Du er fortsatt fornøyd med Touareg'n skjønner jeg. Minner litt om Trump tråden det herMen i helv*** - er ikke VW død og begravet ennå?? Skulle du sett da gitt...
Det vet vi svaret på; hele industrien har jukset; det er ingen hemmelighet blant insidere. Mange europeiske fabrikanter er delvis statseid (Tysk, Fransk, Italiensk). Det har skjedd med stilltiende "samtykke" av EU byråkrater og politikere som er mer opptatt av symbolpolitikk enn realiteter.Varför kommer VW undan så billigt i Europa?
Nei. Det er stor forskjell på hva VW gjorde og hva man bedrev ellers i bransjen. Ingen andre produsenter er i nærheten av hva VW/Audis 12 millioner EA189 motorer gjorde.Det vet vi svaret på; hele industrien har jukset; det er ingen hemmelighet blant insidere. Mange europeiske fabrikanter er delvis statseid (Tysk, Fransk, Italiensk). Det har skjedd med stilltiende "samtykke" av EU byråkrater og politikere som er mer opptatt av symbolpolitikk enn realiteter.Varför kommer VW undan så billigt i Europa?
Trump! Jaha - det må jeg si. Du bør prøve å få deg litt søvn..Du er fortsatt fornøyd med Touareg'n skjønner jeg. Minner litt om Trump tråden det herMen i helv*** - er ikke VW død og begravet ennå?? Skulle du sett da gitt...
Og det var det ingen av dere "analytikere" som hadde regnet med...Det er vel nettopp fordi tyske myndigheter har holdt hånden over dem at VAG ikke er dødt og begravet...
Jeg tror jaggu meg du ser meg overalt jeg, hvor kom jeg inn i denne suppa da ?Fantastisk, Terje A. Selvsagt fusker tyske myndigheter. Det VW påstår at programvareoppdateringen gjør er umulig.
Kunne sitert mye derfra, men dette holder:
Varför kommer VW undan så billigt i Europa?
Too big to fail...hørt den før.Og det var det ingen av dere "analytikere" som hadde regnet med...Det er vel nettopp fordi tyske myndigheter har holdt hånden over dem at VAG ikke er dødt og begravet...
Fint det og la kundene betale tilbake sitt eget juks gjennom økte servicekostnader. Nei, nå må jeg slutte å ødelegge dagen med dette drittkonsernets gjøren og laden. Det er tross alt F1-helg og den er gudskjelov fri for VWgroup .Denne oppdateringen har vel blitt vist at den fører til at bilen får noe høyere forbruk, og at bl.a. katalysatoren må byttes oftere.
Var positivt ment, men jeg blandet deg og Trondmeg, av en eller annen grunn!Jeg tror jaggu meg du ser meg overalt jeg, hvor kom jeg inn i denne suppa da ?Fantastisk, Terje A. Selvsagt fusker tyske myndigheter. Det VW påstår at programvareoppdateringen gjør er umulig.
Kunne sitert mye derfra, men dette holder:
Varför kommer VW undan så billigt i Europa?
Jeg tror både Fela og jeg har nevnt den muligheten opptil flere ganger, ja. Det politiske spørsmålet er hvordan man vekter økonomiske hensyn og arbeidsplasser mot at folk i byene dør av luftforurensning. Det er ikke alltid like opplagt hvordan sånt slår ut. Det drives av opinion og stemningsbølger, ikke bare av økonomisk og teknisk rasjonalitet. Spør atomindustrien, hvor nokså moderat risiko for stråling er en politisk umulighet. I stedet vedtar man utfasing av eksisterende kraftverk. Nå vedtar forsåvidt land etter land å fase ut fossilbiler også, spørsmålet er bare hvor lang tid det får lov til å ta.Og det var det ingen av dere "analytikere" som hadde regnet med...Det er vel nettopp fordi tyske myndigheter har holdt hånden over dem at VAG ikke er dødt og begravet...
"Ulven" ble til et lam......det ble ropt "Ulv, ulv" uten grunn...
Ikke de første par netter nei...Nå var forsåvidt min prognose ikke at VAG kom til å konke over natten på dette...
