Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.206
    Antall liker
    18.500
    Torget vurderinger
    2
    Wegschauen - et godt ord for å beskrive hva man prøver å gjøre. Jeg kan godt forstå motivet - å redde tysk bilindustri - men jeg tror ikke strategien er egnet til å vekke tillit. Man skal være disippel av tysk bilindustri for å være villig til å akseptere det som skjer -- som forbruker og som person som bruker lunger til å puste med.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke et Tysk problem, men gjelder hele EU. Man har ønsket å senke CO2 utslipp fra bilparken og dermed har diesel vært løsningen i Europa (EU byråkratiet ble fortalt av bilindustrien at dette ikke var realistisk med tanke på øvrig forurensing). Andre verdensdeler, slik som USA, har driti i hele problematikken.
    Renault og Fiat, som begge er delvis statseide, er blant de verste synderne og har langt større utslipp en VW's svindeldiesel. Skjer det noe mer inngripende med hensyn til tysk bilindustri kommer ikke den øvrige bilindustri unna. Derfor vil dette koke ut i kål sånn stort sett.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.883
    Antall liker
    40.081
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.417
    Torget vurderinger
    12

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Som før sagt er ikke dette et Tysk bilindustrifenomen. Fransk bilindustri har vært ledende på diesel i tiår og Renault bla tilhører verstingene og er under etterforskning. Fiat/Chrysler er også en utslippsversting og er anmeldt i USA. Det er utenkelig at Tyske biler skal få kjøreforbud mens Franske, Italienske og endog asiatiske biler med større utslipp skal gå fri. Legg til at det er statlige interesser i Fransk og Italiensk bilindustri også.....
    Blir morsomt å følge med på dette. Det antydes i Aftenpostenartikkelen at det har vært politisk "forståelse" av utslippsjukset, noe jeg har påpekt før i tråden...
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    I særdelshet VW som er verstinger. Man kan selvsagt spekulereom det finnes større skurker men VW er nā engang de mest usympatiske superkjeltringene
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.102
    Antall liker
    3.195
    Torget vurderinger
    1
    Det rare er at bilindustrien får lov til å vekte alle modellene likt når det gjelder å beregne gjennomsnittlig utslipp fra modellporteføljen. Antall produserte av hver enkelt tas ikke med i regnestykket. De lager dermed en eller to lavutslippsbiler som markedsføres og selges svært beskjedent. Vektingen skulle selvfølgelig basert seg på hvor mange biler som selges av de ulike modellene/motoriseringene. Da måtte man virkelig selge elbiler i stort monn for å flytte gjennomsnittet ned. Nå holder det strengt tatt med å lage 1 nullutslippsbil og insistere at det er en modell på lik linje med alle de andre.

    Dette, sammen med det faktum at alle konsekvent markedsfører bilene med lavere utslipp enn de reelle, gjør at vi er utsatt for en gigantisk hvitvasking av bilenes utslipp fra alle hold.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det rare er at bilindustrien får lov til å vekte alle modellene likt når det gjelder å beregne gjennomsnittlig utslipp fra modellporteføljen. Antall produserte av hver enkelt tas ikke med i regnestykket. De lager dermed en eller to lavutslippsbiler som markedsføres og selges svært beskjedent. Vektingen skulle selvfølgelig basert seg på hvor mange biler som selges av de ulike modellene/motoriseringene. Da måtte man virkelig selge elbiler i stort monn for å flytte gjennomsnittet ned. Nå holder det strengt tatt med å lage 1 nullutslippsbil og insistere at det er en modell på lik linje med alle de andre.

