Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ta en titt på tallene som ble presentert weld.

    40% av bachelorstudentene fullfører til normert tid. 55% fullfører utdanningsplanen sin. Det betyr at 45% av alle påbegynte studier ikke blir fullført. 9 av 20 studier blir ikke fullført.

    Og du vil ha det til at det er enkelt, piece of cake, det er bare å skli gjennom på tidligere innsats. Det er med respekt å melde oksemøkk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    10.986
    Sted
    Trondheim
    Nå er det ikke bare slik at man slutter fordi ting er for vanskelig. Mange slutter fordi de finner ut at det ikke var det rette studiet for dem. Noen slutter fordi de finner ut at de ikke egentlig var interessert i en akademisk utdannelse likevel. Noen slutter fordi de får en jobb underveis der de ser at den utdannelsen de har startet på ikke gir dem noe fortrinn osv...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg har studert i Sveits - der var det lett (som i nesten helt åpent å komme inn). Første året var tøft - de kvitter seg med 3/4 eller noe slikt. Deretter var det lungt (jeg gikk kun på den lugne biten da jeg var på utveksling). Litt samme greia i Frankrike.

    Om man synest det er en prestasjon å ta høyere utdannelse i Norge kan man umulig ha vært på universitetet selv i nyere tid (dvs de siste 20 årene i alle fall)
    :)

    Enig i at høyere utdannelse går nokså greit å gjennomføre på de fleste linjer.

    Jeg tenker heller ikke at alle lærere "trenger matematikk", men de har valgt å søke på allmennlærerutdannelse og det er en bred utdannelse. Regning er også en del i alle fag på ulike måter. Som Deph også poengterer, å klare en middels karakter på en relativt enkel matematikkprøve synes jeg er å forvente av noen som skal ta ansvar for å undervise den oppvoksende generasjon.
    Det er vel ingenting som heter allmennlærer lenger. Den graden er så død at de som har allmennlærerutdanning fra før er avskiltet fra å være lærer. En skandaløs politisk avgjørelse.

    Er 4 virkelig en middels karakter? Det er 67% score.
    Grunnskolelærer er den nye beskrivelsen, men er ganske lik, dog spisset mot 1-7 og 5-10 trinn. Det er som regel størst problem for de eldste lærerne i skolen når det gjelder det nye kompetansekravet. De har i flere tilfeller undervist i fag uten formell kompetanse i en årrekke (og sikkert gjort en framifrå jobb).

    1-2 er lav, 3 og 4 middels, 5 og 6 høy måloppnåelse. 67% er da ganske midt på, er det ikke?
    At lærerne får lov til å etterutdanne seg er tipp og topp. Faglig påfyll er alltid motiverende. Hva som er det motsatte er tvang og ran av arbeidsmuligheter. Hadde det bare vært plasser nok og økonomi nok til at alle lærerne kunne etterutdanne seg. Men det er det selvsagt ikke. Så folk står i kø. Mens de står i kø er de bundet til samme arbeidsgiver. Så hvis du av forskjellige årsaker må flytte. Tough luck! Glem å få deg ny jobb. Du er nederst i søknadsbunken.

    En ting som jeg ikke forstår, og som utdanningsministeren garantert ikke kan forklare, er hva en ungdomsskolelærer skal med fordypning om trippelintegraler og differensiallikninger.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nå er det ikke bare slik at man slutter fordi ting er for vanskelig. Mange slutter fordi de finner ut at det ikke var det rette studiet for dem. Noen slutter fordi de finner ut at de ikke egentlig var interessert i en akademisk utdannelse likevel. Noen slutter fordi de får en jobb underveis der de ser at den utdannelsen de har startet på ikke gir dem noe fortrinn osv...
    Ja, man må ha stayer-evne. Livet som student er ikke enkelt og 5 år med studier er ikke bare-bare å komme seg gjennom, selv om weld later til å tro det.

    Andre punkt du kan legge til i listen din er stryk, og å henge etter over tid. Dårlige karakter selv med kjempeinnsats.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    14.689
    Ta en titt på tallene som ble presentert weld.