VW har fått seg en trøkk knapt noen bilfabrikk har sett makan til, og det er ikke slutt enda. Antakelig er ikke VW helt alene om å ha leflet litt med lurvete målemetoder, heller. Egentlig må man stille seg det spørsmålet om når det holder med straffetiltak, sannheten er at med VW's ressurser, kan bilutviklingen gjøre store steg på kort tid. Hva tjener verden på å drepe VW? De "soner" sin straff ved å legge inn alle ressurser de har for å utvikle bilparken i riktig retning, hvor lenge skal de piskes før de skal få lov til å bidra til en nødvendig omstilling i personbilmarkedet?Merkelig diskusjon. VW står med søksmål og etterforskning mot seg i flere dusin land, har allerede betalt store erstatningsbeløp og trues med nye krav om erstatninger, mange i ledelsen er under tiltale og tiltalene utvides hele tiden. Gruppen har besluttet å fase ut dieselmotorer og å satse tungt på elbiler og man vurderer å selge enkelte merker for å finansiere erstatninger og overgangen.
Og likevel er det mange som ønsker å late som om VW har seilt avsted i smult farvann og på god bris, når skuta tørner hardt i storm i Biscaya-bukten?
Byer verden over beslutter nå å forby dieselbiler, i perioder eller totalt, og forbrenningsmotorens dager er talte, pga hva VW gjorde med EA-189 motoren. Dette gjorde at bilindustriens krav om egenrapportering av utslipp kom i mistillit og at myndighetene forlangte at utslipp skal testes av selvstendige byråer. Resultatene gjør at det ikke er bensin og diesel som skal drive fremtidens biler.
Og likevel påstås det at alt er som før, at det ble ropt "Ulv, ulv" uten grunn. Folk er rare.
Hvis du leser åpningsinnlegget igjen, skrev jeg at:Ikke de første par netter nei...Nå var forsåvidt min prognose ikke at VAG kom til å konke over natten på dette...
I verste fall. Ikke "kommer helt sikkert til å skje". Se også denne: https://www.nrk.no/urix/tyskland-kan-forby-volkswagen-biler-pa-veiene-1.12574578VW ligger vel an til milliardbøter i både USA og EU. De må dessuten tilbakekalle alle bilene og installere ny programvare som faktisk oppfyller miljøkravene (og fjerner ethvert spor av kjøreglede), eller så vil typegodkjenningen på biler som Golf, Beetle, Jetta, Passat og Audi A3 TDI bli trukket tilbake og bilene blir forbudt både å selge og å kjøre på offentlig vei. Deretter vil selvsagt kundene saksøke, og det er allerede anlagt "class action"-saker med milliardkrav mot VW i alle 50 delstater i USA + i Canada. Mye moro i lang tid fremover. VW har en bokført egenkapital på 85 milliarder Euro, så i verste fall kan kostnadene ved denne affæren bli så store at VAG konker. Aksjekursen er allerede halvert. Hva som skjer med bruktbilverdien av en pent brukt 2014 VW Passat 2.0 TDI med kjøreforbud kan man bare gjette på.
Ja, må jo si det gikk ganske greit - ingen lik å se... VW flyter videre og selger vel "et par" stk. til...Hvis du leser åpningsinnlegget igjen, skrev jeg at:Ikke de første par netter nei...Nå var forsåvidt min prognose ikke at VAG kom til å konke over natten på dette...
I verste fall. Ikke "kommer helt sikkert til å skje". Se også denne: https://www.nrk.no/urix/tyskland-kan-forby-volkswagen-biler-pa-veiene-1.12574578VW ligger vel an til milliardbøter i både USA og EU. De må dessuten tilbakekalle alle bilene og installere ny programvare som faktisk oppfyller miljøkravene (og fjerner ethvert spor av kjøreglede), eller så vil typegodkjenningen på biler som Golf, Beetle, Jetta, Passat og Audi A3 TDI bli trukket tilbake og bilene blir forbudt både å selge og å kjøre på offentlig vei. Deretter vil selvsagt kundene saksøke, og det er allerede anlagt "class action"-saker med milliardkrav mot VW i alle 50 delstater i USA + i Canada. Mye moro i lang tid fremover. VW har en bokført egenkapital på 85 milliarder Euro, så i verste fall kan kostnadene ved denne affæren bli så store at VAG konker. Aksjekursen er allerede halvert. Hva som skjer med bruktbilverdien av en pent brukt 2014 VW Passat 2.0 TDI med kjøreforbud kan man bare gjette på.
