C er en god karakter. At det finnes bedre karakterer betyr ikke at den ikke er god. Gå og les karakterbeskrivelse hvis du innbiller deg noe annet. Jobbet ikke du innenfor høgskolesektoren? Det uroer meg at du går rundt og tror at C ikke er en god karakter. Ikke rart det går inflasjon i karaktersystemetC er ikke en god karakter - den er helt på det jevne!
Men hva diskuterer vi egentlig? Har litt inntrykk av at det hele til syvende og sist - ser vi bort fra de stakkars menneskene - dreier seg om forholdet fag og lære bort (pedagogikk?).
I min verden kan du ikke lære bort noe du selv ikke kan. Derfor er fagkunnskap viktigere enn pedagogikk når vi kjøre en enten eller. Grunnen til at så mange synes pedagogikken er så storveis, er at læring nå mer og mer blir sett i horisonten av å inspirere til læring, noe fagidioter ikke alltid trenger være flink til på basis av fagkunnskapen - er fortsetteslen -, men som han selvfølgelig godt har evnen til. Det er også noe med at faget - det vidunderlige i kunnskapen som sådan - inspirerer.
Så ikke all verdens menneskekunnskap, motivasjonsguruer eller undervisningsunderholdere kommer av flekken - unntatt i pedagogisk ideologi - når det gjelder å lære noen noe. Ah, glemte ut: de skal lære noen å lære (seg selv).
Selv priser jeg meg lykkelig over at jeg unngår standardform - det er intet komma og desimaler i en bokstavkarakter.
https://www.uio.no/studier/eksamen/karakterskala/
I prosent er C fra 62% score til 77%. En av AF-skalaen mektige svakheter. 1.0 til 6.0 differensierte i det minste studentene. Fikk du 100% score, fikk du 1.0. Nå får du like god karakter som han som fikk 90% score.
Pensum kan man lære seg. pedagogikk er ikke like lett. Fagkunnskap som læreren har behov for som lærer er vel og bra. Fordypning i universitetsmatematikk er for dumt da det er lysår unna hva elevene i grunnskolen forholder seg til. De toucher kanskje såvidt innom derivasjon.
Sist redigert: