Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Styr unna er vel generelt et godt råd i denne tråden. Jeg har styrt unna så langt og kommer til å styre unna resten av livet også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.623
    Antall liker
    10.926
    Sted
    Trondheim
    Jeg har lite til overs for Møller (og for så vidt VW generelt), men min Golf GTE har imponert meg skikkelig. En langt bedre bil enn jeg trodde da jeg kjøpte den.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.317
    Antall liker
    18.774
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk, Terje A. Selvsagt fusker tyske myndigheter. Det VW påstår at programvareoppdateringen gjør er umulig.

    Kunne sitert mye derfra, men dette holder:

    Varför kommer VW undan så billigt i Europa?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.120
    Antall liker
    40.502
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel nettopp fordi tyske myndigheter har holdt hånden over dem at VAG ikke er dødt og begravet. En "deal" tilsvarende den amerikanske på de europeiske volumene ville nokså sikkert knekket VAG. Konsekvensene for ansatte, kunder og økonomien ville blitt nokså store. Så myndighetene feiget ut og lot VAG slippe unna med en liksom-løsning, mens de gradvis forsøker å gjøre testregimet mer realistisk engang i fremtiden.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.331
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    Varför kommer VW undan så billigt i Europa?
    Det vet vi svaret på; hele industrien har jukset; det er ingen hemmelighet blant insidere. Mange europeiske fabrikanter er delvis statseid (Tysk, Fransk, Italiensk). Det har skjedd med stilltiende "samtykke" av EU byråkrater og politikere som er mer opptatt av symbolpolitikk enn realiteter.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.317
    Antall liker
    18.774
    Torget vurderinger
    2
    Varför kommer VW undan så billigt i Europa?
    Det vet vi svaret på; hele industrien har jukset; det er ingen hemmelighet blant insidere. Mange europeiske fabrikanter er delvis statseid (Tysk, Fransk, Italiensk). Det har skjedd med stilltiende "samtykke" av EU byråkrater og politikere som er mer opptatt av symbolpolitikk enn realiteter.
    Nei. Det er stor forskjell på hva VW gjorde og hva man bedrev ellers i bransjen. Ingen andre produsenter er i nærheten av hva VW/Audis 12 millioner EA189 motorer gjorde.

    Men den erkjennelsen er ikke du villig til å ta og derfor alle disse påstandene om at "alle gjorde det".
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.542
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Men i helv*** - er ikke VW død og begravet ennå?? :) Skulle du sett da gitt...
    Du er fortsatt fornøyd med Touareg'n skjønner jeg. Minner litt om Trump tråden det her :)
    Trump! Jaha - det må jeg si. Du bør prøve å få deg litt søvn.. :D

    Men ellers er alt bra ja. Både med meg og naboen. Halleluja...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.813
    Antall liker
    9.742
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fantastisk, Terje A. Selvsagt fusker tyske myndigheter. Det VW påstår at programvareoppdateringen gjør er umulig.

    Kunne sitert mye derfra, men dette holder:

    Varför kommer VW undan så billigt i Europa?
    Jeg tror jaggu meg du ser meg overalt jeg, hvor kom jeg inn i denne suppa da ?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.331
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.331
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    "Volkswagen AG posted first-quarter earnings that beat analysts’ estimates as new models and spending cuts helped the German carmaker’s namesake brand recover from its emissions-cheating scandal.

    Operating profit totaled about 4.4 billion euros ($4.7 billion), “significantly higher than market expectations,” the Wolfsburg-based manufacturer said Tuesday in a statement. That would be 28 percent higher than the year-earlier figure and about 20 percent more than analysts were predicting. The improvement was fueled by surprisingly robust earnings at the VW brand, which surged more than 12-fold to about 900 million euros."


    https://www.bloomberg.com/news/arti...erly-earnings-jump-on-main-brand-s-new-models
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    De hadde nok sett heller svart ut hvis de hadde måtte gjøre opp for jukset sitt på et tilsvarende nivå som i USA. Tilbakekjøp av f.eks. halvparten av juksebilene hadde kostet i størrelsesorden 900 milliarder alene. Og i tillegg hadde bøter og kompensasjon til eierne blitt minst like dyrt. Da hadde kanskje til og med naboen til KjellR sluttet å smile? Siden tyske myndigheter lar juksemakerne slippe unna så kan de i stedet slå seg på brystet å si "se så flinke vi er" fordi de har erstattet en juksesoftware med en oppdatering som ikke virker og spart zilliarder på dette. Dette konsernet gjør meg kvalm så det holder og de har full støtte fra sine egne myndigheter. Er vi egentlig sikre på at denne skandalen er på vei over enda?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.638
    Antall liker
    7.312
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er så enkelt som at det er ti- og hundretusenvis av jobber i vektskåla.