    Dette, sammen med det faktum at alle konsekvent markedsfører bilene med lavere utslipp enn de reelle, gjør at vi er utsatt for en gigantisk hvitvasking av bilenes utslipp fra alle hold.
    d4tbp3l9.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Eer det virkelig noen som fremdeles tror at BMW, Opel, (Porsche, Audi), Mercedes og Ford er med på dette hvis bare VW har jukset?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er ingen her som har benektet evt andre avsløringer. At VW ikke var/er alene er ingen formildende omstendighet.. skjønner ikke hvorfor man gidder å bruke så mye energi på å mase om det for å sette opp et slags forsvar.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.417
    Torget vurderinger
    12
    Eer det virkelig noen som fremdeles tror at BMW, Opel, (Porsche, Audi), Mercedes og Ford er med på dette hvis bare VW har jukset?
    Dette handler ikke om tro. Som det sto å lese i en annen tråd: I bunn og grunn skyldes vel dette (i så fall) religion.......
    Parentesen er lagt inn av undertegnede.

    BMW er så langt ikke etterforsket for dieseljuks.
    Opel er så langt ikke etterforsket for dieseljuks.
    (Porsche) har som en konsekvens av konserntilhørigheten blitt avslørt for juks.
    (Audi) har som en konsekvens av konserntilhørigheten blitt avslørt for juks. I tillegg utviklet de juksesoftwaren. Er det dette de kaller vorsprung durch technik?
    Mercedes er pr i dag under etterforskning og resultatet av denne er således ikke kjent.
    Ford er så langt ikke etterforsket for dieseljuks.

    I tillegg må det sies at de fleste av ovenstående også er under etterforskning for kartellvirksomhet uten at dette har noen direkte sammenheng med ovenstående.
    Hele bilbransjens dieseldepartementer er diskreditert som en følge av VW-skandalen. Som tysklands største eksportbransje ble dette politikk på høyt plan. VW group på sin side har allerede blitt reddet av tyske myndigheter i det de kunne redde skinnet ved å kun endre software på sine biler. Alternativet (altså omfattende hardware-endringer) kunne betydd konkurs for VW group og store ringvirkninger for hele den tyske bilbransjen i større grad enn det man så langt har sett og ville dermed rammet Tyskland og dermed Europa hardt økonomisk. I lys av dette har man lagt press på en meget sterk bransje om en "frivillig" ordning for å legge død videre ødeleggende utvikling og mistanker samt gjenreise tysk bilbransjes renommé. Hvorvidt alle er uskyldige eller om de har operert altfor kreativt under regelverket blir bare spekulasjoner og noe svar på dette vil man sannsynligvis aldri få. Den positive ringvirkningen av dette må være raskere utfasing av forurensende biler og dreining mot nullutslippsbiler.

    Som sagt innledningsvis: Dette handler ikke om tro, i bunn og grunn skyldes vel dette i så fall religion.......
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.632
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    BMW og Mercedes har hatt razziaer ift utslipp. Fiat og Renault likeså.

    Foreløpig har det ikke kommet noen tiltaler ut av det, men alle de tyske har vel nå noen "programvareoppdateringer" på gang.

    Mhp Ford, så bruker de vel franske dieselmotorer?

    Hvis alle de andre produsentene hadde (bare) rent mel i posen, så hadde de ikke sittet så stille i båten som de gjorde når Dieselgate kom fram. Det er vel bare Elon Musk som har vært litt stor i kjeften, og de gikk jo på en liten smell ift til effektmålinger kontra avertert effekt.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.632
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du har rett - BMW har ikke hatt utslippsrazzia. Det har vær noen razziaer ift med kartellvirksomhet på stålinnkjøp, og de er også implisert i diesel-samarbeidet med de andre, tyske produsentene.

    En som er avglemt som og er huka for juks, men da ifb med forbrukstall, er Mitsubishi.

    Johan-Kr
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.417
    Torget vurderinger
    12
    Det er riktig. Mitsubishi jukset med testprosedyrene ved å tape karosserisprekker, bruke for høyt lufttrykk o.l. når de testet på rullende landevei. Det er juks så godt som noe, men det bleknet vel i skyggen av VW group.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen her som har benektet evt andre avsløringer. At VW ikke var/er alene er ingen formildende omstendighet.. skjønner ikke hvorfor man gidder å bruke så mye energi på å mase om det for å sette opp et slags forsvar.