    40% av bachelorstudentene fullfører til normert tid. 55% fullfører utdanningsplanen sin. Det betyr at 45% av alle påbegynte studier ikke blir fullført. 9 av 20 studier blir ikke fullført.

    Og du vil ha det til at det er enkelt, piece of cake, det er bare å skli gjennom på tidligere innsats. Det er med respekt å melde oksemøkk.
    jeg vil ha det til at det rent faglig er piece of cake. Hvilke andre utfordringer man måtte møte på sin vei i studietiden er en annen sak.

    Med teskje: Å bestå eksamen er lett. Lekende lett i nesten alle fag, spesielt på bachelornivå. At 9 av 20 ikke fullfører betyr ikke at det er vanskelig å bestå eksamen. Tiden fra man er la oss si 18-25 kan være ganske så tettpakket med utfordringer, endringer i livssituasjon, endring i planer, overraskende hendelser. Men vanskelighetsgraden på eksamen og kravene til å bestå er ikke en av disse.

    Dette har vi gjentatte ganger prøvd å forklare deg, men du innser det sikkert når det kommer en annen regjering.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Andre punkt du kan legge til i listen din er stryk, og å henge etter over tid. Dårlige karakter selv med kjempeinnsats.
    I slike tilfeller er det rett og slett ikke et menneske som bør får ansvar for å overføre sine manglende evner og kunnskap til barn og elever.

    En karriere innen renhold, bilpleie, blokkfløyte, eller i verste fall en studium innen de mer apologetiske grener av humaniora er mye mer egnet for et slikt individ.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Du sa at det var vanskeligere å komme inn enn å fullføre, weld. Ikke ro deg unna.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Andre punkt du kan legge til i listen din er stryk, og å henge etter over tid. Dårlige karakter selv med kjempeinnsats.
    I slike tilfeller er det rett og slett ikke et menneske som bør får ansvar for å overføre sine manglende evner og kunnskap til barn og elever.

    En karriere innen renhold, bilpleie, blokkfløyte, eller i verste fall en studium innen de mer apologetiske grener av humaniora er mye mer egnet for et slikt individ.
    Hva med sjåfører som scorer akkurat bestått på sin førerprøve. 80% score fremfor 100%. (eller hva nå grensene er). Skal han nektes å ferdes på veien og? Eller innser du kanskje at argumentrekken du nettopp kom med er direkte tåpelig?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    10.986
    Sted
    Trondheim
    Enig med weld - det er vanskeligere å komme inn enn å fullføre. Med den finansieringsmodellen som er valgt er det ekstremt lite lukrativt å stryke studenter, så vi gjør det vi kan for å få dem gjennom. Er man kvalifisert for å komme inn trenger man egentlig bare litt arbeidsinnsats for å fullføre. Noen fag er selvfølgelig vanskelige, men det er slettes ikke alle. Jeg sier vi fordi jeg er både faglærer og studieveileder på et institutt på Gløshaugen, så jeg treffer disse studentene vi snakker om daglig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Dårlige karakter selv med kjempeinnsats.
    Usikker på om det er en kategori som gir utslag på statistikken.
    Jeg vet om mange som har jobbet steinhardt med fagene hvor de får D-er og C-er på vitnemålet sitt. Kanskje en enkelt B. Andre igjen jobber lite til middels og har knapt en C for de fyller opp med A-er og B-er.

    Innsats medfører ikke god karakter. Det hjelper, men langt fra noen garanti.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Enig med weld - det er vanskeligere å komme inn enn å fullføre. Med den finansieringsmodellen som er valgt er det ekstremt lite lukrativt å stryke studenter, så vi gjør det vi kan for å få dem gjennom. Er man kvalifisert for å komme inn trenger man egentlig bare litt arbeidsinnsats for å fullføre. Noen fag er selvfølgelig vanskelige, men det er slettes ikke alle. Jeg sier vi fordi jeg er både faglærer og studieveileder på et institutt på Gløshaugen, så jeg treffer disse studentene vi snakker om daglig.
    Og denne arbeidsinnsatsen er større for å kvalifisere seg for å komme inn enn for å være i stand til å fullføre? 10 SP innføringsemner dekker gjerne alt du hadde på VGS i faget og litt til.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Andre punkt du kan legge til i listen din er stryk, og å henge etter over tid. Dårlige karakter selv med kjempeinnsats.
    I slike tilfeller er det rett og slett ikke et menneske som bør får ansvar for å overføre sine manglende evner og kunnskap til barn og elever.

    En karriere innen renhold, bilpleie, blokkfløyte, eller i verste fall en studium innen de mer apologetiske grener av humaniora er mye mer egnet for et slikt individ.
    Hva med sjåfører som scorer akkurat bestått på sin førerprøve. 80% score fremfor 100%. (eller hva nå grensene er). Skal han nektes å ferdes på veien og? Eller innser du kanskje at argumentrekken du nettopp kom med er direkte tåpelig?
    Nei. Jeg mener bare at stupide mennesker ikke bør få lov til å bli lærere.

    Å få lov til å ferdes på veien en tross alt en helt annen ting enn å få ansvar for en skoleklasse med elever. Kjører du i grøften som evneveik sjåfør, eller full polakk, så skader du forhåpentligvis bare deg selv. Kjører du i grøften som evneveik lærer så har du kanskje ødelagt eller skadet 30 elever du hadde ansvar for.

    Jeg har ikke noe i mot evneveike mennesker, men de må ikke få ansvar for skoleklasser. Å klippe litt gress eller putte sardiner i en boks er bedre. Nyttig og harmløst om deres evner viser seg utilstrekkelige.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Andre punkt du kan legge til i listen din er stryk, og å henge etter over tid. Dårlige karakter selv med kjempeinnsats.
    I slike tilfeller er det rett og slett ikke et menneske som bør får ansvar for å overføre sine manglende evner og kunnskap til barn og elever.

    En karriere innen renhold, bilpleie, blokkfløyte, eller i verste fall en studium innen de mer apologetiske grener av humaniora er mye mer egnet for et slikt individ.
    Hva med sjåfører som scorer akkurat bestått på sin førerprøve. 80% score fremfor 100%. (eller hva nå grensene er). Skal han nektes å ferdes på veien og? Eller innser du kanskje at argumentrekken du nettopp kom med er direkte tåpelig?
    Nei. Jeg mener bare at stupide mennesker ikke bør få lov til å bli lærere.

    Å få lov til å ferdes på veien en tross alt en helt annen ting enn å få ansvar for en skoleklasse med elever. Kjører du i grøften som evneveik sjåfør, eller full polakk, så skader du forhåpentligvis bare deg selv. Kjører du i grøften som evneveik lærer så har du kanskje ødelagt eller skadet 30 elever du hadde ansvar for.

    Jeg har ikke noe i mot evneveike mennesker, men de må ikke få ansvar for skoleklasser. Å klippe litt gress eller putte sardiner i en boks er bedre. Nyttig og harmløst om deres evner viser seg utilstrekkelige.
    Tror nok ikke det er grøfta som skal være reddest...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tror nok ikke det er grøfta som skal være reddest...
    Er du uegnet til et yrke så er det bedre for alle andre at du velger et yrke der du har minst mulig innflytelse på andre menneskers liv.

    Selv om du er uegnet til å være lærer betyr ikke at du ikke kan få lov til å legge brislinger pent på rekke i hermetikkboksen før den forsegles.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jausann. En person med dårlig snitt på lærervitnemålet sitt, og/eller som har strøket en og annen eksamen i sin tid som student er altså uegnet som lærer. Dere hørte det først fra Gjestemedlem.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jausann. En person med dårlig snitt på lærervitnemålet sitt, og/eller som har strøket en og annen eksamen i sin tid som student er altså uegnet som lærer. Dere hørte det først fra Gjestemedlem.
    Neppe, dette er allmenn kunnskap. Dette handler ikke om en stakkars sliter som så gjerne ville jobbe med barn eller dyr og sånn. Men om at vi behøver mer enn gjennomsnittlig oppegående mennesker som lærere og kunnskapsformidlere.

    Det er ikke din rett som et mindre intelligent menneske å få tildelt privilegiet å bli lærer... om du ønsker det aldri så mye eller om det er såå urettferdig overfor de som faktisk egner seg til yrket.

    Som sagt, du egner deg nok best til å putte bananer i en kasse på en fagmessig måte. Men ikke til å bli pedagog.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Dette ble 1-dimensjonalt. Hva med de som har gode nok karakterer, men ikke egner seg som pedagoger? Hvordan blir man kvitt de?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.361
    Antall liker
    18.872
    Torget vurderinger
    2
    Her får man bruke hjelpemiddel. Går ut ifra at det er blyant og papir?
    Selvsagt er det vanskeligere oppgaver i prøven, men dette handler om folk som har gått et forkurs der man er blitt drillet på nettopp den type oppgaver som prøven vil inneholde. I slutten av forkursperioden har man så avlagt prøven og 4/10 har klart den. Matematikkforståelsen som kreves er ikke vanskelig og jeg er helt enig med dem som mener at "såpass" bør man kunne om man skal være lærer.

    Hvordan svarer man omtrentlig på en matematikkoppgave som er såpass enkel?

    Skjermbilde 2017-08-09 kl. 17.48.08.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Du kan svare med 3 gjeldende sifre for eksempel. Så 4,87E5 er et akseptabelt svar på oppgaven.

    Edit: Men i og med at oppgaven var gitt med 2 og 3 gjeldende sifre så skal selvfølgelig svaret gis med to, så 4,9E5 er selvføgelig rett, svima. Flau også.
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.779
    Antall liker
    1.355
    Torget vurderinger
    1
    Du kan svare med 3 gjeldende sifre for eksempel. Så 4,87x10E5 er et akseptabelt svar på oppgaven.
    Om eg ikkje hugser feil skal du vel ikkje bruka fleire gjeldande siffer enn det er i dei tala du har å arbeida med? Det var kanskje fysikken det galdt, har fort gløymd litt på eit kvart hundreår.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Dette ble 1-dimensjonalt. Hva med de som har gode nok karakterer, men ikke egner seg som pedagoger? Hvordan blir man kvitt de?
    De skal lukes ut under praksisperiodene man har i lærerutdanningen.
    Hvordan gjør man det?
    I løpet av lærerutdanningen har man praksisuker der man har en erfaren lærer som mentor og prøver seg i yrket. En har da evaluering underveis med fokus på endringskompetanse hos den enkelte lærerstudent og også egnethet. I tilfeller der personer helt klart ikke egner seg i yrket tar øvingslærer saken videre med utdanningsinstitusjon som igjen sender folk til å evaluere om personen får fortsette utdannelsen.

    Min erfaring fra egen skolegang er at vedkommende skal være heftig ute å kjøre før lampene blinker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    14.689
    Dårlige karakter selv med kjempeinnsats.
    Usikker på om det er en kategori som gir utslag på statistikken.
    Jeg vet om mange som har jobbet steinhardt med fagene hvor de får D-er og C-er på vitnemålet sitt. Kanskje en enkelt B. Andre igjen jobber lite til middels og har knapt en C for de fyller opp med A-er og B-er.

    Innsats medfører ikke god karakter. Det hjelper, men langt fra noen garanti.
    De fleste kjenner vel noen som er mindre begavet rent akademisk?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Dette ble 1-dimensjonalt. Hva med de som har gode nok karakterer, men ikke egner seg som pedagoger? Hvordan blir man kvitt de?
    De skal lukes ut under praksisperiodene man har i lærerutdanningen.
    Hvordan gjør man det?
    I løpet av lærerutdanningen har man praksisuker der man har en erfaren lærer som mentor og prøver seg i yrket. En har da evaluering underveis med fokus på endringskompetanse hos den enkelte lærerstudent og også egnethet. I tilfeller der personer helt klart ikke egner seg i yrket tar øvingslærer saken videre med utdanningsinstitusjon som igjen sender folk til å evaluere om personen får fortsette utdannelsen.

    Min erfaring fra egen skolegang er at vedkommende skal være heftig ute å kjøre før lampene blinker.
    Nettopp
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.402
    Torget vurderinger
    12
    Så da kan en med gode pedagogiske egenskaper lett ryke ut pga mattekarakter, men en annen som er uegnet kan jobbe som lærer fordi Man i praksis sjelden blir luket vekk i praksisperioden. Høres ikke ideelt ut.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Her får man bruke hjelpemiddel. Går ut ifra at det er blyant og papir?
    Selvsagt er det vanskeligere oppgaver i prøven, men dette handler om folk som har gått et forkurs der man er blitt drillet på nettopp den type oppgaver som prøven vil inneholde. I slutten av forkursperioden har man så avlagt prøven og 4/10 har klart den. Matematikkforståelsen som kreves er ikke vanskelig og jeg er helt enig med dem som mener at "såpass" bør man kunne om man skal være lærer.

    Hvordan svarer man omtrentlig på en matematikkoppgave som er såpass enkel?

    Vis vedlegget 452216
    Ser vi i tråden her så er ikke oppgaven så kjempeenkel allikevel. Hva som testes er om avrunding og standardform beherskes.

    Ordet "omtrent" er et massivt hint om at du må huske å runde av.

    kalkisen gir 487058,82352941176470588235294118.

    svaret som skal gis er 4,9 * 10^5 mynter (2 gjeldende siffer i mynttykkelsen, og da skal svaret gis med 2 gjeldende siffer)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    10.986
    Sted
    Trondheim
    Som er ganske åpenbart.
    De lærerne det her er snakk om kan risikere å skulle undervise i matematikk. Da er det litt dumt om de omtrent ikke vet hva 2*2 er uansett hvor gode lærere de er.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.361
    Antall liker
    18.872
    Torget vurderinger
    2
    Her får man bruke hjelpemiddel. Går ut ifra at det er blyant og papir?
    Selvsagt er det vanskeligere oppgaver i prøven, men dette handler om folk som har gått et forkurs der man er blitt drillet på nettopp den type oppgaver som prøven vil inneholde. I slutten av forkursperioden har man så avlagt prøven og 4/10 har klart den. Matematikkforståelsen som kreves er ikke vanskelig og jeg er helt enig med dem som mener at "såpass" bør man kunne om man skal være lærer.

    Hvordan svarer man omtrentlig på en matematikkoppgave som er såpass enkel?

    Vis vedlegget 452216
    Ser vi i tråden her så er ikke oppgaven så kjempeenkel allikevel. Hva som testes er om avrunding og standardform beherskes.

    Ordet "omtrent" er et massivt hint om at du må huske å runde av.

    kalkisen gir 487058,82352941176470588235294118.

    svaret som skal gis er 4,9 * 10^5 mynter (2 gjeldende siffer i mynttykkelsen, og da skal svaret gis med 2 gjeldende siffer)
    Oppgaven er utrolig enkel. Spesielt om du nettopp har gjennomgått standardform i forkurset, før du avlegger prøve. Banalt enkel. Så enkel at du kun får ett poeng om du løser den korrekt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Dårlige karakter selv med kjempeinnsats.
    Usikker på om det er en kategori som gir utslag på statistikken.
    Jeg vet om mange som har jobbet steinhardt med fagene hvor de får D-er og C-er på vitnemålet sitt. Kanskje en enkelt B. Andre igjen jobber lite til middels og har knapt en C for de fyller opp med A-er og B-er.

    Innsats medfører ikke god karakter. Det hjelper, men langt fra noen garanti.
    De fleste kjenner vel noen som er mindre begavet rent akademisk?
    Jeg kjenner til svært mange som ikke kunne fortsette på masterstudier, fordi de ikke klarte C i snitt på bacheloren sin. Er disse mindre begavet akademisk? Tja, jeg vet ikke. Noen av dem helt klart. alle? alldeles ikke. Det er mange som pådrar seg E-er i for dem tunge fag (matte og fysikk-fag spesielt) som er obligatoriske, men som drar gode karakter ellers. 2 E-er krever 4 B-er å "nulle" ut til C. (Husk også at en C er en god karakter.)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Her får man bruke hjelpemiddel. Går ut ifra at det er blyant og papir?
    Selvsagt er det vanskeligere oppgaver i prøven, men dette handler om folk som har gått et forkurs der man er blitt drillet på nettopp den type oppgaver som prøven vil inneholde. I slutten av forkursperioden har man så avlagt prøven og 4/10 har klart den. Matematikkforståelsen som kreves er ikke vanskelig og jeg er helt enig med dem som mener at "såpass" bør man kunne om man skal være lærer.

    Hvordan svarer man omtrentlig på en matematikkoppgave som er såpass enkel?

    Vis vedlegget 452216
    Ser vi i tråden her så er ikke oppgaven så kjempeenkel allikevel. Hva som testes er om avrunding og standardform beherskes.

    Ordet "omtrent" er et massivt hint om at du må huske å runde av.

    kalkisen gir 487058,82352941176470588235294118.

    svaret som skal gis er 4,9 * 10^5 mynter (2 gjeldende siffer i mynttykkelsen, og da skal svaret gis med 2 gjeldende siffer)
    Oppgaven er utrolig enkel. Spesielt om du nettopp har gjennomgått standardform i forkurset, før du avlegger prøve. Banalt enkelt.
    Ikke så banalt enkel at folk her ikke først måtte spørre hva standardform var og andre bommet på antall gjeldende siffer.

    Oppgaven var kun verdt 1 poeng, så ja, den var lett.

    Et forkurs er 4(?) ukers krasjkurs der pensum for 2(?) års pensum gjennomgås. Så det er ingen selvfølge at man husker alle detaljer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    10.986
    Sted
    Trondheim
    Ja, nåløyet for å komme inn på masterstudiene etter bachelor kan være trangt, men det var ikke det som var utgangspunktet. Det vi diskuterer er om det er lettere å komme inn enn å fullføre en akademisk grad. En bachelor er en akademisk grad. Det er lettere å fullføre en bachelor enn å komme inn (i hvertfall mange bachelor), og det er enklere å fullføre en master enn å komme inn. Det er vanskelig å komme inn på en master etter bachelor, men er du først kommet inn kjenner jeg ikke til noen som ikke har fullført (ikke på mitt institutt i hvert fall).

    Ja, et forkurs er et kort kurs der man gjennomgår pensum man i utgangspunktet skal kunne fra før. De 2 årenes pensum du snakker om er repetisjon av ungdomsskole (som de allerede har repetert en gang allerede) samt et regnekurs.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Lettere å fullføre en master enn å komme inn... Ja, da er de slepphendte med masteroppgavene på gløshaugen!

    edit:
    Samme gjelder bachelorene.

    meg bekjent så har de 7,5 SP fag på gløshaugen. Det betyr 4 eksamner i hver eksamensperiode. Man kan slacke seg gjennom et par av de eksamene, men legger du ikke ned skikkelig arbeidsinnsats i semesteret utover obligatorisk aktivitet, vil du begynne å stryke. Og stryker du så er det ikke så plankekjøring lenger, for da er du bakpå og må hente inn igjen fag.

    Får du en C i et innføringsemne i f.eks. kjemi, så kan du enkelt gå tilbake til VGS-faget og gjøre en 6-er.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    C er ikke en god karakter - den er helt på det jevne!

    Men hva diskuterer vi egentlig? Har litt inntrykk av at det hele til syvende og sist - ser vi bort fra de stakkars menneskene - dreier seg om forholdet fag og lære bort (pedagogikk?).

    I min verden kan du ikke lære bort noe du selv ikke kan. Derfor er fagkunnskap viktigere enn pedagogikk når vi kjøre en enten eller. Grunnen til at så mange synes pedagogikken er så storveis, er at læring nå mer og mer blir sett i horisonten av å inspirere til læring, noe fagidioter ikke alltid trenger være flink til på basis av fagkunnskapen - er fortsetteslen -, men som han selvfølgelig godt har evnen til. Det er også noe med at faget - det vidunderlige i kunnskapen som sådan - inspirerer.

    Så ikke all verdens menneskekunnskap, motivasjonsguruer eller undervisningsunderholdere kommer av flekken - unntatt i pedagogisk ideologi - når det gjelder å lære noen noe. Ah, glemte ut: de skal lære noen å lære (seg selv).

    Selv priser jeg meg lykkelig over at jeg unngår standardform - det er intet komma og desimaler i en bokstavkarakter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn