Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    La inn reservasjon på 2 stk Model 3 nå som de er bekreftet med fornuftig rekkevidde. Har fulgt med lenge på andre modeller, men ladenettverket til Tesla ble avgjørende for meg. Der synes jeg de andre etablerte bilprodusenter er alt for trege med å ta inn over seg at dette handler om bra infrastruktur. Jeg må som regel tisse eller strekke beina etter ca 25mil på veien, så 50mil rekkevidde etter US målestanderen holder lenge for meg. Vi kan vel forvente 30mil på de verste vinterdagene med Model 3 (long range)?

    Jeg er nok redd for at vi kommer til å se endel Kodak og Nokia scenarioer i bilbransjen de neste årene.
    Jepps den rekkevidden er helt til å leve med. Jeg kjørte på en bilferie til Slovenia og Italia og hjem mef slik rekkevidde uten noen problemer eller ubehag. Kanskje bortsett i fra to-tre steder der 25 minutter i bilen ble kjedelig siden ladestasjonene var plassert på en totalt intetsigende lokalitet.

    Men ellers ... i løpet at de 2+ årene jeg har hatt den har det aldri vært noen problemer med rekkevidde eller panikkangst forårsaket av lav batteristand.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Eneste ladeproblemene jeg har hatt er hjemme hos mamma og pappa i ferien. Kjører en del når vi er der og sliter litt med rett og slett å få ladet nok fra stikkontakten. Lader kun med 8A da jeg bruker skjøteledning og stikket er fra 70-tallet.

    Det finnes et 22kw punkt i området jeg kan bruke om det blir krise, men så langt har det gått akkurat, dvs jeg har hatt nok til første hurtiglader og sluppet å stoppe på 22kw-punkt på veien.

    I sommer leide vi hytte og elnettet var så dårlig at vi ikke kunne lade på dagtid. Om vi startet oppvaskmaskin eller slo på komfyren falt spenningen til under 200v og da lader ikke bilen. Fikk dog greit ladet nok om natten til å dekke behovene der. Dette var i et område helt blottet for offentlige ladere (Helgelandskysten) så alternativet ville være å sjekke om en av bøndene inområdrt hadde en blå industrikontrakt.

    Jeg kjørte som nevnt 320 mil i ferien. Om bilen hadde hatt dobbelt så stort batteri ville i praksis utgjort liten forskjell. Stoppe må man innimellom, men en del av hurtigladerene er plassert på ganske dølle steder så ville kanskje tatt pausene andre steder om det ikke var nødvendig å lade. I Norge skal man ha ganske sære behov om det ikke holder med et sted rundt 30 mil rekkevidde. Det vil i praksis nesten aldri være et problem, og det er neppe verdt merprisen å kjøpe større batteri.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Det dreier seg nok mest om planlegging. Akkurat som med lading av smartphones vs 3210, men i storskala.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Ja det er korrekt, men av og til har man ikke høy effekt tilgjengelig og når bilen er i bruk "hele dagen" blir ladevinduet begrenset og det brukes steøm. Jeg dro fra mamma og pappa med ca det samme jeg ankom med og det var 15-16 mil til hurtigladeren på veien videre.

    Dette er også grunnen til at ladere er viktigere enn rekkevidde. Uansett hvor stort batteri man har er man ofte prisgitt lading fra stikkontakt og det tar sin tid å komme fra lite til mye rekkevidde.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dette er også grunnen til at ladere er viktigere enn rekkevidde.
    Jeg er grunnleggende uenig i det. Om jeg hadde hatt en bil med 25km rekkevidde og det hadde vært en lader hver 5km uansett hvor jeg dro, ville jeg vært svært misfornøyd med situasjonen. Hadde jeg hatt 2000km rekkevidde og 500 km mellom lademulighetene hadde jeg vært et glisetryne mesteparten av tiden.

    Har man god kapasitet på batteriet kan man lade når man er et sted med gode ladeforhold, og la være å lade når man er steder uten. Det skaper en ro og en god situasjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Rekkevidden bør harmonere med når det passer med en pause, ditto med ladetiden.

    Min betalingsvilje for større batteri enn jeg har i dag er sånn ca null. Om jeg hadde fått større med samme vekt uten økning i pris hadde jeg selvsagt tatt det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rekkevidden bør harmonere med når det passer med en pause, ditto med ladetiden.

    Min betalingsvilje for større batteri enn jeg har i dag er sånn ca null. Om jeg hadde fått større med samme vekt uten økning i pris hadde jeg selvsagt tatt det.
    Vel jeg også, for all del. 85KW batteri og 400 praktiske kilometer er godt nok for meg. Jeg ønsker meg ikke mer, men ville ikke vært fornøyd med en gjennomsnittlig donaldbil som kanskje kan slite 120 km ut av batteriet på en novemberdag, selv om det hadde fungert på et vis i det daglige.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har en som jeg kjenner som har brukt 8 timer på en tur med elbil flere ganger som normalt ville tatt det halve. Årsaken er flere ladinger på veien kombinert med kø på ladestasjonene. Det var snakk om en Leaf vel og merke.

    Poenget er at det hjelper lite med hurtiglading hvis man må stå i kø og vente. De utfordringene har man sett med Tesla i USA en god stund. Det trykket kan komme på Tesla sine stasjoner i Norge også når det blir mange nok eiere. Rekkevidde er og blir viktig for de fleste.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.568
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    De langturene jeg tar med bil går til Praha. Det er ingen problem med å komme seg dit med f.eks. en Tesla, men når jeg er der må bilen stå. Jeg har ikke lademulighet der bilen står parkert, og den eneste ladestasjonen i Tsjekkia er 100 km unna. Nå bygges det riktignok en ladestasjon i Praha, men siden strøm i Tsjekkia produseres med kullkraftverk (og noe atomkraftverk) er det ikke spesielt miljøvennlig å kjøre elbil der nede.
    Så hvis jeg hadde en elbil ville jeg måtte kutte ut kjøreturene til Praha og heller fly dit og ha leiebil der nede. Det er jo et greit alternativ med mindre man skal frakte en del, men om det er så miljøvennlig vet jeg ikke.


    ADAC i Tyskland har jo regnet på dette og funnet ut at det mest miljøvennlige alternativet pr. idag i mellomeuropa er en liten, moderne dieselbil. For de som stort sett beveger seg i Norge stiller det seg jo litt annerledes.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Det holder med rekkevidde som er lang nok. Hva det er finnes det ikke noen fasit på. For egen del er det kombinasjonen lademuligheter og rekkevidde som er interessant. Særbehov dekker jeg med leiebil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Har en som jeg kjenner som har brukt 8 timer på en tur med elbil flere ganger som normalt ville tatt det halve. Årsaken er flere ladinger på veien kombinert med kø på ladestasjonene. Det var snakk om en Leaf vel og merke.

    Poenget er at det hjelper lite med hurtiglading hvis man må stå i kø og vente. De utfordringene har man sett med Tesla i USA en god stund. Det trykket kan komme på Tesla sine stasjoner i Norge også når det blir mange nok eiere. Rekkevidde er og blir viktig for de fleste.
    Ladekø er er problem som kan løses og nok vil bli løst vha flere ladere, betaling for lading osv. Jeg har lest om køer i Norge på teslas ladere men selv har jeg ikke ventet mer enn fem minutter en gang (Sarpsborg). Tesla har som kjent sluttet med fri bruk og tar betalt om folk blir stående etter endt lading.

    Rekkevidde er todelt. Til daglig trenger man stort sett lite og lading over natten holder greit. På langturer må man lade nå og da uansett så koker det ned til hvor ofte og hvor lenge. Er enormt batteri gir lengre ladetid, i alle fall med dagens effekt på hurtigladere. Med tettere ladestasjoner kan man alltids kjøre videre til neste om det er kø, men total ladetid blir stort sett den samme. I sør-Norge får man etapper på rundt 15-25 mil alt ettersom, det synest i alle fall jeg er passe. Men av naturlige årsaker er ladestasjonene gjerne plassert på ganske dølle steder så selve pausen i seg selv får noe lav kvalitet.

    Stort sett ville jeg brukt like lang tid med fossilbil som med elbil, men jeg hat typisk med unger på langtur og da tar pausene automatisk en del tid. På sommerens turne venter jeg ikke på ladingen en eneste gang, men endte opp med å lade "for mye" alle gangene siden pausene tok tid. Kjører jeg alene kan det se litt annerledes ut.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ikke mye å rope hurra for med Model 3. Levering tidlig 2019 og fra 49 000 USD med oppgradert rekkevidde.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    I 2019 kommer e-Golf med 50mils rekkevidde til 300 000kr. BMW X3 SUV antagelig med like stor rekkevidde. Audi e-tron med 60 mils rekkevidde + minst en Volvo. + flere.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    De må fortsatt lage en måte å lade disse på. Da i form av reell infrastruktur og ikke teoretiske muligheter. Det skjønte Tesla tidlig. Jeg vil i alle fall ikke ha en elbil som kan lades på maks 50kw effekt som er hva offentlige hurtigladere leverer. Til daglig trengs ikke mye rekkevidde, på langtur trengs stor ladeeffekt tilgjengelig når det er dags for en pause.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.749
    Torget vurderinger
    1
    Kommer bla med induksjonslading....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Kommer bla med induksjonslading....
    Godt mulig, men de må fortsatt bygge ut infrastrukturen. Over store områder. Tesla gjør det selv, jeg har ikke sett veldig mye konkrete planer fra andre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synd at ikke Tesla kan levere Model 3 raskere. Den ville i dag ha solgt i bøtter og spann og gitt de solid kapital. Fordelen med godt utbyggete ladestasjoner blir derfor ekstremt viktig for de for å holde konkurrentene unna.