    Ingen forsvarer noe. Dette er ikke et VW spesifikt problem som enkelte later til å tro, med et problem for hele industrien. Når det gjelder utslippsjukset er dette også funamentert i kartellvirksomheten bilindustrien har bedrevet. Man har blitt enige på bakrommet...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.417
    Torget vurderinger
    12
    Det er ingen her som har benektet evt andre avsløringer. At VW ikke var/er alene er ingen formildende omstendighet.. skjønner ikke hvorfor man gidder å bruke så mye energi på å mase om det for å sette opp et slags forsvar.

    Ingen forsvarer noe. Dette er ikke et VW spesifikt problem som enkelte later til å tro, med et problem for hele industrien. Når det gjelder utslippsjukset er dette også funamentert i kartellvirksomheten bilindustrien har bedrevet. Man har blitt enige på bakrommet...
    Det er fremdeles ingen andre som har blitt tatt i å bruke ulovlig programvare som VW group har blitt. Det er diskutert opp og ned og i mente tidligere i tråden så det bør være kjent. Når det gjelder hva som er blitt sagt og gjort i kartellet som er under etterforskning antar jeg at du har vært til stede eller har god dokumentasjon på hva som har blir sagt og gjort siden du er så skråsikker ;). Saken er såvidt startet etterforskning på.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.576
    Antall liker
    10.829
    Sted
    Trondheim
    Men hva skal vi bruke dieselen til da? Diesel er vel i utgangspunktet et biprodukt av bensinproduksjon, så hvis vi produserer bensin, vil vi automatisk få diesel?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.883
    Antall liker
    40.081
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.206
    Antall liker
    18.500
    Torget vurderinger
    2
    Man skjønner hvorfor tyske myndigheter samarbeider med bilindustrien, selv om det går mot forbrukerinteresser.

    I den månedlige rapporten til finansdepartementet I Tyskland blir dieselskandalen beskrevet som en trussel mot den tyske økonomien, som er den største i Europa.

    Dieselskandalen startet for nesten to år siden, da det ble kjent at Volkswagen jukset med utslippstallene for sine biler. Skandalen har preget industrien i de siste årene.


    https://www.dn.no/nyheter/2017/08/21/1300/Utenriks/dieselskandalen-truer-tysk-okonomi

    Skjermbilde 2017-08-21 kl. 13.19.14.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.576
    Antall liker
    10.829
    Sted
    Trondheim
    Jeg har vært en uke på Korsika og i Frankrike nå. Over alt er det stort sett bare diesel. Jeg anslår ca 85% diesel. På hele turen har jeg sett en elbil.
    Bilprodusentene går gode tider i møte når alle disse bilene skal byttes ut. Innlegget hører kanskje hjemme i elbil-tråden?
    PS: så nettopp at VW´s salg i USA hadde økt med 5,9% i et marked der bilsalget totalt er redusert med over 2%.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Salget kommer neppe til å minke når de lanserer T-roc. Vises senere i kveld (visstnok)

     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.417
    Torget vurderinger
    12
    Bra det for VW, dermed Tyskland, dermed Europa. Ikke noe for meg, men det betyr absolutt ingenting.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.206
    Antall liker
    18.500
    Torget vurderinger
    2
    Tror ingen aner hvor kjapt dette kommer til å gå. Avsløringen av VW utløste et skred som bilindustrien ikke klarer å stanse.

    «Jeg kan ikke si et eksakt år ennå, men tilnærmingen er riktig, fordi hvis vi investerer raskt i mer ladeinfrastruktur og teknologi for elektriske biler, vil en generell endring være strukturelt mulig», svarte forbundskansleren.

    https://www.dn.no/nyheter/2017/08/23/1550/Utenriks/merkel-apner-for-dieselforbud-i-tyskland

    Skjermbilde 2017-08-23 kl. 17.41.18.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Det går nok fort ja. Etter ca 2020 vil det gå veldig fort her i landet i alle fall....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn