Javisst, stereosporet er en nøyaktig "sum" av det man velger å sende videre fra de sporene man har tatt opp. All frekvensinformasjonen fra XX antall spor skal altså ned på 2 spor (høyre og venstre). Ikke noe kvalitetstap (å snakke om ihvertfall). Disse to sporene (stereo/master) har imidlertid ikke noe mer "headroom" enn et "vanlig" enkeltspor…
Utfordringen blir altså utelukkende å presentere alle enkeltelementene/sporene
samlet, på en tilfredstillende balansert måte. Dette er ikke alltid like lett.
Ikke som
yrke – hvis det er det du mener. Erfaring/kunnskap er hovedsaklig opparbeidet via arbeid (tekniker/produsent) med egne musikalske prosjekter. Har vært tilknyttet et musikkmiljø og hatt nokså utstrakt tilgang på utstyr (både analogt og digitalt) og studiolokaler (+ kunnskapsrike samarbeidspartnere), fra slutten av åttitallet og utover. Mer sporadisk aktivitet etterhvert riktignok – står et øvings-/prosjektstudio i kjelleren og venter på oppmerksomhet… har litt dårlig samvittighet for det.
Overdreven dynamisk kompresjon har helt klart noe med problemet å gjøre, men flere ting spiller inn, ja. Volumjaget er absolutt ikke noe jeg forsvarer eller er tilhenger av, men kompresjon har ulike former, befinner seg i flere ledd, og er ikke et ubetinget onde. Komplekse greier.
Takker. Da antar jeg at vi har avklart at det ikke var noe "vondt blod" her og at vi kan la stridsøksen ligge begravet?
Selvfølgelig. Alt i orden.
For som sagt: Er det noe jeg setter pris på så er det kompetanse og å få ting forklart fra folk som vet hva de snakker om. Nettopp derfor er det vel greit å få/be om begrunnelser og utdypninger også, så man kan kjenne igjen slike innlegg og skille dem fra
ubegrunnede påstander som både hobbyen og forumet jo ikke akkurat mangler.
Word.
mvh Espen