    Ingen regjeringer som har tanke for å prøve et gjenvalg vil noensinne tenke tanken på å velte en av de store bilfabrikkene. Ihvertfall ikke pga noe sånt som utslipp. Saab var ikke bergbar, da EU begrenset hva Sverige kunne stille opp med av midler.

    Det dukker opp fanteri både hos den ene og den andre, både Fiat, Mercedes og Peugeot har vist seg å muligens ha fusket med utslipp, dog ikke på samme vis. Som jeg har sagt før, så er det en grunn til at alle bilfabrikkene (med unntak av Tesla) har sittet jævlig stille i båten.

    Denne oppdateringen har vel blitt vist at den fører til at bilen får noe høyere forbruk, og at bl.a. katalysatoren må byttes oftere.

    Fakta er at utslippskravene har blitt skjerpet inn fortere enn bilfabrikkene (egentlig) har greid å oppfylle.

    Det som ser ut til at det reelle resultatet av dette, er at bilfabrikkene hiver seg på og ruller ut skiftet til el- og hybridbiler vesentlig fortere enn de hadde tenkt. "Oida - fant du noe lureri i programvaren på den bilen? Men sånne biller slutta vi jo å selge for to år siden."

    Johan-Kr
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Denne oppdateringen har vel blitt vist at den fører til at bilen får noe høyere forbruk, og at bl.a. katalysatoren må byttes oftere.
    Fint det og la kundene betale tilbake sitt eget juks gjennom økte servicekostnader. Nei, nå må jeg slutte å ødelegge dagen med dette drittkonsernets gjøren og laden. Det er tross alt F1-helg og den er gudskjelov fri for VWgroup ;).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.317
    Antall liker
    18.774
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk, Terje A. Selvsagt fusker tyske myndigheter. Det VW påstår at programvareoppdateringen gjør er umulig.

    Kunne sitert mye derfra, men dette holder:

    Varför kommer VW undan så billigt i Europa?
    Jeg tror jaggu meg du ser meg overalt jeg, hvor kom jeg inn i denne suppa da ?
    Var positivt ment, men jeg blandet deg og Trondmeg, av en eller annen grunn!

    ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.120
    Antall liker
    40.502
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel nettopp fordi tyske myndigheter har holdt hånden over dem at VAG ikke er dødt og begravet...
    Og det var det ingen av dere "analytikere" som hadde regnet med... :)
    Jeg tror både Fela og jeg har nevnt den muligheten opptil flere ganger, ja. Det politiske spørsmålet er hvordan man vekter økonomiske hensyn og arbeidsplasser mot at folk i byene dør av luftforurensning. Det er ikke alltid like opplagt hvordan sånt slår ut. Det drives av opinion og stemningsbølger, ikke bare av økonomisk og teknisk rasjonalitet. Spør atomindustrien, hvor nokså moderat risiko for stråling er en politisk umulighet. I stedet vedtar man utfasing av eksisterende kraftverk. Nå vedtar forsåvidt land etter land å fase ut fossilbiler også, spørsmålet er bare hvor lang tid det får lov til å ta.

    Nå var forsåvidt min prognose ikke at VAG kom til å konke over natten på dette, men at de samlede kostnadene og omdømmetapet kom til å tynge dem så mye at utviklingskostnadene i fremtidige bilmodeller måtte kuttes, og at VW derfor ville bli mindre attraktive biler i fremtiden og ende opp som Opel. Nå møter VW det med å kutte tilnærmet all utvikling av fossilbiler og går i stedet all in på elektriske drivlinjer. Smart trekk.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.317
    Antall liker
    18.774
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig diskusjon. VW står med søksmål og etterforskning mot seg i flere dusin land, har allerede betalt store erstatningsbeløp og trues med nye krav om erstatninger, mange i ledelsen er under tiltale og tiltalene utvides hele tiden. Gruppen har besluttet å fase ut dieselmotorer og å satse tungt på elbiler og man vurderer å selge enkelte merker for å finansiere erstatninger og overgangen.

    Og likevel er det mange som ønsker å late som om VW har seilt avsted i smult farvann og på god bris, når skuta tørner hardt i storm i Biscaya-bukten?

    Byer verden over beslutter nå å forby dieselbiler, i perioder eller totalt, og forbrenningsmotorens dager er talte, pga hva VW gjorde med EA-189 motoren. Dette gjorde at bilindustriens krav om egenrapportering av utslipp kom i mistillit og at myndighetene forlangte at utslipp skal testes av selvstendige byråer. Resultatene gjør at det ikke er bensin og diesel som skal drive fremtidens biler.

    Og likevel påstås det at alt er som før, at det ble ropt "Ulv, ulv" uten grunn. Folk er rare.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.737
    Antall liker
    11.832
    Merkelig diskusjon. VW står med søksmål og etterforskning mot seg i flere dusin land, har allerede betalt store erstatningsbeløp og trues med nye krav om erstatninger, mange i ledelsen er under tiltale og tiltalene utvides hele tiden. Gruppen har besluttet å fase ut dieselmotorer og å satse tungt på elbiler og man vurderer å selge enkelte merker for å finansiere erstatninger og overgangen.

    Og likevel er det mange som ønsker å late som om VW har seilt avsted i smult farvann og på god bris, når skuta tørner hardt i storm i Biscaya-bukten?

    Byer verden over beslutter nå å forby dieselbiler, i perioder eller totalt, og forbrenningsmotorens dager er talte, pga hva VW gjorde med EA-189 motoren. Dette gjorde at bilindustriens krav om egenrapportering av utslipp kom i mistillit og at myndighetene forlangte at utslipp skal testes av selvstendige byråer. Resultatene gjør at det ikke er bensin og diesel som skal drive fremtidens biler.

    Og likevel påstås det at alt er som før, at det ble ropt "Ulv, ulv" uten grunn. Folk er rare.
    VW har fått seg en trøkk knapt noen bilfabrikk har sett makan til, og det er ikke slutt enda. Antakelig er ikke VW helt alene om å ha leflet litt med lurvete målemetoder, heller. Egentlig må man stille seg det spørsmålet om når det holder med straffetiltak, sannheten er at med VW's ressurser, kan bilutviklingen gjøre store steg på kort tid. Hva tjener verden på å drepe VW? De "soner" sin straff ved å legge inn alle ressurser de har for å utvikle bilparken i riktig retning, hvor lenge skal de piskes før de skal få lov til å bidra til en nødvendig omstilling i personbilmarkedet?

    Disqutabel
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.317
    Antall liker
    18.774
    Torget vurderinger
    2
    ^Det som skjer er positivt. Tradisjonelle bilfabrikanter tvinges til å akselerere overgangen til alternative drivkjeder/energikilder; utfasingen av forbrenningsmotorer går mye raskere enn den ellers ville gjort.

    Problemet er hvor uansvarlige de var i ledelsen til Audi/VW. De fusket i lang tid og tok enorm risiko, noe de nå betaler for og ikke er ferdige med å betale for.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.120
    Antall liker
    40.502
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå var forsåvidt min prognose ikke at VAG kom til å konke over natten på dette...
    Ikke de første par netter nei... :)
    Hvis du leser åpningsinnlegget igjen, skrev jeg at:
    VW ligger vel an til milliardbøter i både USA og EU. De må dessuten tilbakekalle alle bilene og installere ny programvare som faktisk oppfyller miljøkravene (og fjerner ethvert spor av kjøreglede), eller så vil typegodkjenningen på biler som Golf, Beetle, Jetta, Passat og Audi A3 TDI bli trukket tilbake og bilene blir forbudt både å selge og å kjøre på offentlig vei. Deretter vil selvsagt kundene saksøke, og det er allerede anlagt "class action"-saker med milliardkrav mot VW i alle 50 delstater i USA + i Canada. Mye moro i lang tid fremover. VW har en bokført egenkapital på 85 milliarder Euro, så i verste fall kan kostnadene ved denne affæren bli så store at VAG konker. Aksjekursen er allerede halvert. Hva som skjer med bruktbilverdien av en pent brukt 2014 VW Passat 2.0 TDI med kjøreforbud kan man bare gjette på.
    I verste fall. Ikke "kommer helt sikkert til å skje". Se også denne: https://www.nrk.no/urix/tyskland-kan-forby-volkswagen-biler-pa-veiene-1.12574578

    VAG skal prise seg lykkelige over å ha sluppet så billig unna som de har gjort. EA189-kundene også, selv om de ville hatt et solid erstatningskrav ovenfor VAG hvis bilene hadde fått fahrverbot. Å stille seg i en posisjon hvor man er avhengig av at myndigheter ser gjennom fingrene med klare lovbrudd og av at samme myndigheter unnlater å benytte de sanksjonsmulighetene som lovverket tillater er ikke å anbefale.

    En liten detalj: Klokken 17:56 regnes ikke som "natt" hos meg.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.542
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Nå var forsåvidt min prognose ikke at VAG kom til å konke over natten på dette...
    Ikke de første par netter nei... :)
    Hvis du leser åpningsinnlegget igjen, skrev jeg at:
    VW ligger vel an til milliardbøter i både USA og EU. De må dessuten tilbakekalle alle bilene og installere ny programvare som faktisk oppfyller miljøkravene (og fjerner ethvert spor av kjøreglede), eller så vil typegodkjenningen på biler som Golf, Beetle, Jetta, Passat og Audi A3 TDI bli trukket tilbake og bilene blir forbudt både å selge og å kjøre på offentlig vei. Deretter vil selvsagt kundene saksøke, og det er allerede anlagt "class action"-saker med milliardkrav mot VW i alle 50 delstater i USA + i Canada. Mye moro i lang tid fremover. VW har en bokført egenkapital på 85 milliarder Euro, så i verste fall kan kostnadene ved denne affæren bli så store at VAG konker. Aksjekursen er allerede halvert. Hva som skjer med bruktbilverdien av en pent brukt 2014 VW Passat 2.0 TDI med kjøreforbud kan man bare gjette på.
    I verste fall. Ikke "kommer helt sikkert til å skje". Se også denne: https://www.nrk.no/urix/tyskland-kan-forby-volkswagen-biler-pa-veiene-1.12574578

    VAG skal prise seg lykkelige over å ha sluppet så billig unna som de har gjort. EA189-kundene også, selv om de ville hatt et solid erstatningskrav ovenfor VAG hvis bilene hadde fått fahrverbot. Å stille seg i en posisjon hvor man er avhengig av at myndigheter ser gjennom fingrene med klare lovbrudd og av at samme myndigheter unnlater å benytte de sanksjonsmulighetene som lovverket tillater er ikke å anbefale.

    En liten detalj: Klokken 17:56 regnes ikke som "natt" hos meg.
    Ja, må jo si det gikk ganske greit - ingen lik å se... ;) VW flyter videre og selger vel "et par" stk. til...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.713
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man et lite øyeblikk får lov til å leke Djevelens advokat så har jeg en liten teori her.

    Bilindustrien i Tyskland sysselsetter et lass med folk, både direkte og indirekte. Å tukle med rammebetingelsene for denne vil derfor være et politisk sjansespill i beste fall og mest sansynlig en kort vei mot politisk harakiri! Derfor gjør vi ikke mer enn de små kosmetiske grep som er helt og absolutt nødvendige/uunngåelige slik situasjonen har blitt. Og på den måten berger vi disse arbeidsplassene som realpolitisk sett ikke kan offres.

    Så kommer da det endel "sytpeiser", noen av dem finnes også her, som maser om disse menneskene som dør på grunn av dårlig luftkvalitet. Her må politikerne trå like varsomt. For brutalt direkte tale er ikke gunstig med tanke på gjennvalg, så man må selvsagt si litt men gjøre mye mindre. "Føle med", "ta problemet alvorlig" etc etc . alle disse medfølende hyggeligelige frasene som er 100% politisk uforpliktende. Men selvsagt bite av seg tunga før man sier noe som forplikter. Hvorfor? Bryr ikke politikerne seg? Jo det gjør de, men ikke slik som folk forventer.

    Hvem er det som dør "for tidlig" på grunn av dårlig luft? Jo det er gamle, syke og svake, folk med svekket helse. Trygdede på en eller annen måte. De bor i typiske "inner city" strøk av "gammel modell". Vi snakker ikke her om hippe urbane luksusboliger. Nei disse har gjerne ikke råd til å bo andre steder enn i de arbeiderklasse strøkene der de har bodd mesteparten av livene sine. De betaler lite, om noe, skatt og de lever av offentlige "handouts". Statsfinansiellt er det jo ganske gunstig om disse dør "før tiden". Gjerne lenge før tiden også. Sparer penger på slikt. Om de dør i store nok antall vil også områdene der de bor kunne rehabiliteres og gjøres atraktive for folk med penger. Slikt gir da også politisk gevinst.

    Bilindustrien gir arbeidsplasser og skatteinntekter. Det gjør faktisk ikke de gamle og svekkede trygdemottakerne! Så go figure!

    Mulig jeg er veldig kynisk men jeg mistenker at det kan ligge slike tanker bak.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.542
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det forteller da mer om kundene enn selskapet
    ...og jaggu er det mange av de - kundene altså. "Dysfunksjonelle" eller ei... ;)
    Fortsatt 100tusenvis som bruker sparepengene sine på timeshare også, sier fremdeles ingenting om hverken produktet eller selskapene bak
    All grunn til å være skeptisk til det meste man kjøper ja - dessverre. "Liker" ikke min Iphone (jobb tlf. ) En slem virkelighet... :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis man et lite øyeblikk får lov til å leke Djevelens advokat så har jeg en liten teori her.

    Bilindustrien i Tyskland sysselsetter et lass med folk, både direkte og indirekte. Å tukle med rammebetingelsene for denne vil derfor være et politisk sjansespill i beste fall og mest sansynlig en kort vei mot politisk harakiri! Derfor gjør vi ikke mer enn de små kosmetiske grep som er helt og absolutt nødvendige/uunngåelige slik situasjonen har blitt. Og på den måten berger vi disse arbeidsplassene som realpolitisk sett ikke kan offres.

    Så kommer da det endel "sytpeiser", noen av dem finnes også her, som maser om disse menneskene som dør på grunn av dårlig luftkvalitet. Her må politikerne trå like varsomt. For brutalt direkte tale er ikke gunstig med tanke på gjennvalg, så man må selvsagt si litt men gjøre mye mindre. "Føle med", "ta problemet alvorlig" etc etc . alle disse medfølende hyggeligelige frasene som er 100% politisk uforpliktende. Men selvsagt bite av seg tunga før man sier noe som forplikter. Hvorfor? Bryr ikke politikerne seg? Jo det gjør de, men ikke slik som folk forventer.

    Hvem er det som dør "for tidlig" på grunn av dårlig luft? Jo det er gamle, syke og svake, folk med svekket helse. Trygdede på en eller annen måte. De bor i typiske "inner city" strøk av "gammel modell". Vi snakker ikke her om hippe urbane luksusboliger. Nei disse har gjerne ikke råd til å bo andre steder enn i de arbeiderklasse strøkene der de har bodd mesteparten av livene sine. De betaler lite, om noe, skatt og de lever av offentlige "handouts". Statsfinansiellt er det jo ganske gunstig om disse dør "før tiden". Gjerne lenge før tiden også. Sparer penger på slikt. Om de dør i store nok antall vil også områdene der de bor kunne rehabiliteres og gjøres atraktive for folk med penger. Slikt gir da også politisk gevinst.

    Bilindustrien gir arbeidsplasser og skatteinntekter. Det gjør faktisk ikke de gamle og svekkede trygdemottakerne! Så go figure!

    Mulig jeg er veldig kynisk men jeg mistenker at det kan ligge slike tanker bak.
    Zyclon VW?

    Meh .. høres litt ut som en av disse chemtrailsteoriene.

    Dette er uansett snart ikke et problem lenger siden eksosbiler synger på siste verset nå.
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.208
    Antall liker
    10.991
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke sett noen eskosbiler på en god stund så det har du sikkert rett i..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn