Sevald
Avviker.
Kan det være at rock også ofte inneholder så mange elementer at dynamikken drukner? Lettere med med enklere produksjoner å bevare dynamikken.
Nei, dynamikken reduseres ikke med mange lydspor. Det er et valg produsenter gjør. Et bevisst valg. De gjør det primært for at det skal spilles spilles høyt mot annen musikk.Kan det være at rock også ofte inneholder så mange elementer at dynamikken drukner? Lettere med med enklere produksjoner å bevare dynamikken.
Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn. Det er mange skiver som bare blir en vegg av lyd som slår mot en og det er skikkelig anstrengende. Et enklere lydbilde der instrumentene har omtrent samme frekvensområde tåler komprimering bedre enn et komplekst lydbilde med mindre overlappende frekvensområde. Det er derfor to forskellige skiver med samme DR kan oppfattes som mye komprimert for dene ene og helt ok for den andre.Nei, dynamikken reduseres ikke med mange lydspor. Det er et valg produsenter gjør. Et bevisst valg. De gjør det primært for at det skal spilles spilles høyt mot annen musikk.Kan det være at rock også ofte inneholder så mange elementer at dynamikken drukner? Lettere med med enklere produksjoner å bevare dynamikken.
Ta f eks Opeth. Veksler mellom ganske så brutale og rolige partier. Det mere nedpå har mye bedre dynamikk.Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn. Det er mange skiver som bare blir en vegg av lyd som slår mot en og det er skikkelig anstrengende. Et enklere lydbilde der instrumentene har omtrent samme frekvensområde tåler komprimering bedre enn et komplekst lydbilde med mindre overlappende frekvensområde. Det er derfor to forskellige skiver med samme DR kan oppfattes som mye komprimert for dene ene og helt ok for den andre.Nei, dynamikken reduseres ikke med mange lydspor. Det er et valg produsenter gjør. Et bevisst valg. De gjør det primært for at det skal spilles spilles høyt mot annen musikk.Kan det være at rock også ofte inneholder så mange elementer at dynamikken drukner? Lettere med med enklere produksjoner å bevare dynamikken.
Jeg skulle gjerne hatt informasjon om for eksempel Mastodon - The Hunter har forskjellig master for CD og Vinyl. CD klarer jeg ikke spille gjennom med 75 dB trykk mens vinylen går helt fint.
Nei, det har ikke bedre dynamikk det bare oppfattes som bedre. Nå er ikke Opeth (Stven Wilson) de værste i klasen når det gjelder komprimering, men de kunne gjerne ha gitt litt mere DR på skiveneTa f eks Opeth. Veksler mellom ganske så brutale og rolige partier. Det mere nedpå har mye bedre dynamikk.Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn. Det er mange skiver som bare blir en vegg av lyd som slår mot en og det er skikkelig anstrengende. Et enklere lydbilde der instrumentene har omtrent samme frekvensområde tåler komprimering bedre enn et komplekst lydbilde med mindre overlappende frekvensområde. Det er derfor to forskellige skiver med samme DR kan oppfattes som mye komprimert for dene ene og helt ok for den andre.Nei, dynamikken reduseres ikke med mange lydspor. Det er et valg produsenter gjør. Et bevisst valg. De gjør det primært for at det skal spilles spilles høyt mot annen musikk.Kan det være at rock også ofte inneholder så mange elementer at dynamikken drukner? Lettere med med enklere produksjoner å bevare dynamikken.
Jeg skulle gjerne hatt informasjon om for eksempel Mastodon - The Hunter har forskjellig master for CD og Vinyl. CD klarer jeg ikke spille gjennom med 75 dB trykk mens vinylen går helt fint.
Komprimering er noe et teknikker utfører, det er ikke noe som slår inn om musikken er kompleks eller ikke. En rockeskive kan i teorien ha like mye dynanikk (headroom) som opptak av kompleks klassisk musikk med voldsom dynamikk.Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn.
Er helt enig der. Rolige partier oppfattes mye dynamisk pga mere headrom. Men det er det denne tråden handler om. Annen musikk som kanskje er mere nedpå oppfattes mere dynamisk.Nei, det har ikke bedre dynamikk det bare oppfattes som bedre. Nå er ikke Opeth (Stven Wilson) de værste i klasen når det gjelder komprimering, men de kunne gjerne ha gitt litt mere DR på skiveneTa f eks Opeth. Veksler mellom ganske så brutale og rolige partier. Det mere nedpå har mye bedre dynamikk.Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn. Det er mange skiver som bare blir en vegg av lyd som slår mot en og det er skikkelig anstrengende. Et enklere lydbilde der instrumentene har omtrent samme frekvensområde tåler komprimering bedre enn et komplekst lydbilde med mindre overlappende frekvensområde. Det er derfor to forskellige skiver med samme DR kan oppfattes som mye komprimert for dene ene og helt ok for den andre.
Jeg skulle gjerne hatt informasjon om for eksempel Mastodon - The Hunter har forskjellig master for CD og Vinyl. CD klarer jeg ikke spille gjennom med 75 dB trykk mens vinylen går helt fint.
Annen musikk har ikke det samme presset med loudness war som mer kommersiell rock og pop. Det er etter min oppfatning det store og enkle svaret. Ingenting i veien for å lage rockeskiver med mye dynamikk om de vil.Annen musikk som kanskje er mere nedpå oppfattes mere dynamisk.
Det jeg mente med <<værre slår komprimering inn>> var at den oppfattes bedre. Komprimeringen er den samme uansett.Komprimering er noe et teknikker utfører, det er ikke noe som slår inn om musikken er kompleks eller ikke. En rockeskive kan i teorien ha like mye dynanikk (headroom) som opptak av kompleks klassisk musikk med voldsom dynamikk.Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn.
Ja, en "tung" produksjon kan være en del av problemet.Kan det være at rock også ofte inneholder så mange elementer at dynamikken drukner? Lettere med med enklere produksjoner å bevare dynamikken.
For det første; komprimering skjer (i større/mindre grad) i flere ledd enn bare miks/master. Eksempelvis; effektbokser, forsterkere, mikker og høyttalere.Komprimering er noe et teknikker utfører, det er ikke noe som slår inn om musikken er kompleks eller ikke. En rockeskive kan i teorien ha like mye dynanikk (headroom) som opptak av kompleks klassisk musikk med voldsom dynamikk.Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn.
Med store høyttalere sitter man gjerne mer i direktelyden enn med mindre høyttalere.Låter det flatt. Bytt høyttalere. Små bokser med hundedyre elementer egner seg ikke til annet en perfekt gjengivelse av banjo. Det må store membraner og høy effektivitet til. Alt annet er løgn.
Hvorfor?Med store høyttalere sitter man gjerne mer i direktelyden enn med mindre høyttalere.
Eller rett og slett bytte hele oppsette. Har hatt en del forskjellig utstyr. Mye har vært bra, men rock låt tamt og trist. Blir litt dumt å skifte musikksmak etter anlegget prestasjoner. Bytter heller anlegg. Uansett så er jeg glad for den de dagene er over. Og etter at vinylen kom i hus er det blitt moro å spille 70 talls rock.Låter det flatt. Bytt høyttalere. Små bokser med hundedyre elementer egner seg ikke til annet en perfekt gjengivelse av banjo. Det må store membraner og høy effektivitet til. Alt annet er løgn.
Sjekk denne:Hvorfor?Med store høyttalere sitter man gjerne mer i direktelyden enn med mindre høyttalere.
Merk grammatikken din: Du bruker "er", som om det var et faktum.Tullball. Store høyttalere i små rom er uproblematisk . De kan gjenskape virkeligheten uansett lyttenivå og filstørrelse.
Helt enig.Låter det flatt. Bytt høyttalere. Små bokser med hundedyre elementer egner seg ikke til annet en perfekt gjengivelse av banjo. Det må store membraner og høy effektivitet til. Alt annet er løgn.
Du er en hifi-entusiast; det er vel og bra.Tullefrans. Jeg sier er og mener det.
Dagens. Svart-hvitt hifi-entusiaster gjør med tidvis skeptisk. Fin kommentar med ditt kallenavn. Ellers enig med deg. Alle vet vel at det er svært krevende å få til store høyttalere i små rom, men heller ingen umulighet. Flere faktorer som spiller inn. En kan dempe veldig rommet, men det har sine negative sider det og.Du er en hifi-entusiast; det er vel og bra.Tullefrans. Jeg sier er og mener det.
Når jeg lytter til folk, låner jeg mer øre til dem som er profesjonelle. Kategoriske svart-hvitt hifi-entusiaster gjør meg tidvis skeptisk.
Du har selvsagt rett i din egen verden. Men utenfor din verden er det mer nyansert.
Er det en rød tråd her mellom Springsteens uttalelse, Opeths oppsett og digital romkorreksjon? Dårlige dynamikkfattige innspillinger spilles best av på utstyr som ikke er så bra eller tilfører ytterligere degenerering?FWIW
Da vi* prøvde Trinnovs romkorreksjon hos alphamale, fant vi at rock ble formidlet bedre med romkorreksjonen. "Hifi-musikk" vant ikke like mye på Trinnoven.
Merk at dette var en høyst subjektiv test, men jeg tror alle var noenlunde enige.
*alphamale, Retep og undertegnede
Kunne ikke vært mer enig.Tullball. Store høyttalere i små rom er uproblematisk . De kan gjenskape virkeligheten uansett lyttenivå og filstørrelse.
FWIW er jo hard komprimering og brick wall limiting verktøy som får musikk til å låte bra på dårlig utstyr. Jfr. Springsteen's blikkboks.Er det en rød tråd her mellom Springsteens uttalelse, Opeths oppsett og digital romkorreksjon? Dårlige dynamikkfattige innspillinger spilles best av på utstyr som ikke er så bra eller tilfører ytterligere degenerering?FWIW
Da vi* prøvde Trinnovs romkorreksjon hos alphamale, fant vi at rock ble formidlet bedre med romkorreksjonen. "Hifi-musikk" vant ikke like mye på Trinnoven.
Merk at dette var en høyst subjektiv test, men jeg tror alle var noenlunde enige.
*alphamale, Retep og undertegnede
Kan jeg få spørre deg om hva de "profesjonelle" forteller deg om temaet?Du er en hifi-entusiast; det er vel og bra.Tullefrans. Jeg sier er og mener det.
Når jeg lytter til folk, låner jeg mer øre til dem som er profesjonelle. Kategoriske svart-hvitt hifi-entusiaster gjør meg tidvis skeptisk.
Du har selvsagt rett i din egen verden. Men utenfor din verden er det mer nyansert.
Du kan ikke si noe slikt på generelt grunnlag. Det kan gå fint og det kan gå gærnt. Alle rom er forskjellige. Store høyttalere med mer bassmengde og dypbass (eller elektronikk som fremhever bassen) kan få det til å virke som det er mer dynamikk på en innspillig, men i realiteten kan man ikke gjenskape dynamikk som er strupet før avspilling. Det ville i allefall vært svært komplisert. Og dyrt. Ikke hørt om noen som har fått til slikt.Tullball. Store høyttalere i små rom er uproblematisk . De kan gjenskape virkeligheten uansett lyttenivå og filstørrelse.
Prøver du å være litt frekk og litt seriøs på samme tid?Er det en rød tråd her mellom Springsteens uttalelse, Opeths oppsett og digital romkorreksjon? Dårlige dynamikkfattige innspillinger spilles best av på utstyr som ikke er så bra eller tilfører ytterligere degenerering?FWIW
Da vi* prøvde Trinnovs romkorreksjon hos alphamale, fant vi at rock ble formidlet bedre med romkorreksjonen. "Hifi-musikk" vant ikke like mye på Trinnoven.
Merk at dette var en høyst subjektiv test, men jeg tror alle var noenlunde enige.
*alphamale, Retep og undertegnede