    Det som er sikkert er at Model 3 har en helt annen appell for de fleste sammenlignet med Ampera-e, e-Golf, Leaf osv. Disse bildene viser IMO en virkelig lekker bil som minner litt om Porsche.
    Tesla-Model-3-front-three-quarters.jpg
    Tesla-Model-3-lead-.jpg

    Første inntrykk:
    Exclusive: Tesla Model 3 First Drive Review - Motor Trend
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.814
    Antall liker
    39.974
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kommer bla med induksjonslading....
    Godt mulig, men de må fortsatt bygge ut infrastrukturen. Over store områder. Tesla gjør det selv, jeg har ikke sett veldig mye konkrete planer fra andre.
    Jeg stoppet på en Marché veikro i går. Der var det to ladestasjoner for andre biler enn Tesla, av to ulike typer, men så vidt jeg kunne se var begge i ustand. Det er ennå ikke mulig å stole på den infrastrukturen på langtur, så inntil videre er nok Tesla eneste realistiske alternativ for langtur med elbil.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.659
    Antall liker
    11.667
    Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
    Leaf'ens kart over ladestasjoner måtte brukes, innen rekkevidde lå en Nissanforhandler inne i et industriområde, så hun kom seg dit og fikk ladet. Men der var alt stengt, og det var ingen toalett noe sted.

    Slike historier fratar elbilen en del gleder. Infrastruktur og logikk har fortsatt en lang vei å gå, for:

    I Norge er gratis hurtiglading så å si ikkeeksisterende. Det er forsåvidt helt greit, man skal betale for drivstoff, det er sunn fornuft. Men betaling pr. minutt?? Hva er det for en fryktelig idé? Det betyr at kunden alltid er taperen, og at energiprisen flyter, det er m.a.o. umulig å vite hvor mye du betaler pr. mil. Erfaringsmessig ender man med omtrentlig samme pris pr. mil som om man fyller bensin, dette til tross for at elbilen har betydelig bedre virkningsgrad enn fossilbilene. Det verste tilfellet jeg har opplevd, er ca. 7,50 pr. kWh, da ladestasjonen åpenbart ikke fungerte helt bra. Fortum bare blånekter når du legger fram problemstillingen.

    I Sverige betaler man stort sett pr. kWh, hvilket er fullstendig logisk. Ofte finner man ladere nær handlesentra, en god idé, men alt for ofte ender man i ladekø i lag med andre nordmenn, for det er stort sett vi som har elbil.
    Videre er det en flora av kort og brikker, apper og mobilløsninger, og ingen av dem er kompatible med hverandre. Det er jo helt håpløst. Hva i alle dager er problemet med å putte inn et vanlig bankkort, og betale for den energien du kjøper?? Hvor vanskelig skal det være nødvendig å gjøre dette her, egentlig?

    Disqutabel
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    Kommer bla med induksjonslading....
    Godt mulig, men de må fortsatt bygge ut infrastrukturen. Over store områder. Tesla gjør det selv, jeg har ikke sett veldig mye konkrete planer fra andre.
    Jeg stoppet på en Marché veikro i går. Der var det to ladestasjoner for andre biler enn Tesla, av to ulike typer, men så vidt jeg kunne se var begge i ustand. Det er ennå ikke mulig å stole på den infrastrukturen på langtur, så inntil videre er nok Tesla eneste realistiske alternativ for langtur med elbil.
    Jeg ladet på Grong på vei nordover i ferien. 6 stolper av gammel type (de med maks 90kW), to av ny. De to av ny var ute av drift. Da jeg kjørte sørover en uke senere var alle byttet til ny type.

    CCS/Chademo/22kw - punktene fra Grønn Kontakt(?) ved siden av var selvsagt ikke i bruk, som slike stort sett aldri er.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.172
    Antall liker
    18.469
    Torget vurderinger
    2
    Anthony Lipmann leverer en nøktern vurdering i et intervju med BBC. Han er ekspert på handel i metaller og mener man må ha helt ny batteriteknologi om man skal klare å få nok elbiler på veiene. Det er, bl.a., ikke nok kobolt tilgjengelig til den typen batterier som foretrekkes. Så Lipmann kommer med en enkel konklusjon: det er slutt på at "hvermannsen" har bil. I fremtiden vil kun ekstremt rike individer ha egen bil.

    Programmet er interessant også av andre grunner:

    BBC World Service - Business Daily, Tesla's Cobalt Conundrum

    En god artikkel om flaskehalsene:
    https://electrek.co/2016/11/01/breakdown-raw-materials-tesla-batteries-possible-bottleneck/
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.038
    Antall liker
    14.603
    7
    Wifey hadde en tur til Sverige sist uke, og var lykkelig overrasket over alle gratis muligheter til å hurtiglade sin Leaf i nabolandet. Gikk helt flott til hun var på vei hjem. Ved Tanum kjøpesenter finnes 3 gratis hurtigladere som lå i hennes ladeplan. Alle defekte. Litt rekkevidde gjensto, hun kjørte til Nordbysenteret, spurte parkeringsbetjeningen om lading, de skjønte ikke hva hun spurte om, så hun måtte lete. Langt inne i P-huset fant hun to gratis ladestasjoner, begge defekte. Kom seg over grensen, fant ladestasjon som forlangte NOK 220,- pr. lading(!!), forsøkte to ganger med mobilløsningen som sto beskrevet på ladestasjonen, lading lot seg ikke starte. Heldigvis trakk de ikke 220,- x 2 for de to forsøkene...
    Leaf'ens kart over ladestasjoner måtte brukes, innen rekkevidde lå en Nissanforhandler inne i et industriområde, så hun kom seg dit og fikk ladet. Men der var alt stengt, og det var ingen toalett noe sted.

    Slike historier fratar elbilen en del gleder. Infrastruktur og logikk har fortsatt en lang vei å gå, for:

    I Norge er gratis hurtiglading så å si ikkeeksisterende. Det er forsåvidt helt greit, man skal betale for drivstoff, det er sunn fornuft. Men betaling pr. minutt?? Hva er det for en fryktelig idé? Det betyr at kunden alltid er taperen, og at energiprisen flyter, det er m.a.o. umulig å vite hvor mye du betaler pr. mil. Erfaringsmessig ender man med omtrentlig samme pris pr. mil som om man fyller bensin, dette til tross for at elbilen har betydelig bedre virkningsgrad enn fossilbilene. Det verste tilfellet jeg har opplevd, er ca. 7,50 pr. kWh, da ladestasjonen åpenbart ikke fungerte helt bra. Fortum bare blånekter når du legger fram problemstillingen.

    I Sverige betaler man stort sett pr. kWh, hvilket er fullstendig logisk. Ofte finner man ladere nær handlesentra, en god idé, men alt for ofte ender man i ladekø i lag med andre nordmenn, for det er stort sett vi som har elbil.
    Videre er det en flora av kort og brikker, apper og mobilløsninger, og ingen av dem er kompatible med hverandre. Det er jo helt håpløst. Hva i alle dager er problemet med å putte inn et vanlig bankkort, og betale for den energien du kjøper?? Hvor vanskelig skal det være nødvendig å gjøre dette her, egentlig?

    Disqutabel
    Det er vel ingen andre enn Tesla som har funnet en modell som funker, der kundene i praksis betaler up-front ved kjøp av bilen for infrastruktur og bruk (dog ikke fri bruk lengre). Det fundamentale problemet er at en hurtiglader leverer relativt lite verdi pr. tidsenhet. En bensinpumpe kan sikkert sende bensin/diesel for 10.000 kroner pr. time, mens en elbillader leverer en energimengde som ellers er tilgjengelig for en femtilapp om man lader hjemme. DC-ladere koster ganske mye å installere (jeg har lest rundt en million kroner) men brukstiden er latterlig lav. Jeg klarer ikke å se hvordan man skal få til lønnsom drift av noe slikt om det skal baseres på at brukerene betaler.

    At energikostnaden er langt høyere enn å lade selv er forsåvidt greit nok, man betaler jo også for tilbudet og at det finnes tilgjengelig når man er på tur, men det er som du er inne på et salig sammensurium av løsninger, samt at påliteligheten er litt såder. Den blir neppe bedre jo mer de blir brukt heller.

    Av det lille jeg vet om Teslas ladeløsning er at den i praksis består av mange ladere av samme type som står i bilen, og dersom en eller flere av disse skulle feile vil ladepunktet fortsatt fungere, men tilgjengelig effekt blir noe lavere. Går strømmen er selvsagt all bets off, men det skjer ytterst sjelden i Norge. Teslas konsept med realtivt mange ladepunkter på hvert sted (stort sett 6+, største har vel 20) gjør også forventet ventetid ved kø mye mindre og påliteligheten mye høyere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.814
    Antall liker
    39.974
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Synd at ikke Tesla kan levere Model 3 raskere. Den ville i dag ha solgt i bøtter og spann og gitt de solid kapital. Fordelen med godt utbyggete ladestasjoner blir derfor ekstremt viktig for de for å holde konkurrentene unna.

    Det som er sikkert er at Model 3 har en helt annen appell for de fleste sammenlignet med Ampera-e, e-Golf, Leaf osv. Disse bildene viser IMO en virkelig lekker bil som minner litt om Porsche.

    Første inntrykk:
    Exclusive: Tesla Model 3 First Drive Review - Motor Trend
    Ser veldig bra ut. Interessant artikkel. Går tydeligvis som en gocart. Kan trekke tilhenger også, så en firehjulsdreven Model 3 vil være en grei pakkeløsning for de fleste. Teslas superladere virker, selv om nye biler må betale for bruken. Jeg merker meg også at Tesla har lært å være litt forsiktige med å love konkrete tall for motoreffekt. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tar den "testen" med en klype salt når det kommer til kjøreegenskapene. Har sett lignende tester når det gjelder Model S, men ingenting hadde vært bedre om Model 3 har sportslige egenskaper.

    Ser mange etterlyser firehjulsdrift og vil vente på det, men bakhjulsdrift er definitivt morsommere å kjøre. Så er fremkommeligheten tilstrekkelig på vinterstid, hadde jeg valgt bakhjulsdrift.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det eneste morsomme med bakhjulsdrift er å sladde på glatten av og til. Kan ikke se noen andre fordeler.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Når det kommer til mod 3 så tror jeg folk må vente en god stund på flere tilvalgsmuligheter. Nå handler alt om tempo og volum og da er det best med så få variasjoner som mulig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det jeg stusset på var dette "men bakhjulsdrift er definitivt morsommere å kjøre"

    pris kjøper jeg.

    Støy ... den ser jeg ikke ... men er åpen for en god forklaring.

    ..

    Men igjen hva er morsommere med kun fremdrift på bakhjul om man ikke har drifting som store lykken? Jeg liker bedre når bilen bare er klistret i bakken og man kan gi på litt ekstra der man ellers ville havnet i en youtubevideo.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Du hører motoren foran når man kjører en SxxD.

    Har man bakhjulstrekk slipper man lyd fra den. Hadde det ikke vært for at de har endret på frunken så den nå er like liten i alle modeller så ville jeg virkelig vurdert bakhjulstrekk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Du hører motoren foran når man kjører en SxxD.

    Har man bakhjulstrekk slipper man lyd fra den. Hadde det ikke vært for at de har endret på frunken så den nå er like liten i alle modeller så ville jeg virkelig vurdert bakhjulstrekk.
    Ikke lagt merke til den. Ikke til den kuen som ikke står å rauter på taket heller. ... takk og pris.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg liker ikke utseende. Litt som en koreaner med downs syndrom adoptert av VW.



    8fe4j0ieaxcz.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man legger merke til det man ønsker å legge merke til.

    Jeg merker det godt og jeg har observert at det er mange på elbilforum som har merket det samme.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Synd at ikke Tesla kan levere Model 3 raskere. Den ville i dag ha solgt i bøtter og spann og gitt de solid kapital. Fordelen med godt utbyggete ladestasjoner blir derfor ekstremt viktig for de for å holde konkurrentene unna.

    Det som er sikkert er at Model 3 har en helt annen appell for de fleste sammenlignet med Ampera-e, e-Golf, Leaf osv. Disse bildene viser IMO en virkelig lekker bil som minner litt om Porsche.
    Vis vedlegget 451057
    Vis vedlegget 451058

    Første inntrykk:
    Exclusive: Tesla Model 3 First Drive Review - Motor Trend
    Denne lignet da veldig på en Chrysler fra åtti tallet? Neon eller noe sånn?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Synes Model 3 er fin jeg, iallefall sammenlignet med pre-facelift S og X.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn