Håkon_Rognlien
Hi-Fi freak
Nå endte vel denne tråden på et helt annet sted enn jeg hadde sett for meg, men bare for å avslutte fra min side angående temaet "hva kjennetegner en nøytral høyttaler", kan jeg si det følgende:
Det er selvsagt ingen overraskelse at en god høyttaler leverer mer av det innspilte signalet, enn en mindre god høyttaler. Kaller vi dette for mer og mindre "nøytral gjengivelse", betyr det egentlig at en 100% nøytral høyttaler (som selvsagt ikke eksisterer), gjengir nøyaktig det samme som havnet på innspillingsmediet.
Det er en helt grei definisjon på "nøytral", men den er ikke universell. Min måte å benytte begrepet "nøytral" på er mer åpent, og innebærer en klangstruktur der ikke noe stikker seg spesielt ut, altså har en relativt "nøytral" balanse, ikke veldig mot verken det mørke eller det lyse. To høyttalere kan godt ha en hørbart forskjellig balanse, men begge kan passe inn i begrepet "nøytral", om avviket ikke er for stort.
Problemet med språk, er at folk oppfatter betydningene forskjellig, det samme kan for øvrig gjelde hvordan man oppfatter lyd fra samme komponent, i hovedsak grunnet rommets påvirkning, innspillinger og samarbeidende utstyr.
Det er for øvrig min seriøse oppfatning at generelt er gode 2-veis høyttalere med enkle filtere mer tro mot det innspilte signal, enn komplekse konstruksjoner. Selvsagt vet jeg at det er delte meninger om dette, så jeg påberoper meg slett ikke at det er jeg alene som har rett, men med min måte å oppfatte virkeligheten på, opplever jeg at denne typen konstruksjoner, er mest kildetro.
Så har vi dette med det dynamiske uttrykket; her er det horn som gjelder, og en god hornhøyttaler er betydelig nærmere kildens realisme når det spilles blåsere, for eksempel, også slik blåserne låt i studio, og slik mikrofonene "hørte" dem. Men er hornhøyttalere dermed mer "nøytrale" enn en enkel 2-veis?
Som dere vet har jeg benyttet 25 år til å pusle med disse tingene, og er det en ting jeg har lært meg i disse årene, så er det i hvert fall at det mer jeg finner ut, dess mer lurer jeg på. Jeg har ingen fasit på rett og galt, og håper i grunn jeg aldri får det heller, for det er alltid moro å møte noen som kan lære meg noe nytt.
Mvh
Håkon Rognlien
Det er selvsagt ingen overraskelse at en god høyttaler leverer mer av det innspilte signalet, enn en mindre god høyttaler. Kaller vi dette for mer og mindre "nøytral gjengivelse", betyr det egentlig at en 100% nøytral høyttaler (som selvsagt ikke eksisterer), gjengir nøyaktig det samme som havnet på innspillingsmediet.
Det er en helt grei definisjon på "nøytral", men den er ikke universell. Min måte å benytte begrepet "nøytral" på er mer åpent, og innebærer en klangstruktur der ikke noe stikker seg spesielt ut, altså har en relativt "nøytral" balanse, ikke veldig mot verken det mørke eller det lyse. To høyttalere kan godt ha en hørbart forskjellig balanse, men begge kan passe inn i begrepet "nøytral", om avviket ikke er for stort.
Problemet med språk, er at folk oppfatter betydningene forskjellig, det samme kan for øvrig gjelde hvordan man oppfatter lyd fra samme komponent, i hovedsak grunnet rommets påvirkning, innspillinger og samarbeidende utstyr.
Det er for øvrig min seriøse oppfatning at generelt er gode 2-veis høyttalere med enkle filtere mer tro mot det innspilte signal, enn komplekse konstruksjoner. Selvsagt vet jeg at det er delte meninger om dette, så jeg påberoper meg slett ikke at det er jeg alene som har rett, men med min måte å oppfatte virkeligheten på, opplever jeg at denne typen konstruksjoner, er mest kildetro.
Så har vi dette med det dynamiske uttrykket; her er det horn som gjelder, og en god hornhøyttaler er betydelig nærmere kildens realisme når det spilles blåsere, for eksempel, også slik blåserne låt i studio, og slik mikrofonene "hørte" dem. Men er hornhøyttalere dermed mer "nøytrale" enn en enkel 2-veis?
Som dere vet har jeg benyttet 25 år til å pusle med disse tingene, og er det en ting jeg har lært meg i disse årene, så er det i hvert fall at det mer jeg finner ut, dess mer lurer jeg på. Jeg har ingen fasit på rett og galt, og håper i grunn jeg aldri får det heller, for det er alltid moro å møte noen som kan lære meg noe nytt.
Mvh
Håkon Rognlien