VAG skal prise seg lykkelige over å ha sluppet så billig unna som de har gjort. EA189-kundene også, selv om de ville hatt et solid erstatningskrav ovenfor VAG hvis bilene hadde fått fahrverbot. Å stille seg i en posisjon hvor man er avhengig av at myndigheter ser gjennom fingrene med klare lovbrudd og av at samme myndigheter unnlater å benytte de sanksjonsmulighetene som lovverket tillater er ikke å anbefale.
En liten detalj: Klokken 17:56 regnes ikke som "natt" hos meg.
...og jaggu er det mange av de - kundene altså. "Dysfunksjonelle" eller ei...Det forteller da mer om kundene enn selskapet
Jepp, bilindustri er vel ikke særlig helsefrembringende...
Hvis man et lite øyeblikk får lov til å leke Djevelens advokat så har jeg en liten teori her.Jepp, bilindustri er vel ikke særlig helsefrembringende...
det gjenstår å se. I mellomtiden kan man la ære å kjøpe biler fra skurkene. Såpass anstendig bør man være"Ulven" ble til et lam......det ble ropt "Ulv, ulv" uten grunn...
Fortsatt 100tusenvis som bruker sparepengene sine på timeshare også, sier fremdeles ingenting om hverken produktet eller selskapene bak...og jaggu er det mange av de - kundene altså. "Dysfunksjonelle" eller ei...Det forteller da mer om kundene enn selskapet
All grunn til å være skeptisk til det meste man kjøper ja - dessverre. "Liker" ikke min Iphone (jobb tlf. ) En slem virkelighet...Fortsatt 100tusenvis som bruker sparepengene sine på timeshare også, sier fremdeles ingenting om hverken produktet eller selskapene bak...og jaggu er det mange av de - kundene altså. "Dysfunksjonelle" eller ei...Det forteller da mer om kundene enn selskapet
Zyclon VW?Hvis man et lite øyeblikk får lov til å leke Djevelens advokat så har jeg en liten teori her.Jepp, bilindustri er vel ikke særlig helsefrembringende...
Bilindustrien i Tyskland sysselsetter et lass med folk, både direkte og indirekte. Å tukle med rammebetingelsene for denne vil derfor være et politisk sjansespill i beste fall og mest sansynlig en kort vei mot politisk harakiri! Derfor gjør vi ikke mer enn de små kosmetiske grep som er helt og absolutt nødvendige/uunngåelige slik situasjonen har blitt. Og på den måten berger vi disse arbeidsplassene som realpolitisk sett ikke kan offres.
Så kommer da det endel "sytpeiser", noen av dem finnes også her, som maser om disse menneskene som dør på grunn av dårlig luftkvalitet. Her må politikerne trå like varsomt. For brutalt direkte tale er ikke gunstig med tanke på gjennvalg, så man må selvsagt si litt men gjøre mye mindre. "Føle med", "ta problemet alvorlig" etc etc . alle disse medfølende hyggeligelige frasene som er 100% politisk uforpliktende. Men selvsagt bite av seg tunga før man sier noe som forplikter. Hvorfor? Bryr ikke politikerne seg? Jo det gjør de, men ikke slik som folk forventer.
Hvem er det som dør "for tidlig" på grunn av dårlig luft? Jo det er gamle, syke og svake, folk med svekket helse. Trygdede på en eller annen måte. De bor i typiske "inner city" strøk av "gammel modell". Vi snakker ikke her om hippe urbane luksusboliger. Nei disse har gjerne ikke råd til å bo andre steder enn i de arbeiderklasse strøkene der de har bodd mesteparten av livene sine. De betaler lite, om noe, skatt og de lever av offentlige "handouts". Statsfinansiellt er det jo ganske gunstig om disse dør "før tiden". Gjerne lenge før tiden også. Sparer penger på slikt. Om de dør i store nok antall vil også områdene der de bor kunne rehabiliteres og gjøres atraktive for folk med penger. Slikt gir da også politisk gevinst.
Bilindustrien gir arbeidsplasser og skatteinntekter. Det gjør faktisk ikke de gamle og svekkede trygdemottakerne! Så go figure!
Mulig jeg er veldig kynisk men jeg mistenker at det kan ligge slike tanker bak.