukker opp så er det vanskelig/umulig å bremse eller stoppe denne utviklingen.Det er vanskelig å spå - spesielt om fremtiden.
For min del er Kommuneplan Oslo 2040 mer konkret og interessant å forholde seg til, enn hva som "kan" skje av utvikling og bli potensielle realiteter om 50+ år.
Det er vanskelig å se hva fremtiden bringer, men jeg tror Oslo har førerløse busser og T-banetog lenge før 2040. Prøveprosjektet for førerløse busser skal starte i 2018 såvidt jeg husker. Helt sikkert i liten skala men prosjektet er rundt hjørnet. Tipper de bruker noen år på å få det til å rulle og de må få krangla seg ferdig med fagforeningene. Men la oss si i 2025 så burde det være på plass. Da er det sannsynlig også førerløse taxier på gang. Men som sagt; Den som lever får se.^ Nå var det innlegget mitt rettet mot hva vi kan se for oss - og forvente oss at blir realiteter i Oslo (hvilket tråden omhandler) i "nærmere" fremtid, sett opp mot noen av trådens senere innlegg.
Autonome kjøretøy og robotifisering innenfor en del områder handler ikke kun om vilje til å få det til. Om Musk innen noen få år kan få en førerløs bil til å krysse det amerikanske kontinentet - fra en spesifikk destinasjon til en annen er eksempelvis ikke synonymt med at hovedtyngden av slike kjøretøy dominerer Oslotrafikken i 2040.
Også som et tilsvar til@Cruiser´s litt tidligere innlegg. Ja, jeg har ved flere anledninger besøkt automatiserte og robotifiserte lager og produksjonslinjer. Alt fra relativt enkle til det som pr. i dag er mer avanserte sådanne.
Faktisk jobbet jeg noen få uker ved det som den gang (om jeg husker rett) var Norges første "robotlager" - OVD på Ulven. Dette var i 1981, og utviklingen har gått en bit videre fra det, for å si det forsiktig.
Fellesnevner for alt av automatiseringer og robotstyringer er at de er meget dyktige og nøyaktige på å levere akkurat det de er programmert til å gjøre. Men, om noe uforutsett oppstår, så stopper det opp. Roboter og automatiseringer må bli/være mer "intelligente" enn de er i dag før de blir i stand til å løse oppgaver der helt uventede forhold kan inntreffe. Og der er det fortsatt en bit utvikling som gjenstår.
Det er vanskelig å se hva fremtiden bringer, men jeg tror Oslo har førerløse busser og T-banetog lenge før 2040. Prøveprosjektet for førerløse busser skal starte i 2018 såvidt jeg husker. Helt sikkert i liten skala men prosjektet er rundt hjørnet. Tipper de bruker noen år på å få det til å rulle og de må få krangla seg ferdig med fagforeningene. Men la oss si i 2025 så burde lyd være på plass. Da er det sannsynlig også førerløse taxier på gang. Men som sagt; Den som lever får se.^ Nå var det innlegget mitt rettet mot hva vi kan se for oss - og forvente oss at blir realiteter i Oslo (hvilket tråden omhandler) i "nærmere" fremtid, sett opp mot noen av trådens senere innlegg.
Autonome kjøretøy og robotifisering innenfor en del områder handler ikke kun om vilje til å få det til. Om Musk innen noen få år kan få en førerløs bil til å krysse det amerikanske kontinentet - fra en spesifikk destinasjon til en annen er eksempelvis ikke synonymt med at hovedtyngden av slike kjøretøy dominerer Oslotrafikken i 2040.
Også som et tilsvar til@Cruiser´s litt tidligere innlegg. Ja, jeg har ved flere anledninger besøkt automatiserte og robotifiserte lager og produksjonslinjer. Alt fra relativt enkle til det som pr. i dag er mer avanserte sådanne.
Faktisk jobbet jeg noen få uker ved det som den gang (om jeg husker rett) var Norges første "robotlager" - OVD på Ulven. Dette var i 1981, og utviklingen har gått en bit videre fra det, for å si det forsiktig.
Fellesnevner for alt av automatiseringer og robotstyringer er at de er meget dyktige og nøyaktige på å levere akkurat det de er programmert til å gjøre. Men, om noe uforutsett oppstår, så stopper det opp. Roboter og automatiseringer må bli/være mer "intelligente" enn de er i dag før de blir i stand til å løse oppgaver der helt uventede forhold kan inntreffe. Og der er det fortsatt en bit utvikling som gjenstår.
Behovet for ansatte vil jo gå ned, og fagforeningene vil ikke akseptere oppsigelser. Men det er mulig at naturlig avgang er nok.Det er vanskelig å se hva fremtiden bringer, men jeg tror Oslo har førerløse busser og T-banetog lenge før 2040. Prøveprosjektet for førerløse busser skal starte i 2018 såvidt jeg husker. Helt sikkert i liten skala men prosjektet er rundt hjørnet. Tipper de bruker noen år på å få det til å rulle og de må få krangla seg ferdig med fagforeningene. Men la oss si i 2025 så burde lyd være på plass. Da er det sannsynlig også førerløse taxier på gang. Men som sagt; Den som lever får se.^ Nå var det innlegget mitt rettet mot hva vi kan se for oss - og forvente oss at blir realiteter i Oslo (hvilket tråden omhandler) i "nærmere" fremtid, sett opp mot noen av trådens senere innlegg.
Autonome kjøretøy og robotifisering innenfor en del områder handler ikke kun om vilje til å få det til. Om Musk innen noen få år kan få en førerløs bil til å krysse det amerikanske kontinentet - fra en spesifikk destinasjon til en annen er eksempelvis ikke synonymt med at hovedtyngden av slike kjøretøy dominerer Oslotrafikken i 2040.
Også som et tilsvar til@Cruiser´s litt tidligere innlegg. Ja, jeg har ved flere anledninger besøkt automatiserte og robotifiserte lager og produksjonslinjer. Alt fra relativt enkle til det som pr. i dag er mer avanserte sådanne.
Faktisk jobbet jeg noen få uker ved det som den gang (om jeg husker rett) var Norges første "robotlager" - OVD på Ulven. Dette var i 1981, og utviklingen har gått en bit videre fra det, for å si det forsiktig.
Fellesnevner for alt av automatiseringer og robotstyringer er at de er meget dyktige og nøyaktige på å levere akkurat det de er programmert til å gjøre. Men, om noe uforutsett oppstår, så stopper det opp. Roboter og automatiseringer må bli/være mer "intelligente" enn de er i dag før de blir i stand til å løse oppgaver der helt uventede forhold kan inntreffe. Og der er det fortsatt en bit utvikling som gjenstår.
Jeg tviler vel på at fagforeningene har mye å stille opp med. Ordninger a'la typografenes og maskinskrivernes rett til å bruke tastatur ser vi nok ikke igjen. Hva skulle fagbevegelsen kreve og hvordan skulle de kjempe mot? Streik?
I offentlig sektor har jeg aldri hørt eller sett det.Hvor har du det fra at fagforeninger ikke aksepterer oppsigelser?
Ja når man vet at hver somalier i snitt koster landet 10 millioner, og at det er over 40.000 av dem som har slått seg ned her allerede, så er det ganske så holdeløst og samtidig ville satse på en svensk innvandringspolitikk og kutt i alle statlige inntekter fra oljen.MDG har hele tiden hevdet at miljø, og særlig klima, er den suverent viktigste politiske saken, og at alt annet er sekundært. Den åpenbare konsekvensen av det må vel være å ikke støte fra seg velgere som deler MDGs fokus på miljø ved å fronte posisjoner utenfor status quo eller sentrum i kontroversielle, ikke-miljørelaterte saker. Videre bør de vel unngå posisjoner som ikke gavner miljøsaken, som å slippe inn flere 3. verden-borgere som vel integrert kan få legge seg til et vestlig konsumnivå. At de allikevel adopterer venstrasidas "nei til egoisme" og "ja til en rausere flyktningepolitikk" er herlig på trynet. At MDG og SV dermed må dele på loddent skjegg-velgerne mens alle andre avskriver dem er for min del helt utmerket, så for all del: kjør på.
Nå er det vel ikke slik at MDG-politikk i Norge vil gi nok lettelse for klima og miljø til at det gir rom for flere 1.-verdenborgere. Man må gjerne være for å slippe 3.-verdenborgere inn i Riket og å integrere dem til produktive borgere som folk flest, men da er manifestet om at miljøet trumfer alt kun en floskel. Jeg stemte MDG for 4 år siden, ikke fordi jeg hadde sans for eller tro på politikken deres, men fordi det var forfriskende med tilsynelatende korrespondanse mellom retorikk og vilje til tung og trist politikk. Nå minner MDG mer og mer om en ekstra fjollete utgave av SV, og det er faen meg godt gjort.Evt så kan vi jo redusere litt på vår velstand og vårt vanvittige overforbruk av jordas ressurser? Da blir det kanskje rom for at andre deler av verden kan øke sin en smule? Neida svaret er å hermetisk stenge grensene.. gjerne med en svær mur slik at vi kan gasse oss i overflod her på innsiden uten forstyrrelser så lenge som mulig. Helt uten omtanke for den tredje verden og ikke minst våre egne barnebarn.
Glemte å svare på denne.Du er nok inne på noe der, ja. Og - andre som ferdes på 2 hjul vil nok nikke gjenkjennende til at det andre begynner på T (og ikke er japansk).Hvilke to bilmerker er det? Begynner ett av dem på "A", kanskje?
Hvilket også i mange sammenhenger kan tilskrives det jeg nevnte om bilistenes plassering i kjørefeltet. Men her er det jo også et samspill mellom å "presse" seg frem og å avgi plass...... og ofte bare er få centimetere fra å ta med seg speilene på bilene de kjører mellom.
Bilfri by er ikke dumt, de har noe for se på lokalt plan. Men på nasjonalt plan er det en gjeng med naustegubber, rosadrømmere og mennesker uten bakkekontakt.Jeg vurderer MDG fordi ord og handling henger tilsynelatende sammen. Mye tull men liker tanken på en mere bilfri by
Innlegget hadde sikkert passet best i MDG-tråden. Jeg meldte meg faktisk ut av MDG på torsdag, etter at partiet gikk tungt inn for Hyperloop mellom Oslo og København. Romfart på Svalbard ble "rosinen i pølsa". Mye oppstandelse fulgte, men det får være grenser for tøys. Samme Trædal gikk tungt inn for Uber, inntil det ble klart for ham hva slags selskap Uber er.Bilfri by er ikke dumt, de har noe for se på lokalt plan. Men på nasjonalt plan er det en gjeng med naustegubber, rosadrømmere og mennesker uten bakkekontakt.Jeg vurderer MDG fordi ord og handling henger tilsynelatende sammen. Mye tull men liker tanken på en mere bilfri by
I tillegg til å flerdoble bestanden av ulver og arabere er den store planen deres om hvordan de skal redde norsk økonomi etter at de kutter alle inntekter fra oljeindustrien ... wait for it .... Romfart på Svalbard!
Tjo Bing!
De grønne vil tredoble den norske ulvebestanden - Dagbladet
"Romfart på Svalbard
Hva vi skal leve av etter at oljen er faset ut ble det snakket mye om på landsmøtets første dag.
Ifølge partiet skal vi blant annet leve av romfart.
Landsmøte har vedtatt satsing på romfart på Svalbard, et forslag som ble frammet fra Grünerløkka i Oslo.
- Dette er en vanvittig vekstnæring som vi bør satse på. Norge har en unik posisjon til å satse på dette. Dette er en av de tingene vi skal leve av etter olja, argumenterte blant annet Eivind Trædal, delegat fra Aust-Agder.
Ifølge vedtaket skal en erstatte kulldriften på Svalbard med satsing på nye næringsveier som fornybar energi, romfart, og kommunikasjon, forskning og reiseliv."
..
Greit å investere i romfart, men noen god erstatning for oljen som inntektskilde er det neppe....
Søte, forleste på Sci-Fi, virkelighetsfjerne, romantiske og med en økonomisk politikk like sammenhengende som en dårlig dag i Trumps hode.